EastMed: Αγωγός ασπίδα στις προκλήσεις της Τουρκίας - Τα μηνύματα της συμφωνίας

agwgos_are

Ιστορικό βήμα με τρεις υπογραφές από Ελλάδα-Κύπρο-Ισραήλ για τη μεταφορά φυσικού αερίου από τη Μέση Ανατολή στη Δυτική Ευρώπη - Η τουρκική προκλητικότητα και η αντίδραση των ΗΠΑ

Υπεγράφη χθες η διακυβερνητική συμφωνία μεταξύ Ελλάδας, Κύπρου και Ισραήλ για τον αγωγό EastMed. Μοιάζει να έχει περάσει μία αιωνιότητα και κάτι από το 2013, όταν ο τότε υπουργός Ενέργειας Γιάννης Μανιάτης αναφερόταν στον αγωγό, έχοντας απέναντί του την πλειονότητα του τότε πολιτικού κόσμου, που χαρακτήριζε την ιδέα ουτοπική.

Σήμερα, το ύψιστης γεωπολιτικής και γεωοικονομικής σημασίας αυτό έργο μπαίνει σε τροχιά υλοποίησης, με την έγκριση της ΕΕ. Κι αυτό επειδή προσφέρει διέξοδο για το φυσικό αέριο της Ανατολικής Μεσογείου και ταυτόχρονα αυξάνει την ασφάλεια εφοδιασμού της Ευρώπης, μειώνοντας την ενεργειακή σχέση εξάρτησης από τη Ρωσία. Στη δεδομένη στιγμή, μάλιστα, η σημασία της κατασκευής του είναι περισσότερο πολιτική και γεωστρατηγική, παρά οικονομική.

Πρόκειται για έργο που αναβαθμίζει τον ρόλο της Ελλάδας στην ευρύτερη περιοχή της νοτιοανατολικής Ευρώπης και αποτελεί το επιστέγασμα της νέας γεωπολιτικής εταιρικής σχέσης μεταξύ Ελλάδας, Κύπρου και Ισραήλ. Δεν είναι απλά, δηλαδή, ένα μεγαλόπνοο σχέδιο κόστους 6 δισεκατομμυρίων ευρώ, αλλά ένα πολύπλευρο, πολυσύνθετο και μακροπρόθεσμο σχέδιο με ευρωπαϊκή σφραγίδα, το οποίο μπορεί μετά από μία πενταετία-επταετία να καλύψει το 10-15% των αναγκών της ΕΕ σε φυσικό αέριο.

Ο αγωγός θα συνδέσει τα κοιτάσματα φυσικού αερίου της Ανατολικής Μεσογείου με την ευρωπαϊκή αγορά μέσω της Κύπρου και της Ελλάδας. Θα ξεκινά από το Ισραήλ και θα καταλήγει –μέσω της Κύπρου και της Ελλάδας– στην Ιταλία. Η εικόνα, μάλιστα, μπορεί να αλλάξει εάν προχωρήσουν οι γεωτρήσεις σε στόχους στην ελληνική υφαλοκρηπίδα και επιβεβαιωθούν οι εκτιμήσεις ότι και εκεί κρύβονται μεγάλα κοιτάσματα. Σε μία τέτοια περίπτωση θα μιλάμε για ακόμα μεγαλύτερη απεξάρτηση της Ευρώπης από το ρωσικό φυσικό αέριο.
4996090

Ο Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας Νίκος Αναστασιάδης και οι πρωθυπουργοί της Ελλάδας και του Ισραήλ, Κυριάκος Μητσοτάκης και Μπέντζαμιν Νετανιάχου ήταν παρόντες στην τελετή, κατά την οποία οι υπουργοί Ενέργειας των τριών χωρών, Κωστής Χατζηδάκης, Yuval Steinitz και Γιώργος Λακκοτρύπης υπέγραψαν τη συμφωνία. Στο Ζάππειο Μέγαρο έλαβε χώρα και η διμερής συνάντηση του Νίκου Αναστασιάδη με τον Μπέντζαμιν Νετανιάχου, στο περιθώριο της υπογραφής της Διακυβερνητικής Συμφωνίας για τον ενεργειακό αγωγό EastMed. Ακολούθησε η τριμερής συνάντηση Μητσοτάκη-Αναστασιάδη-Νετανιάχου.

Στη συνάντηση  του Έλληνα πρωθυπουργού  με τον Ισραηλινό ομόλογό του επιβεβαιώθηκε η ολοένα και στενότερη σχέση ανάμεσα στην Ελλάδα και στο Ισραήλ και συζητήθηκε η εμβάθυνση της διμερούς συνεργασίας σε πολλά μέτωπα, όπως η αμυντική βιομηχανία, οι επενδυτικές ροές και ο τουρισμός. Το πλέον σημαντικό είναι ότι το σχέδιο έχει και την θερμή υποστήριξη του αμερικανικού παράγοντα, αφού η Ουάσιγκτον θεωρεί κρίσιμο η Ευρώπη να σταματήσει να εξαρτάται ενεργειακά από τη Ρωσία, ώστε να μην είναι και πολιτικά ευάλωτη.

Τη στήριξη των ΗΠΑ στον αγωγό EastMed, μέσω της συμμετοχής της στην τριμερή συνεργασία Ελλάδας, Κύπρου και Ισραήλ, επανέλαβε με ανάρτησή του στο Twitter και ο πρεσβευτής των ΗΠΑ στην Ελλάδα Τζέφρι Πάιατ, σημειώνοντας την πολιτική και διπλωματική σημασία της συμφωνίας. Η τοποθέτηση του Τζέφρι Πάιατ αποτελεί μια έμμεση απάντηση στις σημερινές ανακοινώσεις της Τουρκίας για την υπογραφή της συμφωνίας EastMed.

Είχε προηγηθεί δήλωση υποστήριξης και από τον εκπρόσωπο του Στέιτ Ντιπάρτμεντ: «Ελπίζουμε ότι οι υπεράκτιοι πόροι της Κύπρου θα αναπτυχθούν προς όφελος των Κυπρίων. Υποστηρίζουμε τα ποικίλα, εμπορικά βιώσιμα μέσα για να προωθήσουμε την αγορά των υπεράκτιων πόρων της Κύπρου. Εξακολουθούμε να έχουμε ανησυχίες για τις προκλήσεις της Τουρκίας στην περιοχή, συμπεριλαμβανομένων ιδίως των παράνομων γεωτρήσεων στα χωρικά ύδατα της Κύπρου, καθώς και της πρόσφατης συμφωνίας θαλάσσιας οριοθέτησης μεταξύ Τουρκίας και Λιβύης».

Ο αγωγός είναι ιδιαίτερα σημαντικός για τις ΗΠΑ, καθώς στην περίπτωση που καταρρεύσει οριστικά η αμερικανοτουρκική σχέση, ο άξονας αυτός θα μπορούσε να υποκαταστήσει γεωστρατηγικά τον ρόλο της Τουρκίας. Είναι, λοιπόν, λογικό να είναι ιδιαίτερα ενοχλημένος ο Ταγίπ Ερντογάν. Ο εκπρόσωπος του υπουργείου Εξωτερικών της Τουρκίας Χαμί Ακσόι δήλωσε χθες ότι κάθε σχέδιο που αγνοεί τα δικαιώματα της Τουρκίας και των Τουρκοκυπρίων για τους φυσικούς πόρους στην Ανατολική Μεσόγειο θα αποτύχει. «Ο πιο οικονομικός και ασφαλής δρόμος για την αξιοποίηση των φυσικών πόρων στην Ανατολική Μεσόγειο και η διανομή τους στις καταναλωτικές αγορές στην Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένης της χώρας μας, είναι η Τουρκία», υπογράμμισε ο Ακσόι.

Η χθεσινή τελετή αποδείχθηκε υπερκομματική, καθώς μετά από πρωτοβουλία του ίδιου του πρωθυπουργού έδωσαν το παρών στην τελετή προκάτοχοι του υπουργού Ενέργειας, Κωστή Χατζηδάκη, οι Γιάννης Μανιάτης, Πάνος Σκουρλέτης και Γιώργος Σταθάκης, σε μια κίνηση αναγνώρισης του ρόλου τους στην προώθηση του έργου.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

Ρoή Ειδήσεων

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα

Best of Network

ΣΧΟΛΙΑ (58)

Ο Μητσοτακης....

οσο δεν χαραζει ΑΟΖ τοσο φαινεται οτι αποδεχεται την ψευτοΑΟΖ των τουρκων. Αν δεν δωσει το ουσιαστικο μηνυμα στη Τουρκια οτι, η Ελλαδα εχει ΑΟΖ, η συμφωνια απο μονη της αλλα και τα ανοιχτα συνορα που εχει ακομα στη Τουρκια οχι ασπιδα δεν ειναι αλλα θα μας βαλει σε χοντρες περιπετειες και απωλειες.

