Οι κάμερες με ΑΙ ξεκινούν να γράφουν παραβάτες, σε ποια σημεία της Αττικής βρίσκονται

Δεν θα στέλνουν ακόμα κλήσεις, ποιες παραβάσεις καταγράφουν - Προχωρά η τοποθέτηση άλλων 388 στους δρόμους και πεντακοσίων στα αστικά λεωφορεία

Εντός αυτής της εβδομάδας ξεκινά και ολοκληρώνεται η εγκατάσταση των πρώτων καμερών που θα κόβουν κλήσεις για τροχαίες παραβάσεις με χρήση Τεχνητής Νοημοσύνης. Οπως αποκαλύπτει σήμερα το «ΘΕΜΑ», οι πρώτες 8 κάμερες που θα τοποθετηθούν στα πιο hot για τροχαία ατυχήματα σημεία της πρωτεύουσας θα ξεκινήσουν να λειτουργούν πιλοτικά αυτές τις μέρες. Αυτό το διάστημα οι κάμερες δεν θα κόβουν κλήσεις, αλλά θα δοκιμάζονται, ενώ θα «εκπαιδεύεται» το ΑΙ σύστημα στον εντοπισμό των οδηγών όσο και αυτοί θα... συνηθίζουν στην ιδέα ότι κάποιος τους βλέπει.

Πάντως, η ώρα που τα συστήματα Τεχνητής Νοημοσύνης θα εντοπίζουν τους οδηγούς που μιλάνε στο κινητό, δεν φοράνε ζώνη/κράνος, κινούνται σε ΛΕΑ, με υπερβολική ταχύτητα και κάνουν άλλες παρανομίες, δεν αργεί. Οπως εξηγούν παράγοντες του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης στο «ΘΕΜΑ», υπολογίζεται ότι σε δύο με τρεις μήνες θα βρισκόμαστε στην τελική ευθεία για την έναρξη πλήρους λειτουργίας του συστήματος, το οποίο θα στέλνει τις κλήσεις στους οδηγούς με SMS, email ή ειδοποίηση στη θυρίδα gov.gr. Την 9η Δεκεμβρίου εκδικάστηκαν στο Εφετείο και οι δύο ενστάσεις των εταιρειών/κοινοπραξιών σχετικά με την προμήθεια των καμερών, οπότε μπορεί να προχωρήσει τάχιστα η διαγωνιστική διαδικασία, η προμήθεια και εγκατάσταση των 2.000 καμερών Τεχνητής Νοημοσύνης.


Νέο σύστημα

Ταυτόχρονα με τις ΑΙ κάμερες που θα διαχειρίζεται το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης ξεκινά και η τοποθέτηση 388 καμερών της Περιφέρειας Αττικής που θα «κουμπώσουν» στο Ενιαίο Πληροφοριακό Σύστημα, το οποίο θα διαχειρίζεται ένα δίκτυο συνολικά 2.500 καμερών (μαζί με τις 500 που τοποθετούνται σε αστικά λεωφορεία). Ετσι, το νέο ψηφιακό σύστημα οδικής ασφάλειας, το οποίο αναμένεται να είναι έτοιμο και διαλειτουργικό εντός του πρώτου τριμήνου του 2026, καταγράφοντας τις τροχαίες παραβάσεις με εργαλεία ΑΙ, θα αποστέλλει τα… μαντάτα με SMS στους παραβάτες. Οι 2.500 κάμερες, πάντως, θα είναι φανερές, καθώς, όπως έχει τονίσει ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου, έχει στόχο να συνετίσει τους οδηγούς ώστε να μην κάνουν παράβαση και όχι να κόψει κλήσεις.

Οι πρώτες οκτώ κάμερες θα τοποθετηθούν εντός αυτής της εβδομάδας στον Δήμο Αθηναίων, στις λεωφόρους Πανεπιστημίου και Βασ. Σοφίας, στον Δήμο Αγίας Παρασκευής στη λεωφόρο Μεσογείων και στη Χαλανδρίου, στον Δήμο Ραφήνας - Πικερμίου στη λεωφόρο Μαραθώνος και Φλέμινγκ, στον Δήμο Καλλιθέας στη λεωφόρο Συγγρού και Αγίας Φωτεινής, στον Δήμο Βάρης - Βούλας - Βουλιαγµένης στη λεωφόρο Ποσειδώνος και Ερµού. Επίσης, στον Δήμο Αλίμου στη λεωφόρο Ποσειδώνος και στην Αλίµου, στον Δήμο Ελληνικού - Αργυρούπολης στη λεωφόρο Βουλιαγµένης και Τήνου και στον Δήμο Φιλοθέης - Ψυχικού στη λεωφόρο Κηφισίας και Εθνικης Αντιστάσεως.



Τα «μάτια του ουρανού» θα καταγράφουν χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση, εκτός από την παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, την υπέρβαση ταχύτητας, την κίνηση ή στάση σε λεωφορειολωρίδες αλλά και σε ΛΕΑ, τη μη χρήση ζώνης ή κράνους. Το ΑΙ σύστημα των καμερών θα ανιχνεύει και θα «καταγράφει» ακόμα τη χρήση κινητού εν κινήσει, αλλά και την παράνομη στάση και στάθμευση οχήματος. Η διαδικασία επιτρέπει, κατά την καταγραφή παραβάσεων, τα αρμόδια ελεγκτικά όργανα να προβούν σε περαιτέρω επεξεργασία των στοιχείων πινακίδας για την εξακρίβωση της τήρησης των κανόνων για ανασφάλιστα οχήματα, για ΚΤΕΟ, για τέλη κυκλοφορίας και για τον Δακτύλιο.

Η μείωση της παραβατικότητας στους δρόμους είναι και το προσωπικό στοίχημα του υπουργού. Πρόκειται για τη σημαντικότερη, ίσως, μεταρρύθμιση στον τομέα της οδικής ασφάλειας τις τελευταίες δεκαετίες, την οποία προωθεί η κυβέρνηση με σκοπό τη μείωση των τροχαίων δυστυχημάτων και ατυχημάτων.


Το 2026 οι υπόλοιπες

Σε ό,τι αφορά το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης, η ολοκλήρωση εγκατάστασης και διασύνδεσης σε όλη τη χώρα αναμένεται να γίνει το 2026. Οπως επισημαίνουν πηγές του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, το οποίο τρέχει την όλη διαδικασία, η Περιφέρεια Αττικής έχει ήδη ξεκινήσει την εγκατάσταση 388 νέων καμερών, ενώ προχωρά ο μεγάλος διαγωνισμός για την τοποθέτηση 2.500 καμερών σε όλο το Λεκανοπέδιο.

Το δίκτυο των καμερών αυτόματης αναγνώρισης πινακίδων (ANPR) έχει  λογισμικό Τεχνητής Νοημοσύνης μέσω του οποίου ανιχνεύονται η μάρκα, το μοντέλο και το χρώμα του οχήματος που πραγματοποιεί την παράβαση. Το σύστημα Τεχνητής Νοημοσύνης που θα έχουν οι κάμερες θα κάνει κατηγοριοποίηση των παραβάσεων, π.χ. red violation κ.λπ. Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και συγκεκριμένα η υπηρεσία ΟΔΥΣΕΑΣ θα διαχειρίζεται το δίκτυο καμερών.

Ο νέος Νόμος που ψηφίστηκε στις αρχές του μήνα προβλέπει τη δημιουργία του Ενιαίου Ηλεκτρονικού Συστήματος Καταγραφής και Διαχείρισης Παραβάσεων ΚΟΚ και Προστίμων (ΕΗΣ), το οποίο θα λειτουργεί υπό την εποπτεία του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης.

Στο ΕΗΣ διαβιβάζονται δεδομένα ελέγχων από όλες τις διαθέσιμες πηγές, ήτοι α) από τα αρμόδια όργανα ελέγχου μέσω των φορητών συσκευών (tablets) και β) από τους οπτικούς αισθητήρες των ηλεκτρονικών συσκευών (κάμερες), διασταυρώνοντάς τα με τα απαραίτητα πληροφοριακά συστήματα του Δημοσίου. Τα δεδομένα των καμερών διαβιβάζονται κρυπτογραφημένα στο ΕΗΣ και περιλαμβάνουν αρχεία εικόνας και βίντεο, καθώς και χρονικά και γεωγραφικά μεταδεδομένα των καταγεγραμμένων παραβάσεων. Μέσω των κατάλληλων διεπαφών και διαλειτουργικοτήτων του συστήματος επιτυγχάνεται ο άμεσος αυτοματοποιημένος εντοπισμός παραβατών, η έκδοση ψηφιακής Πράξης Βεβαίωσης Παράβασης (ΠΒΠ) και η ηλεκτρονική επίδοσή της στον πολίτη στο gov.gr.

Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr