Έμποροι και ΠΑΣΟΚ κατά Γιακουμάτου για τις προσφορές όλο το χρόνο
Έμποροι και ΠΑΣΟΚ κατά Γιακουμάτου για τις προσφορές όλο το χρόνο
Για αποδέσμευση της ασυδοσίας κάνει λόγο ο Θάνος Μωραΐτης - Το υπουργείο κινείται στο πνεύμα των πολυεθνικών καταγγέλλει η ΓΣΕΒΕΕ
Νέο πεδιό κόντρας στο εσωτερικό της συγκυβέρνησης δημιούργησε η υπουργική απόφαση του υφυπουργού Ανάπτυξης Γεράσιμου Γιακουμάτου η οποία προβλέπει προσφορές όλο τον χρόνο για το 50% των εμπορευμάτων.
Σύμφωνα με τις προωθούμενες διατάξεις του «κώδικα δεοντολογίας για την προστασία του καταναλωτή κατά τις προσφορές, τις εκπτώσεις και τις προωθητικές ενέργειες» θα είναι υποχρεωτική η διπλή αναγραφή τιμών για τις προσφορές, θα ιδρυθεί ηλεκτρονικό μητρώο καταγγελιών για τις προσφορές, ενώ σε ό,τι αφορά στις εκπτώσεις αυτές θα εξακολουθήσουν να διενεργούνται τέσσερις φορές το χρόνο.
Η εκτίμηση του υπουργείου Ανάπτυξης είναι ότι με τις νέες διατάξεις θα υπάρξει μείωση τιμών μεγαλύτερου του 15%.
Σφοδρή επίθεση στο υπουργείο Ανάπτυξης για το νέο κώδικα δεοντολογίας που εξέδωσε σχετικά με τις προσφορές και τις εκπτώσεις από τα εμπορικά καταστήματα, εξαπέλυσε ο αρμόδιος ανάπτυξης του ΠΑΣΟΚ Θάνος Μωραΐτης, ο οποίος έκανε λόγο για «φτηνά τρυκ που μόνο σε υποανάπτυκτες χώρες πείθουν».
Ο κ. Μωραΐτης ζητεί να αποσυρθεί η σχετική υπουργική απόφαση, γιατί αφήνει απροστάτευτους τους καταναλωτές, επιτρέπει την ασυδοσία των ασυνείδητων εμπόρων με τις παραπλανητικές πρακτικές και εξυπηρετεί μεγάλα επιχειρηματικά συμφέροντα.
Ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ επισημαίνει ότι ο νέος κώδικας «δεν έλαβε υπόψη το αποτέλεσμα διαλόγου των φορέων που προηγήθηκε και ότι για άλλη μια φορά το Υπουργείο Ανάπτυξης «συζητάει» με τους φορείς για να καταλήξει σε ρυθμίσεις της αγοράς που εξυπηρετούν ελάχιστες επιχειρήσεις μετρημένες στα δάχτυλα του ενός χεριού, προκαλούν βλάβη στους καταναλωτές και στο μεγάλο σύνολο των επιχειρήσεων». Τονίζει ότι «με μια μονοκοντυλιά, αποδεσμεύεται η πλήρης ασυδοσία όσων επιδιώκουν το κέρδος όχι με θεμιτούς όρους αλλά παραπλανώντας τους καταναλωτές. Αυτό μάλιστα γίνεται με το ψευδεπίγραφο επιχείρημα της απελευθέρωσης της αγοράς και των περισσότερων ευκαιριών. Στην πραγματικότητα, οι ασυνείδητοι έμποροι θα μπορούν εσαεί να προφασίζονται εκπτώσεις και προσφορές δηλώνοντας ως τιμή προ εκπτώσεων μια οποιαδήποτε παραπλανητική τιμή. Αντί να μειώσουν τις τιμές αληθινά και μόνιμα, θα προφασίζονται πλασματικές αρχικές τιμές για ελάχιστο χρονικό διάστημα ώστε να μπορούν στη συνέχεια να διαφημίζουν ανύπαρκτες εκπτώσεις». Και αναρωτιέται: «Με αυτό τον τρόπο νομίζει το Υπουργείο ότι θα μειωθούν οι τιμές; Αυτά είναι φτηνά τρυκ που μόνο σε υποανάπτυκτες χώρες πείθουν». Προσθέτει δε ότι «το υπουργείο οφείλει να ανακαλέσει την υπουργική απόφαση και να ξεκινήσει μια ουσιαστική και αποτελεσματική διαβούλευση με όλους τους παράγοντες της αγοράς ώστε να διαμορφωθεί ένας κώδικας δεοντολογίας ο οποίος θα προστατεύει τους καταναλωτές και θα οριοθετεί με σαφήνεια όλο το πλέγμα των εκπτώσεων, των προσφορών και των προωθητικών ενεργειών».
Σύμφωνα με τις προωθούμενες διατάξεις του «κώδικα δεοντολογίας για την προστασία του καταναλωτή κατά τις προσφορές, τις εκπτώσεις και τις προωθητικές ενέργειες» θα είναι υποχρεωτική η διπλή αναγραφή τιμών για τις προσφορές, θα ιδρυθεί ηλεκτρονικό μητρώο καταγγελιών για τις προσφορές, ενώ σε ό,τι αφορά στις εκπτώσεις αυτές θα εξακολουθήσουν να διενεργούνται τέσσερις φορές το χρόνο.
Η εκτίμηση του υπουργείου Ανάπτυξης είναι ότι με τις νέες διατάξεις θα υπάρξει μείωση τιμών μεγαλύτερου του 15%.
Σφοδρή επίθεση στο υπουργείο Ανάπτυξης για το νέο κώδικα δεοντολογίας που εξέδωσε σχετικά με τις προσφορές και τις εκπτώσεις από τα εμπορικά καταστήματα, εξαπέλυσε ο αρμόδιος ανάπτυξης του ΠΑΣΟΚ Θάνος Μωραΐτης, ο οποίος έκανε λόγο για «φτηνά τρυκ που μόνο σε υποανάπτυκτες χώρες πείθουν».
Ο κ. Μωραΐτης ζητεί να αποσυρθεί η σχετική υπουργική απόφαση, γιατί αφήνει απροστάτευτους τους καταναλωτές, επιτρέπει την ασυδοσία των ασυνείδητων εμπόρων με τις παραπλανητικές πρακτικές και εξυπηρετεί μεγάλα επιχειρηματικά συμφέροντα.
Ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ επισημαίνει ότι ο νέος κώδικας «δεν έλαβε υπόψη το αποτέλεσμα διαλόγου των φορέων που προηγήθηκε και ότι για άλλη μια φορά το Υπουργείο Ανάπτυξης «συζητάει» με τους φορείς για να καταλήξει σε ρυθμίσεις της αγοράς που εξυπηρετούν ελάχιστες επιχειρήσεις μετρημένες στα δάχτυλα του ενός χεριού, προκαλούν βλάβη στους καταναλωτές και στο μεγάλο σύνολο των επιχειρήσεων». Τονίζει ότι «με μια μονοκοντυλιά, αποδεσμεύεται η πλήρης ασυδοσία όσων επιδιώκουν το κέρδος όχι με θεμιτούς όρους αλλά παραπλανώντας τους καταναλωτές. Αυτό μάλιστα γίνεται με το ψευδεπίγραφο επιχείρημα της απελευθέρωσης της αγοράς και των περισσότερων ευκαιριών. Στην πραγματικότητα, οι ασυνείδητοι έμποροι θα μπορούν εσαεί να προφασίζονται εκπτώσεις και προσφορές δηλώνοντας ως τιμή προ εκπτώσεων μια οποιαδήποτε παραπλανητική τιμή. Αντί να μειώσουν τις τιμές αληθινά και μόνιμα, θα προφασίζονται πλασματικές αρχικές τιμές για ελάχιστο χρονικό διάστημα ώστε να μπορούν στη συνέχεια να διαφημίζουν ανύπαρκτες εκπτώσεις». Και αναρωτιέται: «Με αυτό τον τρόπο νομίζει το Υπουργείο ότι θα μειωθούν οι τιμές; Αυτά είναι φτηνά τρυκ που μόνο σε υποανάπτυκτες χώρες πείθουν». Προσθέτει δε ότι «το υπουργείο οφείλει να ανακαλέσει την υπουργική απόφαση και να ξεκινήσει μια ουσιαστική και αποτελεσματική διαβούλευση με όλους τους παράγοντες της αγοράς ώστε να διαμορφωθεί ένας κώδικας δεοντολογίας ο οποίος θα προστατεύει τους καταναλωτές και θα οριοθετεί με σαφήνεια όλο το πλέγμα των εκπτώσεων, των προσφορών και των προωθητικών ενεργειών».
Ο κ. Μωραΐτης παραθέτει εννέα λόγους για τους οποίους πρέπει να αποσυρθεί ο νέος κώδικας:
1.Καταργεί κάθε έννοια προστασίας του καταναλωτή, επιτρέποντας την παραπλάνηση του από τους λιανέμπορους που θα μπορούν να δηλώνουν αλόγιστα προσφορές εκεί που δεν υπάρχουν.
2.Επιτρέπει στους λιανέμπορους να προφασίζονται προσφορές 365 ημέρες το χρόνο χωρίς μάλιστα να ορίζει ποια θα είναι η αρχική τιμή στην οποία θα προκύπτει η μείωση.
3.Δεν υιοθετεί το όργανο παρακολούθησης παραπλανητικών και αθέμιτων πρακτικών που προτάθηκε από την αρμόδια επιτροπή.
4.Εξαλείφει τους ορισμούς για τις έννοιες των εκπτώσεων, προσφορών, προωθητικών ενεργειών, της ρευστότητας, κάρτας πιστότητας κ.α., παρόλο που ο σαφής προσδιορισμός τους αποτελούσε πάγιο αίτημα της αγοράς και των καταναλωτών.
5.Εξυπηρετεί στενά επιχειρηματικά συμφέροντα με τη διατήρηση της «κλειστής» αγοράς των καταστημάτων Stock και Outlet αδιαφορώντας στην ανάγκη της αγοράς για δυνατότητα εκποίησης μικρού μέρους των αδιάθετων αποθεμάτων (η πρόταση ήταν για το 10% του συνόλου των εμπορευμάτων).
6.Δεν αποτελεί κώδικα δεοντολογίας για την προστασία του καταναλωτή αλλά απλή μεταφορά καταργημένων άρθρων παλαιότερου νόμου(ν. 4177/2013).
7.Δεν αξιοποιεί την πρόταση για το ηλεκτρονικό Μητρώο προσφορών – προωθητικών ενεργειών που έχει ως στόχο την αποφυγή της παραπλάνησης των καταναλωτών και τη σωστή ενημέρωση τους, μια πρόβλεψη που υπάρχει εδώ και ένα χρόνο.
8.Δεν ενθαρρύνει και δεν επιτρέπει την έκδοση κωδίκων δεοντολογίας από ιδιωτικούς φορείς πρακτική που έρχεται σε αντίθεση με τις γενικές αρχές της ευρωπαϊκής νομοθεσίας.
9.Δεν εξειδικεύει τις παραπλανητικές εμπορικές πρακτικές όπως είχε προταθεί. Κάτι το οποίο θα ενίσχυε την προστασία των καταναλωτών.
1.Καταργεί κάθε έννοια προστασίας του καταναλωτή, επιτρέποντας την παραπλάνηση του από τους λιανέμπορους που θα μπορούν να δηλώνουν αλόγιστα προσφορές εκεί που δεν υπάρχουν.
2.Επιτρέπει στους λιανέμπορους να προφασίζονται προσφορές 365 ημέρες το χρόνο χωρίς μάλιστα να ορίζει ποια θα είναι η αρχική τιμή στην οποία θα προκύπτει η μείωση.
3.Δεν υιοθετεί το όργανο παρακολούθησης παραπλανητικών και αθέμιτων πρακτικών που προτάθηκε από την αρμόδια επιτροπή.
4.Εξαλείφει τους ορισμούς για τις έννοιες των εκπτώσεων, προσφορών, προωθητικών ενεργειών, της ρευστότητας, κάρτας πιστότητας κ.α., παρόλο που ο σαφής προσδιορισμός τους αποτελούσε πάγιο αίτημα της αγοράς και των καταναλωτών.
5.Εξυπηρετεί στενά επιχειρηματικά συμφέροντα με τη διατήρηση της «κλειστής» αγοράς των καταστημάτων Stock και Outlet αδιαφορώντας στην ανάγκη της αγοράς για δυνατότητα εκποίησης μικρού μέρους των αδιάθετων αποθεμάτων (η πρόταση ήταν για το 10% του συνόλου των εμπορευμάτων).
6.Δεν αποτελεί κώδικα δεοντολογίας για την προστασία του καταναλωτή αλλά απλή μεταφορά καταργημένων άρθρων παλαιότερου νόμου(ν. 4177/2013).
7.Δεν αξιοποιεί την πρόταση για το ηλεκτρονικό Μητρώο προσφορών – προωθητικών ενεργειών που έχει ως στόχο την αποφυγή της παραπλάνησης των καταναλωτών και τη σωστή ενημέρωση τους, μια πρόβλεψη που υπάρχει εδώ και ένα χρόνο.
8.Δεν ενθαρρύνει και δεν επιτρέπει την έκδοση κωδίκων δεοντολογίας από ιδιωτικούς φορείς πρακτική που έρχεται σε αντίθεση με τις γενικές αρχές της ευρωπαϊκής νομοθεσίας.
9.Δεν εξειδικεύει τις παραπλανητικές εμπορικές πρακτικές όπως είχε προταθεί. Κάτι το οποίο θα ενίσχυε την προστασία των καταναλωτών.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα