Μόλις τα βγάζει πέρα το ένα στα δύο νοικοκυριά!
Μόλις τα βγάζει πέρα το ένα στα δύο νοικοκυριά!
Μακράν οι πιο απαισιόδοξοι στην Ευρώπη οι Έλληνες παρά την, ελέω συγκυβέρνησης, ελαφρά ενίσχυση του δείκτη καταναλωτικής εμπιστοσύνης
Όλο και περισσότερα νοικοκυριά δηλώνουν ότι μόλις τα βγάζουν πέρα, όλο και περισσότεροι πολίτες τρώνε από τα έτοιμα και δεν έχουν την παραμικρή δυνατότητα να βάλουν κάτι στην άκρη.
Αυτό είναι ένα από τα βασικά συμπεράσματα της νέας έρευνας για την οικονομική συγκυρία για το μήνα Νοέμβριο, την οποία δημοσιοποίησε το ΙΟΒΕ (Ίδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών) και στην οποία, παρά την ελαφρά ενίσχυση του δείκτη καταναλωτικής εμπιστοσύνης , αποτυπώνονται για άλλη μια φορά πραγματικότητες, όπως λ.χ. ότι σχεδόν το σύνολο των Ελλήνων φοβάται ότι η ανεργία θα αυξηθεί κι άλλο καθώς και ότι είμαστε μακράν οι πλέον απαισιόδοξοι σε όλη την Ευρώπη.
Σύμφωνα με την έρευνα του ΙΟΒΕ, ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης ενισχύεται κατά 1,5 μονάδα τον Νοέμβριο και διαμορφώνεται στις -82,3 μονάδες, χωρίς όμως να απέχει επί της ουσίας από τα ιστορικά χαμηλά επίπεδα του προηγούμενου μήνα.
“Η εξαιρετικά δυσμενής πορεία της καταναλωτικής εμπιστοσύνης αντικατοπτρίζει την ανασφάλεια και το διάχυτο φόβο των νοικοκυριών για την εξέλιξη της οικονομίας. Η ανεργία αυξάνεται και οι μισθοί συμπιέζονται από τις άμεσες μειώσεις και την υψηλή φορολογία. Πάντως, η άρση των πολιτικών αβεβαιοτήτων που κυριάρχησαν τον προηγούμενο μήνα και η φαινομενική σταθεροποίηση της πολιτικής κατάστασης με το σχηματισμό νέας κυβέρνησης συνεργασίας επηρέασε θετικά τους καταναλωτές, τουλάχιστον σε πρώτο χρόνο. Οι πολίτες φαίνεται να αναμένουν ωστόσο μια πιο πειστική διατύπωση μιας συνεκτικής πολιτικής που να αίρει μέρος των αβεβαιοτήτων που έχουν διογκωθεί”, αναφέρεται χαρακτηριστικά.
Σε κάθε περίπτωση η απαισιοδοξία των Ελλήνων καταναλωτών παραμένει με μεγάλη διαφορά η εντονότερη μεταξύ των υπόλοιπων ευρωπαίων, με τους Πορτογάλους σταθερά να ακολουθούν στη δεύτερη θέση, ενώ έπονται οι Ούγγροι, οι Κύπριοι και οι Ρουμάνοι. Η καταναλωτική εμπιστοσύνη κινείται καθοδικά σε πάνω από τις μισές ευρωπαϊκές χώρες, ενώ θετικοί δείκτες καταγράφονται τον Νοέμβριο μόνο σε δύο χώρες (Φινλανδία, Σουηδία).
Επιπλέον, καταγράφεται επιδείνωση στα οικονομικά των νοικοκυριών, καθώς:
- Το ποσοστό των ελληνικών νοικοκυριών που κρίνει ότι έχει αυξήσει λίγο ή πολύ την αποταμίευσή του κινείται οριακά ανοδικά στο 12%, ενώ το ποσοστό που δηλώνει ότι «μόλις τα βγάζει πέρα» διευρύνεται στο 55% (από 51%). Το ποσοστό των νοικοκυριών που δηλώνει ότι αντλεί από τις αποταμιεύσεις του δεν μεταβάλλεται από το 16%, ποσοστό στο οποίο επίσης περιορίζονται όσοι αναφέρουν ότι έχουν χρεωθεί (από 21%).
Αυτό είναι ένα από τα βασικά συμπεράσματα της νέας έρευνας για την οικονομική συγκυρία για το μήνα Νοέμβριο, την οποία δημοσιοποίησε το ΙΟΒΕ (Ίδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών) και στην οποία, παρά την ελαφρά ενίσχυση του δείκτη καταναλωτικής εμπιστοσύνης , αποτυπώνονται για άλλη μια φορά πραγματικότητες, όπως λ.χ. ότι σχεδόν το σύνολο των Ελλήνων φοβάται ότι η ανεργία θα αυξηθεί κι άλλο καθώς και ότι είμαστε μακράν οι πλέον απαισιόδοξοι σε όλη την Ευρώπη.
