Με αφορμή τα 20 χρόνια λειτουργείας του Ξενώνα Προσωρινής Διαμονής, η Εταιρία Προστασίας Σπαστικών/ Πόρτα Ανοιχτή βράβευσε την bwin για την πολύπλευρη στήριξη της.
ΣτΕ: Μη νόμιμη η επέκταση του σχεδίου πόλης της Λέσβου
ΣτΕ: Μη νόμιμη η επέκταση του σχεδίου πόλης της Λέσβου
Η έγκριση πολεοδομικής μελέτης για την ένταξη-επέκταση του σχεδίου πόλεως στηρίχθηκε σε λάθος νομοθετικό πλαίσιο
Από το Συμβούλιο της Επικρατείας κρίθηκε μη νόμιμη, καθώς στηρίχθηκε σε λάθος (καταργημένο) νομοθετικό πλαίσιο, η έγκριση πολεοδομικής μελέτης για την ένταξη-επέκταση του σχεδίου πόλεως στις περιοχές Βαρεία – Ακρωτήρι, Βίγλα και Ταξιάρχες του Δήμου Λέσβου Μυτιλήνης.
Οι σύμβουλοι Επικρατείας με την υπ΄ αριθμ. 219/2014 γνωμοδότηση του Ε΄ Τμήματος (πρόεδρος η αντιπρόεδρος Αγγελική Θεοφιλοπούλου και εισηγήτρια η πάρεδρος Ελένη Μουργιά) έκριναν παράνομο το σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος με το οποίο επιχειρήθηκε: 1) η έγκριση πολεοδομικής μελέτης (επέκταση του σχεδίου πόλεως) των τριών επίμαχων περιοχών, 2) ο καθορισμός των όρων και περιορισμών δόμησής τους και 3) ο καθορισμό των οριογραμμών των ρεμάτων Βαρειάς, Ταξιαρχών και Κουμκό.
Συγκεκριμένα, το σχέδιο διατάγματος κρίθηκε μη νόμιμο καθώς τόσο οι τοπικές αρχές της Λέσβου, όσο και οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου ΠΕΚΑ κατά την διαδικασία σύνταξης της πολεοδομικής μελέτης, κ.λπ. στηρίχθηκαν σε λάθος νομοθετικό πλαίσιο, το οποίο είναι καταργημένο από το 1997 με το νόμο 2508/1997.
Η όλη προκαταρκτική διαδικασία (μελέτες, αποφάσεις δημοτικών συμβουλίων, αποφάσεις αναπληρωτή υπουργού ΠΕΚΑ και των αρμοδίων υπηρεσιών του ίδιου υπουργείου, όπως Κεντρικό Συμβούλιο Χωροταξίας, Οικισμού και Περιβάλλοντος- ΚΣΧΟΠ, Διεύθυνση Πολεοδομικού Σχεδιαμού-ΔΠΣ, κ.λπ.) για την σύνταξη του επίμαχου προεδρικού διατάγματος ξεκίνησαν περίπου από το 2001, με αμφίδρομες ενέργειες και αποφάσεις.
Να σημειωθεί ότι η επέκταση του σχεδίου πόλης της περιοχής Βαρεία – Ακρωτήρι ανέρχεται στα 1.311.978 στρέμματα, των Ταξιαρχών στα 259.293 στρέμματα και της Βίγλας στα 215.872 στρέμματα.
Στις επίμαχες τρεις πολεοδομικές περιοχές καθορίζεται ως κυρία χρήση η γενική κατοικία και αυτή του πολεοδομικού τοπικού κέντρου, ενώ στα τμήματα που είναι κοντά στα ρέματα καθορίζονται ελεύθεροι χώροι και αστικό πράσινο, ενώ τμήμα των περιοχών αυτών έχουν χαρακτηρισθεί ως πυκνοδομημένα και αραιοδομημένα, ενώ άλλα είναι αδόμητα.
Οι σύμβουλοι Επικρατείας με την υπ΄ αριθμ. 219/2014 γνωμοδότηση του Ε΄ Τμήματος (πρόεδρος η αντιπρόεδρος Αγγελική Θεοφιλοπούλου και εισηγήτρια η πάρεδρος Ελένη Μουργιά) έκριναν παράνομο το σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος με το οποίο επιχειρήθηκε: 1) η έγκριση πολεοδομικής μελέτης (επέκταση του σχεδίου πόλεως) των τριών επίμαχων περιοχών, 2) ο καθορισμός των όρων και περιορισμών δόμησής τους και 3) ο καθορισμό των οριογραμμών των ρεμάτων Βαρειάς, Ταξιαρχών και Κουμκό.
Συγκεκριμένα, το σχέδιο διατάγματος κρίθηκε μη νόμιμο καθώς τόσο οι τοπικές αρχές της Λέσβου, όσο και οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου ΠΕΚΑ κατά την διαδικασία σύνταξης της πολεοδομικής μελέτης, κ.λπ. στηρίχθηκαν σε λάθος νομοθετικό πλαίσιο, το οποίο είναι καταργημένο από το 1997 με το νόμο 2508/1997.
Η όλη προκαταρκτική διαδικασία (μελέτες, αποφάσεις δημοτικών συμβουλίων, αποφάσεις αναπληρωτή υπουργού ΠΕΚΑ και των αρμοδίων υπηρεσιών του ίδιου υπουργείου, όπως Κεντρικό Συμβούλιο Χωροταξίας, Οικισμού και Περιβάλλοντος- ΚΣΧΟΠ, Διεύθυνση Πολεοδομικού Σχεδιαμού-ΔΠΣ, κ.λπ.) για την σύνταξη του επίμαχου προεδρικού διατάγματος ξεκίνησαν περίπου από το 2001, με αμφίδρομες ενέργειες και αποφάσεις.
Να σημειωθεί ότι η επέκταση του σχεδίου πόλης της περιοχής Βαρεία – Ακρωτήρι ανέρχεται στα 1.311.978 στρέμματα, των Ταξιαρχών στα 259.293 στρέμματα και της Βίγλας στα 215.872 στρέμματα.
Στις επίμαχες τρεις πολεοδομικές περιοχές καθορίζεται ως κυρία χρήση η γενική κατοικία και αυτή του πολεοδομικού τοπικού κέντρου, ενώ στα τμήματα που είναι κοντά στα ρέματα καθορίζονται ελεύθεροι χώροι και αστικό πράσινο, ενώ τμήμα των περιοχών αυτών έχουν χαρακτηρισθεί ως πυκνοδομημένα και αραιοδομημένα, ενώ άλλα είναι αδόμητα.
Οι σύμβουλοι Επικρατείας, μεταξύ των άλλων, υπογραμμίζουν στην γνωμοδότησή τους ότι «λαμβανομένου δε υπόψη ότι το ισχύον για την υπό πολεοδόμηση περιοχή Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο-Γ.Π.Σ. (του έτους 2007) εγκρίθηκε και τροποποιήθηκε, σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου 2508/1997, η έγκριση της παρούσας πολεοδομικής μελέτης διέπεται κατ’ αρχήν από τις διατάξεις του τελευταίου αυτού νόμου, με τον οποίο η διάκριση των περιοχών σε πυκνοδομημένες αφενός και αραιοδομημένες ή αδόμητες αφετέρου, ως κριτήριο εφαρμογής του από 17.7.1923 νομοθετικού διατάγματος ή του νόμου 1337/1983, καταργήθηκε».
Στην συνέχεια αναφέρουν οι σύμβουλοι Επικρατείας: «Και ναι μεν, για την παρούσα πολεοδομική μελέτη, έχουν τηρηθεί οι κατευθύνσεις του νέου Γ.Π.Σ. του Δήμου Μυτιλήνης ως προς α) την πολεοδομική οργάνωση και ειδικότερα, τις χρήσεις γης, β) τις περιοχές ειδικής προστασίας και γ) την κυκλοφοριακή οργάνωση, πλην, όλες οι προτεινόμενες ρυθμίσεις του υπό επεξεργασία σχεδίου, δηλαδή τόσο ο πολεοδομικός κανονισμός, όσο και οι όροι και περιορισμοί δομήσεως, στηρίζονται στην διάκριση των προς πολεοδόμηση περιοχών σε πυκνοδομημένες και αραιοδομημένες ή αδόμητες, η οποία πλέον δεν υφίσταται».
Εξάλλου, συνεχίζουν οι σύμβουλοι Επικρατείας, «δεν δύναται να θεωρηθεί ως «εκκρεμής διαδικασία πολεοδόμησης» κατά την έννοια της μεταβατικής διατάξεως της παραγράφου 8 του άρθρου 25 του νόμου 2508/1997, αφενός μεν ενόψει του μακρού χρόνου που παρήλθε από την δημοσίευση του νόμου αυτού (13.6.1997) και τούτο, ανεξαρτήτως του γεγονότος ότι η 5305/1997 σύμβαση αναθέσεως για την εκπόνηση των μελετών πολεοδομήσεως για την ένταξη-επέκταση στο σχέδιο οικισμών υπεγράφη από τον Δήμο Μυτιλήνης, ως εργοδότη, στις 7.8.1997, δηλαδή μετά την δημοσίευση του ως άνω νόμου και αφορούσε μόνον τους οικισμούς Βαρειά-Ακρωτήρι, αφετέρου δε, λόγω του γεγονότος ότι στην προκειμένη περίπτωση, εγκρίθηκε νέο Γ.Π.Σ. του Δήμου Μυτιλήνης το έτος 2007 κατά τις διατάξεις του νόμου 2508/1997 για το σύνολο της προς πολεοδόμηση εκτάσεως (δηλαδή για τις περιοχές «Βαρειά – Ακρωτήρι», «Βίγλα» και «Ταξιάρχες») χωρίς καμία αναφορά σε πυκνοδομημένες περιοχές, σύμφωνα δε με την πάγια διάταξη της παραγράφου 1 του άρθρου 7 του ίδιου ως άνω νόμου η πολεοδόμηση με τις προϊσχύουσες διατάξεις είναι επιτρεπτή έως την έγκριση Γ.Π.Σ. σύμφωνα με τις διατάξεις του νέου νόμου 2508/1997».
Κατόπιν όλων αυτών, καταλήγουν οι σύμβουλοι Επικρατείας, «το υπό επεξεργασία σχέδιο προεδρικού διατάγματος δεν προτείνεται νομίμως».
Στην συνέχεια αναφέρουν οι σύμβουλοι Επικρατείας: «Και ναι μεν, για την παρούσα πολεοδομική μελέτη, έχουν τηρηθεί οι κατευθύνσεις του νέου Γ.Π.Σ. του Δήμου Μυτιλήνης ως προς α) την πολεοδομική οργάνωση και ειδικότερα, τις χρήσεις γης, β) τις περιοχές ειδικής προστασίας και γ) την κυκλοφοριακή οργάνωση, πλην, όλες οι προτεινόμενες ρυθμίσεις του υπό επεξεργασία σχεδίου, δηλαδή τόσο ο πολεοδομικός κανονισμός, όσο και οι όροι και περιορισμοί δομήσεως, στηρίζονται στην διάκριση των προς πολεοδόμηση περιοχών σε πυκνοδομημένες και αραιοδομημένες ή αδόμητες, η οποία πλέον δεν υφίσταται».
Εξάλλου, συνεχίζουν οι σύμβουλοι Επικρατείας, «δεν δύναται να θεωρηθεί ως «εκκρεμής διαδικασία πολεοδόμησης» κατά την έννοια της μεταβατικής διατάξεως της παραγράφου 8 του άρθρου 25 του νόμου 2508/1997, αφενός μεν ενόψει του μακρού χρόνου που παρήλθε από την δημοσίευση του νόμου αυτού (13.6.1997) και τούτο, ανεξαρτήτως του γεγονότος ότι η 5305/1997 σύμβαση αναθέσεως για την εκπόνηση των μελετών πολεοδομήσεως για την ένταξη-επέκταση στο σχέδιο οικισμών υπεγράφη από τον Δήμο Μυτιλήνης, ως εργοδότη, στις 7.8.1997, δηλαδή μετά την δημοσίευση του ως άνω νόμου και αφορούσε μόνον τους οικισμούς Βαρειά-Ακρωτήρι, αφετέρου δε, λόγω του γεγονότος ότι στην προκειμένη περίπτωση, εγκρίθηκε νέο Γ.Π.Σ. του Δήμου Μυτιλήνης το έτος 2007 κατά τις διατάξεις του νόμου 2508/1997 για το σύνολο της προς πολεοδόμηση εκτάσεως (δηλαδή για τις περιοχές «Βαρειά – Ακρωτήρι», «Βίγλα» και «Ταξιάρχες») χωρίς καμία αναφορά σε πυκνοδομημένες περιοχές, σύμφωνα δε με την πάγια διάταξη της παραγράφου 1 του άρθρου 7 του ίδιου ως άνω νόμου η πολεοδόμηση με τις προϊσχύουσες διατάξεις είναι επιτρεπτή έως την έγκριση Γ.Π.Σ. σύμφωνα με τις διατάξεις του νέου νόμου 2508/1997».
Κατόπιν όλων αυτών, καταλήγουν οι σύμβουλοι Επικρατείας, «το υπό επεξεργασία σχέδιο προεδρικού διατάγματος δεν προτείνεται νομίμως».
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα