LIVE

Κορωνοϊός

Επιστροφή στο Βυζάντιο με μελοποιημένα ποιήματα

Επιστροφή στο Βυζάντιο με μελοποιημένα ποιήματα

Ο Γιώργος Νταλάρας μάγεψε χθες το κοινό ερμηνεύοντας μελοποιημένα ποιήματα Ελένης Αρβελέρ με ιστορίες από το Βυζάντιο που δεν υπάρχουν στα βιβλία.

Σ’ έναν σημαντικό για τα πολιτιστικά δρώμενα χώρο του Πειραιά, η αγάπη για τη βυζαντινή ιστορία συνάντησε χθες βράδυ τη μουσική. 

Η παγερή φθινοπωρινή βραδιά δεν εμπόδισε τον κόσμο που είχε συγκεντρωθεί από νωρίς, έξω από το PassPort στον Πειραιά να απολαύσει στην συνέχεια μία εξαιρετική εκδήλωση- παράσταση με τον Γιώργο Νταλάρα να ερμηνεύει μελοποιημένα ποιήματα Ελένης Αρβελέρ.

Η καθηγήτρια Βυζαντινής ιστορίας και ο ερμηνευτής Γιώργος Νταλάρας, «σύστησαν» στο κοινό του Πειραιά με τραγούδια το Βυζάντιο, με έναν ιδιαίτερο τρόπο που τα κύρια χαρακτηριστικά του ήταν το χιούμορ και ο καταιγιστικός της λόγος της βυζαντινολόγου, καθώς εκείνη ξετύλιγε άγνωστες πτυχές της ιστορίας του Βυζαντίου που βρίσκονται στο περιθώριο της ιστορικής μνήμης. 

Η πάντα "ετοιμόλογη" καθηγήτρια συνομίλησε επί σκηνής με τη σκηνοθέτρια Μέμη Σπυράτου, η οποία διάβασε ποιήματά της, την οποία διέκοπτε συνεχώς - πάντα όμως με χιούμορ- για να συμπληρώσει κάτι ακόμα. 

Η διεθνώς αναγνωρισμένη ακαδημαϊκός, δεν παρέλειψε να κάνει αναφορές και συνδέσεις της βυζαντινής ιστορίας με το σήμερα, δίνοντας μάλιστα παραδείγματα για το πώς οι Βυζαντινοί αντιμετώπιζαν περιόδους κρίσης που μοιάζουν πολύ στην σημερινή εποχή. 

Η Ελένη Αρβελέρ ανέφερε μεταξύ άλλων: «Ο λόγος που σκέφτηκα να τα γράψω, ήταν για να φανεί η ιστορία που δεν υπάρχει στα βιβλία». 

Ο Γιώργος Νταλάρας, όπως ο ίδιος είπε «καταθέτοντας ένα μικρό λιθαράκι, μπροστά σ’ αυτό που προσέφερε η Ελένη Αρβελέρ», ερμήνευσε στο πρώτο μέρος, συνοδεία ορχήστρας, ποιήματά της, από το βιβλίο της "Το Άγνωστο Βυζάντιο", μελοποιημένα από το συνθέτη Νίκο Πλάτανο, ο οποίος τον συνόδευσε στο πιάνο μαζί με μια ομάδα εκλεκτών μουσικών.

Ο Γιώργος Νταλάρας, ερμήνευσε για πρώτη φορά τα τραγούδια, σε μία αντίστοιχη μουσική συνεύρεση Αρβελέρ-Νταλάρα-Πλάτανου, η οποία είχε πραγματοποιηθεί για πρώτη φορά το Νοέμβριο, του 2004 στο Θέατρο REX στα πλαίσια του "Φεστιβάλ Αγών" της 5ης Διεθνούς Συνάντησης Αρχαιολογικής Ταινίας του Μεσογειακού Χώρου. 

Τη σκηνοθεσία υπέγραφε η Μέμη Σπυράτου, ενώ τρία από εκείνα τα τραγούδια κυκλοφόρησαν υπό μορφή dvd της παράστασης μέσω του περιοδικού «Αρχαιολογία και Τέχνες». 

Στη συνέχεια, όταν ολοκληρώθηκε η μελοποίηση των ποιημάτων παρουσιάστηκαν το Νοέμβριο του 2008 σε συναυλία που δόθηκε στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

Στην χθεσινή εκδήλωση συμμετείχαν οι τραγουδιστές Νεφέλη Κουρή και Νίκος Χαλδαιάκης, οι οποίοι ερμήνευσαν μελοποιημένα τραγούδια Τούρκων ποιητών, συνθέσεις του Νίκου Πλάτανου, καθώς και ελληνικά παραδοσιακά και έντεχνα.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

Ρoή Ειδήσεων

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα

ΣΧΟΛΙΑ (4)

Θεσσαλονικιός

 Σημειώνω μία καλή - κατά την άποψή μου - παρατήρησή της στο σύντομο λόγο κατά την παρουσίαση των μελοποιημένων ποιημάτων της με την οποία αναφέρθηκε στην ενέργεια βυζαντινού αυτοκράτορα να δεσμεύσει την ακίνητη περιουσία της -άτακτης και τότε ...- Μονής Βατοπεδίου προκειμένου να αντιμετωπίσει τις μεγάλες δαπάνες για την ασφάλεια του βυζαντινού κράτους στις οποίες -όπως και τώρα - απέφευγαν οι πλούσιες Μονές να συμβάλλουν .Το ίδιο έκανε και σε πολλά άλλα μοναστήρια της αυτοκρατορίας όπου συγκεντρώθηκαν εκείνο τον καιρό χιλιάδες άκαπνοι λουφαδόροι και φοροφυγάδες πολίτες ενώ ο εχθρός πολιορκούσε ήδη την Κωνσταντινούπολη ... Εμείς όμως , αιώνες μετά , δώσαμε "συγχοροχάρτι" και στο φοβερό δίδυμο Εφραίμ - Αρσένιος αλλά και στους λοιπούς του αντίστοιχου σκανδάλου ...Βλέπετε δεν είμαστε στο "σκοτεινό" Βυζάντιο με τους αυτοκράτορες και τα πολυτελή ανάκτορα . ΄Εχουμε "σοσιαλιστική" κυβέτρνηση που εφαρμόζει και τιμά την αλήθειοα και το δίκαιο ...οδηγώντας τη χώρα στον καιάδα της καταστροφής ... ΄Οσο για το Βυζάντιο και την μακρά ιστορία του ,είναι μάλλον επιπόλαιο και ανεύθυνο να ισχυρίζεται κανείς ότι ήταν μιά "σκοτεινή" περίοδος της ιστορίας μας αγνοώντας την τεράστια συμβολή του στον παγκόσμιο πολιτισμό ...

Υ.Υ.

Αστείο θα είναι οι Βυζαντινολόγοι να συγγράφουν και να βάζουν υποσημείωση: Ε. Γλυκάτζη-Αρβελέρ, Συναυλία PassPort, εκτέλεση Γ. Νταλάρας (Πειραιάς, 2011), 28'.

Υ.Υ.

Εάν θέλει η κυρία Αρβελέρ να μας διαφωτίσει για πτυχές της Βυζαντινής Ιστορίας που δεν υπάρχουν στα βιβλία, ας κάτσει να γράψει κανένα επιστημονικό άρθρο προς δημοσίευση σε έγκυρα Βυζαντινολογικά περιοδικά, όπως το Byzantinische Zeitchrıft, Byzantinische Forschungen, Revue des etudes Byzantines, Byzantinoslavica, Speculum, Dumbarton Oaks, Byzantina και τόσα άλλα. Τι φοβάται? Μήπως της το κόψουν στο peer-reviewing?  

Y.Y.

Αν το ενδιαφέρον για τη Βυζαντινή ιστορία προσπαθείται να αναζωπυρωθεί με τα νταούλια και τους ζουρνάδες του "το Αιγαίο ανοίκει στα ψάρια του", βάλτε κατά νου που έχει φτάσει η σήψη.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Απομένουν χαρακτήρες
* Υποχρεωτικά πεδία

Δείτε Επίσης