Σύμφωνα με την έρευνα του ΙΟΒΕ, ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης ενισχύεται κατά 1,5 μονάδα τον Νοέμβριο και διαμορφώνεται στις -82,3 μονάδες, χωρίς όμως να απέχει επί της ουσίας από τα ιστορικά χαμηλά επίπεδα του προηγούμενου μήνα.
“Η εξαιρετικά δυσμενής πορεία της καταναλωτικής εμπιστοσύνης αντικατοπτρίζει την ανασφάλεια και το διάχυτο φόβο των νοικοκυριών για την εξέλιξη της οικονομίας. Η ανεργία αυξάνεται και οι μισθοί συμπιέζονται από τις άμεσες μειώσεις και την υψηλή φορολογία. Πάντως, η άρση των πολιτικών αβεβαιοτήτων που κυριάρχησαν τον προηγούμενο μήνα και η φαινομενική σταθεροποίηση της πολιτικής κατάστασης με το σχηματισμό νέας κυβέρνησης συνεργασίας επηρέασε θετικά τους καταναλωτές, τουλάχιστον σε πρώτο χρόνο. Οι πολίτες φαίνεται να αναμένουν ωστόσο μια πιο πειστική διατύπωση μιας συνεκτικής πολιτικής που να αίρει μέρος των αβεβαιοτήτων που έχουν διογκωθεί”, αναφέρεται χαρακτηριστικά.
Σε κάθε περίπτωση η απαισιοδοξία των Ελλήνων καταναλωτών παραμένει με μεγάλη διαφορά η εντονότερη μεταξύ των υπόλοιπων ευρωπαίων, με τους Πορτογάλους σταθερά να ακολουθούν στη δεύτερη θέση, ενώ έπονται οι Ούγγροι, οι Κύπριοι και οι Ρουμάνοι. Η καταναλωτική εμπιστοσύνη κινείται καθοδικά σε πάνω από τις μισές ευρωπαϊκές χώρες, ενώ θετικοί δείκτες καταγράφονται τον Νοέμβριο μόνο σε δύο χώρες (Φινλανδία, Σουηδία).
Επιπλέον, καταγράφεται επιδείνωση στα οικονομικά των νοικοκυριών, καθώς:
- Το ποσοστό των ελληνικών νοικοκυριών που κρίνει ότι έχει αυξήσει λίγο ή πολύ την αποταμίευσή του κινείται οριακά ανοδικά στο 12%, ενώ το ποσοστό που δηλώνει ότι «μόλις τα βγάζει πέρα» διευρύνεται στο 55% (από 51%). Το ποσοστό των νοικοκυριών που δηλώνει ότι αντλεί από τις αποταμιεύσεις του δεν μεταβάλλεται από το 16%, ποσοστό στο οποίο επίσης περιορίζονται όσοι αναφέρουν ότι έχουν χρεωθεί (από 21%).
- Τον Νοέμβριο σημειώνεται νέα ιστορικά χαμηλή επίδοση στην πρόθεση για αποταμίευση τους προσεχείς 12 μήνες, με το σχετικό δείκτη να περιορίζεται περαιτέρω κατά 3 μονάδες, στις -77,5 μονάδες. Εννιά στους δέκα καταναλωτές (από 86%) θεωρούν μη πιθανή ή καθόλου πιθανή την αποταμίευση το επόμενο 12μηνο, ενώ μειώνεται στο 8% (από 11%), το ποσοστό εκείνων που την κρίνουν ως αρκετά ή πολύ πιθανή.
- Η πρόθεση των καταναλωτών για σημαντικές αγορές τους προσεχείς 12 μήνες (επίπλων, ηλεκτρικών συσκευών, κλπ.) αποδυναμώνεται και τον Νοέμβριο, με το σχετικό δείκτη να διαμορφώνεται στις -72,6 μονάδες (από -70,7). Το 85% (από 80%) των Ελλήνων καταναλωτών προβλέπει ότι θα πραγματοποιήσει λίγες ή πολύ λιγότερες δαπάνες, με το 5% (από 8%) να δηλώνει το αντίθετο.
Από την άλλη, οι αρνητικές προβλέψεις των Ελλήνων καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού τους τους προσεχείς 12 μήνες καταγράφουν μικρή άνοδο, μετά το ιστορικά χαμηλό ρεκόρ τον Οκτώβριο, με το σχετικό δείκτη να διαμορφώνεται στις -76,3 μονάδες (από -79,1). Το 82% των καταναλωτών κρίνει ότι το επόμενο διάστημα η οικονομική του κατάσταση θα γνωρίσει ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση.
Επιπλέον, οι προβλέψεις των νοικοκυριών για την οικονομική κατάσταση της χώρας τους το προσεχές 12-μηνο, μετά τα δύο διαδοχικά ιστορικά χαμηλά τους προηγούμενους μήνες, τον Νοέμβριο κερδίζουν 4 μονάδες και ο σχετικός δείκτης διαμορφώνεται στις -83,7 μονάδες. Το ποσοστό των καταναλωτών που προβλέπουν ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση περιορίζεται ελαφρά στο 84% (από 86%). ενώ μόνο το 3% αναμένει κάποια βελτίωση.
Ακόμη, μικρή αποκλιμάκωση στις πληθωριστικές προβλέψεις των τιμών τους προσεχείς 12 μήνες καταγράφεται τον Νοέμβριο για δεύτερο κατά σειρά μήνα, με το σχετικό δείκτη να διαμορφώνεται στις 24,4 μονάδες (από 28,6). Το 25% (από 29%) των καταναλωτών αναμένει άνοδο τιμών με ταχύτερο ρυθμό και το 25% προβλέπει εκ νέου μείωση ή σταθερότητα. Οι αντίστοιχοι ευρωπαϊκοί μέσοι όροι αυξάνονται σημαντικά, ιδιαίτερα στην ΕΕ, στις +34,9, και στις +40,8 μονάδες στην Ευρωζώνη.
Ωστόσο, ο δείκτης πρόβλεψης των καταναλωτών για την εξέλιξη της ανεργίας τους προσεχείς 12 μήνες, παραμένει στα ίδια επίπεδα, ανερχόμενος μόνο οριακά από τη δυσμενέστερη ιστορικά επίδοση του Οκτωβρίου, στις 91,6 μονάδες. Και πάλι, το συντριπτικό 90% των νοικοκυριών αναμένει αισθητή άνοδο της ανεργίας εντός 12μήνου και το 5% ελαφρά άνοδο.
Πηγή: ΙΟΒΕ
- Η πρόθεση των καταναλωτών για σημαντικές αγορές τους προσεχείς 12 μήνες (επίπλων, ηλεκτρικών συσκευών, κλπ.) αποδυναμώνεται και τον Νοέμβριο, με το σχετικό δείκτη να διαμορφώνεται στις -72,6 μονάδες (από -70,7). Το 85% (από 80%) των Ελλήνων καταναλωτών προβλέπει ότι θα πραγματοποιήσει λίγες ή πολύ λιγότερες δαπάνες, με το 5% (από 8%) να δηλώνει το αντίθετο.
Από την άλλη, οι αρνητικές προβλέψεις των Ελλήνων καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού τους τους προσεχείς 12 μήνες καταγράφουν μικρή άνοδο, μετά το ιστορικά χαμηλό ρεκόρ τον Οκτώβριο, με το σχετικό δείκτη να διαμορφώνεται στις -76,3 μονάδες (από -79,1). Το 82% των καταναλωτών κρίνει ότι το επόμενο διάστημα η οικονομική του κατάσταση θα γνωρίσει ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση.
Επιπλέον, οι προβλέψεις των νοικοκυριών για την οικονομική κατάσταση της χώρας τους το προσεχές 12-μηνο, μετά τα δύο διαδοχικά ιστορικά χαμηλά τους προηγούμενους μήνες, τον Νοέμβριο κερδίζουν 4 μονάδες και ο σχετικός δείκτης διαμορφώνεται στις -83,7 μονάδες. Το ποσοστό των καταναλωτών που προβλέπουν ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση περιορίζεται ελαφρά στο 84% (από 86%). ενώ μόνο το 3% αναμένει κάποια βελτίωση.
Ακόμη, μικρή αποκλιμάκωση στις πληθωριστικές προβλέψεις των τιμών τους προσεχείς 12 μήνες καταγράφεται τον Νοέμβριο για δεύτερο κατά σειρά μήνα, με το σχετικό δείκτη να διαμορφώνεται στις 24,4 μονάδες (από 28,6). Το 25% (από 29%) των καταναλωτών αναμένει άνοδο τιμών με ταχύτερο ρυθμό και το 25% προβλέπει εκ νέου μείωση ή σταθερότητα. Οι αντίστοιχοι ευρωπαϊκοί μέσοι όροι αυξάνονται σημαντικά, ιδιαίτερα στην ΕΕ, στις +34,9, και στις +40,8 μονάδες στην Ευρωζώνη.
Ωστόσο, ο δείκτης πρόβλεψης των καταναλωτών για την εξέλιξη της ανεργίας τους προσεχείς 12 μήνες, παραμένει στα ίδια επίπεδα, ανερχόμενος μόνο οριακά από τη δυσμενέστερη ιστορικά επίδοση του Οκτωβρίου, στις 91,6 μονάδες. Και πάλι, το συντριπτικό 90% των νοικοκυριών αναμένει αισθητή άνοδο της ανεργίας εντός 12μήνου και το 5% ελαφρά άνοδο.
Βασικοί Δείκτες έρευνας καταναλωτών το επόμενο 12μηνο
Πρόθεση αποταμίευσησ
|
Προβλέψεις για την
εξέλιξη της ανεργίας
|
Προβλέψεις για την εξέλιξη των τιμών
|
Πρόθεση για μείζονες αγορές
|
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα