Πώς θα αλλάξει η εικόνα στα ΕΠΑΛ - Δέσμη μέτρων από την κυβέρνηση για τα φαινόμενα βίας

Πώς θα αλλάξει η εικόνα στα ΕΠΑΛ - Δέσμη μέτρων από την κυβέρνηση για τα φαινόμενα βίας

Το υπουργείο Παιδείας ετοιμάζει ειδική Δομή υποστήριξης -  Σε κάθε σχολείο θα ορίζεται ένας αρμόδιος εκπαιδευτικός, ειδικά επιμορφωμένος που θα ασχολείται με το θέμα της βίας

EPAL_VIA_2
Χάος και βία στα ΕΠΑΛ. Τα διαρκώς αυξανόμενα περιστατικά βίας με θύματα μαθητές και εκπαιδευτικούς και θύτες συμμαθητές τους προκαλούν ανησυχία στην εκπαιδευτική κοινότητα και έχουν σκορπίσει τον φόβο στα παιδιά και τους γονείς. Η ένταση είναι τέτοια σε κάποιες περιπτώσεις οι μαρτυρίες κάνουν λόγο για «μου έριξε δύο μαχαιριές», «με χαράκωσε με κλειδί», «ανήλικος μαθητής ξυλοκόπησε 15χρονο σε σχολείο» ενώ πριν από μερικές ημέρες ένα αδιανόητο περιστατικό σημειώθηκε στο ΕΠΑΛ Δραπετσώνας, όταν, κατά τη διάρκεια διαλείμματος, μια 16χρονη έσβησε το τσιγάρο που κάπνιζε στο αριστερό μάτι μιας άλλης μαθήτριας.

Το υπουργείο Παιδείας ετοιμάζει ειδική Δομή υποστήριξης για την αντιμετώπιση του προβλήματος. Σε κάθε σχολείο θα ορίζεται ένας αρμόδιος εκπαιδευτικός, ειδικά επιμορφωμένος που θα ασχολείται με το θέμα της βίας. Όπως καταγγέλλει στο «protothema.gr», ο πρώην πρόεδρος της ΟΛΜΕ Θ. Κοτσυφάκης «το υπουργείο Παιδείας έχει εγκαταλείψει τα ΕΠΑΛ στην μοίρα τους. Δράσεις, όπως η ύπαρξη ψυχολόγου στα ΕΠΑΛ και δημιουργία μοντέρνων ειδικοτήτων δεν στηρίχθηκαν, με αποτέλεσμα την υποβάθμιση των ΕΠΑΛ» Ο κ. Κοτσυφάκης, ο οποίος έχει εργασθεί χρόνια στον χώρο των ΕΠΑΛ και προέρχεται από τον ΣΥΡΙΖΑ διαπιστώνει ότι «τα τελευταία χρόνια έχει αυξηθεί ο αριθμός των μαθητών στα ΕΠΑΛ ενώ τα σχολεία έχουν υποβαθμιστεί και αφέθηκαν να απαξιωθούν καθώς δεν στηρίζονται».

Οι γονείς φοβούνται να στείλουν τα παιδιά τους, σε ένα σχολικό περιβάλλον που εγκυμονεί κινδύνους για την σωματική τους ακεραιότητα, λόγω των φαινομένων βίας που έχουν πάρει ανεξέλεγκτες διαστάσεις. Στη χώρα λειτουργούν 400 ΕΠΑΛ με 14.000 εκπαιδευτικούς και 110.000 μαθητές.

Ενας άλλος λόγος είναι ότι στα ΕΠΑΛ φοιτούν και μαθητές που είναι μεγαλύτερης ηλικίας, που μπορεί να εκφοβίσουν μικρότερους μαθητές. Επίσης μία άλλη διάσταση του ζητήματος είναι, όπως παρατηρούν εκπαιδευτικοί ότι σε αρκετά ΕΠΑΛ υπάρχει ανισοκατανομή αγοριών –κοριτσιών, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται παρέες αγοριών κυρίως που ασκούν μπούλιγκ. Από την άλλη δεν είναι λίγα τα περιστατικά στα οποία «πρωταγωνιστούν» κορίτσια που έχουν επιτεθεί με μάλιστα με βάναυσο τρόπο σε συμμαθήτριες που έφθασαν να νοσηλευτούν μέχρι και σε νοσοκομείο.

Κλείσιμο
Μία άλλη πτυχή του θέματος είναι ότι αυτοί που φοιτούν στα ΕΠΑΛ δεν προέρχονται από την ίδια γειτονιά, όπως στα υπόλοιπα σχολεία ούτως ώστε να είναι γνωστοί μεταξύ τους, πράγμα που σε ένα βαθμό μπορεί να λειτουργήσει αποτρεπτικά, αλλά προέρχονται από διάφορες περιοχές κάθε πόλης.

Ειδική δομή υποστήριξης για την πρόληψη και αντιμετώπιση της βίας ετοιμάζει το υπουργείο Παιδείας, όπως λέει στο «protothema.gr» ο γενικός γραμματέας Αλέξανδρος Κοπτσής. «Στόχος είναι η αλλαγή κουλτούρας μέσα στα σχολεία, με ειδική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών σε θέματα ευαισθητοποίησης και πρόληψης της σχολικής βίας». Όπως εξηγεί « θα υπάρχει ένας εκπαιδευτικός σε κάθε σχολείο που θα συντονίζεται με τις διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και την Περιφερειακή Εκπαίδευση και θα είναι αρμόδιος για τα περιστατικά ενδοσχολικής βίας». Επίσης ο Σύλλογος Διδασκόντων θα ενημερώνει τα στελέχη της ειδικής δομής για όλα τα περιστατικά παραβατικότητας μέσα στην σχολική κοινότητα. Στόχος είναι η ευασθητοποίηση μαθητών και εκπαιδευτικών σε φαινόμενα βίας».
epal-main


Εξαρση βίας

Στο «σκηνικό» της βίας στα σχολεία προστέθηκε περιστατικό στην Πάτρα όπου oμάδα μαθητών, επιτέθηκε με πέτρες και πορτοκάλια σε μαθητές άλλου σχολείου την ώρα του διαλείμματος, περιστατικό που ανάγκασε τη διεύθυνση του γενικού λυκείου να ειδοποιήσει την αστυνομία για το συμβάν, που φέρονται να προκάλεσαν μαθητές γειτονικού ΕΠΑΛ.

Σάλο προκάλεσε η είδηση ότι καθηγητής χτύπησε μαθήτρια μέσα σε ΕΠΑΛ. Μάλιστα, μετά το βίντεο – ντοκουμέντο που κυκλοφόρησε, ο καθηγητής χτυπά στο πρόσωπο τη μαθήτρια, της τραβά τα μαλλιά και τη ρίχνει στο έδαφος. Οι αδιανόητες εικόνες ντροπής εκτυλίχθηκαν μέσα σε τάξη ΕΠΑΛ της Αττικής, με καθηγητή να παραδίδει αντί για μαθήματα παιδείας, μαθήματα βίας. Φτάνει στο σημείο να χτυπήσει μαθήτρια μέσα στην τάξη, χρησιμοποιώντας το ξύλο ως « μέσο συνετισμού».

O καθηγητής συνελήφθη στο πλαίσιο αυτοφώρου και στη συνέχεια απολύεται μετά την υπογραφή της καταγγελίας της σύμβασής του, σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας. Η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας ζήτησε την άμεση εκκίνηση της νόμιμης διαδικασίας, ώστε να αποδοθούν οι προβλεπόμενες κυρώσεις. Ετσι, συνήλθε άμεσα , το Περιφερειακό Υπηρεσιακό Συμβούλιο Εκπαίδευσης (ΠΥΣΔΕ), το οποίο εισηγήθηκε την καταγγελία σύμβασης του εκπαιδευτικού για ανάρμοστη συμπεριφορά.
5386949


Το χρονικό της επίθεσης

Ο καθηγητής, που δίδασκε σε ΕΠΑΛ, μετά από λεκτική αντιπαράθεση που είχε με τη μαθήτρια, τη χτύπησε δύο φορές. Την πρώτη φορά με χαστούκι και ύστερα την τράβηξε από τα μαλλιά. Καθώς η μαθήτρια βρισκόταν στο πάτωμα δέχτηκε ακόμα ένα χτύπημα. Συμμαθητές της κοπέλας έσπευσαν να σταματήσουν τον καθηγητή και ύστερα από το περιστατικό οι καθηγητές προσπάθησαν να βάλουν τον εκπαιδευτικό σε άλλη αίθουσα για να τον γλιτώσουν από τις αντιδράσεις των μαθητών. Τα παιδιά κατόπιν έσπασαν το αυτοκίνητο του καθηγητή, αναποδογυρίζοντάς το. Ο καθηγητής φυγαδεύτηκε από άλλη έξοδο, συνελήφθη με τη διαδικασία του αυτοφώρου, και το πρωί οδηγήθηκε στον εισαγγελέα. Σύμφωνα με τη μαθήτρια, η λεκτική αντιπαράθεση με τον καθηγητή προκλήθηκε επειδή δεν της έσβηνε απουσία και, όπως καταγγέλλει η ίδια, συστηματικά της έβαζε απουσίες για αναίτιες, όπως υποστηρίζει, αφορμές.

Μητέρα μαθητή στο ΕΠΑΛ Σταυρούπολης πρόσφατα κατήγγειλε πως εκτός από τη σωματική βία, οι μαθητές δέχονται καθημερινά λεκτική βία. Συγκεκριμένα, οι μαθητές που είχαν τιμωρηθεί με αποβολή από το σχολείο λόγω των επεισοδίων στο ΕΠΑΛ, βρίσκονται ξανά στον χώρο, αυτή τη φορά σαν εξωσχολικοί καθώς συνεχίζεται το κλίμα εκφοβισμού στο ΕΠΑΛ Σταυρούπολης, όπου πριν από λίγο καιρό είχαν σημειωθεί άγρια επεισόδια. Η μητέρα έλεγε ότι μετά τα επεισόδια τα πράγματα παραμένουν ίδια. « Μπορεί να απομακρύνθηκαν οι πρωτοαίτιοι μαθητές, αλλά δεν ξέρω πως τα παιδιά αυτά βρίσκονται σαν επισκέπτες μέσα στο σχολείο και εκφοβίζουν λεκτικά τους μαθητές και προσπαθούν να περάσουν» αναρωτιόταν.

Ένα ακόμη ακραίο περιστατικό μεταξύ ανήλικων παιδιών μέσα σε σχολείο κατεγράφη τστο ΕΠΑΛ Δραπετσώνας με θύμα μια 16χρονη μαθήτρια. Για ασήμαντη αφορμή, η κοπέλα δέχτηκε επίθεση από μια συνομήλική της κατά τη διάρκεια διαλείμματος και αφού αρχικά την χτύπησε, στην συνέχεια έσβησε ένα τσιγάρο στο μάτι της. Το σοβαρό περιστατικό σημειώθηκε παρουσία δεκάδων άλλων παιδιών που ενημέρωσαν τους καθηγητές και την μητέρα του παιδιού.Tο 16χρονο κορίτσι μεταφέρθηκε στο κέντρο υγείας της περιοχής και στη συνέχεια η μητέρα του υπέβαλε μήνυση κατά της συμμαθήτριας της κόρης της στο τμήμα ασφαλείας.
thessaloniki_sxoleio_epeisodia_art

Η αριθμητική της βίας

Σύμφωνα με ερευνητικά στοιχεία του Παρατηρητηρίου από παλαιότερο πανελλαδικό δείγμα στην ερώτηση «έχεις ασκήσει βία;», το 34,01% απαντά θετικά και το 65,69% αρνητικά Την ίδια στιγμή, το 32% αξιολογεί τις σχέσεις μεταξύ συμμαθητών καλές, το 34,69% απαντά ότι έχει πέσει θύμα εκφοβισμού, ενώ το 65,11% απαντά αρνητικά. Ως προς τον τόπο του επεισοδίου, το 56% απαντάει ότι το περιστατικό βίας συνέβη στο προαύλιο του σχολείου, το 18% εκτός σχολείου κατά τη διάρκεια περιπάτου ή εκδρομής, το 13% σε άλλο σημείο, το 9% στην αίθουσα διδασκαλίας και από 2% απαντούν στο εργαστήριο και στο γραφείο των καθηγητών.

Σύμφωνα με έρευνα από το «Χαμόγελο του Παιδιού» για την ενδοσχολική βία σε έξι χώρες η Ελλάδα έρχεται τέταρτη σε ποσοστά σχολικού εκφοβισμού με 31,98% με πρώτη Λιθουαανία 51,26 και τελευταία την Ιταλία με 15%. Βασική πηγή για την άντληση στοιχείων σχετικά με τον σχολικό εκφοβισμό αποτελούν οι μεγάλες έρευνες που πραγματοποιεί μεταξύ χιλιάδων μαθητών κάθε τέσσερα χρόνια το Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Ψυχικής Υγιεινής. Τα πλέον πρόσφατα στοιχεία προέρχονται από την τελευταία έρευνα που είχε καταγραφεί πως το 7,5% των εφήβων (αγόρια 10,7%, κορίτσια 4,4%) συμμετείχε σε εκφοβισμό άλλων παιδιών στο σχολείο.

Το μπούλινγκ ξεκινούσε ήδη από το δημοτικό (4% ως θύτες στην ηλικία των 11 ετών), έφτανε στο 9,6% στην ηλικία των 13 ετών και υποχωρούσε λίγο στο 8,8% στα 15 έτη. Αντίστοιχα, το 6,4% των εφήβων είχε δηλώσει πως υπέστη μπούλινγκ, το 5,6% ήδη από το δημοτικό. Σύμφωνα με τον ΠΟΥ στα σχολεία, κάθε 20″ ένα παιδί υπόκειται σε εκφοβισμό, κοροϊδία, επίθεση ή κακοποίηση, δηλαδή 1 στα 7 παιδιά είναι θύτης ή θύμα bullying. Ο σχολικός εκφοβισμός και η βία μπορεί να είναι ποικίλης βαρύτητας και να λάβει διάφορες μορφές: σωματική, λεκτική, σεξουαλική και συνδυασμένη.



Ειδήσεις σήμερα:

Ισχυροί βοριάδες, κρύο και βροχές - Έρχονται χιόνια και στην Αθήνα

Το τετ-α-τετ Ανδρουλάκη - Τσίπρα στις Βρυξέλλες - Οι επόμενες κινήσεις του νέου προέδρου

Οι αρχές του Ισημερινού απαγορεύουν τους εορτασμούς σε δημόσιους χώρους ενόψει του τέλους του έτους

Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
ΔΕΙΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

BEST OF NETWORK

Δείτε Επίσης