Νίκος

Μπράβο Κυριάκο!!!Χανιώτη, οι επαφές δεν ξεκίνησαν το 2016, επί Σαμαρά ξεκίνησαν. Ενώ την πρώτη κίνηση προσέγγισης προς το Ισραήλ την έκανε ο Κων/νος Μητσοτάκης αναγνωρίζοντάς το. Αλλά εν πάση περιπτώσει το Μεγάλο Μπράβο ανήκει στην Ελλάδα!

ελ.λυση

η κυβερνηση μας δουλευει παλι ψιλο γαζι. τιποτα δεν θα κερδισουμε απτον αγωγο, οι μεγαλοι θα κερδισουν μονο. εμεις σαν χωρα αυτο που πρεπει να κανουμε ειναι ανακηρυξη της ελληνικης αοζ και να φροντισουμε να ανθισουν η γεωργια, η κτηνοτροφια και η βιομηχανια να παραξουμε κερδος. και σχετικα με την "αναπτυξη" που "ερχεται". που ειναι οι μπουλντοζες στο ελληνικο που θα μπαιναν απτον δεκεμβριο για να φτιαχτει το καζινο και τα ξενοδοχεια? που ειναι οι ξενες επενδυσεις οπου θα ερχοντουσταν συντομα στην χωρα μας?

Χαχαχαχαχα

Μου θυμίζεις την αλεπού με την κομμένη ουρά ψεκασμένε. Έχεις πολύ πλάκα

.

@ΓΤ Εγώ είμαι πιό ...αισιόδοξος από σένα! Ξέρω σε μιά βουνοπλαγιά της Ελλάδας μία ποικιλία ΛΕΦΤΟ-ΔΕΝΔΡΩΝ που εκεί το κάθε ένα φύλλο τους ισοδυναμεί με ...Δισεκατομμύρια Ευρώ! Μάλλον από εκεί θα κόψουν γιά να πληρώσουν τον αγωγό. (Μη μου απαντήσεις τόσο ..."έξυπνα" πάλι, γιατί θα προβώ και εις ...άλλην αποκάλυψιν και ...δεν πρέπει).

Κώστας

ΠΟΙΟΣ θα το χρηματοδοτήσει και θα το πληρώσει αυτό το έργο, ρε παιδιά; ΠΟΙΟΣ θα το πληρώσει αυτό το απίθανα τεράστιο Έργο; Και ΑΝ είναι εφικτό τεχνολογικά να γίνει. Η ...Ελλάδα; Χα! Χα! Χα! Χα! Χα!

Την είπες και σήμερα

Πότε πλήρωσε έργο η Ελλάδα ρε κακομοίρη; Όλα τα έργα υποδομής τα πληρώνει η ΕΕ όπως πάντα

Δημήτρης

Αγωγός αερίου με 1.500 χιλιόμετρα μέσα στην με απίθανα βάθη θάλασσα; Το ...άλλο, με τον Τοτό το ξέρετε;

.

Στα 1.500 χιλιόμετρα εις την Μεσόγειο Θάλασσα, ΠΟΥ θα στηρίζεται και ΠΟΥ θα πατάει ο αγωγός αυτός μέσα στην θάλασσα και σε τι βάθος θα είναι. Άσε, το ΠΟΙΟΣ θα χρηματοδοτήσει αυτό το Φαραωνικό Έργο δεν το ρωτάω κάν, γιατί από εδώ και κάτω θα ...αρχίσουν τα κυρίως ...ευτράπελα...

Γ. Τ.

Όπως πάντα θα το πληρώσει η ΕΕ μέσα από τα προγράμματα υποδομών ενέργειας και θα αποσβέσει το κόστος του σε λίγα χρόνια λειτουργίας. Επόμενη ερώτηση παρακαλώ;

Τεξανος Μεγιστάνας

Στα 6 δις € αρχικό κόστος κατασκευής που κατά πάσα πιθανότητα να φτάσει στα 10 δις € μέσα στο πέρασμα του χρόνου καλή τύχη. Το πρότζεκτ θα πρέπει να επιδοτηθεί απο ιδιωτικό κεφάλαιο και η αλήθεια να λέγεται είναι ότι με τα σημερινά δεδομένα ψωμί δεν βγαίνει από αυτή την φάση για πολλούς και διάφορους λόγους. Κυριότερα γιατί η αγορά είναι full από φτηνό και πιο προσβάσιμο αέριο. Θα χρειαστεί καμία εκατονταετία να γίνει απόσβεση. Αν μου έλεγες πώς αυτή η συμφωνία γινόταν πριν 15 χρόνια θα τούς έβγαζα το καπέλο αλλά έτος 2020 τα παληκάρια είναι too late to the party..

Τούλιπ του λείπει...

Οι ιταλοί που είναι..;

Καπαμπλάνκα

Ο East Med θα είναι ένα αγωγός 1.900 χιλιομέτρων από τα οποία τα 1.300 χλμ περίπου θα είναι βυθισμένα. Το κόστος του υπολογίζεται να φτάσει περί τα 7 δισ. δολ. περίπου και θα μπορεί να μεταφέρει περί 10 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου το χρόνο (10 bcm). Για αντιπαραβολή o Nord Stream 2 που θα λειτουργήσει σε λίγους μήνες, παρά την αντίθεση των ΗΠΑ είναι μήκους 2.100 χλμ., θα μεταφέρει μέσω της Βαλτικής από τη Ρωσία στη Γερμανία περί 55 δισ. κυβικά μέτρα αέριο το χρόνο, θα στοιχίσει περί τα 9,5 δισ. δολ. Ο TAP που περνά από τη βόρεια Ελλάδα και φτάνει διασχίζοντας την Αδριατική στην Ιταλία είναι περί τα 850 χλμ. θα κοστίσει περί το 1,5 δισ. και θα μεταφέρει 10 δισ. κυβικά μέτρα τον χρόνο με τη δυνατότητα να φτάσει τα 20 δισ. κυβικά μέτρα. Αν έχετε στοιχειώδη εκπαίδευση θα καταλαβαίνατε ότι μας δουλευουν.

Είσαι βλήμα

Γεωπολιτικά το χρήμα χρησιμοποιείται για απόκτηση ελέγχου. Ακόμα και η Τουρκία ξόδεψε δις για να κάνει τρύπες στο νερό, για την προοπτική και μόνο να αποκτήσει λόγο, και άρα έλεγχο στα κοιτάσματα. Ξοδεύει δις σε πολεμικές συγκρούσεις και όπλα, θυσιάζει πολίτες της. Αν εσύ νομίζεις ότι το Ισραήλ και οι ΗΠΑ και Ελλάδα θέλουν τον αγωγό επειδή τους συμφέρει περισσότερο οικονομικά, είσαι άσχετος. Σκοπός είναι η παράκαμψη, και άρα η εξάρτηση από Τουρκία. Δε θέλουν ανατολίτικο παζάρι οπότε η Τουρκία νομίζει ότι μπορεί να εκβιάσει. Δε θέλουν επικυριαρχία της Τουρκίας, δε θέλουν τα ποσοστά που ζητάει η Τουρκία και δε δέχονται τους όρους της. Τι δεν καταλαβαίνεις; Ακόμα και στα χαρτιά να μείνει, εξυπηρετεί το σκοπό του. Αλλά και με την Τουρκία να τα βρούμε, και πάλι θα γίνει έτσι ώστε η Τουρκία. Α μην έχει κανένα έλεγχο και επιρροή στις άλλες χώρες.

ΓΤ

Καταρχην μην παρουσιαζεις αρθρο καποιου δημοσιογραφου ως δικο σου κειμενο.Η αξια του αγωγου ειναι γεωπολιτικη.Δεν μας ενδιαφερει ως χωρα το οικονομικο στην παρουσα φαση.Τετελεσμενα παμε να προλαβουμε.

Άντε γειά

Το κόστος δεν μας απασχολεί διότι δεν θα το πληρώσει η Ελλάδα αλλά η ΕΕ. Ο Ρωσικός αγωγός είναι φθηνότερος διότι η Βαλτική είναι ρηχή θάλασσα. Το κέρδος για την Ελλάδα, την Κύπρο και το Ισραήλ είναι αρχικά γεωπολιτικό και είναι αναντικατάστατο. Δευτερευόντως το κέρδος είναι οικονομικό. Ο ίδιος αγωγός θα μπορέσει να χρησιμοποιηθεί και για το ελληνικό αέριο νοτίως της Κρήτης. Άρα ο αγωγός είναι πολύτιμος. Ο μόνος που νομίζει ότι μας δουλεύει είσαι εσύ.

Φόρτωση περισσότερων σχολίων
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Απομένουν χαρακτήρες
* Υποχρεωτικά πεδία

Δείτε Επίσης