Κινηματογράφος: Το cash rebate φέρνει τη βιομηχανία του Χόλιγουντ στην Ελλάδα

sunthesh-αρτηροθ

Σε πρώτο πλάνο ο κινηματογραφικός τουρισμός, με το πρόγραμμα cash rebate να αποδίδει σημαντικά οφέλη για τη χώρα - Ποια ελληνικά σίριαλ θα επιδοτηθούν 

Ο κινηματογραφικός τουρισμός, μια έννοια άγνωστη μέχρι προσφάτως στη χώρα μας, έρχεται πλέον σε πρώτο πλάνο μέσα από το πρόγραμμα του επενδυτικού κινήτρου, του cash rebate, όπως είναι γνωστό σε διεθνείς όρους. 

Η Ελλάδα διεκδικεί πλέον μια σημαντική θέση στον χρυσό κατάλογο των τόπων φιλοξενίας κινηματογραφικών και τηλεοπτικών γυρισμάτων προσφέροντας, όχι μόνον τα υπέροχα φυσικά τοπία της, αλλά και και ένα ελκυστικό πακέτο χρηματοδότησης ως δέλεαρ προκειμένου να την επιλέξουν οι μεγάλες εταιρείες παραγωγής. Τα αποτελέσματα της πρώτης διετίας του προγράμματος είναι ιδιαίτερα θετικά και αποδεικνύουν πως, με την κατάλληλη στήριξη, θα εξελιχθεί σε μια μακροπρόθεσμη επικερδή επένδυση.

Το cash rebate λειτουργεί ως ένα είδος χρηματικής ανταπόδοσης για την προσέλκυση οπτικοακουστικών παραγωγών. Επιστρέφει, δηλαδή, μετά το τέλος των γυρισμάτων, ένα μέρος του συνολικού κόστους της παραγωγής έχοντας στο μεταξύ εξασφαλίσει, εκτός από την προβολή της εκάστοτε χώρας σε ολόκληρο τον κόσμο, ένα σημαντικό οικονομικό κέρδος αλλά και χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας.

Πρόκειται για ένα εξαιρετικά δημοφιλές πρόγραμμα που ξεκίνησε να εφαρμόζεται στον Καναδά, κατά την δεκαετία του '90, με στόχο να σπάσει το μονοπώλιο του Λος Άντζελες και της Νέας Υόρκης. Τα πρώτα αποτελέσματα ήταν κάτι παραπάνω από ενθαρρυντικά με αποτέλεσμα, με το πέρασμα των χρόνων, όλο και περισσότερες χώρες να μπουν στο χορό του cash rebate αυξάνοντας, με αυτόν τον τρόπο, τον ανταγωνισμό. Τα πράγματα είναι ξεκάθαρα. Όποια χώρα προσφέρει το πιο ελκυστικό πακέτο κερδίζει ενώ παράλληλα ενισχύει την εγχώρια παραγωγή του.

Η Ελλάδα, πάλι, μέχρι προσφάτως, συμπεριλαμβανόταν στις πλέον ακατάλληλες χώρες γι' αυτόν τον σκοπό. Δεν υπήρχε κανένα απολύτως κίνητρο, καμία οργάνωση και ο εφιάλτης της γραφειοκρατίας έκανε τους παραγωγούς που ήθελαν να έρθουν στη χώρα μας για γυρίσματα, να φεύγουν τρέχοντας...

Η παραπάνω, αρνητική εικόνα, ωστόσο, φαίνεται να έχει ανατραπεί μέσα σε μόλις δύο χρόνια! Και η μαγική λέξη που κρύβεται πίσω από αυτό το επίτευγμα δεν είναι άλλη από το cash rebate. Για να μιλήσουμε με αριθμούς, από τον Απρίλιο του 2018, που άνοιξε η πλατφόρμα του αρμόδιου Εθνικού Κέντρου Οπτικοακουστικών Μέσων (ΕΚΟΜΕ) για τις αιτήσεις μέχρι τα τέλη Ιουνίου του 2020, κατατέθηκαν 106 αιτήσεις εκ των οποίων οι 85 έγιναν δεκτές και μπήκαν στο πρόγραμμα. Από το σύνολο των παραγωγών οι 43 είναι ελληνικές και οι άλλες 42 προέρχονται από διάφορες χώρες του εξωτερικού μεταξύ των οποίων οι ΗΠΑ, η Βρετανία, η Γαλλία, η Ιταλία, η Γερμανία, το Ισραήλ, η Ισπανία, η Ολλανδία, το Βέλγιο, η Τουρκία, η Σερβία, η Ρουμανία, η Κορέα κ.α.

Η μέχρι στιγμής συνολική επένδυση για τη χώρα μας ανέρχεται σε περίπου 80 εκατ. ευρώ ενώ το ποσό που θα επιστραφεί στις εταιρείες παραγωγής, μέσω του προγράμματος της χρηματικής ανταπόδοσης, φθάνει τα 26, 6 εκατ. ευρώ. Αν στα παραπάνω ποσά προσθέσουμε και τις περίπου 25.000 νέες θέσεις εργασίες που δημιουργήθηκαν για τις ανάγκες των γυρισμάτων, είναι σαφές πως πρόκειται για μια φιλόδοξη επένδυση η οποία έχει περιθώρια περαιτέρω αύξησης της αποδοτικότητάς της μέσω της βελτίωσης των όρων του προγράμματος και την επίλυση κάποιων προβλημάτων.

Ακριβώς πάνω σε αυτή τη λογική στηρίχθηκε η πρόσφατη απόφαση του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης να κάνει πιο ανταγωνιστικό το ελληνικό cash rebate μέσα από μια σειρά σημαντικών τροποποιήσεων. Συγκεκριμένα αυξάνεται από 35% σε 40% το ποσοστό επιχορήγησης ενώ ταυτόχρονα μειώνονται τα επιμέρους ποσά επιλέξιμων δαπανών που αποτελούν προϋπόθεση για να γίνουν αποδεκτές οι αιτήσεις των ενδιαφερόμενων. Το ποσό αυτό αντιστοιχεί πλέον σε 100.000 ευρώ για τις ταινίες μυθοπλασίας, 60.000 ευρώ για τα ντοκιμαντέρ και τις ταινίες μικρού μήκους, 25.000 ευρώ για τηλεοπτικές σειρές, 20.000 ευρώ για τηλεοπτικά ντοκιμαντέρ και σειρές κινουμένων σχεδίων. Παράλληλα, δίνεται η δυνατότητα στις εταιρείες παραγωγής να κάνουν μέρος των γυρισμάτων τους στην Ελλάδα υπό την προϋπόθεση πως οι δαπάνες τους επί ελληνικού εδάφους θα φθάνουν τα 60.000 ευρώ σε αντίθεση με τα 100.000 ευρώ που απαιτούνταν μέχρι σήμερα για ανάλογες περιπτώσεις. Οι παραπάνω, ουσιαστικές αλλαγές σε συνδυασμό με την πολύ καλή πορεία που σημειώνει η χώρα μας σε σχέση με την πανδημία του κορωνοϊού, αναμένεται να αυξήσει κατά πολύ το ενδιαφέρον των διεθνών εταιρειών παραγωγής οι περισσότερες από τις οποίες παρέμεναν κλειστές τους τελευταίους μήνες

Οι παραγωγές εκατομμυρίων

Αττική, Πελοπόννησος, Ήπειρος, Στερεά Ελλάδα, Μύκονος, Δήλος, Πάρος, Αντίπαρος, Κως, Κρήτη, Νίσυρος, Κέρκυρα, Ζαγοροχώρια, Μονεμβασιά, Ναύπλιο, Θεσσαλονίκη είναι κάποιες μόνον από τις περιοχές όπου γυρίστηκαν ή συνεχίζουν να γυρίζονται μεγάλες διεθνείς αλλά και εγχώριες κινηματογραφικές και τηλεοπτικές παραγωγές. Κάποιες από αυτές μάλιστα προβλήθηκαν ήδη, κατά την διάρκεια των προηγούμενων μηνών, σημειώνοντας μεγάλη επιτυχία. Ανάμεσά τους «Η Μπαλάντα της Τρύπιας Καρδιάς» του Γιάννη Οικονομίδη – σαρώνει αυτή την περίοδο στα θερινά σινεμά – με δαπάνες παραγωγής ύψους λίγο πάνω από 1 εκατ. ευρώ και χρηματοδότηση περί τις 270.000 ευρώ, η «Φαντασία» του Αλέξη Καρδαρά, με τους Γιάννη Στάνκογλου, Στέλιο Μάινα και τη Ρένα Μόρφη, με δαπάνες περίπου 630.000 και επιστροφή ύψους 223.000 ευρώ αλλά και η επίσης εξαιρετικά δημοφιλής «Ευτυχία» του Άγγελου Φραντζή που βασίστηκε στη ζωή της σπουδαίας στιχουργού Ευτυχίας Παπαγιαννοπούλου την οποία ενσάρκωσαν η Κάτια Γκουλιώνη και η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη.

