Μενέλαος Καραμαγγιώλης: «Η χώρα μας είναι γεμάτη J.A.C.E»

Μενέλαος Καραμαγγιώλης: «Η χώρα μας είναι γεμάτη J.A.C.E»

Η νέα του ταινία βγαίνει στις αίθουσες με την ιστορία ενός ορφανού και σκηνές από την Αθήνα με πόρνες, αγίους και τραβεστί, ανθρώπους της νύχτας και μια ζωή στα όρια

Μενέλαος Καραμαγγιώλης: «Η χώρα μας είναι γεμάτη J.A.C.E»
Μενέλαος Καραμαγγιώλης: «Η χώρα μας είναι γεμάτη J.A.C.E»
Στη νωθρή και νυσταλέα καρδιά του ελληνικού κινηματογράφου-εκεί όπου χωράνε μόνο εθνικά οράματα και μίνιμαλ ταινίες-βγαίνει στις αίθουσες μια ταινία με ιστορία, πλοκή και τσαγανό. 

Το JACE, (Just Another Confused Elephant από το σύνδρομο που κατατρέχει τα ορφανά ελεφαντάκια στην Αφρική) ή αλλιώς η νέα ταινία του Μενέλαου Καραμαγγιώλη, ενός ανθρώπου που χρόνια τώρα μας βομβαρδίζει με ραδιοφωνική ποίηση και όμορφες εικόνες, έρχεται για να ταράξει τα ήρεμα νερά και να κάνει την έκπληξη βάζοντας στοίχημα με τον ίδιο τον εαυτό της. 

Μοιάζει υπερπαραγωγή χωρίς να είναι, εμφανίζει ένταση και σασπένς που διαθέτουν μόνο αμερικανικές ταινίες, αποκαλύπτει τις κρυφές γωνιές και σκληρές αλήθειες της πόλης και επιχειρεί να καταργήσει τα ελληνικά κινηματογραφικά στεγανά. 
Κλείσιμο

Για τον μικρό Jace που μεγαλώνει ορφανός στο Αργυρόκαστρο αφού η μητέρα του σκοτώνεται από ένα έγκλημα τιμής και ο πατέρας του δολοφονείται μπροστά στα μάτια του, η ζωή είναι ατελεύτητος αγώνας επιβίωσης και υπέρβασης όλων των ορίων. Ο πατέρας του πεθαίνοντας του αφήνει μόνο μια εντολή-μη μιλήσεις-και αυτός προτιμά να παραμείνει μουγγός αλλά απόλυτα «ομιλητικός» ως προς τις επιθυμίες. Για τον Jace δεν υπάρχουν εύκολες επιθυμίες, μέτριες απαιτήσεις και άνετες ζωές. Οι ελπίδες απατούν και οι επιθυμίες αγωνίζονται να ξεπεράσουν δυσκολίες ανυπέρβλητες. Ηλεκτρονικές εκκενώσεις σύγχυσης και φόβου, χείμαρροι αγωνίας και μια ζωή στα όρια. Ένα παιδί που αντιπαρέρχεται όλο το ανθρωποκυνηγητό που συνοδεύει ένα άγνωστο πλάσμα, άνευ πατρός που έχει βαλθεί να ξεπεράσει την ίδια του τη μοίρα. Ο JACE είναι ο σύγχρονος survivor στα αστικά πέλαγα της σύγχρονης μεγαλούπολης, ένας Οδυσσέας στα μπουντρούμια της παρανομίας, ένα παιδί των φαναριών, ένας απεγνωσμένος παιδήλικας, σε τελική ανάλυση ένας από εμάς.


 

Δεν ξέρω γιατί αλλά η ταινία του JACE, αποπνέει μια ρομαντική αθωότητα μέσα στην άγρια ομορφιά της, αυτό του «ο έρωτας θα επιβιώσει», την υπόσχεση του «θα κρατήσει πέρα και πάνω από τον θάνατο», κι ας ξέρεις ότι δεν είναι αλήθεια. Δεν το λέω στον Καραμαγγιώλη αλλά θαυμάζω το πώς ο ίδιος παθιάζεται μιλώντας για την ταινία του, από τα άδυτα του σπιτιού του, όπου τον συναντώ, στην Φωκίωνος Νέγρη-αυτά τα παλιά σπίτια που σου αφηγούνται τις δικές τους ιστορίες-με κάθε γωνιά του σπιτιού να είναι καλυμμένη από βιβλία, αλλόκοτα φωτιστικά (με ανάποδους Βιττγκενστάιν που προσπαθούν κι αυτοί κάπως να εκφραστούν) και φυσικά ελέφαντες, που είναι και το σύμβολο της ταινίας. Τον ρωτάω για αυτή τη σιωπή που διατηρεί σαν μοναδικό του θησαυρό ο ήρωας του, προτιμώντας να γράφει τις σκέψεις του σε ένα μικρό μπλοκάκι. 

Χωρίς να λέει κουβέντα ο ήρωας του JACE –με μια υποδειγματική ερμηνεία από τον Alban Ukaj -μεταφέρει πολύπλοκα συναισθήματα αδιέξοδα και συγκρούσεις. Ο Καραμαγγιώλης ομολογεί ότι δυσκολευτήκαν να βρουν τον βασικό πρωταγωνιστή της ταινίας διοργανώνοντας ένα κάστινγκ στο Σαράγεβο με ηθοποιούς από όλη την Ευρώπη. Και αφού είδαν εκατό ηθοποιούς έφτασαν στον ηθοποιό, τον οποίο «παγίδεψαν» αιφνιδιάζοντας τον με μια σκηνή από την ταινία χωρίς να τον προειδοποιήσουν (ο οποίος πρωταγωνιστής στην ταινία περιστοιχίζεται από τους καλύτερους θεατρικούς ηθοποιούς που έχουμε αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα).

Σε ποιον όμως αναφέρεται πραγματικά αυτό το ανέστιο περιπλανώμενο πλάσμα που είναι ο Τζέις; «Στο μέλλον», μου απαντά αποστομωτικά ο Καραμαγγιώλης. «Ο ήρωας κουβαλάει παντού το τετράδιο του νεκρού πατέρα του σάμπως να νιώθει ένοχος γι’αυτό τον θάνατο, τον επικαλείται στις διάφορες δυσκολίες, του ψιθυρίζει παρακλητικά. Και παρότι μοιάζει απόλυτα καταδικασμένος, σαν να μην έχει καμία ελπίδα και η μοίρα του να είναι καθορισμένη εξ αρχής, από την άλλη δεν σταματάει ούτε στιγμή να την κυνηγάει. Στην πραγματικότητα είναι ένας σύγχρονος ήρωας με άλλον τρόπο. Βασανίζομαι, πραγματικά, να δω ποιοι είναι οι ήρωες της νέας εποχής, και σίγουρα δεν είναι οι σπάιντερ μεν ή οι ήρωες των κόμικς, μάλλον δεν είναι ούτε οι Ρομπέν των δασών. Η εποχή απαιτεί εκτός από την αληθοφάνεια και έναν ρεαλισμό. Μια σχέση με την πραγματικότητα. Επομένως ποιοι είναι αυτοί οι σύγχρονοι ήρωες; Μάλλον ενώ όλοι όσοι, ενώ τους λένε ότι είναι καταδικασμένοι, δεν παύουν ποτέ να αναζητούν τον τρόπο για να ανατρέψουν αυτή την καταδίκη. Είναι μια αληθινή ιστορία λοιπόν ο JACE. Η χώρα μας έχει σίγουρα πολλούς JACE”.


Video Platform Video Management Video Solutions Video Player


Ίσως γι’αυτο η ταινία μοιάζει άκρως επίκαιρη, σαν να μιλάει για μια εποχή που οι μικροί J.A.CE ζουν τη δική τους Οδύσσεια, αναζητώντας διέξοδο, ακόμη κι  όταν όλα γύρω τους πάνε κόντρα. Σαν άγρια ζωντανά, σαλεμένα από τη βία των καιρών φαντάζουν μόνοι και χωρίς σκοπό, όπως όταν ζουν στην κορυφή του κόσμου, ανάμεσα στα αστέρια. Η πίστη τους παραπαίει αφού δεν έχει τίποτε να ελπίζει-ή μήπως έχει;-που δεν είναι άλλη από τον έρωτα. Και την κρυμμένη αγάπη. Με αυτό τον ήρωα που πηγαίνει κόντρα στην ίδια του την μοίρα, σαν τον Οιδίποδα, με αποτέλεσμα πολλές φορές να φέρνει στο μυαλό αρχαία τραγωδία, έρχεται τώρα να παλέψει ο Καραμαγγιώλης. Ο σκηνοθέτης μου θυμίζει ότι κάτι αντίστοιχο είχαν πει και οι Ιάπωνες όταν είχαν δει την ταινία, στο Τόκιο, στο ομώνυμο φεστιβάλ όπου προβλήθηκε «Εκεί μου έλεγαν ότι είχαν στο μυαλό τους μια Ελλάδα που δεν ήξεραν και ανακαλύπτουν για πρώτη φορά μέσα από την ταινία. Είναι εύλογο η ταινία να θυμίζει Αρχαία Τραγωδία, αν και αυτό δεν έγινε σκόπιμα ούτε με σχέδιο. Όλοι μεγαλώνουμε με ιστορίες από τις αρχαίες τραγωδίες. Είναι τα παραμύθια δίπλα μας, οι χώροι και οι συμβολισμοί. Ειδικά για μένα που μεγάλωσα στη Θήβα οι ιστορίες είναι πανταχού παρούσες: δίπλα είναι το ματωμένο μαχαίρι με το οποίο σκότωσε ο Οιδίποδας τον πατέρα του, οι τάφοι του Ετεοκλή και του Πολυνείκη, δυο αδέλφια που σκοτώνονταν από έναν αιμομικτικό έρωτα. Ιστορίες με διάφορες διακλαδώσεις, παραμύθια που είναι χωνεμένα μέσα μας ως δικά μας. Παρ’όλα αυτά, σε μια ταινία το πιο βασικό πράγμα είναι ο αφηγηματικός ιστός και η ιστορία. Το πρότυπο παραμένει πάντα σχεδόν αμετάλλακτο-δηλαδή μια κεντρική οικογενειακή ιστορία- αυτό που διαφοροποιείται είναι ο τρόπος που τα διαχειρίζεται κανείς και τα μεταφέρει στο δικό του αφηγηματικό είδος».

 
Αυτή την ιστορία την αφηγείται  με τον ιδανικότερο τρόπο ο  σκηνοθέτης κρατώντας σε αγωνία το κοινό του από την πρώτη σκηνή μέχρι την τελευταία. Κρατάει ζωντανή την πλοκή χαρίζοντας συμβολισμούς και σασπνες και με μια αφήγηση που φέρνει στο μυαλό όσα είχε πει ο Τένεσι Γουίλιαμς για τη γραφή-«ότι είναι μια διαρκής αναζήτηση ενός πολύ και σκόπιμα διφορούμενου θηράματος που δεν καταφέρνεις να το παγιδέψεις εντελώς». Κάτι σαν J.A.C.E, ένα αγρίμι που προσπαθεί να πει αυτό που θέλει με τον δικό του τρόπο, ένας ερημίτης της τέχνης ή της γραφής. Ποια όμως είναι η ανταμοιβή του Καραμαγγιώλη ως δημιουργού; «Η ανταμοιβή είναι οι άνθρωποι που μπορεί να κάνουν ομάδες και να ανταλλάσσουν τις εκπομπές μου από το Τρίτο Πρόγραμμα ή να μου στέλνουν έναν καλό λόγο στο μέιλ. Λειτουργεί πραγματικά ως υποστήριξη ή ενθάρρυνση. Όταν κάποιος αρθρώνει δημόσιο λόγο, οφείλει να το κάνει με τον χαρακτήρα της ενθάρρυνσης και όχι της απειλής. Δεν πρέπει να είναι αυτιστικά νάρκισσος και να μιλάει για τον εαυτό του, ούτε δημαγωγός και να τρομοκρατεί τους ανθρώπους. Γιατί πρέπει να καταλάβει πως οι άνθρωποι πρέπει να μιλάμε ποιο πολύ. Με τρομάζει το ότι αυτή τη στιγμή τα πάντα μας ωθούν να μένουμε ακίνητοι, να μη ρισκάρουμε, να μην ποντάρουμε σε μεγάλες ταινίες ή στην τέχνη. Για το λόγο αυτό το οποιοιδήποτε ρίσκο έχει διπλή αξία. Στέκομαι εδώ λοιπόν για να αντιμετωπίσω την αποκοτιά ενός τέτοιους εγχειρήματος και να το δω να εξελίσσεται επί τω έργω». Και εμείς να απολαύσουμε ένα ρίσκο που τόλμησε να πάρει στο JACE ο Μενέλαος Καραμαγιώλλης και τελικά να έχει και μόνο έναν κερδισμένο: τους θεατές.





Ίνφο: J.A.C.E (Just+Another-Confused=Elephant)

Η νέα ταινία του Μενέλου Καραμαγγιώλη στους κινηματογράφους με τους Alban Ukaj, Στεφανία Γουλιώτη, Αργύρη Ξάφη, Ιερώνυμο Καλετσάνο, Μηνά Χατζησάββα, Κόρα Καρβούνη, Ακύλλα Καραζήση, Γιάννη Τσορτέκη, Χρήστο Λούλη, Κώστα Μπερικόπουλο κλπ

 
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
δειτε ολες τις ειδησεις

Best of Network

Δείτε Επίσης