Ναυτιλία : Δάνεια 80 δισ. δολ. πήραν οι Ελληνες εφοπλιστές
Με γεωμετρικούς ρυθμούς αυξάνονται οι ακυρώσεις συμφωνιών στη ναυτιλία αλλά και ναυπηγήσεις πλοίων σε μία προσπάθεια των εταιρειών να εξασφαλίσουν ρευστότητα που συνεπάγεται παράταση ζωής.
Την ίδια ώρα, οι στρόφιγγες της χρηματοδότησης έχουν σφίξει με αποτέλεσμα να κινδυνεύει η υλοποίηση πολλών επενδύσεων. Μόνο το α’ εξάμηνο του 2008 οι Ελληνες εφοπλιστές πήραν 80 δισ. δολάρια δάνεια.
Οι ελληνικές τράπεζες
Με γεωμετρικούς ρυθμούς αυξάνονται οι ακυρώσεις συμφωνιών στη ναυτιλία αλλά και ναυπηγήσεις πλοίων σε μία προσπάθεια των εταιρειών να εξασφαλίσουν ρευστότητα που συνεπάγεται παράταση ζωής.
Την ίδια ώρα, οι στρόφιγγες της χρηματοδότησης έχουν σφίξει με αποτέλεσμα να κινδυνεύει η υλοποίηση πολλών επενδύσεων. Μόνο το α’ εξάμηνο του 2008 οι Ελληνες εφοπλιστές πήραν 80 δισ. δολάρια δάνεια.
Οι ελληνικές τράπεζες συμμετέχουν περίπου κατά το ¼ στις συνολικές χορηγήσεις. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Τραπέζης της Ελλάδος, τον Σεπτέμβριο του 2008 το υπόλοιπο των δανείων των εγχώριων χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων προς την ελληνική ναυτιλία ήταν αυξημένο κατά 24% σε σύγκριση με τον Σεπτέμβριο του 2007 και αντιστοιχούσε στο 9,3% των συνολικών χορηγήσεων προς τις εγχώριες επιχειρήσεις.
«Η χρηματοπιστωτική κρίση, εάν παραταθεί επί μακρόν, θα επηρεάσει τη χρηματοδότηση των ναυπηγικών προγραμμάτων των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών. Μέχρι στιγμής, πάντως, για το 75% των συμβολαίων ναυπήγησης έχει εξασφαλιστεί χρηματοδότηση», επισημαίνει ο πρόεδρος της Τραπέζης της Ελλάδος κ. Γιώργος Προβόπουλος και προσθέτει: «Πρόσφατα, ναυτιλιακές εταιρείες με μετοχές εισηγμένες στις κεφαλαιαγορές των ΗΠΑ ή του Ηνωμένου Βασιλείου, προχώρησαν στην ακύρωση αγοράς συμβολαίων ναυπήγησης, προκειμένου να διασφαλίσουν τη ρευστότητά τους για μελλοντικά επενδυτικά σχέδια. Στις σημερινές συνθήκες, η διατήρηση υψηλής ρευστότητας αποκτά πράγματι μεγάλη σημασία».
Οι προοπτικές της ζήτησης θαλάσσιων μεταφορών
Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Τραπέζης της Ελλάδος, η κρίση οδηγεί σε σοβαρή υποχώρηση του ρυθμού ανάπτυξης της παγκόσμιας οικονομίας. Ωστόσο, οι οικονομίες των αναπτυσσομένων χωρών θα εξακολουθήσουν να παρουσιάζουν υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης, αν και αισθητά χαμηλότερους από ό,τι πριν.
Αυτό μπορεί να συμβάλει στη διατήρηση της ζήτησης για υπηρεσίες θαλάσσιων μεταφορών σε ικανοποιητικά ή έστω ανεκτά επίπεδα. Από την άλλη πλευρά, η μεγέθυνση του παγκόσμιου στόλου με ρυθμούς υψηλότερους από εκείνους του όγκου του διεθνούς θαλάσσιου εμπορίου αναμένεται ότι θα ασκήσει σημαντική πίεση στους ναύλους των πλοίων. Συνεπώς, η εξισορρόπηση της αγοράς ναύλων απαιτεί περιορισμό της προσφοράς, είτε με την ακύρωση των παραγγελιών ναυπήγησης νέων πλοίων είτε με τη διάλυση πλοίων μεγάλης ηλικίας.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr