Ριζικά ασύμβατο με το ευρωπαϊκό πλαίσιο το νομοσχέδιο για τις τηλεοπτικές άδειες επισημαίνει η ACT
Ριζικά ασύμβατο με το ευρωπαϊκό πλαίσιο το νομοσχέδιο για τις τηλεοπτικές άδειες επισημαίνει η ACT
Η Ευρωπαϊκή Ένωση Ιδιωτικών Τηλεοπτικών Σταθμών, η οποία εκπροσωπεί τις ραδιοτηλεοπτικές αγορές στα θεσμικά όργανα της ΕΕ, εξέφρασε τις εντονότατες ανησυχίες της για τις εξελίξεις στην Ελλάδα
Ριζικά ασύμβατο με το νομικό πλαίσιο που διέπει το ραδιοτηλεοπτικό τοπίο στην Ευρωπαϊκή Ένωση, χαρακτηρίζει η Ευρωπαϊκή Ένωση Ιδιωτικών Τηλεοπτικών Σταθμών (ACT) το νομοσχέδιο που έχει παρουσιάσει η ελληνική κυβέρνηση για τις τηλεοπτικές άδειες.
Η ACT, δια στόματος του γενικού διευθυντή της, Ρος Μπίγκαμ, εκφράζει την εντονότατη ανησυχία της για τις εξελίξεις στην Ελλάδα σε ότι αφορά τη διαμόρφωση του τηλεοπτικού τοπίου, τονίζοντας πως ήδη η ραδιοτηλεοπτική βιομηχανία στην Ελλάδα έχει υποστεί τρομερές συνέπειες από την οικονομική ύφεση που πλήττει τη χώρα.
Σημειώνεται ότι η ACT εκπροσωπεί τη ραδιοτηλεοπτική αγορά στα θεσμικά όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ενώ στις τάξεις της περιλαμβάνονται 37 ευρωπαϊκές αγορές. Αναλυτικά η ανακοίνωση που εξέδωσε:
«Η ACT πιστεύει ότι η πρόβλεψη της νέας ελληνικής νομοθεσίας αναφορικά με την αδειοδότηση περιεχομένου ελεύθερης μετάδοσης και με την δημιουργία θυγατρικής εταιρείας της ΕΡΤ ελεγχόμενης από το κράτος η οποία θα προσφέρει υπηρεσίες επίγειας ψηφιακής τηλεόρασης (DTT), θα είναι ριζικά ασύμβατη με το νομικό πλαίσιο της ΕΕ.»
Η ACT παρακολουθεί στενά την εν εξελίξει διαδικασία για την ψήφιση του νέου νόμου στην Ελλάδα, που ασχολείται κυρίως με την αδειοδότηση του ελεύθερου περιεχομένου μέσω επίγειων ψηφιακών δικτύων, καθώς και με την ίδρυση θυγατρικής εταιρείας της ΕΡΤ η οποία θα προσφέρει υπηρεσίες επίγειας ψηφιακής τηλεόρασης σε όλη την αγορά των ραδιοτηλεοπτικών μέσων.
Αν το σχέδιο περάσει όπως δημοσιεύθηκε, η ACT πιστεύει ακράδαντα ότι αυτό το κομμάτι της νομοθεσίας θα περιέχει σοβαρές ασυμβατότητες με το δίκαιο της ΕΕ. Ο Ρος Μπίγκαμ, Γενικός Διευθυντής της ACT, σχολίασε:
Η ACT, δια στόματος του γενικού διευθυντή της, Ρος Μπίγκαμ, εκφράζει την εντονότατη ανησυχία της για τις εξελίξεις στην Ελλάδα σε ότι αφορά τη διαμόρφωση του τηλεοπτικού τοπίου, τονίζοντας πως ήδη η ραδιοτηλεοπτική βιομηχανία στην Ελλάδα έχει υποστεί τρομερές συνέπειες από την οικονομική ύφεση που πλήττει τη χώρα.
Σημειώνεται ότι η ACT εκπροσωπεί τη ραδιοτηλεοπτική αγορά στα θεσμικά όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ενώ στις τάξεις της περιλαμβάνονται 37 ευρωπαϊκές αγορές. Αναλυτικά η ανακοίνωση που εξέδωσε:
«Η ACT πιστεύει ότι η πρόβλεψη της νέας ελληνικής νομοθεσίας αναφορικά με την αδειοδότηση περιεχομένου ελεύθερης μετάδοσης και με την δημιουργία θυγατρικής εταιρείας της ΕΡΤ ελεγχόμενης από το κράτος η οποία θα προσφέρει υπηρεσίες επίγειας ψηφιακής τηλεόρασης (DTT), θα είναι ριζικά ασύμβατη με το νομικό πλαίσιο της ΕΕ.»
Η ACT παρακολουθεί στενά την εν εξελίξει διαδικασία για την ψήφιση του νέου νόμου στην Ελλάδα, που ασχολείται κυρίως με την αδειοδότηση του ελεύθερου περιεχομένου μέσω επίγειων ψηφιακών δικτύων, καθώς και με την ίδρυση θυγατρικής εταιρείας της ΕΡΤ η οποία θα προσφέρει υπηρεσίες επίγειας ψηφιακής τηλεόρασης σε όλη την αγορά των ραδιοτηλεοπτικών μέσων.
Αν το σχέδιο περάσει όπως δημοσιεύθηκε, η ACT πιστεύει ακράδαντα ότι αυτό το κομμάτι της νομοθεσίας θα περιέχει σοβαρές ασυμβατότητες με το δίκαιο της ΕΕ. Ο Ρος Μπίγκαμ, Γενικός Διευθυντής της ACT, σχολίασε:
«Ανησυχούμε πολύ με τις πρόσφατες εξελίξεις στην Ελλάδα, μια χώρα όπου η ραδιοτηλεοπτική βιομηχανία έχει πληγεί σκληρά από την ύφεση. Η νομοθετική πρόταση της κυβέρνησης θα έχει περαιτέρω αρνητικές επιπτώσεις για τον κλάδο, θα δημιουργήσει περισσότερη ανασφάλεια και βασικά είναι διαβλητή στην προσέγγισή της σχετικά με την αδειοδότηση περιεχομένου.»
Αυτό κυρίως γιατί:
● Το νομοσχέδιο προβλέπει τη διαδικασία προσφορών (δημοπρασία) - μόνο για αδειοδοτήσεις επίγειας ψηφιακής τηλεόρασης - μια πρόταση εντελώς ασυνήθιστη η οποία δεν έχει καμία σχέση με την χορήγηση αδειών στην υπόλοιπη ΕΕ.
● Αποδίδει μια σειρά από υποχρεωτικές προϋποθέσεις, περιορισμούς και υποχρεώσεις στις άδειες χρήσης περιεχομένου, που κυμαίνονται από απαιτήσεις για προσωπικό και εξοπλισμό για να μοιραστούν τους όρους του κεφαλαίου, οι οποίοι περιορισμοί και υποχρεώσεις καθορίζουν εξαιρετικά δυσανάλογα εμπόδια στην αγορά περιεχομένου στην Ελλάδα.
● Τα μέτρα που θα ληφθούν θα επηρεάσουν αρνητικά και θα περιορίσουν την ελευθερία της κυκλοφορίας του περιεχομένου, την πολυφωνία καθώς και την πρόσβαση σε πληροφορίες και ειδήσεις.
● Το βαρύ σύνολο των προτεινόμενων περιορισμών, σε συνδυασμό με την εκτεταμένη κρατική παρέμβαση, είναι μεροληπτικά για τα τεχνολογικά μέσα διανομής του περιεχομένου: Όλοι αυτοί οι περιορισμοί και οι κρατικές παρεμβάσεις προβλέπονται μόνο για το περιεχόμενο που προσφέρεται μέσω των επίγειων ψηφιακών δικτύων και όχι για το περιεχόμενο σε όλες τις υπόλοιπες πλατφόρμες (συμπεριλαμβανομένων όλων των άλλων μορφών γραμμικών και μη γραμμικών μέσων μετάδοσης). Αυτή η προκατάληψη παραβιάζει στην ουσία τη βασική αρχή της τεχνολογικής ουδετερότητας που όλα τα κράτη οφείλουν να διατηρούν όταν νομοθετούν.
● Από αυτή την άποψη, η προτεινόμενη νομοθεσία ουσιαστικά εισάγει διακρίσεις μεταξύ των πηγών περιεχομένου μόνο με βάση τον τρόπο με τον οποίο διανέμεται το περιεχόμενο, επηρεάζοντας αρνητικά τον θεμιτό ανταγωνισμό μεταξύ των μέσων μετάδοσης.
● Απομακρύνει την αρμοδιότητα της αδειοδότησης από την ανεξάρτητη ρυθμιστική αρχή και την μεταβιβάζει στα χέρια της δημόσιας διοίκησης, σαν να είναι προικισμένος ο αρμόδιος υπουργός για τα Μέσα Ενημέρωσης με μια ποικιλία αποφασιστικών αρμοδιοτήτων, μεταξύ άλλων για την επίλυση μονομερώς, σε μεταγενέστερο στάδιο, του αριθμού των αδειών που θα εκδοθούν, για τον καθορισμό της ελάχιστης τιμής της προσφοράς για το άνοιγμα της διαδικασίας πλειστηριασμού καθώς και για τον προσδιορισμό των επαγγελματικών κατηγοριών (και τον ελάχιστο αριθμό,ανά κατηγορία) του προσωπικού του κάθε αιτούντα. Η έκταση της κυβερνητικής εμπλοκής όπως προτείνεται συνιστά απειλή για την ελευθερία των μέσων ενημέρωσης και του πλουραλισμού στην Ελλάδα - μια χώρα με ένα ασυνήθιστο πλουραλιστικό τοπίο στα ελεύθερα κανάλια - και φαίνεται να έρχεται σε αντίθεση με την ισχύουσα κοινοτική θεωρία σχετικά με την ανεξάρτητη ρύθμιση των μέσων ενημέρωσης.
● Επιπλέον, η νομοθεσία αυτή έτσι όπως έχει σχεδιαστεί περιλαμβάνει ένα τμήμα που προβλέπει τη δημιουργία μιας κρατικής θυγατρικής εταιρείας ελεγχόμενη από την ΕΡΤ, με την ονομασία ΕΡΤ-Net, η οποία θα χρηματοδοτηθεί από το κράτος και θα λειτουργεί ως κρατική ιδιοκτησία. Το νομοσχέδιο προβλέπει,επίσης, ότι η ΕΡΤ-Net έχει ως στόχο να προσφέρει υπηρεσίες όχι μόνο στην Κρατική Τηλεόραση, αλλά κυρίως στους εμπορικούς πελάτες (παρόχους επίγειας ψηφιακής τηλεόρασης), με αποτέλεσμα να ανταγωνίζεται τους ιδιωτικούς παρόχους. Η ACT πιστεύει ότι αυτό - ιδίως στην απουσία αυστηρού λειτουργικού διαχωρισμού και διάφανης κοστολόγησης μεταξύ της δημόσιας υπηρεσίας και των εμπορικών μονάδων της ΕΡΤ - θα παραβιάζει ανοιχτά τους ευρωπαϊκούς κανόνες περί κρατικών ενισχύσεων. Η ACT γνωρίζει ότι η Επιτροπή απέστειλε επιστολή προς το Ελληνικό Κράτος με την οποία απαιτεί περισσότερες πληροφορίες για την ΕΡΤ-Net, και προτίθεται να παρακολουθεί από κοντά τις εξελίξεις πάνω στο θέμα αυτό».
Αυτό κυρίως γιατί:
● Το νομοσχέδιο προβλέπει τη διαδικασία προσφορών (δημοπρασία) - μόνο για αδειοδοτήσεις επίγειας ψηφιακής τηλεόρασης - μια πρόταση εντελώς ασυνήθιστη η οποία δεν έχει καμία σχέση με την χορήγηση αδειών στην υπόλοιπη ΕΕ.
● Αποδίδει μια σειρά από υποχρεωτικές προϋποθέσεις, περιορισμούς και υποχρεώσεις στις άδειες χρήσης περιεχομένου, που κυμαίνονται από απαιτήσεις για προσωπικό και εξοπλισμό για να μοιραστούν τους όρους του κεφαλαίου, οι οποίοι περιορισμοί και υποχρεώσεις καθορίζουν εξαιρετικά δυσανάλογα εμπόδια στην αγορά περιεχομένου στην Ελλάδα.
● Τα μέτρα που θα ληφθούν θα επηρεάσουν αρνητικά και θα περιορίσουν την ελευθερία της κυκλοφορίας του περιεχομένου, την πολυφωνία καθώς και την πρόσβαση σε πληροφορίες και ειδήσεις.
● Το βαρύ σύνολο των προτεινόμενων περιορισμών, σε συνδυασμό με την εκτεταμένη κρατική παρέμβαση, είναι μεροληπτικά για τα τεχνολογικά μέσα διανομής του περιεχομένου: Όλοι αυτοί οι περιορισμοί και οι κρατικές παρεμβάσεις προβλέπονται μόνο για το περιεχόμενο που προσφέρεται μέσω των επίγειων ψηφιακών δικτύων και όχι για το περιεχόμενο σε όλες τις υπόλοιπες πλατφόρμες (συμπεριλαμβανομένων όλων των άλλων μορφών γραμμικών και μη γραμμικών μέσων μετάδοσης). Αυτή η προκατάληψη παραβιάζει στην ουσία τη βασική αρχή της τεχνολογικής ουδετερότητας που όλα τα κράτη οφείλουν να διατηρούν όταν νομοθετούν.
● Από αυτή την άποψη, η προτεινόμενη νομοθεσία ουσιαστικά εισάγει διακρίσεις μεταξύ των πηγών περιεχομένου μόνο με βάση τον τρόπο με τον οποίο διανέμεται το περιεχόμενο, επηρεάζοντας αρνητικά τον θεμιτό ανταγωνισμό μεταξύ των μέσων μετάδοσης.
● Απομακρύνει την αρμοδιότητα της αδειοδότησης από την ανεξάρτητη ρυθμιστική αρχή και την μεταβιβάζει στα χέρια της δημόσιας διοίκησης, σαν να είναι προικισμένος ο αρμόδιος υπουργός για τα Μέσα Ενημέρωσης με μια ποικιλία αποφασιστικών αρμοδιοτήτων, μεταξύ άλλων για την επίλυση μονομερώς, σε μεταγενέστερο στάδιο, του αριθμού των αδειών που θα εκδοθούν, για τον καθορισμό της ελάχιστης τιμής της προσφοράς για το άνοιγμα της διαδικασίας πλειστηριασμού καθώς και για τον προσδιορισμό των επαγγελματικών κατηγοριών (και τον ελάχιστο αριθμό,ανά κατηγορία) του προσωπικού του κάθε αιτούντα. Η έκταση της κυβερνητικής εμπλοκής όπως προτείνεται συνιστά απειλή για την ελευθερία των μέσων ενημέρωσης και του πλουραλισμού στην Ελλάδα - μια χώρα με ένα ασυνήθιστο πλουραλιστικό τοπίο στα ελεύθερα κανάλια - και φαίνεται να έρχεται σε αντίθεση με την ισχύουσα κοινοτική θεωρία σχετικά με την ανεξάρτητη ρύθμιση των μέσων ενημέρωσης.
● Επιπλέον, η νομοθεσία αυτή έτσι όπως έχει σχεδιαστεί περιλαμβάνει ένα τμήμα που προβλέπει τη δημιουργία μιας κρατικής θυγατρικής εταιρείας ελεγχόμενη από την ΕΡΤ, με την ονομασία ΕΡΤ-Net, η οποία θα χρηματοδοτηθεί από το κράτος και θα λειτουργεί ως κρατική ιδιοκτησία. Το νομοσχέδιο προβλέπει,επίσης, ότι η ΕΡΤ-Net έχει ως στόχο να προσφέρει υπηρεσίες όχι μόνο στην Κρατική Τηλεόραση, αλλά κυρίως στους εμπορικούς πελάτες (παρόχους επίγειας ψηφιακής τηλεόρασης), με αποτέλεσμα να ανταγωνίζεται τους ιδιωτικούς παρόχους. Η ACT πιστεύει ότι αυτό - ιδίως στην απουσία αυστηρού λειτουργικού διαχωρισμού και διάφανης κοστολόγησης μεταξύ της δημόσιας υπηρεσίας και των εμπορικών μονάδων της ΕΡΤ - θα παραβιάζει ανοιχτά τους ευρωπαϊκούς κανόνες περί κρατικών ενισχύσεων. Η ACT γνωρίζει ότι η Επιτροπή απέστειλε επιστολή προς το Ελληνικό Κράτος με την οποία απαιτεί περισσότερες πληροφορίες για την ΕΡΤ-Net, και προτίθεται να παρακολουθεί από κοντά τις εξελίξεις πάνω στο θέμα αυτό».
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα