Σίλια Κριθαριώτη: Η διεθνής Ελληνίδα της υψηλής ραπτικής

Σίλια Κριθαριώτη: Η διεθνής Ελληνίδα της υψηλής ραπτικής

Στην πρώτη της επίδειξη έφερε ως μοντέλο την Iman. Τις δημιουργίες της έχουν φορέσει διεθνή style icons. Η τελευταία της haute couture επίδειξη στο Λονδίνο με guest star την καλλονή Ana Beatriz Barros είχε στο front row την ελίτ των fashion lovers. Κι όμως, η Σίλια δεν είχε ονειρευτεί ποτέ να γίνει σχεδιάστρια…

Σίλια Κριθαριώτη: Η διεθνής Ελληνίδα της υψηλής ραπτικής
Το βράδυ της 9ης Μαΐου, στο Magazine, στο θεαματικό κτίριο της Serpentine Sackler Gallery στο Λονδίνο, που είχε σχεδιάσει η ευφυής αρχιτέκτονας Zaha Hadid, συγκεντρώθηκε η αφρόκρεμα της μόδας. Τοp models, συντάκτες μόδας των πιο έγκριτων περιοδικών, αλλά και VIPs με αγάπη στην υψηλή ραπτική. Η επίδειξη haute couture της Σίλιας Κριθαριώτη ήταν το γεγονός της εβδομάδας και στη front row βρίσκονταν από τη Marie-Chantal, τη Χριστιάνα Γουλανδρή και την Μπέσυ Λαιμού, μέχρι τη Heini Al Fayed (σύζυγο του Mohamed Al Fayed), τη Fabiana Ecclestone, αλλά και τη Sarah Harris της βρετανικής Vogue, την Caprice Bourret, την Isis Monteverde, τη Fizzy Barclay, την Dorrit Moussaieff, την Ghena Hariri και πολλές ακόμη κυρίες.

Άλλωστε, η δουλειά της Σίλιας (που το Vanity Fair έχει συμπεριλάβει στη λίστα με τις 6 πιο σημαντικές σχεδιάστριες υψηλής ραπτικής) είναι ιδιαίτερα δημοφιλής στις μητροπόλεις της μόδας, με την ίδια τη σχεδιάστρια να σκέφτεται την πιθανότητα να δημιουργήσει ένα ατελιέ στο Λονδίνο.

Η έκπληξη της βραδιάς ήταν η καλλονή Bραζιλιάνα top model Ana Beatriz Barros, που άνοιξε και έκλεισε την επίδειξη (με τοInstagram της να κατακλύζεται από στιγμιότυπα του fashion show). «Πέρα από εξαιρετικό μοντέλο, είναι μια πολύ γλυκιά κοπέλα, με υπέροχη κίνηση και θετική αύρα» λέει η Σίλια για την Barros, η οποία γνώριζε τις δημιουργίες της Eλληνίδας σχεδιάστριας, καθώς ο μέλλων σύζυγός της, Karim El Chiaty, είναι Ελληνοαιγύπτιος και μαζί επισκέπτονται συχνά τη Μύκονο, όπου έβλεπε πολλές φίλες της να φορούν Celia Kritharioti. Στην πασαρέλα υπήρχε μια ακόμα έκπληξη, καθώς με haute couture δημιουργίες περπάτησε και η Μαριέττα Χρουσαλά, αγαπημένη φίλη και κουμπάρα της σχεδιάστριας, που πλέον κάνει μόνο επιλεκτικές εμφανίσεις ως μοντέλο.

Τα international top models ήταν μια καινοτομία που η Σίλια έφερε στις επιδείξεις μόδας στην Ελλάδα από τα πρώτα κιόλας βήματά της. Στην παρθενική της επίδειξη, στις αρχές των 90s, είχε φέρει την Iman, ιέρεια της μόδας και σύζυγο του David Bowie, με το fashion show να γίνεται talk of the town, ενώ στα χρόνια που ακολούθησαν στις πασαρέλες της περπάτησαν οι Claudia Schiffer, Elle Macpherson, Gisele Bündchen, Karolina Kurkova, Natalia Vodianova, Naomi Campbell,Laetitia Casta κ.ά., αλλά και γυναίκες σύμβολα-στιλ, όπως η ηθοποιός Jacqueline Bisset. «Όταν έμπαινες στο χώρο της γαλλικής υψηλής ραπτικής, ήταν σαν να ζεις σε παραμύθι. Ήταν όλα όμορφα και λαμπερά, ειδικά την εποχή που ξεκίνησα. Παρακολουθούσα πώς δούλευαν οι οίκοι στο εξωτερικό και είχα μαγευτεί, αυτό ακριβώς ήθελα να κάνω και στην Ελλάδα. Όμως, ένιωθα ότι από τις επιδείξεις μου έλειπε κάτι από τη λάμψη των γαλλικών οίκων. Τότε συνειδητοποίησα τη δύναμη του καλού μοντέλου και την ικανότητά του να αναδείξει, να ζωντανέψει μια δημιουργία. Πρόκειται για ένα χάρισμα που δεν προκύπτει μόνο από την ομορφιά. Είναι αυτό που εκπέμπει ο σωματότυπος, το περπάτημα, η στάση του σώματος και η δύναμη της προσωπικότητας» λέει στο People.

Γιατί όμως φέτος η haute couture επίδειξή της έγινε στο Λονδίνο και όχι στην Αθήνα; «Μόνο ένας μη ορθά σκεπτόμενος θα έκανε επίδειξη υψηλής ραπτικής στην Ελλάδα την εποχή της κρίσης. Σε μια περίοδο που η χώρα μας μαστίζεται από προβλήματα και αντιμετωπίζει μεγάλες δυσκολίες, η υψηλή ραπτική μοιάζει να αργοσβήνει. Όμως επειδή στο ατελιέ αλλά και στα καταστήματα εργάζονται πολλοί, όχι μόνο ως μόνιμοι συνεργάτες, αλλά και φωτογράφοι, στιλίστες και πολλοί ακόμη ταλαντούχοι άνθρωποι, θεώρησα υποχρέωσή μου, για να μην σταματήσω τη λειτουργία του ατελιέ, να στραφώ στις αγορές του εξωτερικού».
Κλείσιμο

Κάτι που, άλλωστε, κάνει εδώ και χρόνια, καθώς πολλές διεθνείς σταρ επιλέγουν δημιουργίες της για red carpet ή on stage εμφανίσεις τους, από την Jennifer Lopez και τη Lady Gaga, μέχρι την Gwyneth Paltrow και την Kim Kardashian.

H Σίλια, παρόλο που ασχολείται με τον ανάλαφρο κόσμο της μόδας, έχει πλήρη επίγνωση της εποχής και των προβλημάτων της. «Στενοχωριέμαι όταν κάποιοι νομίζουν πως οι άνθρωποι της μόδας αιθεροβατούν» τονίζει. Μάλιστα, ύστερα από προτροπή της πάντα ανήσυχης πριγκίπισσας Αικατερίνης της Σερβίας για την επίδειξή της στο Λονδίνο, η Σίλια συνεργάστηκε με τον φορέα του Ιδρύματος Μποδοσάκη «Giving for Greece» για να ενισχύσει την πρωτοβουλία του για τα ασυνόδευτα παιδιά από τη Συρία που ζουν στην Ελλάδα. «Είναι επείγουσα ανάγκη να βρεθεί λύση για τα ασυνόδευτα παιδιά από τη Συρία, τα οποία είτε χάνουν τους γονείς τους είτε ταξιδεύουν μόνα είτε πέφτουν θύματα εκμετάλλευσης. Πρέπει να βρεθούν χρήματα και χώροι για να στεγαστούν τα παιδιά αυτά και να μη ζουν σε συνθήκες ντροπιαστικές, ακόμη και σε κρατητήρια» λέει, καθώς είναι ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένη σε όλα τα θέματα που αφορούν τα παιδιά.

Η Σίλια προέρχεται από μια οικογένεια με μακρά παράδοση στο χώρο της μόδας. «Ο παππούς μου διατηρούσε από το 1919 εμπορικό κατάστημα στον Πειραιά, το οποίο πουλούσε υφάσματα, χάντρες και προϊόντα για τη γυναίκα, όπως οι περίφημες πούδρες «La Belle Hélène». Το κατάστημα αυτό, με την πορεία του χρόνου, εξελίχθηκε σε Παιδικά Ενδύματα Κριθαριώτης και Μπόμπιρας και σε Γυναικεία Ενδύματα Benefit, καταστήματα που υπάρχουν ακόμη στον Πειραιά. Τη διαχείριση είχε πλέον αναλάβει ο πατέρας μου, ο οποίος επιδίωκε να επεκτείνει τα καταστήματα και στην Αθήνα. Είχε ήδη γνωρίσει και παντρευτεί τη μητέρα μου, χάρη της οποίας αγόρασε το σπουδαιότερο οίκο υψηλής ραπτικής στην Αθήνα, τον Τσούχλο, που ξεκίνησε το 1906.



Η μητέρα μου, Ελισάβετ Μήτσου, είχε δουλέψει στα νεανικά της χρόνια στο λογιστήριο του ατελιέ, μετά από προτροπή του λοχαγού θείου της και επιστήθιου φίλου τού Χάρη Τσούχλου. Από τότε διατηρούσε φιλικές με το προσωπικό του οίκου, με καλύτερες φίλες της το μοντέλο καμπίνας, όπως λεγόταν τότε το μοντέλο που έδειχνε τα ρούχα μέσα στον οίκο, Ντόρα Λειβαδά (είναι ακόμα φίλες), αλλά και την πρεμιέρα Λίλα Βελέτζα, η οποία και με εισήγαγε στη μαγεία της μόδας» διηγείται η Σίλια. «Αργότερα, όταν η μητέρα μου πήγαινε στον οίκο ως πελάτισσα, με έπαιρνε μαζί της στις πρόβες. Με θυμάμαι από μικρό παιδί να πηγαίνω στον Τσούχλο, να παρατηρώ ρούχα, μοδίστρες, υλικά. Ο Τσούχλος διατηρούσε επίσημη συνεργασία με τους οίκους Dior, Balmain, Givenchy και Chanel. Κάθε σεζόν, η ομάδα του Τσούχλου ταξίδευε στο Παρίσι και προμηθευόταν τα πατρόν, τα σχέδια και τα υφάσματα. Prêt-à-porter δεν υπήρχε τότε. Καθώς τα χρόνια περνούσαν, το έτοιμο ένδυμα έμπαινε ως σίφουνας στην Ελλάδα και η άρχουσα τάξη χανόταν, ο οίκος άρχισε να έχει προβλήματα, τα οποία επιδεινώθηκαν με το θάνατo του Τσούχλου. Ο oίκος θα έκλεινε αλλά οι κληρονόμοι δεν είχαν τα κεφαλαία να αποζημιωθεί το προσωπικό. Τότε συνέβη κάτι πρωτόγνωρο :Oι εργαζόμενοι αποφάσισαν να συντηρήσουν τον οίκο μόνοι τους. Για 2-3 χρόνια συνέχιζαν να ράβουν τις πιστές πελάτισσες του οίκου. Όμως, κάποια στιγμή ήταν ανέφικτο να συνεχίσουν, υπήρχαν προβλήματα. Τότε ο πατέρας μου αγόρασε την επιχείρηση. Στο κτίριο αυτό στεγάζεται ακόμη το ατελιέ μου».

Η Σίλια μεγάλωσε μέσα στη μόδα, η μαγεία της άρχισε να τη συνεπαίρνει, χωρίς όμως η ίδια να το συνειδητοποιεί. Θα σπούδαζε οικονομικά, αυτή ήταν και η επιθυμία του πατέρα της. «Θυμάμαι τον εαυτό μου με τα αδέλφια μου, Λένια και Νίκο, να κυλιόμαστε στις μοκέτες στις μεγάλες εκθέσεις έτοιμων ενδυμάτων στα επαγγελματικά ταξίδια των γονιών μου. Όταν αγοράστηκε ο Τσούχλος, πήγαινα πλέον και στις περισσότερες επιδείξεις υψηλής ραπτικής. Όμως, δεν ονειρευόμουν να γίνω σχεδιάστρια. Ούτε σπούδασα μόδα. Σπούδασα στην ΑΣΟΕΕ. Όλο αυτό μπήκε σταδιακά στη ζωή μου: μια δημιουργική δίνη που άρχισε να με απορροφά ολοένα και περισσότερο» εξηγεί.

Θυμάται, κοριτσάκι ακόμα, να πηγαίνει στο ατελιέ μαζί με τη μεγαλύτερη αδελφή της, Λένια, για να τους ράψουν φορέματα για τα διάφορα πάρτι της εποχής. «Πάντα ζητούσα αλλαγές στα ρούχα, έκανα μετατροπές και “έφτιαχνα” τα δικά μου σχέδια». Ένα από αυτά τα φορέματα έγινε και η αφορμή η Σίλια να μπει ακόμη πιο δυναμικά στο ατελιέ. «Θυμάμαι έκανε ένα πάρτι στη Μεγάλη Βρεταννία ο Βουράκης για το λανσάρισμα ενός αρώματος. Είχα φτιάξει ένα στενό φόρεμα με peplum λεπτομέρεια, ύστερα από δική μου επιθυμία, ήταν μια δική μου έμπνευση. Πήγα με αυτό στη δεξίωση και τις επόμενες μέρες, δύο από τις καλύτερες και πιο αγαπημένες πελάτισσες του οίκου, η Αϊλήν Ζέππου και η Ελένη Βάτη, ρωτούσαν στο ατελιέ για το συγκεκριμένο φόρεμα. Όταν τους είπαν πως ήταν δικό μου σχέδιο, ζήτησαν να το παραγγείλουν».

«Σταδιακά, πολλές κυρίες ζητούσαν να είμαι παρούσα στις πρόβες τους για να λέω τη γνώμη μου. Κρυφά από τον πατέρα μου, πήγαινα όλο και περισσότερο στο ατελιέ Εκείνος απειλούσε ότι θα κλείσει το ατελιέ για να αφοσιωθώ στις σπουδές μου. Δεν είχα συνειδητοποιήσει ότι ο χώρος της μόδας θα με απορροφούσε». Ποια ήταν η πιο σπουδαία συμβουλή που της έχει δώσει ο μπαμπάς της; «Ο πατέρας μου μας έλεγε ότι η μεγαλύτερη περιουσία ενός ανθρώπου είναι η κοινή λογική. Εγώ δημιουργούσα με λογική. Τι θα δείχνει όμορφο, θα είναι ξεχωριστό, αλλά και θα αναδεικνύει μια γυναίκα. Νιώθω πως ό,τι δουλειά κι αν κάνεις, αν στηρίζεται στην κοινή λογική, θα διαπρέψεις. Think, think, think, αυτή είναι και η συμβουλή που δίνω και εγώ τώρα στα παιδιά μου: να παίρνουν τον χρόνο τους και να σκέπτονται. Τη μόδα την έμαθα εμπειρικά και με δασκάλες τις καλύτερες πρεμιέρες, αλλά έτσι κι αλλιώς θεωρώ πως η μόδα δεν μαθαίνεται ούτε σπουδάζεται μόνο. Είναι εμπειρίες και ερεθίσματα, είναι ενημέρωση, τριβή, απαιτεί παραστάσεις και ταξίδια, συνεχή ενημέρωση. Και πολλή δουλειά».

Δουλεύει στη μόδα περισσότερα από 25 χρόνια, μεγάλωσε σ’ ένα περιβάλλον δημιουργικό και ανταγωνιστικό, σ’ ένα χώρο που δεν είναι στρωμένος με ροδοπέταλα. «Ακόμη και στις δύσκολες στιγμές, η θετική σκέψη με οδηγούσε. Πιστεύω στο Θεό .Πιστεύω βαθιά στο θεό της αγάπης, πιστεύω ότι όταν σκέφτεσαι μόνο το καλό, ενεργείς με καλοσύνη, το σύμπαν συνωμοτεί και σου ανταποδίδει το καλό».

Πρόσφατα την είδαμε να συμμετέχει για τέταρτη χρονιά και στο θεσμό του MadWalk με μια επίδειξη που, εκτός από όμορφα ρούχα, είχε και ένα σημαντικό μήνυμα. «Επειδή υπάρχει μεγάλη κρίση στην Ελλάδα, οικονομική και κοινωνική, αρχικά είχα αποφασίσει να μη συμμετέχω. Ήταν και η επίδειξη στο Λονδίνο που με είχε απορροφήσει, αλλά ένιωθα πως ήταν κάτι που ίσως θα προκαλούσε ακόμα και αρνητικές αντιδράσεις, με όλες τις δυσκολίες που βιώνουμε καθημερινά. Όμως, η ζωή δεν μπορεί να σταματήσει, οι δουλειές δεν μπορούν να σταματήσουν. Ο κόσμος το υποδέχτηκε θετικά κι έτσι αποφάσισα να συμμετέχω. Όμως ήθελα να προσαρμόσω το κόνσεπτ στην εποχή, έτσι αποφάσισα να μη δείξω βραδινά, αλλά την κολεξιόν που έχω δημιουργήσει για μαμάδες και κόρες. Επέλεξα το τραγούδι «All about that bass», που αρέσει πολύ στις κόρες μου και στέλνει ένα ωραίο μήνυμα. Οι στίχοι λένε πως ακόμη κι αν δεν φοράμε size 2, δηλαδή δεν έχουμε αναλογίες μοντέλου, δεν πειράζει. Η ευτυχία δεν πηγάζει από αυτό. Υπάρχουν μοντέλα με τέλειο σώμα που δεν έχουν καμία χάρη και θηλυκότητα, όπως υπάρχουν και κανονικές, υγιείς γυναίκες, όπως η Μαρία Κορινθίου, που μαγνητίζει. Αυτό ήθελα να μοιραστώ με τον κόσμο. Γιατί γύρω μας υπάρχουν λάθος πρότυπα. Η ζωή είναι ωραία όταν είσαι ευτυχισμένος. Ευτυχισμένο δεν σε κάνει ούτε το σώμα ούτε η ομορφιά ούτε τα υλικά αγαθά, αλλά η γαλήνη της ψυχής».

Γαλήνη στη ζωή μού χαρίζουν αυτή τη στιγμή ο άντρας μου, Νίκος, και τα τριά παιδιά μου. Η πιο όμορφη δημιουργία μου είναι η οικογένειά μου.
Ως μαμά τριών παιδιών, του Παναγιώτη, 13, και των 11χρονων διδύμων Ελισάβετ και Ειρήνης, την προβληματίζουν κάποια πρότυπα της εποχής; «Μου αρέσει και υποστηρίζω την τάση τα πρότυπα να είναι ωραία, υγιή και φυσιολογικά. Δυστυχώς τα trendy πρότυπα στις μητροπόλεις της μόδας δεν είναι έτσι. Κάποια με τρομάζουν. Είναι φρικιαστικά και δεν θα ήθελα να τα βλέπουν και να τα υιοθετούν τα παιδιά μου. Σε πρόσφατο τεύχος του περιοδικού Love, που θεωρείται βίβλος της μόδας, είδα μια φωτογράφιση του Tim Walker, ενός φωτογράφου-κορυφή που θαυμάζω, με φωτογραφίες που ναι μεν είναι arty, αλλά τα πρότυπα που προωθεί είναι άρρωστα. Αγόρια και κορίτσια ανορεξικά με κακοσχηματισμένα πρόσωπα, σχεδόν τερατόμορφα, που μοιάζουν δυστυχισμένα, μια καινούρια “αισθητική” με μοναδικό στόχο να προκαλέσει» λέει. «Δεν μου αρέσουν τα πρότυπα που βγάζουν δυστυχία και μια εικόνα που δεν μοιάζει υγιής. Η υγεία είναι δώρο και δεν πρέπει να υπάρχουν πρότυπα που την υποσκάπτουν».

Διαβάστε περισσότερα στο PEOPLE που κυκλοφορεί μαζί με το ΘΕΜΑ.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
ΔΕΙΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Δείτε Επίσης