Ναυτιλία : Περιμένει στήριξη από τα αραβικά κεφάλαια
Εκκληση προς τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα για στήριξη κάνουν οι εφοπλιστές. Πολλοί είναι οι αναλυτές εκείνοι, που υποστηρίζουν πλέον ότι η σωτηρία θα έρθει από τους Αραβες.
Στην πρωτοφανή αυτή κατάσταση προσπαθεί να επιβιώσει η παγκόσμια ναυτιλία, με τους εφοπλιστές να προχωρούν σε συνεχείς αναδιαρθρώσεις δανείων, αφού δεν μπορούν να πληρώσουν τις δόσεις.
Η απροθυμία των τραπεζών για νέες χρηματοδοτήσεις της ναυτιλιακής βιομηχανίας θα αυξηθεί κατά πολύ το 2009, όπως υπ
Εκκληση προς τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα για στήριξη κάνουν οι εφοπλιστές. Πολλοί είναι οι αναλυτές εκείνοι, που υποστηρίζουν πλέον ότι η σωτηρία θα έρθει από τους Αραβες.
Στην πρωτοφανή αυτή κατάσταση προσπαθεί να επιβιώσει η παγκόσμια ναυτιλία, με τους εφοπλιστές να προχωρούν σε συνεχείς αναδιαρθρώσεις δανείων, αφού δεν μπορούν να πληρώσουν τις δόσεις.
Η απροθυμία των τραπεζών για νέες χρηματοδοτήσεις της ναυτιλιακής βιομηχανίας θα αυξηθεί κατά πολύ το 2009, όπως υποστηρίζουν κορυφαία στελέχη μεγάλων τραπεζών. Υπολογίζεται πως οι μισές προγραμματισμένες επεκτάσεις αλλά και εξαγορές ναυτιλιακών εταιρειών θα ακυρωθούν ή στην καλύτερη των περιπτώσεων θα αναβληθούν προσωρινά, λόγω της πιστωτικής κρίσης και της κατακόρυφης μείωσης των αξιών των πλοίων.
Παρόλο που η διεθνής οικονομική κρίση δεν επηρέασε σε τέτοιον βαθμό την παγκόσμια ναυτιλία όσο άλλους τομείς το 2008, είναι κάτι που ήδη γίνεται ορατό μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2009.
«Μεγάλες τράπεζες με ιστορία στο shipping finance κλείνουν τις πόρτες τους στο οποιοδήποτε νέο χρηματοδοτικό αίτημα. Οι τράπεζες θέλουν να κάνουν νέες δουλειές και να επενδύσουν, αλλά τώρα ποια θα το κάνουν με μεγάλη προσοχή. Θα ανοίξουν τις πόρτες τους μόνο σε μεγάλους και παραδοσιακούς πελάτες τους. Οι νέοι παίκτες στον χώρο είναι αυτοί που θα επηρεαστούν περισσότερο από την κρίση και θα είναι πολύ δύσκολο να βρουν τραπεζικά δάνεια για την επέκταση των εταιρειών τους», επισημαίνει ο κ. Νίκος Μητρούλης, managing director της «Marine Integrated Systems» και προσθέτει: «Με τις αξίες των bulk carriers να έχουν μειωθεί κατά 90% και το 1/3 των ναυτιλιακών εταιρειών να τρέχουν χαμηλότερα του Brake Even-Point, οι τράπεζες είναι απρόθυμες για νέες χρηματοδοτήσεις, μια και ο κύριος σκοπός τους είναι η προσπάθεια επανάκτησης των ήδη χορηγηθέντων δανείων».
Οι Αραβες
Σύμφωνα με μεγάλους οικονομικούς αναλυτές, το πρώτο φως για την οικονομική ανάκαμψη του ναυτιλιακού κλάδου θα έρθει από τις τράπεζες της Μέσης Ανατολής, αφού αυτές είχαν εκτεθεί ελάχιστα σε ναυτιλιακά δάνεια τα περασμένα χρόνια, ενώ ταυτόχρονα έχουν εξασφαλίσει κεφάλαια από άλλες δραστηριότητες. Πολλοί, λοιπόν, είναι αυτοί που τονίζουν πως οι Αραβες θα σώσουν την ελληνική ναυτιλία.
Δάνεια 80 δισ. δολάρια
Με βάση τα στοιχεία της ΤτΕ, το υπόλοιπο των δανείων από το διεθνές πιστωτικό σύστημα προς τις ναυτιλιακές εταιρείες ελληνικών συμφερόντων στο τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2008 έφτασε στα 80 δισ. δολάρια, ήτοι 51 δισ. ευρώ.
Από αυτά ένα μικρό μέρος της τάξης των 8 δισ. ευρώ έχουν χρηματοδοτήσει οι μεγάλες ελληνικές τράπεζες και αφορούσε στην ποντοπόρου ναυτιλία. Το ποσό αυτό αντιπροσωπεύει περίπου το 3,4% του συνόλου του δανειακού χαρτοφυλακίου του ελληνικού τραπεζικού συστήματος.
Επισημαίνεται από τους τραπεζικούς κύκλους ότι μέχρι σήμερα δεν έχουν διαπιστωθεί σοβαρές καθυστερήσεις στην αποπληρωμή τους ούτε έχουν γίνει άξιες μνείας ρυθμίσεις ναυτιλιακών δανείων, που να δημιουργούν ανησυχίες στις τράπεζες.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr