Πιέζεται αλλά αντέχει η ελληνική ναυτιλία
Η κεφαλαιακή ανεπάρκεια πολλών μεγάλων διεθνών τραπεζών αποτελεί τροχοπέδη στην συνεχιζόμενη μεγέθυνση του κλάδου της ναυτιλιακής χρηματοδότησης. Πρόκειται για πρωτόγνωρο το γεγονός κατά τις τελευταίες δεκαετίες, να πηγαίνουν ανέλπιστα καλά οι ναυτιλιακές αγορές και όμως να υπάρχει δυσκολία από τις τράπεζες εξεύρεσης νέων κεφαλαίων προς την ενίσχυση των ναυτιλιακών χαρτοφυλακίων τους.
Λόγω της αλματώδους αύξησης του κόστους δανεισμού στην διατραπεζική αγορά το κόστος της να
Η κεφαλαιακή ανεπάρκεια πολλών μεγάλων διεθνών τραπεζών αποτελεί τροχοπέδη στην συνεχιζόμενη μεγέθυνση του κλάδου της ναυτιλιακής χρηματοδότησης. Πρόκειται για πρωτόγνωρο το γεγονός κατά τις τελευταίες δεκαετίες, να πηγαίνουν ανέλπιστα καλά οι ναυτιλιακές αγορές και όμως να υπάρχει δυσκολία από τις τράπεζες εξεύρεσης νέων κεφαλαίων προς την ενίσχυση των ναυτιλιακών χαρτοφυλακίων τους.
Λόγω της αλματώδους αύξησης του κόστους δανεισμού στην διατραπεζική αγορά το κόστος της ναυτιλιακής χρηματοδότησης έχει αυξηθεί τους τελευταίους επτά μήνες εντυπωσιακά, πέντε έως έξι φορές πάνω.
Η παρούσα κρίση στο τραπεζικό σύστημα (credit crunch) ύστερα από μακρά περίοδο εύρωστων αποτελεσμάτων του κλάδου βρίσκει την ελληνική ναυτιλία στην κορύφωσή της και σε ιστορικά υψηλά μεγέθη ανάπτυξης.:
- εντυπωσιακή μείωση του μέσου όρου ηλικίας του στόλου (ιδιαίτερα του υπό ελληνική σημαία),
- γιγάντωση των αριθμών των υπό παραγγελία πλοίων (χωρητικότητα και αριθμός πλοίων),
- αύξηση των επενδύσεων σε μεταχειρισμένα πλοία και επέκταση των ελλήνων εφοπλιστών σε νέες αγορές (Υγρού Αερίου - LNG, Offshore κλπ).
Αντέχουν οι Έλληνες
Μέσα στο κλίμα αυτό, οι Έλληνες εφοπλιστές αντέχουν. Ένα στοιχείο που αποτελεί οριστικό ανάχωμα των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών στην μείωση δυνατοτήτων τραπεζικής χρηματοδότησης των τραπεζών είναι βεβαίως και η μεγάλη ρευστότητα των ίδιων των εταιρειών. Έτσι δεν περιορίζεται αρκετά το ύψος των χρηματοδοτήσεων με αποτέλεσμα οι τράπεζες να μπορούν πιο εύκολα να ανταποκριθούν στην ζήτηση λόγω μείωσης του κινδύνου.
Από την πλευρά των τραπεζικών ιδρυμάτων είναι γεγονός ότι οι ελληνικές τράπεζες δεν επηρεάστηκαν στον ίδιο βαθμό με τους μεγάλους τραπεζικούς οργανισμούς οι οποίοι ήταν εκτεθειμένοι στην αγορά ενυπόθηκων δανείων μειωμένης εξασφάλισης (subprime market). Σχεδόν όλοι όμως οι παραδοσιακοί υποστηρικτές της ελληνικής ναυτιλίας επηρεάστηκαν άλλοι περισσότερο άλλοι λιγότερο.
«Το βέβαιον είναι ότι παρά τα σύννεφα στην διεθνή αγορά χρηματοδότησης η ελληνική ναυτιλία συνεχίζει την ανάπτυξή της ανάλογα με την ανάπτυξη των διεθνών μεταφορών που απορρέει κυρίως από την συνεχιζόμενη οικονομική ανάπτυξη των νέων αγορών, Κίνας, Ινδία κλπ.» συμπληρώνει ο τραπεζίτης Γιώργος Ξηραδάκης.
Μειωμένες παραγγελίες
Στο μεταξύ υπάρχει ύφεση στον ρυθμό που υπογράφονται συμβόλαια για παραγγελίες πλοίων από έλληνες πλοιοκτήτες. Σε αντίθεση με την περσινή χρονιά, οι Έλληνες εφοπλιστές, υπέγραψαν τον περασμένο Μάρτιο συμβόλαια για ναυπήγηση μόλις 17 πλοίων, με το ύψος της επένδυσης να φθάνει σύμφωνα με πληροφορίες τα 424 εκατ. δολάρια.
Ανάμεσά τους διακρίνουμε ονόματα όπως του Χάρη Βαφιεά, προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της Stealth και του Δημήτρη Μελισσανίδη της Aegean.
Τα πιθανά αίτια, είναι η χρηματοδοτική ασφυξία, οι φοβίες της αγοράς, η πληρότητα των ναυπηγείων και το γεγονός ότι αν δώσεις σήμερα παραγγελία δεν πρόκειται να παραλάβεις το πλοίο νωρίτερα από το 2012.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr