Μείωση 80% των ελληνικών επενδύσεων στη ναυτιλία
Η παγκόσμια οικονομική κρίση έχει ως αποτέλεσμα τα μεγάλα επενδυτικά προγράμματα σε «κλασικού» τύπου πλοία όλων των αγορών να έχουν περιοριστεί ήδη, ενώ οι νέες επενδύσεις του έτους που διανύουμε είναι κατά 80% μειωμένες από τις περασμένες χρονιές.
Σημαντικό στοιχείο που οδηγεί στην περαιτέρω μείωση των νέων επενδύσεων για τους Ελληνες εφοπλιστές είναι η δυσχερής θέση μεγάλων ναυπηγιών της Κίνας και της Νότιας Ασίας, στ
Η παγκόσμια οικονομική κρίση έχει ως αποτέλεσμα τα μεγάλα επενδυτικά προγράμματα σε «κλασικού» τύπου πλοία όλων των αγορών να έχουν περιοριστεί ήδη, ενώ οι νέες επενδύσεις του έτους που διανύουμε είναι κατά 80% μειωμένες από τις περασμένες χρονιές.
Σημαντικό στοιχείο που οδηγεί στην περαιτέρω μείωση των νέων επενδύσεων για τους Ελληνες εφοπλιστές είναι η δυσχερής θέση μεγάλων ναυπηγιών της Κίνας και της Νότιας Ασίας, στην προσπάθεια που κάνουν για την ανεύρεση τραπεζών που θα στηρίξουν τις νέες ή και υπάρχουσες παραγγελίες.
Παρ’ όλα αυτά, επενδύσεις σε εξειδικευμένα projects (π.χ. drillships, cement carriers κ.λπ.) ή άλλες που σχετίζονται με μακροχρόνιες σχέσεις Ελλήνων με μεγάλους ναυλωτές μαγνητίζουν το ενδιαφέρον των τραπεζών, πόσο μάλλον όταν νέες ναυπηγήσεις συνδέονται με πιστώσεις εξαγωγικού εμπορίου (export credits).
Παράλληλα, ναυτιλιακές αγορές με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και με σοβαρές ελλείψεις πλοίων, όπως μεταφοράς τσιμέντου ή ασφάλτου, υποστήριξης υποθαλάσσιας εξόρυξης πετρελαίου, κ.λπ., συνεχίζουν να μαγνητίζουν το ενδιαφέρον των τραπεζών.
Το βέβαιο όμως για όλα τα νέα επιχειρηματικά σχέδια είναι το γεγονός ότι το κόστος δανεισμού έχει γιγαντωθεί σε σχέση με τα περασμένα χρόνια. Ετσι, παρατηρείται αύξηση του κόστους κατά 50% σε σύγκριση με τον μέσο όρο του κόστους δανεισμού των τελευταίων τριών ετών για τους μεγάλους ναυτιλιακούς ομίλους, ενώ φτάνουμε και στο 200% για μικρότερους πλοιοκτήτες.
Οι …ευκαιρίες
Η προβλεπόμενη μείωση του παγκόσμιου εμπορίου σε συνδυασμό με τις αναμενόμενες νέες παραλαβές για το 2009 και 2010 βαραίνουν περισσότερο τα σύννεφα πάνω από τη ναυτιλιακή βιομηχανία και κυρίως για τις αγορές ξηρού φορτίου.
Είναι λοιπόν πιθανόν οι εύρωστοι Ελληνες εφοπλιστές να βρεθούν αντιμέτωποι με μια νέα πρόκληση για την αγορά νέων πλοίων σε πολύ χαμηλότερες τιμές από σήμερα. Αυτό βεβαίως, εάν και όταν συμβεί, θα γίνει με εταιρείες εκτός χρηματιστηρίων κατά τη σύγχρονη εταιρική τακτική των ιδιωτικών (private) ναυτιλιακών εταιρειών.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr