Θεόδωρος Βενιάμης, το βαρύ πυροβολικό των εφοπλιστών
Εν μέσω της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης, με τη ναυτιλία να έχει πληγεί σε μεγάλο βαθμό, στην Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών έγινε αλλαγή φρουράς. Υστερα από έξι χρόνια στον προεδρικό θώκο, ο κ. Νίκος Ευθυμίου αποχώρησε.
Το «δαχτυλίδι της διαδοχής» πήρε ένας από τους πιο σπουδαίους Ελληνες εφοπλιστές και μία από τις μεγάλες προσωπικότητες της ελληνικής ναυτιλίας: ο κ. Θοδωρής Βενιάμης. Ενας επιχειρηματίας που θεωρείται από τους πιο ισχυρούς «του σκληρού πυρήνα του ελληνικού εφοπλισμού».
Εν μέσω της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης, με τη ναυτιλία να έχει πληγεί σε μεγάλο βαθμό, στην Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών έγινε αλλαγή φρουράς. Υστερα από έξι χρόνια στον προεδρικό θώκο, ο κ. Νίκος Ευθυμίου αποχώρησε.
Το «δαχτυλίδι της διαδοχής» πήρε ένας από τους πιο σπουδαίους Ελληνες εφοπλιστές και μία από τις μεγάλες προσωπικότητες της ελληνικής ναυτιλίας: ο κ. Θοδωρής Βενιάμης. Ενας επιχειρηματίας που θεωρείται από τους πιο ισχυρούς «του σκληρού πυρήνα του ελληνικού εφοπλισμού».
Υστερα από διαβουλεύσεις, οι άνθρωποι του ελληνικού εφοπλισμού αποφάσισαν να βγάλουν μπροστά έναν άνθρωπο ο οποίος διαθέτει από τους μεγαλύτερους στόλους και είναι «to the point». Εναν «μάχιμο», που διαθέτει μεγάλη δύναμη πλοίων. Και δεν είναι τυχαίο.
Στενότατος συνεργάτης του κ. Ανδρέα Βγενόπουλου του ομίλου «Marfin», θεωρείται από τους αθόρυβους παίκτες. Αποφεύγει τη δημοσιότητα και τις συνεντεύξεις, ενώ μέχρι την εκλογή του πολύ δύσκολα θα έβρισκες φωτογραφία του δημοσιευμένη.
Το γεγονός αυτό και μόνο, ότι δέχτηκε να εκτεθεί μέσω της προεδρίας στον ευρύτερο επιχειρηματικό κόσμο, δείχνει ότι η ναυτιλία βρίσκεται στη δίνη του κυκλώνα. Ηρθε η ώρα να εφαρμόσει όσα έμαθε θητεύοντας δίπλα σε πέντε προέδρους της ΕΕΕ. Επί 30 χρόνια διαδραμάτιζε σημαντικότατο ρόλο στα ναυτιλιακά δρώμενα. Σαν να τον προετοίμαζαν για τα δύσκολα, όποτε και αν συνέβαινε αυτό.
Η ελληνική σημαία και το γράμμα στον υπουργό
Ο κ. Βενιάμης είναι από τη φύση του ψύχραιμος και αισιόδοξος, με όραμα, στοιχεία που τον εμφανίζουν ως τον ιδανικό για να χειριστεί τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο ελληνικός εφοπλισμός. Προτού ακόμη ξεσπάσει η οικονομική κρίση, σε συνέντευξή του στο περιοδικό «Fortune», όταν τον ρώτησαν τι θα συμβεί εάν πέσει η ναυλαγορά, είχε απαντήσει: «Στο μυαλό μας δεν έχουμε το αν θα καταρρεύσουν οι ναυλαγορές ή αν θα βρεθούμε μπροστά σε μια ύφεση που θα φέρει η κυκλικότητα της ναυτιλιακής δραστηριότητας. Χτίζουμε για το μέλλον και για τις επόμενες γενιές που θα έρθουν στη ναυτιλιακή εταιρεία, την “Golden Union”».
Οταν πριν από δύο χρόνια η ελληνική κυβέρνηση, επί υπουργίας του κ. Μανώλη Κεφαλογιάννη στο ΥΕΝ, έπαιρνε το δεύτερο πακέτο μέτρων για να γίνει η ελληνική σημαία πιο ανταγωνιστική και να έρθουν περισσότερα πλοία στο ελληνικό νηολόγιο, ο κ. Βενιάμης είχε στείλει επιστολή στον υπουργό, στην οποία τόνιζε, μεταξύ άλλων: «Η μεταρρύθμιση αυτή θα έχει πολλαπλό όφελος για τους ναυτικούς και την ελληνική οικονομία. Αναγνωρίζοντας την ουσιαστική βοήθεια που παρέχει η πολιτική της κυβέρνησης για την υποστήριξη της ελληνικής εμπορικής ναυτιλίας, θα ήθελα να σας γνωρίσω ότι τόσο εγώ προσωπικά όσο και η ΕΕΕ θα ανταποκριθούμε στα νέα μέτρα, ώστε να ευοδωθούν οι προσδοκίες σας».
Υποσχέθηκε ότι θα ύψωνε την ελληνική σημαία και στα οκτώ πλοία τα οποία ναυπηγούσε ο ναυτιλιακός όμιλος στην Απω Ανατολή, και κράτησε την υπόσχεσή του. Μέσα σε δύο χρόνια, έφερε στην ελληνική σημαία 20 πλοία, αφού -εκτός από τα οκτώ νεότευκτα- άλλαξε σημαία σε άλλα 12 πλοία του στόλου του, υψώνοντας τη γαλανόλευκη.
«Πρόβλημα θα έχουν όσοι αγόρασαν μεταχειρισμένα πλοία πριν από την κρίση»
Οι πρώτες αναφορές του κ. Βενιάμη στοχεύουν στη συνεργασία τραπεζών και ναυτιλιακών εταιρειών.
«- Στην κρίση της δεκαετίας του ’80 όσες τράπεζες το έκαναν, έχασαν. Οσοι στήριξαν τις ναυτιλιακές εταιρείες βγήκαν κερδισμένες.
- Η ναυτιλία έδωσε κέρδη στις τράπεζες. Δεν σκοτώνεις ό,τι σου φέρνει χρήμα.
- Ο μόνος φόβος που υπάρχει είναι μήπως στο πλαίσιο περικοπών οι τράπεζες απολύσουν ικανά και έμπειρα στελέχη τους που ασχολούνται με τη ναυτιλία και τους αντικαταστήσουν με ανθρώπους που δεν ξέρουν το αντικείμενο. Μπορεί στη διάρκεια ενός Δ.Σ. μιας τράπεζας να γίνει εισήγηση για μειώσεις και να την πληρώσει το ναυτιλιακό τμήμα».
Σύμφωνα με τον κ. Βενιάμη πρόβλημα θα αντιμετωπίσουν κυρίως οι εφοπλιστές που έχουν αγοράσει λίγο πριν από την κρίση μεταχειρισμένα πλοία. Αντίθετα, όπως επισημαίνει ο νέος πρόεδρος της ΕΕΕ: «Οσοι έχουν νεότευκτα έχουν περιθώριο χρονικό μέχρι να τα παραλάβουν αλλά και τουλάχιστον 20 χρόνια μέχρι να κάνουν απόσβεση».
Aπό την «Golden Union Shipping» στο ναυτιλιακό fund και τα «Mastiha Shop»
Ο νέος πρόεδρος της ΕΕΕ γεννήθηκε στον Βροντάδο της Χίου στις 17 Νοεμβρίου του 1950. Ο πατέρας του ήταν ο καπετάνιος Λευτέρης Βενιάμης. Σπούδασε στην Αθήνα, στην Ανωτάτη Σχολή Εμπορικών Επιστημών. Σε ηλικία 27 ετών ίδρυσε τη ναυτιλιακή εταιρεία «Golden Union Shipping Co.», μαζί με τους Γιώργος Γαβριήλ, τη Μαριάνθη και τον Χριστόφορο Ανδρεάδη και τον Ισίδωρο Σαραντή.
Η εταιρεία για χρόνια λειτουργούσε σε ένα γραφείο της οδού Κολοκοτρώνη στον Πειραιά. Ξεκίνησε ως μικρή οικογενειακή… επιχείρηση. Ο Ισίδωρος Σαραντής όμως αποχώρησε το 1980. Από τις πρώτες ημέρες έστρεψαν το ενδιαφέρον τους στη θαλάσσια μεταφορά τσιμέντου. Με την ίδρυσή της η «Golden Union» ανέλαβε τη διαχείριση δύο τσιμεντάδικων του ομίλου «Ηρακλή».
Η κερδοφορία της αγοράς και η τεχνογνωσία, που απέκτησαν οι νεαροί συνεταίροι, αποτέλεσαν εφαλτήριο για τη δημιουργία ενός ισχυρού στόλου πλοίων μεταφοράς τσιμέντου. Η «Golden Union» εκτελούσε συμβόλαιο εργολαβικής μεταφοράς φορτίων τσιμέντου, ενώ παράλληλα επεκτάθηκε και στα πλοία πολλαπλών καταστρωμάτων τα οποία τα χρησιμοποιούσε τόσο για τη μεταφορά αυτοκινήτων όσο και χύδην φορτίο. Τα τελευταία χρόνια, έχει στρέψει το ενδιαφέρον της στην αγορά των φορτηγών πλοίων.
Η εταιρεία διαθέτει ιδιόκτητα γραφεία στην οδό Αιτωλικού, στο νέο city του Πειραιά, που βρίσκεται μεταξύ του ηλεκτρικού σταθμού και του Αγίου Διονυσίου.
Ο κ. Βενιάμης νυμφεύθηκε την κυρία Ελένη Γαβριήλ και απέκτησαν τρία παιδιά, τον Ελευθέριο, τη Μαιρίνη και τον Νικόλαο.
Σήμερα, ο όμιλός του διαθέτει έναν στόλο από 28 πλοία και πάνω από δύο εκατομμύρια τόνους χωρητικότητα.
Επίσης, ο όμιλος έχει επεκταθεί επιχειρηματικά σε κατασκευαστικές επιχειρήσεις αλλά και στο real estate.
Στο πλευρό του βρίσκεται σε όλες τις δραστηριότητες του ομίλου ο γιος του Λευτέρης, ο οποίος εξελίσσεται σε δεξί του χέρι.
Η κόρη του Μαιρίνη δεν έχει τόση ενεργή συμμετοχή στις επιχειρηματικές δραστηριότητες του πατέρα της όσο ο αδελφός της. Αποτελεί όμως την ιδιαίτερη αδυναμία του.
Πληροφορίες θέλουν τον κ. Βενιάμη να σχεδιάζει τη δημιουργία ναυτιλιακού fund, το οποίο θα αναζητεί ευκαιρίες μέσα στην κρίση στον χώρο του εφοπλισμού. Σκοπός είναι η αναζήτηση ευκαιριών στον κλάδο της ναυτιλίας όπου τόσο τα ναύλα όσο και οι τιμές των πλοίων έχουν καταρρεύσει, μαζί με τις μετοχές των ναυτιλιακών εταιρειών που είναι εισηγμένες στα ξένα χρηματιστήρια.
Το σκεπτικό είναι ότι η μεγάλη πτώση της ναυτιλίας, σε συνδυασμό με τα μεγάλα δάνεια, τις ακυρώσεις παραγγελιών, αλλά και τις χαμηλές τιμές αγοράς πλοίων δημιουργούν ένα περιβάλλον επιλεγμένων ευκαιριών, στο οποίο ο κ. Βενιάμης σπεύδει να τοποθετηθεί.
Η οικογένεια Βενιάμη αναπτύσσει έντονες κοινωνικές φιλανθρωπικές δραστηριότητες, που συνήθως μένουν μακριά από τη δημοσιότητα. Η πιο γνωστή είναι η κατασκευή του 2ου Νηπιαγωγείου στο Βροντάδο, που πήρε το όνομα του πατέρα του «Νηπιαγωγείο Ελευθέριος Βενιάμης».
Πρόσφατα, ο κ. Βενιάμης συμμετείχε και στην αύξηση του κεφαλαίου στην εταιρεία «Mediterra», που διαχειρίζεται τα καταστήματα «Mastiha Shop» και απέκτησε το 3% της εταιρείας που αποτελεί τον «πιλότο ανάπτυξης» του νησιού της καταγωγής του.Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr