Το fēnix 8 της Garmin είναι το απόλυτο εργαλείο που θα σε βοηθήσει να ανταπεξέλθεις στην πολυάσχολη και απαιτητική καθημερινότητά σου.
Πού κολλάει η ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας Οδού
Πού κολλάει η ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας Οδού
Σφίγγει ο κλοιός από τους δανειστές, στα δικαστήρια με τις τράπεζες
Σοβαρά εμπόδια στην ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας Οδού βάζουν οι πιστωτές της, διεκδικώντας ακόμη και την ακύρωση μεταβίβασης της εταιρείας στο Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων, με προσφυγή στο ΣτΕ.
Η προσφυγή έγινε από την Τράπεζα Πειραιώς για χρέος 250 εκ. ευρώ αλλά δεν είναι η μόνη έκφραση των δικαστικών περιπετειών που ταλανίζουν την κρατική εταιρεία. Τους τελευταίους μήνες, οι δύο πλευρές βρίσκονται στα δικαστήρια με εκατέρωθεν αγωγές. Η Τράπεζα έχει καταγγείλει τη σύμβαση με την Εγνατία από τις αρχές του χρόνου, με την οποία έχουν υποθηκευτεί τα διόδια και ζητά να της εξοφληθούν τα χρέη ενώ η εταιρεία ζητά την ακύρωσή της και μερίδιο από τα έσοδα των διοδίων. Για την υπόθεση μάλιστα έχει ζητήσει ασφαλιστικά μέτρα που θα εκδικαστούν τον προσεχή Φεβρουάριο.
Η Πειραιώς όμως είναι η κορυφή του παγόβουνου. Τα προβλήματα επεκτείνονται και με τους άλλους πιστωτές (Αγροτική, Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο, Εμπορική) καθώς η Εγνατία χρωστά συνολικά περίπου 550 εκ. ευρώ, χωρίς προς το παρόν το δημόσιο να διευκρινίζει ποιος θα αναλάβει την υποχρέωση της εξόφλησής τους στο πλαίσιο της ιδιωτικοποίησης.
Εξ αυτών περίπου 150 εκ. ευρώ είναι το χρέος προς την Αγροτική, η οποία από τον περασμένο Ιούλιο εκτίναξε το επιτόκιο δανεισμού στο 12% εξαιτίας εξάμηνης παράτασης στην εξόφληση των δανείων, 150 εκ. ευρώ στο Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο (έχει καταβάλλει ήδη στο ΤΤ 250 εκ. ευρώ) και 47 εκ. ευρώ στην Εμπορική Τράπεζα. Και φυσικά τα 250 εκ. ευρώ της Πειραιώς, τα οποία συνάφθηκαν με πολύ ευνοϊκά επιτόκια (κάτω του 1%) από τα οποία έχουν πληρωθεί μόνο τα 60 εκ. ευρώ. Για όλα τα υπόλοιπα χρέη (πλην Πειραιώς) η Εγνατία κατέβαλλε έως πρόσφατα μόνο τους τόκους, όταν και εφόσον γίνονταν οι σχετικές ταμειακές διευκολύνσεις από την πλευρά του δημοσίου.
Αναβολή της δίκης για το 2015!
Η υπόθεση όμως με την Πειραιώς έχει πάρει το δικαστικό δρόμο και αυτό γιατί οι εγγυήσεις των δανείων είναι τα διόδια, που αποτελούν τον πολυτιμότερο πόρο του αυτοκινητοδρόμου και το δέλεαρ για τους υποψήφιους επενδυτές. Η τράπεζα επιδιώκει την διασφάλιση των χρημάτων που έχει δανείσει στην δημόσια επιχείρηση, γεγονός που περιπλέκει η μεταβίβαση στο ΤΑΙΠΕΔ.
Η προσφυγή έγινε από την Τράπεζα Πειραιώς για χρέος 250 εκ. ευρώ αλλά δεν είναι η μόνη έκφραση των δικαστικών περιπετειών που ταλανίζουν την κρατική εταιρεία. Τους τελευταίους μήνες, οι δύο πλευρές βρίσκονται στα δικαστήρια με εκατέρωθεν αγωγές. Η Τράπεζα έχει καταγγείλει τη σύμβαση με την Εγνατία από τις αρχές του χρόνου, με την οποία έχουν υποθηκευτεί τα διόδια και ζητά να της εξοφληθούν τα χρέη ενώ η εταιρεία ζητά την ακύρωσή της και μερίδιο από τα έσοδα των διοδίων. Για την υπόθεση μάλιστα έχει ζητήσει ασφαλιστικά μέτρα που θα εκδικαστούν τον προσεχή Φεβρουάριο.
Η Πειραιώς όμως είναι η κορυφή του παγόβουνου. Τα προβλήματα επεκτείνονται και με τους άλλους πιστωτές (Αγροτική, Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο, Εμπορική) καθώς η Εγνατία χρωστά συνολικά περίπου 550 εκ. ευρώ, χωρίς προς το παρόν το δημόσιο να διευκρινίζει ποιος θα αναλάβει την υποχρέωση της εξόφλησής τους στο πλαίσιο της ιδιωτικοποίησης.
Εξ αυτών περίπου 150 εκ. ευρώ είναι το χρέος προς την Αγροτική, η οποία από τον περασμένο Ιούλιο εκτίναξε το επιτόκιο δανεισμού στο 12% εξαιτίας εξάμηνης παράτασης στην εξόφληση των δανείων, 150 εκ. ευρώ στο Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο (έχει καταβάλλει ήδη στο ΤΤ 250 εκ. ευρώ) και 47 εκ. ευρώ στην Εμπορική Τράπεζα. Και φυσικά τα 250 εκ. ευρώ της Πειραιώς, τα οποία συνάφθηκαν με πολύ ευνοϊκά επιτόκια (κάτω του 1%) από τα οποία έχουν πληρωθεί μόνο τα 60 εκ. ευρώ. Για όλα τα υπόλοιπα χρέη (πλην Πειραιώς) η Εγνατία κατέβαλλε έως πρόσφατα μόνο τους τόκους, όταν και εφόσον γίνονταν οι σχετικές ταμειακές διευκολύνσεις από την πλευρά του δημοσίου.
Αναβολή της δίκης για το 2015!
Η υπόθεση όμως με την Πειραιώς έχει πάρει το δικαστικό δρόμο και αυτό γιατί οι εγγυήσεις των δανείων είναι τα διόδια, που αποτελούν τον πολυτιμότερο πόρο του αυτοκινητοδρόμου και το δέλεαρ για τους υποψήφιους επενδυτές. Η τράπεζα επιδιώκει την διασφάλιση των χρημάτων που έχει δανείσει στην δημόσια επιχείρηση, γεγονός που περιπλέκει η μεταβίβαση στο ΤΑΙΠΕΔ.
Την περασμένη Πέμπτη 22 Νοεμβρίου είχε οριστεί δικάσιμος για δύο υποθέσεις στο Πολυμελές Πρωτοδικείο Αθηνών: την αγωγή της Πειραιώς κατά του δημοσίου, του ΤΑΙΠΕΔ και της Εγνατίας λόγω μεταβίβασης της εκμετάλλευσης και λειτουργίας
της εταιρείας στο ΤΑΙΠΕΔ που πραγματοποιήθηκε με απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής Αποκρατικοποιήσεων τον περασμένο Αύγουστο και την αγωγή κατά της Εγνατίας εναντίον της Τράπεζας με την οποία ζητά να άρει την καταγγελία της σύμβασης, διεκδικώντας μέρος των εσόδων από τα διόδια. Εξαιτίας όμως της αποχής δικηγόρων και δικαστών, η νέα δίκη προσδιορίστηκε για το Νοέμβριο του 2015!
Από τα 250 εκ. ευρώ έχει πληρώσει τα 60 εκ. ευρώ
Η Πειραιώς είχε χορηγήσει δάνειο ύψους 250 εκ. ευρώ στην εταιρεία την περίοδο της γαλάζιας διακυβέρνησης, προκειμένου το δημόσιο να εξασφαλίσει την συμμετοχή του στα έργα, βάζοντας υποθήκη τα έσοδα από τα μελλοντικά διόδια της Εγνατίας.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η σύμβαση προέβλεπε ότι στην τράπεζα θα καταβάλλονται 370.000 ευρώ την εβδομάδα και 1 εκ. ευρώ το τρίμηνο από το Σεπτέμβριο του 2010. Για όσο διάστημα τα διόδια δεν λειτουργούν με ευθύνη της Εγνατίας, το χρέος θα αποπληρωνόταν κανονικά. Μετά από παλινωδίες ετών και μεγάλες καθυστερήσεις, τα διόδια (με εξαίρεση το σταθμό στον Πολύμυλο Κοζάνης) λειτούργησαν τελικά πριν λίγους μήνες και σύμφωνα με στελέχη της Εγνατίας το σύνολο των εσόδων πηγαίνει στην Πειραιώς.
Με τον ένα ή τον άλλο τρόπο η Εγνατία σύμφωνα με τον επικεφαλής της κ. Γιάννη Τσακλίδη ήταν συνεπείς στις υποχρεώσεις της, καταβάλλοντας μέχρι σήμερα με τον τρόπο αυτό περί τα 60 εκ. ευρώ.
Ο ίδιος δεν διστάζει να μιλήσει για οικονομική ασφυξία της Εγνατίας, η οποία δεν έχει άλλους πόρους, με αποτέλεσμα να στερείται σημαντικά έσοδα για την συντήρηση και τη λειτουργία της. Δεν είναι τυχαίο ότι η εταιρεία έχει στραφεί κατά της Πειραιώς διεκδικώντας μέρος των εσόδων, καθώς ισχυρίζεται ότι από την καταγγελία της σύμβασης και μετά, η Τράπεζα λαμβάνει το σύνολο των εσόδων από τα διόδια που σε ετήσια βάση υπολογίζονται σε 35 εκ. ευρώ.
Η αντιπαράθεση μεταξύ δημοσίου και Πειραιώς οξύνεται, με την πρόσφατη προσφυγή της Τράπεζας στο Συμβούλιο Επικρατείας ζητώντας να κηρυχθεί αντισυνταγματική η μεταβίβαση της επιχείρησης στο ΤΑΙΠΕΔ. Ανάλογες προσφυγές στο ΣτΕ έγιναν από το Ταμείο Εθνικής Οδοποιίας αλλά και από εννέα εργαζόμενους της Εγνατίας.
Νέο management στην Εγνατία Οδό
Το ερώτημα είναι τι θα πράξει από δω και πέρα η κυβέρνηση και το ΤΑΙΠΕΔ που έχουν τον τελευταίο λόγο. Εναλλακτικές δεν υπάρχουν πολλές. Είτε ο ιδιώτης που θα αναλάβει την εταιρεία θα αναλάβει με κάποιους όρους και τα χρέη της είτε, το δημόσιο θα κληθεί να εξοφλήσει τις τράπεζες ή τα δάνεια θα παραμείνουν στο δημόσιο με ότι αυτό συνεπάγεται.
Εντός των ημερών πάντως η Εγνατία αποκτά νέο management καθώς τη θέση του επικεφαλής με απόφαση του υπουργείου Ανάπτυξης και του ΤΑΙΠΕΔ αναλαμβάνει ο κ. Πάρης Σαββαίδης, καθηγητής στην Πολυτεχνική Σχολή του ΑΠΘ και δημοτικός σύμβουλος.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα