Βία και ασυδοσία στους δρόμους
alagh

Μιχάλης Στούκας

Βία και ασυδοσία στους δρόμους

Μια σκηνή βγαλμένη από ταινία του Χόλιγουντ είδαν όσοι βρέθηκαν στη διασταύρωση της οδού Θηβών με την Ιερά Οδό στο Αιγάλεω, το πρωί της Τρίτης 21 Μαΐου

Οι οδηγοί και οι επιβάτες δύο αυτοκινήτων, για ασήμαντο λόγο κατέβηκαν από τα οχήματά τους και άρχισαν να… πλακώνονται στο ξύλο, με θύματα τη γυναίκα και τον άντρα που επέβαιναν στο ένα αυτοκίνητο, που έπεσαν λιπόθυμοι από τα χτυπήματα των τριών επιβατών του άλλου οχήματος, οι οποίοι στη συνέχεια προσπάθησαν και να τους πατήσουν! Μέσω ενός βίντεο που τράβηξε κάποιος το συμβάν έγινε βάιραλ στα Μ.Μ.Ε. Εντύπωση προκαλεί η απάθεια όσων ήταν παρόντες στο περιστατικό, με κορυφαίο όλων έναν κύριο, ο οποίος στεκόταν στο πεζοδρόμιο και απολάμβανε το θέαμα. Την επόμενη φορά να έχει μαζί του ποπ κορν και φρέντο για να απολαύσει περισσότερο τυχόν ανάλογο συμβάν.

Δύο μέρες πριν, την Κυριακή 19 Μαΐου, ένα τρόλεϊ χάλασε εν κινήσει στη Λεωφόρο Συγγρού και εμπόδιζε τη διαδρομή όσων συμμετείχαν στον «Διεθνή Ποδηλατικό Γύρο της Αθήνας». Απίστευτο κι όμως αληθινό αυτό που ακολούθησε. Αστυνομικοί, επιβάτες, περαστικοί και, τουλάχιστον ένας, ποδηλάτης έσπρωχναν το τρόλεϊ, για να απελευθερωθεί η διαδρομή των ποδηλατών, οι οποίοι στην πλειοψηφία τους προέρχονταν από ξένες χώρες. Θα είχαν δει το παλιό διαφημιστικό σποτ του Ε.Ο.Τ. «Live your myth in Greece» και είπαν να ζήσουν τον μύθο. Αυτό που έζησαν βέβαια, ξεπερνούσε τα όρια του μύθου. Μένει τώρα να δούμε κολυμβητές να σπρώχνουν πλοία στη θάλασσα και άλλους αεροπλάνα στην πίστα αεροδρομίου της χώρας μας (εν πτήσει, ούτε στην Ελλάδα δεν γίνεται…), για να ολοκληρώσουμε την εικόνα της «ισχυρής Ελλάδας 2.0.».

Η βασική αφορμή για το συγκεκριμένο άρθρο ήταν το συμβάν στο Αιγάλεω την περασμένη Τρίτη. Όλες και όλοι που οδηγούμε έχουμε συναντήσει οδηγούς (γυναίκες και άντρες) που κυκλοφορούν στους δρόμους έχοντας άγνοια στοιχειωδών κανόνων οδήγησης ή ανικανότητα να κουμαντάρουν ακόμα και μινιατούρα αυτοκινήτου. Αν κάθε φορά που κάποια ή κάποιος κάνει ένα οδηγικό λάθος ακολουθούσε συμπλοκή με όσους κινδύνευσαν από αυτό, οι δρόμοι της χώρας θα είχαν μεταμορφωθεί σε ένα αχανές ρινγκ. Είναι γεγονός, ότι δεν λείπουν τα φραστικά επεισόδια, οι ανταλλαγές ύβρεων, ακόμα και συμπλοκές. Άλλες φορές οι αντεγκλήσεις συνοδεύονται και από απειλές για χρήση π.χ. μαχαιριού, σφυριού, τσεκουριού ή ακόμα και όπλου που έχει κάποιος, παράνομα συνήθως, στην κατοχή του.

Δυστυχώς, η βία τα τελευταία χρόνια έχει εκτοξευτεί στα ύψη. Πολλές και πολλοί χρησιμοποιούν το όχημά τους για να εκτονωθούν, να κάνουν «μαγκιές» (βλ. κάγκουρες), ενώ με το παραμικρό είναι έτοιμοι για καβγά. Οι άντρες ξεφεύγουν σαφώς περισσότερο. Οι παραδοσιακές προτροπές σε γυναίκες οδηγούς «να πλύνουν κανένα κανένα πιάτο κ.λπ.», έχουν αντικατασταθεί από χυδαίο υβρεολόγιο. Αν γράψουμε ότι και αρκετές γυναίκες ξεφεύγουν λεκτικά θα κατηγορηθούμε και για σεξισμό, αλλά αυτή είναι η πραγματικότητα.

Κλείσιμο
Τα αυτοκίνητα πληθαίνουν με ρυθμούς γεωμετρικής προόδου. Θεωρείται αυτονόητο ότι 18άρες και 18άρηδες θα πάρουν δώρο ένα, καινούργιο συνήθως, τετράτροχο. Από την ώρα που παίρνουν το δίπλωμα οδήγησης κυκλοφορούν στους δρόμους αγνοώντας ότι ουσιαστικά χρησιμοποιούν ένα επικίνδυνο όπλο και ότι μια στιγμιαία απροσεξία ή αφηρημάδα μπορεί να στοιχίσει ανθρώπινες ζωές ή τη σωματική ακεραιότητα κάποιων…

Την ίδια ώρα η Τροχαία στήνει μπλόκα σε γνωστά σημεία «γράφοντας», και σωστά, όσους μοτοσικλετιστές δεν φορούν κράνος ή οδηγούς και συνοδηγούς αυτοκινήτων που δεν φορούν ζώνες ασφαλείας. Παράλληλα, μια σταθερή αξία για τα δημόσια έσοδα είναι τα πρόστιμα για παράνομο παρκάρισμα. Και βέβαια όταν αυτό αφορά παρκάρισμα σε θέση που προορίζεται για αυτοκίνητο ΑΜΕΑ, παρκάρισμα μπροστά σε θέση πάρκινγκ, διπλοπαρκάρισμα κ.λπ είναι απόλυτα δικαιολογημένο. Δυστυχώς, δίνονται κλήσεις και γίνεται αφαίρεση πινακίδων σε κάποιους που παρκάρουν μεν σε σημεία που δεν επιτρέπεται , αλλά μπορεί να το κάνουν για λίγα λεπτά, έχοντας αναμμένα τα αλάρμ ή κάπου που δεν εμποδίζεται η κυκλοφορία. «Dura lex sed lex» («Σκληρός νόμος, αλλά νόμος») όμως, όπως θα έλεγαν και οι Ρωμαίοι…

Την ίδια ώρα όμως, κυκλοφορούν αυτοκίνητα με φιμέ τζάμια, τα οποία ουσιαστικά απαγορεύονται, άλλα, οι πινακίδες των οποίων είναι κάτι παραπάνω από δυσδιάκριτες, αυτοκίνητα και μηχανές που προκαλούν απίστευτος θορύβους και στην κυριολεξία «σπάνε τα ντεσιμπελόμετρα».

Πριν από μερικά χρόνια, την εποχή της διαφήμισης «Τους ξύπνησες όλους. γιατί;», που αφορούσε έναν μοτοσικλετιστή που προκαλούσε με τη μηχανή του έναν εκκωφαντικό θόρυβο μέσα στη νύχτα είχαμε διαβάσει μια έρευνα, σύμφωνα με την οποία ένας μηχανόβιος που διασχίζει στις 2-3 π.μ. την οδό Πατησίων και προκαλεί μεγάλο θόρυβο ξυπνά γύρω στους 150.000 συμπολίτες του! Σήμερα, μάλλον ο αριθμός αυτός θα έχει ανέβει κατά πολύ.

Πριν λίγες μέρες αναγγέλθηκε πανηγυρικά ότι εκατομμύρια οχήματα «θα πιαστούν στη φάκα των ψηφιακών ελέγχων των συναρμόδιων Υπουργείων Οικονομίας, Μεταφορών και Περιβάλλοντος», καθώς είναι ανασφάλιστα, δεν έχουν περάσει ΚΤΕΟ ή δεν διαθέτουν κάρτα ελέγχου καυσαερίων! Αν διαβάσει ένας αλλοδαπός την είδηση αυτή, θα πέσει από τα σύννεφα και θα θεωρήσει ότι τα συγκεκριμένα Υπουργεία απέκτησαν υπολογιστές και σύγχρονη τεχνολογία το 2024! Είναι δυνατόν αυτό να μην έχει γίνει εδώ και πολλά χρόνια; Τόσο δύσκολη είναι η διασταύρωση μερικών στοιχείων; Και ας υποθέσουμε, ότι κάποιος ή κάποια έχει ανασφάλιστο το όχημά του, δεν έχει περάσει ΚΤΕΟ και δεν έχει κάρτα ελέγχου καυσαερίων για πολλά χρόνια. Θα τιμωρηθεί γι’ αυτό; Υπάρχει η δυνατότητα εντοπισμού αναδρομικών παραβάσεων στα συγκεκριμένα θέματα ή οι «πονηροί» θα πληρώσουν πρόστιμο μόνο για το 2023 η 2024; Αν συμβεί κάτι τέτοιο, θα σημαίνει ότι εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ χαρίζονται από το κράτος σε κάποιους, την ίδια ώρα που οι «χρήσιμοι ηλίθιοι», ανάμεσά τους και ο γράφων, πληρώνουν ως και το τελευταίο ευρώ των οφειλών τους στο Δημόσιο… Και αντί για τυμπανοκρουσίες, η σχετική ανακοίνωση των συναρμόδιων Υπουργείων θα έπρεπε να ξεκινήσει με ένα «συγγνώμη» στους συνεπείς ιδιοκτήτες οχημάτων και τη διαβεβαίωση ότι τα πρόστιμα που θα επιβληθούν στους παραβάτες από τις διασταυρώσεις των στοιχείων που θα γίνουν, θα εισπραχθούν μέχρι το τελευταίο ευρώ και ότι θα υπάρχει ενημέρωση της κοινής γνώμης για τις εξελίξεις των ελέγχων.

Επανερχόμαστε στη βία που επικρατεί στους δρόμους της Αθήνας. Φανταζόμαστε ότι κάτι ανάλογο θα συμβαίνει και στις άλλες ελληνικές πόλεις, σε μικρότερο ίσως βαθμό. Δυστυχώς, δεν είναι μόνο οι δρόμοι όπου συναντάμε ανθρώπους, κάθε ηλικίας και φύλου, έτοιμους για καβγά. Και αν ορισμένοι από αυτούς, μόνο από την εμφάνισή τους δείχνουν ότι είναι έτοιμοι… για όλα, υπάρχουν και άλλες/άλλοι που, αν τους συναντήσει κάποιος σε άλλο χώρο, δεν θα μπορούσε ποτέ να πιστέψει ότι θα φτάσουν στα άκρα π.χ. για ένα προσπέρασμα. Πού οφείλεται αυτή η έξαρση βίας(ας μην ξεχνάμε ότι και τα περιστατικά ενδοοικογενειακής βίας έχουν εκτοξευτεί); Φυσικά άλλοι είναι αρμόδιοι να ασχοληθούν με το θέμα αυτό και να απαντήσουν.

Τα αυτοκίνητα και οι μοτοσικλέτες είναι μέσα που πρέπει να χρησιμοποιούνται για να κάνουν πιο εύκολη τη ζωή μας και όχι για να βγάζουμε τα απωθημένα μας, να «τσιτώνουμε» τα γκάζια και «όποιον πάρει ο χάρος» ή να δερνόμαστε για το τίποτα. Η επιθετική οδήγηση δεν έχει κανένα όφελος. Και δεν είναι απαραίτητο να χρησιμοποιούμε το όχημά μας για μια μετακίνηση αν δεν νιώθουμε καλά. Υπάρχουν τα ταξί και τα Μ.Μ.Μ., με τα όποια προβλήματά τους. Ο μακάβριος κατάλογος των θυμάτων των τροχαίων, στον οποίο η Αττική βρίσκεται σε υψηλή θέση, ας σταματήσει επιτέλους να τροφοδοτείται με θύματα. Μια στιγμή (απροσεξίας, αφηρημάδας ή εκνευρισμού), μια ζωή (χαμένη ή λειψή)…

ΥΓ. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν αρχίσει να μπαίνουν για τα καλά στη ζωή μας. Μόνο που και εδώ, κάποιοι συμπολίτες μας παραβαίνουν τις διατάξεις του νόμου. Χαρακτηριστική περίπτωση: φορτίζουν το αυτοκίνητό τους στον δρόμο με καλώδιο που καταλήγει σε πρίζα του σπιτιού τους. Κατάληψη πεζοδρομίου και κίνδυνος σοβαρού ατυχήματος για όσους περπατούν σ’ αυτό… Αναφορά στην Τροχαία ισούται με ρουφιανιά, οπότε η παρανομία συνεχίζεται. Και κάτι τελευταίο. Φίλος, μηχανικός αυτοκινήτων εδώ και 27 χρόνια σε μεγάλη αυτοκινητοβιομηχανία, μας είπε ότι έκανε 25 ώρες μαθήματα στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο(στην Πανεπιστημιούπολη του Ζωγράφου) και έδωσε εξετάσεις για να λάβει πριν λίγες μέρες την πιστοποίηση(πτυχίο ουσιαστικά) ότι μπορεί να ελέγχει και να επισκευάζει ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Μπράβο στην Πολιτεία, πολύ καλά κάνει. Όλες και όλοι που οδηγούν ηλεκτρικά αυτοκίνητα, έκαναν, έστω και μια ώρα, εκπαίδευση για την οδήγησή τους; Πρόκειται για ένα τεράστιο θέμα, το οποίο θεωρούμε ότι το κράτος πρέπει να εξετάσει και μάλιστα άμεσα…
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
ΔΕΙΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

BEST OF NETWORK