cash3
Greeed


Όσον αφορά στις ξένες παραγωγές, που μπήκαν στο ελληνικό cash rebate, η ακριβότερη είναι το «Born to be Murdered» με πρωταγωνιστή τον Τζον Ντέιβιντ Ουάσινγκτον, με κόστος παραγωγής 4,3 εκατ ευρώ και χρηματοδότηση περί το 1,5 εκατ ευρώ. Τα γυρίσματά της έγιναν στην Αθήνα, στα Μετέωρα και στα Ζαγόρια.

cash1
Born to Be Murdered


Yψηλού μπάτζετ ήταν επίσης το «Echoes of the Past» του Νικόλα Δημητρόπουλου, η τελευταία ταινία στην οποία έπαιξε ο Max Von Sydow, με δαπάνες λίγο πάνω από τα 2 εκατ. ευρώ από τα οποία επιστράφηκαν περίπου οι 500.000 ευρώ αλλά και το πολυσυζητημένο και βασισμένο στο βιβλίο του Γιάννη Βαρουφάκη «Ενήλικες στο Δωμάτιο» του Κώστα Γαβρά με ύψος επιλέξιμων δαπανών περίπου 1,8 εκατ ευρώ και επιστροφή περίπου 455.000 ευρώ.

Σε ανάλογα υψηλά επίπεδα κινήθηκε και ο τέταρτος κύκλος της δημοφιλέσταστης βρετανικής τηλεοπτικής σειράς «The Durells in Corfu», στην οποία έπαιζε μεταξύ άλλων και ο Αλέξης Γεωργούλης, για τις ανάγκες των γυρισμάτων της οποίας δαπανήθηκαν γύρω στο 1,9 εκατ. ευρώ από το οποίο κέρδισε, μέσω cash rebate, γύρω στις 450.000 ευρώ.

Ακριβή και ιδιαίτερα φιλόδοξη παραγωγή είναι και η «Τεχεράνη», η ισραηλινή τηλεοπτική σειρά μυθοπλασίας που θα δούμε σύντομα από την πλατφόρμα Apple TV, με το κόστος δαπανών της σε ελληνικό έδαφος να αγγίζει τα 2 εκατ. ευρώ και την ανταπόδοσή της να φθάνει τις 700.000 ευρώ. Η σειρά, που γυρίστηκε σχεδόν εξ ολοκλήρου στην Αθήνα, παρουσιάζει το χρονικό μιας τρομοκρατικής επίθεσης της Μοσάντ.

cash2
Τεχεράνη


Στο πρόγραμμα της χρηματικής ανταπόκρισης έχει ενταχθεί και «Ο άνθρωπος του Θεού», η ταινία της Γελένα Πόποβιτς για την ζωή του Αγίου Νεκταρίου, που γυρίζεται αυτήν την περίοδο σε Αθήνα, Λαύριο και Αίγινα, με την συμμετοχή των Άρη Σερβετάλη, Μίκι Ρουρκ και Αλεξάντερ Πετρόφ. Το ποσό που αναμένεται να δαπανηθεί στην Ελλάδα είναι λίγο κάτω από 700.000 ευρώ από το οποίο θα επιστραφούν τα 169.000 ευρώ.

cash4
Παράθυρο στη Θάλασσα


Με φόντο το κυκλαδίτικη ομορφιά της κοσμοπολίτικης Μυκόνου αλλά και του ιερού νησιού της Δήλου γυρίστηκε η ταινία του γνωστού Βρετανού σκηνοθέτη Michael Wintebottom «Greed», με πρωταγωνιστή τον Steve Coogan. Το ποσό που δαπανήθηκε για τα γυρίσματα στην Ελλάδα φθάνει τα 750.000 ευρώ από τα οποία θα κερδίσει το 35%, δηλαδή περίπου 187.000 ευρώ.

cash5
Φαντασία


Οι ελληνικές τηλεοπτικές σειρές

Μετά από μια περίοδο ύφεσης, εξαιτίας της οικονομικής κρίσης, άρχισαν να επανέρχονται, από πέρσι, οι μεγάλες εγχώριες τηλεοπτικές παραγωγές. Από τα πλέον χαρακτηριστικά αλλά και επιτυχημένα παραδείγματα είναι η σειρά του ΑΝΤ1 «Άγριες Μέλισσες» η οποία έχει κερδίσει τις προτιμήσεις του τηλεοπτικού κοινού. Η σειρά έκανε αίτηση στο ΕΚΟΜΕ και εντάχθηκε στο πρόγραμμα του cash rebate έχοντας δηλώσει ως εκτιμώμενα έξοδα το υψηλότατο ποσό των 4.641.043 ευρώ ενώ θα επωφεληθεί με επιστροφή περίπου 1,6 εκατ. ευρώ.

Υψηλά τα κόστη και για τις τηλεοπτικές περιπέτειες του Περίανδρου Πώποτα στο ορεινό χωριό του Κολοκοτρωνιτσίου. Η επιτυχημένη τηλεοπτική σειρά του Χάρη Ρώμα, που επέστρεψε τους προηγούμενους μήνες στις οθόνες μας μετά από αρκετά χρόνια και θα συνεχιστεί από Οκτώβρη, έχει δηλώσει δαπάνες που αγγίζουν το 1 εκατ. ευρώ και αναμένεται να εξοικονομήσει από το cash rebate περί τις 385.000 ευρώ.

Σε πάνω από 1 εκατ. ευρώ εξάλλου υπολογίζονται και οι δαπάνες του β' κύκλου της τηλεοπτικής σειράς του Alpha «Κρατάς Μυστικό» η οποία ωστόσο δεν είχε την προσδοκώμενη επιτυχία και διακόπηκε πρόωρα.

Σύμφωνα με πληροφορίες του «Πρώτου Θέματος» γύρω στα τέλη Ιουλίου αναμένεται να ξεκινήσουν και νέα γυρίσματα ξένων κινηματογραφικών και τηλεοπτικών παραγωγών σε διάφορες γενιές της Ελλάδας. Οι παραγωγοί τους έχουν ήδη καταθέσει τις αιτήσεις τους στο ΕΚΟΜΕ για να κάνουν χρήση του επενδυτικού κινήτρου δεν έχει ωστόσο ολοκληρωθεί ακόμη η διαδικασία της έγκρισή τους. Παράλληλα, εκτιμάται πως αρκετοί ενδιαφερόμενοι θα περιμένουν μέχρι τα τέλη Αυγούστου οπότε αναμένεται να βγει η Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) με τους βελτιωμένους όρους του προγράμματος από τους οποίους θα επωφεληθούν ακόμη περισσότερο.


Ειδήσεις σήμερα

Σόου Τραμπ σε προεκλογική ομιλία στο Όρος Ράσμορ παραμονή της 4ης Ιουλίου


Βρετανία: Χωρίς καραντίνα οι ταξιδιώτες από την Ελλάδα από τις 10 Ιουλίου

Συναγερμός στο «Μακεδονία»: Έκτακτη προσγείωση αεροσκάφους
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

Ρoή Ειδήσεων

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα

Best of Network

ΣΧΟΛΙΑ (14)

μόνο ξένες

Δεν θέλουμε ελληνικές σειρές, πόσο μάλλον να επιδοτουν και τον κάθε τυχάρπαστο και ατάλαντο σκηνοθέτη, σεναριογράφο και ηθοποιούς για κλάματα. Κοιτάξτε να προσελκύσετε παραγωγές εξωτερικού, οι ελληνικές είναι χαμένα λεφτά και για πέταμα.

Από μηχανής θνητός

Ο Τεντ Σαράντος που λύνει και δένει στο Νετφλιξ είναι από την Σάμο, την οποία αγαπάει και θα ήθελε να προβάλει σε όλο τον πλανήτη: κινηματογραφηστε 2-3 πιλοτικά επεισόδια για τους μεγάλους Έλληνες της αρχαιότητας και τους τόπους καταγωγής τους - συμπεριλαμβάνοντας τον Πυθαγόρα από τη Σάμο -και στείλτε τα στο Σαράντο. Αν είναι προσεγμένα επεισόδια, θα οδηγήσει σε μια σειρά δεκάδων επεισοδίων που θα προβάλει την Ελλάδα (την Ιθάκη του Οδυσσέα, τις Μυκήνες και το Άργος του Αγαμέμνονα και των Αργεαδών -προγόνων του Φιλίππου και του Αλεξάνδρου- και τόσα αλλά ελληνικά μέρη) στα πέρατα του πλανήτη, και θα πληρωθήτε κι από πάνω για τη σειρά! Ζητήστε από όποιον έχει Ελληνική καταγωγή στο Hollywood (είναι αρκετοί) να συμμετάσχουν, κι ας μην μιλάνε καν την ελληνική γλώσσα. Επικοινωνήστε με τον πιτσιρικά καθηγητή πανεπιστημίου στο Η.Β. Μαικλ Σκοτ, ο οποιος λατρευει την Αρχαια Ελλαδα, εχει υψηλες γνωριμίες στο πανεπιστήμιο του Κέιμπριτζ, και γυρνάει από μόνος του ντοκιμαντέρ για την Ελλάδα στο BBC! Βέβαια, ίσως προτιμάτε να βλέπετε τουρκικά σίριαλς...

Κίτσος

Σταματήστε να ζείτε με φαντασιώσεις. Είναι τρίτης γενιάς 'Ελληνοαμερικάνος ο Σαράντος που δεν έχει καμμία σχέση με Ελλάδα (σύγχρονη και αρχαία). Γι'αυτό και δεν υπάρχει κανένα πρόγραμμα στο Netflix που να έχει σχέση με τη χώρα μας και την ιστορία της. Δεν πρόκειται να μας "σώσει" κινηματογραφικά και τηλεοπτικά ούτε ο Σαράντος, ούτε ο Χανκς, ούτε ο Γιαννόπουλος.

.........

Άλλοι βγήκανε κυβέρνηση για να φέρουν λεφτά στην χώρα, κι άλλοι βγήκανε για να ματσουλήσουν αυτά που βρήκαν στα ταμεία... Αυτά να λέτε!

chris

Τι λες βρε στόκε, η ταινία για τον Βαρουφάκη εγκρίθηκε και επιδοτήθηκε επί ΣΥΡΙΖΑ και πήγε και άκλαφτη, το ίδιο και το Born to be Murdered Που τα γυρίσματα έγιναν τον Μάρτιο του 2019 με τον Κρέτσο να είναι εκεί και να κοκορεύεται.

Νικ

Πανηγυρίζουν οι φυλλάδες του Κούλη με ξένα κόλλυβα (συριζαικα) Πάω στοίχημα όταν ψηφιζονταν οι νόμοι προ 3ετιας ο Κουλης θα ήταν στα κεραμίδια

Νικος

Ποιο χολιγουντ; Δεν υπαρχει πια χολιγουντ . Το χολιγουντ εχει τελειωσει εδω και χρονια και εχει παρει μια κατρακυλα χωρις γυρισμο. Αυτο χολιγουντ θα φερετε στην Ελλαδα; Δωστε σανο στο λαο!!

ΚΑΙ ΑΠΟ ΠΑΡΑΓΩΓΕΣ

ΞΕΡΕΙΣ. ΥΠΟΚΛΙΝΟΜΑΙ. ΤΙΠΟΤΑ ΑΛΛΟ;

όχι στις Ελληνικές ταινίες

άχρηστες είναι. Φέρτε το Χόλυγουντ να έχουμε και διαφήμηση. Εδώ όλο κουλτουριάριδες είναι που ζητούν τσάμπα χρήμα.

@

Έτσι. Οι ελληνικές ταινίες που προβάλλονται μόνο στην Ελλάδα τί καταφέρνουν; Να διαφημίσουν την Ελλάδα στους Έλληνες; Είναι αναγκαίο; Στόχος θα πρέπει να είναι οι αγορές του εξωτερικού.

ΑΝ ΛΕΩ ΑΝ

Ηταν στην εξουσια ο ΣΥΡΙΖΑ ολο το χολιγουντ θα ηταν μονιμα εγκατεστημενο στην Ελλαδα , γυριζοντας μονιμα ταινιες θριλερ !

Ελληνας

Μα ποσο βλακες γραφουν εδω μεσα και ευτυχως επιβεβαιωνουν και τι ψηφιζουν ολοι αυτοι. Κοιτα τις ημερομηνιες να δεις οτι ολες αυτες οι ταινιες επι Συριζα εγκριθηκαν και γυριστηκαν. Ποτε θα γλυτωσει η χωρα απο κατι σαν εσας ?

@

Μήπως εκτός από το cash rebate θά 'πρεπε και η ίδια εγχώρια αγορά θεάματος να οργανωθεί λίγο καλύτερα, κυρίως σεναριακά και τεχνικά, για να κάνει τα προιόντα της εξαγώγιμα, όπως τόσα χρόνια κάνει με επιτυχία η Τουρκία; Αν το target group τους είμαι μόνο οι Έλληνες θεατές, είτε τηλεοπτικά είτε κινηματογραφικά, βράσε όρυζα.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Απομένουν χαρακτήρες
* Υποχρεωτικά πεδία

Δείτε Επίσης