LIVE

Κορωνοϊός

Σταθάκης: ΕΦαρμογή της συμφωνίας, αξιολόγηση, τράπεζες και χρέος τα κομβικά σημεία για την οικονομία

Σταθάκης: ΕΦαρμογή της συμφωνίας, αξιολόγηση, τράπεζες και χρέος τα κομβικά σημεία για την οικονομία

«Χρειάζεται να στραφούμε στην εξωστρέφεια με ένταση, να στηριχθούμε στην καινοτομία και να γίνει μία μεγάλη μεταστροφή στα θέματα της χρηματοδότησης» τόνισε ο υπουργός Οικονομίας

Στα κομβικά σημεία της οικονομίας αναφέρθηκε ο Γιώργος Σταθάκης στην ομιλία του κατά την έναρξη των εργασιών του Πανευρωπαϊκού Συνεδρίου της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Συνδέσμων Συμβούλων Μάνατζμεντ (FEACO).

Σύμφωνα με τον υπουργό Οικονομίας τα σημεία είναι: 

- η εφαρμογή των συμφωνηθέντων 
- η πρώτη αξιολόγηση το Νοέμβριο
- η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, που συνδυάζεται με τη βιώσιμη και δίκαιη διαχείριση των κόκκινων δανείων
- η ελάφρυνση του χρέους μετά το 2022 
- οι συνδυασμένες αλλαγές που πρέπει να γίνουν στη χώρα και αφορούν τις συνθήκες οικονομικής ανάκαμψης 
- ένα κύμα μεταρρυθμίσεων στη δημόσια διοίκηση για να ένα κράτος με προστασία των πιο αδύναμων κοινωνικών ομάδων.

Ο κ. Σταθάκης σημείωσε ότι η χώρα βρίσκεται σε ένα κομβικό σημείο και η κυβέρνηση διαμορφώνει ένα πρόγραμμα οικονομικής σταθερότητας, διαμορφώνει τους όρους και προϋποθέσεις για να υπάρξει μια βιώσιμη και στέρεη οικονομία σε μακροοικονομικό επίπεδο «και αν γίνουν οι κατάλληλες αλλαγές και θεσμικές μεταρρυθμίσεις μπορούμε να αφήσουμε πίσω μας τα βαθιά τραύματα που άφησε απάνω μας η κρίση των προηγούμενων πέντε ετών».

Ο υπουργός Οικονομίας εξήγγειλε την ανάληψη πρωτοβουλιών «που θα διευκολύνουν όλο το πλέγμα συναλλαγών με το δημόσιο». «Αλλάζουμε το θεσμικό πλαίσιο προκειμένου να υπάρχει ένα σαφές περιβάλλον με έμφαση στα κοινωνικά και περιβαλλοντικά δεδομένα και το φορολογικό σύστημα το οποίο θα αποτελέσει μια μεγάλη τομή με τη φορολογική μεταρρύθμιση που ετοιμάζεται» συμπλήρωσε ο κ. Σταθάκης.

«Χρειάζεται να στραφούμε στην εξωστρέφεια με ένταση, να στηριχθούμε στην καινοτομία και να γίνει μία μεγάλη μεταστροφή στα θέματα της χρηματοδότησης. Το νέο ΕΣΠΑ είναι δομημένο και επικεντρώνεται στη νεανική επιχειρηματικότητα, την καινοτόμο και μικρομεσαία επιχείρηση και εκεί στρέφεται το 1/3 των πόρων» σημείωσε ο κ. Σταθάκης.

Ο πρόεδρος του ΣΕΒ Θεόδωρος Φέσσας στο χαιρετισμό του υπογράμμισε ότι την ανάπτυξη μόνο ο ιδιωτικός τομέας μπορεί να την επιτύχει. «Όλοι οι υπόλοιποι είναι βοηθητικοί μοχλοί» είπε και συνέχισε ότι οι επιχειρήσεις πλήρωσαν πολύ ακριβά τις πολλαπλές εκλογές. «Στα έξι χρόνια της κρίσης και της ύφεσης οι πολλαπλές εκλογικές αναμετρήσεις οδήγησαν στο να φανεί ότι οι θεσμοί είναι ανίκανοι να υποστηρίξουν την ανάπτυξη» είπε ο κ. Φέσσας σημειώνοντας παράλληλα ότι «η ανάκαμψη οι εξαγωγές, οι θέσεις εργασίας θέλουν θεσμική συνέχεια, σταθερότητα και ασφάλεια δικαίου».
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

Ρoή Ειδήσεων

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα

ΣΧΟΛΙΑ (5)

Σταθάκης ο Τραπεζικός κλητήρ! (3)

Αλλά πέραν της παραπάνω εμφανούς μεταβολής επέρχονται και δυο πολύ σπουδαιότερες. Η Κοινή Υπουργική Απόφαση θα μπορεί να καθορίζει τα κριτήρια που πρέπει να πληρούνται ιδίως ως προς το ύψος του συνόλου των οφειλών κατά το χρόνο ολοκλήρωσης της κατάθεσης της αίτησης και το μικτό ετήσιο οικογενειακό εισόδημα του οφειλέτη. Δηλαδή, οι συναρμόδιοι Υπουργοί θα μπορούν να καθορίσουν ένα σύνολο οφειλών, μέχρι το ύψος των οποίων προστατεύεται μια κύρια κατοικία. Πάνω από το ύψος αυτό η κατοικία του οφειλέτη θα είναι απροστάτευτη. Όπως, επίσης, θα μπορούν να ορίσουν ένα ετήσιο οικογενειακό εισόδημα, μέχρι το ύψος του οποίου επίσης κρίνεται προστατευτέα η κύρια κατοικία. Έτσι, εάν το οικογενειακό εισόδημα του δανειολήπτη υπερβαίνει το διοικητικά τεθέν όριο, τότε, η κύρια κατοικία του οφειλέτη, ομοίως, θα παραμένει απροστάτευτη και ρευστοποιήσιμη. Το νομικό κείμενο δεν θέτει σαφή όρια και αντικειμενικά κριτήρια προστασίας. Τα καθοριζόμενα όρια θα επιδέχονται διοικητικών τροποποιήσεων. Η μνημονιακή διάταξη θα μπορεί να τροποποιηθεί με Υπουργική Απόφαση οποτεδήποτε και κατά τις επιταγές των δανειστών. Η δε προστασία της κύριας κατοικίας, ακόμα κι αν υποβληθεί ως αίτημα από τον οφειλέτη, δεν θα είναι υποχρεωτική για τον Δικαστή, αφού πλέον εξαρτάται από το ύψος των οφειλών ή/και το εισόδημα του οφειλέτη. Με λίγα λόγια, η νέα, μνημονιακή, διάταξη δεν στόχευσε στην προστασία της κύριας κατοικίας αλλά στη δημιουργία ενός παραθύρου ρευστοποιήσεων. Πέτυχε τη δημιουργία του παραθύρου αυτού, με νομοθετικές εξουσιοδοτήσεις, ώστε να σχετικοποιηθούν τα αντικειμενικά κριτήρια της μέχρι τώρα ισχύουσας διάταξης, μέσα από μια θολή και αδιαφανή ρύθμιση, το ουσιαστικό περιεχόμενο της οποίας μπορεί να τροποποιείται οποτεδήποτε, σύμφωνα με τις επιταγές των δανειστών.

G. Svoronos

Εμ, δεν ξέρατε, δε ρωτάγατε; Είναι η Αριστερά... της Εκάλεως! Βρώμα και λίγδα όσο δεν πάει νους ανθρώπου. Βρώμα λέμε. Να δείτε πιυ σύντομα πολλοί Έλληνες θα ζουν στην πλατεία Βικτωρίας!.........

Νίκος Α.

Όπως συμβαίνει στους περισσότερους δικηγόρους στις μέρες μας, βρίσκομαι κι εγώ συχνά με υποψήφιους πελάτες, πουεπιθυμούν να υπαχθούν στις ρυθμίσεις του "νόμου Κατσέλη"(ν. 3869/10). Πολλές φορές μάλιστα δεν ζητούν να μάθουν τι δυνατότητες έχουν γενικά για το πρόβλημα που αντιμετωπίζουν αλλά έρχονται αποφασισμένοι ότι πρέπει να εκκινήσουν αυτή τη διαδικασία. Δυστυχώς αυτό που δεν λέει κανείς είναι ότι ο "νόμος Κατσέλη" προσφέρει πραγματικά λύσησε ένα πολύ μικρό ποσοστόαπό το σύνολο των υπερχρεωμένων συμπολιτών μας.Αντίθετα προς τις προσδοκίες που καλλιεργούνται, άγνωστο από ποιους,οι περισσότεροιπου επιδιώκουν την υπαγωγή τους σε αυτές τις διατάξειςτελικά θα αποτύχουν(ήδη αποτυγχάνουν, δεν είναι απλώς πρόβλεψη) καιόχι μόνο δεν θα θεραπεύσουν το πρόβλημα αλλά θα το βρουν μπροστά τους ακόμα πιο διογκωμένο στο μέλλον. Παρά ταύτατα πινάκιατων Ειρηνοδικείωνείναι γεμάταμε τέτοιες υποθέσεις,η συντριπτικήπλειοψηφία των οποίων θα έχει ατυχή κατάληξη.Το μόνο που, κατ' αρχάς, επιτυγχάνεται είναιη παραγωγή μιας επιπλέον δικηγορικής ύλης, πράγμα που ως δικηγόροςείμαι υποχρεωμένος να θεωρώ καλό(αν και συχνάακούω κάποιαεξωφρενικά "τιμολόγια" συναδέλφωνγια μια απλή τέτοιαδιαδικασία του ν. 3869/10).Αυτό που δεν μπορούσε να εξηγηθεί εύκολα αρχικά ήτανγιατί οι ίδιες Τράπεζες εμφανίζονται να κατευθύνουν τον κόσμο στην υπαγωγή στο νόμο Κατσέλη,αν όχι να τηδιαφημίζουν κιόλας!.. Ο χρόνος και τα αποτελέσματαέχουν πλέον αποδείξει την αιτία... Οι τράπεζες, που φαινομενικά θίγονται από αυτόν το νόμο,με τη διαδικασία αυτή έχουν μία σειρά από όχι ασήμανταωφελήματα: Πετυχαίνουννα έχουνμία, έστω μικρή, μηνιαία είσπραξηαπό όλους αυτούς τους πελάτες τους, που πιθανότατα στην πλειοψηφία τους δεν θα κατέβαλαν τίποτα. Το πετυχαίνουν μάλισταγια ένασημαντικό χρονικό διάστημα, της τάξης των 3-4 ετών, καθώς οι υπόχρεοι παροτρύνονται από τους ίδιους τους δικηγόρους τους να είναι συνεπείς σε αυτές τις πληρωμές για να μπορούν να εμφανιστούν ευπρόσωπα στο δικαστήριο που θα κρίνει το ζήτημα. Επίσηςπαίρνουν μιαοικειοθελή απεικόνιση της πραγματικής οικονομικήςκαι περιουσιακήςκατάστασηςτου πελάτη - οφειλέτητους, που ίσως σε αρκετές περιπτώσεις να τους προσφέρει γνώση π.χ. περί κάποιωνπεριουσιακών στοιχείων, την οποίαδεν είχαν πριν και, το σημαντικότερο,ο πελάτης - οφειλέτης δεσμεύεται ότι δεν θα εκποιήσει τίποτα από αυτή μέχρι το τέλος της διαδικασίας(ουσιαστικά αποκτούν εξασφάλιση παρόμοια με την προσημείωση...)!

Σταθάκης ο Τραπεζικός κλητήρ! (2)

Στην περίπτωση, λοιπόν, που η αξία του ακινήτου δεν υπερέβαινε τα παραπάνω ποσά, τότε ο Δικαστής όριζε ποσό αποπληρωμής των ένδικων οφειλών μέχρι το 80% της αξίας της προστατευτέας κύριας κατοικίας. Όπως βλέπετε, υπάρχουν σημαντικές ουσιαστικές διαφοροποιήσεις ανάμεσα στα δυο κείμενα. Η μέχρι τώρα ισχύουσα διάταξη ήταν ένα νομικό κείμενο διάφανο και ξεκάθαρο. Έθετε σαφή όρια και αντικειμενικά κριτήρια προστασίας, μη επιδεχόμενα διοικητικών τροποποιήσεων. Η μέχρι τώρα ισχύουσα διάταξη μπορούσε να τροποποιηθεί μόνο με νεότερο νόμο, από τον Νομοθέτη, δηλαδή από τη Βουλή. Η δε προστασία της κύριας κατοικίας, εφόσον υποβαλλόταν ως αίτημα από τον οφειλέτη ήταν υποχρεωτική για τον Δικαστή, ανεξάρτητα από το ύψος των οφειλών ή το εισόδημα του οφειλέτη. Η νέα διάταξη δεν περιλαμβάνει κανένα από τα κριτήρια αυτά. Ο νόμος παύει να είναι διάφανος και ξεκάθαρος. Αντί των μέχρι τώρα αναλυτικών ρυθμίσεων περιλαμβάνει μια νομοθετική εξουσιοδότηση, προς τους εκάστοτε δυο Υπουργούς Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού (1), και Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων (2) οι οποίοι με Υπουργικές Αποφάσεις αποκτούν την εξουσία να καθορίζουν, μεταξύ άλλων, την αντικειμενική αξία του ακινήτου. Έτσι, ναι μεν το αφορολόγητο όριο απόκτησης κύριας κατοικίας μπορεί να προσδιορίζεται στις 200.000 για τον άγαμο και στις 250.000 για τον έγγαμο, πλην όμως, τούτο, πλέον, δεν θα έχει καμία αξία για την υπαγωγή ενός οφειλέτη στο Ν.3869/2010. Η μελλοντική Κοινή Υπουργική Απόφαση θα θεσπίζει το όριο αντικειμενικής αξίας, μέχρι το οποίο θα προστατεύονται οι οικίες των οφειλετών. Το όριο αυτό θα είναι διοικητικά καθορισμένο και θα τροποποιείται με την έκδοση Κοινών Υπουργικών Αποφάσεων, κατά την κρίση των συναρμοδίων Υπουργών (και αυτό που δεν λέει ο Νόμος αλλά όλοι γνωρίζουμε από την εμπειρία μας, κατά τις επιταγές των δανειστών). Μπορεί να είναι μικρότερο ή μεγαλύτερο από το εκάστοτε αφορολόγητο αλλά, πλέον, θα προσδιορίζεται κατά το Υπουργικό δοκούν και τις απαιτήσεις των δανειστών.

Σταθάκης ο Τραπεζικός κλητήρ! (1)

Από τις πρόσφατες τροποποιήσεις που επήλθαν στον Ν. 3869/2010 (γνωστό ως Νόμο Κατσέλη), με τον Ν. 4336/2015 (ΦΕΚ Α 94/14-08-2015 ή εφεξής, χάριν συντομίας, Μνημόνιο) επιλέγω να σχολιάσω κατ αρχάς, την λεγόμενη προστασία της κύριας κατοικίας. Α. Η μεταβολή στην προστασία της κύριας κατοικίας Α.1. Η υφιστάμενη διάταξη Σύμφωνα με την μέχρι τώρα ισχύουσα παράγραφο 2 του άρθρου 9 του Ν. 3869/2010 όπως αυτός τροποποιήθηκε με τον Ν. 4161/2013: 2. Ο οφειλέτης μπορεί να υποβάλει στο δικαστήριο πρόταση εκκαθάρισης ζητώντας να εξαιρεθεί από την εκποίηση βεβαρημένο ή μη με εμπράγματη ασφάλεια ακίνητο, που χρησιμεύει ως κύρια κατοικία του, εφόσον τούτο δεν υπερβαίνει το προβλεπόμενο από τις ισχύουσες διατάξεις όριο αφορολόγητης απόκτησης πρώτης κατοικίας, προσαυξημένο κατά πενήντα τοις εκατό. Στην περίπτωση αυτή το δικαστήριο ρυθμίζει την ικανοποίηση απαιτήσεων των πιστωτών σε συνολικό ποσό που μπορεί να ανέρχεται μέχρι και στο ογδόντα τοις εκατό (80%) της αντικειμενικής αξίας του ακινήτου της κύριας κατοικίας. (Το δεύτερο εδάφιο της παρ. 2 αντικαταστάθηκε ως άνω με το άρθρο 17 παρ.1 του Ν.4161/2013,ΦΕΚ Α 143/14.6.2013). Α.2. Η νέα διάταξη Η νέα διάταξη της παραγράφου 2 του άρθρου 9 του Ν. 3869/2010, αφού ο Νόμος δεν λέει προστίθεται αλλά ορίζει ρητά ότι Το άρθρο 9 του ν. 3869/2010 αντικαθίσταται ως εξής, θα έχει εφεξής ως ακολούθως: Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού, και Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων που εκδίδεται σε ένα μήνα από τη δημοσίευση του παρόντος, καθορίζονται τα κριτήρια που πρέπει να πληρούνται προκειμένου να εξαιρεθεί η κυρία κατοικία του από τις διατάξεις της προηγούμενης παραγράφου, ιδίως ως προς την αντικειμενική αξία του ακινήτου, το ύψος του συνόλου των οφειλών κατά το χρόνο ολοκλήρωσης της κατάθεσης της αίτησης και το μικτό ετήσιο οικογενειακό εισόδημα του οφειλέτη. Α.3. Συμπέρασμα: Στο πρώτο κείμενο, δηλαδή στην υφιστάμενη διάταξη, ο ίδιος ο Νόμος ορίζει, ότι προστατευόμενη κύρια κατοικία είναι εκείνη η οποία έχει αντικειμενική αξία κατά το μέγιστο ίση με το όριο αφορολόγητης απόκτησης πρώτης κατοικίας, προσαυξημένο κατά 50%. Τα όρια αυτά, στον παρόντα χρόνο είναι 200.000 για τον άγαμο και 250.000 για τον έγγαμο. Με την προσαύξηση του 50% αυτό σημαίνει ότι προστατευτέες οικίες, ήταν αυτές που είχαν αξία έως 300.000 (για τον άγαμο) και 375.000 για τον έγγαμο.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Απομένουν χαρακτήρες
* Υποχρεωτικά πεδία

Δείτε Επίσης