Η πιο φωτογραφημένη γυναίκα του 20ου και 21ου αιώνα είναι...

Η πιο φωτογραφημένη γυναίκα του 20ου και 21ου αιώνα είναι...

Η 65χρονη θητεία της ως το πρόσωπο της βασιλικής οικογένειας της Αγγλίας καθιέρωσε την Βασίλισσα Ελισάβετ σε θεσμό, τουριστική ατραξιόν και κάτι παραπάνω από fashion icon. Στις 20 Νοεμβρίου 2017 γιόρτασε την 70η επέτειο του γάμου της με τον Πρίγκιπα Φίλιππο, τον άντρα που ερωτεύτηκε στα 13 της

Η πιο φωτογραφημένη γυναίκα του 20ου και 21ου αιώνα είναι...
Το πρωινό της 2ας Ιουλίου 1953 τρία εκατομμύρια άνθρωποι πλημμύρισαν τους δρόμους γύρω από το Παλάτι του Μπάκιγχαμ και το Αββαείο του Ουέστμινστερ για να παρακολουθήσουν την πορεία της χρυσής άμαξας (Golden State Coach). Δεκάδες εκατομμύρια στήθηκαν μπροστά στις πρόσφατα αγορασμένες τηλεοράσεις τους για να σταθούν μάρτυρες της διαδοχής του αγγλικού θρόνου. Η ενθρόνιση της νεότερης βασίλισσας της αγγλικής μοναρχίας (από την περίοδο της Βικτορίας) εγκαινίαζε μια νέα εποχή αισιοδοξίας και καινοτομίας. Η 27χρόνη πριγκίπισσα στέφεται ηγεμόνας του ελεύθερου κόσμου. Επί έξι δεκαετίες χρησιμοποιεί την γκαρνταρόμπα της για να στείλει το μήνυμα της δύναμης, στάτους, αυστηρότητας και συνέπειας ενός θεσμού, εκείνου της Βασίλισσας της Αγγλίας. 


Κλείσιμο



Στάθηκε η έμπνευση για επιφανείς σχεδιαστές (από τους Dolce & Gabbana μέχρι τη Luella Bartley) και πρότυπο της Μαντόνα αλλά και την προχώ μοντέλα  Άγκνες Ντέιν. Στην ντουλάπα της θα βρει κανείς νυφικά γοβάκια δια χειρός Roger Vivier, 5000 καπέλα (δηλώνει ότι δεν έχει χάσει ούτε ένα κομμάτι) αλλά και μανδύα των Μαορί από φτερά. Παρά τους περιορισμούς του ρόλου της, τις δεσμεύσεις από το πρωτόκολλο και την συνεχή κριτική κατάφερε επί  εξήντα χρόνια να περπατά ανάμεσα σε πλήθη κάτω από όλες τις καιρικές συνθήκες χωρίς να κάνει ποτέ ένα στιλιστικό ατόπημα και να καθιερώσει το προσωπικό  στιλ της. Είναι αυτόματα αναγνωρίσιμη μέσα στα έντονα χρωματικά κοστουμάκια της (φούστα, σακάκι, καπέλο) , είναι συνώνυμο του τουΐντ, των μαργαριταρένιων κολιέ, των άσπρων γαντιών, των λουλουδάτων μαντιλιών, των καρό.





Οι Άγγλοι δημοσιογράφοι την χαρακτηρίζουν δρομέα μεγάλων αποστάσεων, ακούραστη και αγέρωχη. Υποκλίνονται ακόμη και μεγάλες αριστερές εφημερίδες που θεωρούν το θεσμό απαρχαιωμένο στην στάση της και ανακαλούν το περιστατικό που οι δύο μεγάλες κυρίες της πολιτικής σκηνής βρέθηκαν μαζί σε καλοκαιρινή γεμάτη υγρασία γιορτή του Παλατιού. Η Ελισάβετ σχολίαζε λακωνικά την ιδρωμένη  βαρόνη Μάργκαρετ Θάτσερ που κάθισε αποκαμωμένη σε μια καρέκλα λέγοντας με το γνωστό βρετανικό φλέγμα «Κοίτα. Πάλι κατέρρευσε».



 Σε αναρίθμητες περιστάσεις της ζητήθηκε να υποχωρήσει πίσω από την προσωπική φρουρά της, να μην στοχοποιείται. Κάθε φορά αρνήθηκε χρησιμοποιώντας κάτι μεταξύ αστείου και μάντρα λέγοντας στους βοηθούς της: «Πρέπει να με βλέπουν για να υπάρχω». Η Ελισάβετ έγινε κάτι παραπάνω από σύμβολο της μόδας σε μια εποχή που οι «πληβείοι», η μάζα των καταναλωτών δεν μπορούσε να ψωνίζει φθηνές απομιμήσεις στο διαδίκτυο ή να αποκτήσει το «σχεδόν ίδιο φόρεμα της βασίλισσας κατά την επίσκεψη στο Βατικανό» στο eBay.




Η Βασίλισσα ως fashion icon 
Η 16χρόνη πριγκίπισσα ξεκίνησε να διάγει ένα δημόσιο βίο στη διάρκεια του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου με την εκπαίδευση της ως μηχανικός και οδηγώντας στρατιωτικό άρμα. Με τον πληθυσμό να ζει με κουπόνια φαγητού και τα υφάσματα για φορέματα ανύπαρκτα η Ελισάβετ και η αδελφή της Μαργαρίτα έπρεπε να περάσουν ένα μήνυμα στους υπηκόους τους, της λιτότητας. Άλλωστε η 91χρόνη πλέον βασίλισσα έδωσε πάλι το παράδειγμα με την τωρινή οικονομική κρίση ξεκινώντας να ανακυκλώνει παλιά φορέματα της και να επαναχρησιμοποιεί τα υφάσματα.  Ξέρει ότι η πραγματικότητα υπαγορεύει ότι η προβολή του πλούτου είναι άκομψη. Την δεκαετία του 40 την πέρασε φορώντας απλά βαμβακερά λουλουδάτα φορέματα, κοστούμια από τουίντ και στρατιωτικά χακί παντελόνια. Ακόμη και όταν παντρεύτηκε το 1947, την χρονιά που ο καλλιτέχνης Dior δημιουργεί την εξτραβαγκάντσα του New Look με τις μεταξωτές φούστες που απαιτούσαν 18 μέτρα ύφασμα εκείνη ζητά να σταλούν ως δώρο από την Αμερική τα μαργαριτάρια που ράφτρες έραψαν στο νυφικό της.




 Την άνοιξη του 1953 ο κόσμος περίμενε αγωνιωδώς την πρώτη εμφάνιση του νέου παγκόσμιου ηγέτη, μετά από μισό αιώνα με μεσήλικες άντρες η ιδέα και μόνο μιας νεαρής γυναίκας να περιοδεύει στην Κοινοπολιτεία έμοιαζε με παραμύθι. Για εκατομμύρια Αυστραλών, Καναδών και Ινδών η Βασίλισσα Ελισάβετ Β΄ ήταν κάτι παραπάνω από μια κεφαλή κράτους. Η 27χρόνη τότε εστεμμένη ξεκίνησε μια περιοδεία διάρκειας έξι μηνών. Η γκαρνταρόμπα της έπρεπε να κατασκευάσει μια εικόνα ενός παγκόσμιου ηγέτη. Εκατό καινούργια σύνολα δημιούργησε ο έμπιστος μόδιστρος της Νόρμαν Χάρτνελ ιδανικά για τις κλιματικές αλλαγές (που διαφοροποιούνταν από την υγρασία και την ζέστη των Δυτικών Ινδιών μέχρι το κρύο της Βόρειας Ασίας). Ο Χάρτνελ αριστουργηματικά ενσωμάτωσε και πολιτικές αναφορές στα ρούχα της βασίλισσας, στα 1961 σχεδίασε μια τουαλέτα για ένα διπλωματικό δείπνο στη Λαχόρε προσθέτοντας στην ιβουάρ τουαλέτα μια ουρά σε σμαραγδί χρώμα για να αντιπροσωπεύσει τα εθνικά χρώματα του Πακιστάν. Για μια τουρνέ του 1970 στην Αυστραλία δημιούργησε ένα φωτεινό καναρινί φόρεμα και παλτό και το στόλισε με αξεσουάρ την καρφίτσα με κίτρινα διαμάντια που της χάρισαν οι Αυστραλοί. Το 1976 για την έναρξη των Ολυμπιακών του Μόντρεαλ  στην μεταξωτή μπλε τουαλέτας της ήταν ευδιάκριτοι οι πέντε κύκλοι της Ολυμπάδας (τα χρώματα  του μπλε, κίτρινου, μαύρου, πράσινου και κόκκινου σε στάμπα). 



Το 2012 είναι η χρονιά που θα κυκλοφορήσουν οι περισσότερες βιογραφίες της γυναίκας που ποτέ δεν έδωσε μια συνέντευξη. Η πιο χαρακτηριστική γραμμένη από την ιστορικό και δημοσιογράφο Σάλι Μπέντελ Σμιθ (με πολλά μπεστ σέλερ στη ζώνη της για τους Κλίντον, τους Κένεντι και την Πριγκίπισσα Νταϊάνα) την περιγράφει ως μια πανέξυπνη γυναίκα που στωικά δέχθηκε να παίξει ένα ρόλο που ποτέ δεν ζήτησε (η αδελφή της Μαργαρίτα μόλις ο βραδύγλωσσος πατέρας τους έγινε βασιλιάς μετά την παραίτηση του αδελφού του, της είπε «καημενούλα μου»). Στα 13 της ερωτεύτηκε τον άνδρα που έμεινε στο παρασκήνιο ακολουθώντας την, τον  νεαρό δόκιμο του ναυτικού παρά τις αντιρρήσεις των γονιών τους που επέμειναν για κάποιον πιο πλούσιο ή ευγενή 




Εύσημα για το στιλ της Λίλιμπετ που μεταμορφώθηκε στην βασίλισσα Ελισάβετ (κωδικό όνομα QEII) αποδίδονται όχι άδικα στους πρωτεργάτες του βασιλικού στιλ, τους μόδιστρους κι αριστουργηματικούς ράφτες Νόρμαν Χάρτνελ και του σερ Χάρντι Εϊμις. Ο πρώτος ήταν υπεύθυνος για τα γκλαμουράτα φορέματα της στέψης, του νυφικού της (το νυφικό της πληρώθηκε από τις βρετανίδες που  έστελναν τα κουπόνια για την παραλαβή τροφίμων, ώστε να μπορέσει η βασίλισσά τους να ξεπληρώσει το φόρεμα) καθώς και όλων των κοσμικών απαιτήσεων της ενώ ο σερ Εϊμις για την καθημερινή γκαρνταρόμπα της (για πάνω από μισό αιώνα, αποσύρθηκε ένα χρόνο πριν το θάνατο του και στάθηκε αρωγός στη διατήρηση του στιλ της). 




Στην δεκαετία των 50s η Ελισάβετ μιμήθηκε το στιλ της έτερης εστεμμένης Γκρέις Κέλι φορώντας στενά μεσάτα φορέματα με φαρδιές φούστες την ημέρα και τουαλέτες με ταφτά και τούλι ταιριασμένα με γούνινα μπολερό και τιάρες το βράδυ. Καθώς ωρίμαζε ως γυναίκα ο προστατευόμενος του Χάρτνελ, Ίαν Τόμας και ο Εϊμις δούλεψαν πάνω στον νεοαποκτηθέν ίματζ της ως πρέσβειρα της βρετανικής αυτοκρατορίας στα κοσμοπολίτικα ταξίδια της με τα χαμηλόμεσα παλτό και φορέματα σε έντονα χρώματα. Στα 70s δεν αποχωριζόταν τα σιφόν φορέματα με prints που τα διαδέχτηκαν την επόμενη δεκαετία τα κομμάτια με τις βάτες σε  πλούσια σμαραγδί, τιρκουάζ, ρουμπινί, μοβ και κίτρινα χρώματα. Είναι οι δεκαετίες που αρχίζει να χτίζεται το κλασσικό λουκ της Ελισάβετ. Προστέθηκαν με τον καιρό τα χαμηλοτάκουνα, οι τσάντες και οι πέρλες. Στα 90s οι εκδρομές στο Μπαλμόραλ μας σύστησαν μια βασίλισσα με αδυναμία στα  χρωματιστά μαντήλια και τα μάλλινα μπουκλέ τουΐντ που αγάπησε η αγγλική αριστοκρατία της εξοχής ( στολή για κυνήγι αλεπούδων και το τσάι στις πέντε δίπλα στο τζάκι με το κυνηγόσκυλο στα πόδια). Πάντοτε συντηρητικό, δυναμικό και ποτέ εκτός μόδας. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι συμπεριλήφθηκε στην λίστα με τις πιο καλοντυμένες γυναίκες της Vogue. Όπως καθόλου συμπτωματικό δεν είναι το γεγονός της κυκλοφορία της best selling τσάντας της Mulberry, της Bayswater σε λεμονί. Την ίδια απόχρωση που φόρεσε η Βασίλισσα στο γάμο του πριγκιπικού ζεύγους τον περασμένο Απρίλιο. Ένα από τα πιο επιδραστικά ανοιξιάτικα σόου, αυτό της κολεξιόν του Mark Jacobs για λογαριασμό της Louis Vuitton είναι επηρεασμένο από τα παστέλ χρώματα που αποκαλούν οι φασιονίστας «βασιλικό σικ», με πολλές αναφορές σε δαντέλες και τα τακούνια της Αυλής με τα μαλλιά στολισμένα με τιάρες ή σινιόν με διαμαντένιες στέκες. Η βιομηχανία της μόδας αποστασιοποιήθηκε μετά από χρόνια από το δίπολο του: επίτηδες φθαρμένου  χαλαρού urban λουκ της ημέρας και του γκλαμουράτου βραδινού με τα κοντά στενά φορέματα. Τα εξήντα χρόνια μαθημάτων masterclass έπιασα τόπο.  Οι εορτασμοί για το Διαμαντένιο Ιωβηλαίο της Ελισάβετ ξεκίνησαν από το Φλεβάρη και συνεχίστηκαν μέχρι το καλοκαίρι συναγωνιζόμενοι τους Ολυμπιακούς στο Λονδίνο, χαρακτηριστικό παράδειγμα ήταν και η ρετροσπεκτίβα στο μουσείο Βικτόρια και Άλμπερτ με τις φωτογραφίες του Σεσίλ Μπίτον. Άλλωστε η πιο χαρακτηριστική, εκείνη της Ελισάβετ με το μακρύ ναυτικό παλτό (Admiral’s Boat Cloak)  αποτέλεσε το highlight και της έκθεσης του Μπίτον στην Εθνική Πινακοθήκη (National Portrait Gallery) το 1968. 




God Save the Queen
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
ΔΕΙΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

BEST OF NETWORK

Δείτε Επίσης