Αντονι Μπουρντέν: O σεφ που τα είχε δοκιμάσει όλα

Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
anton

Ενας ευγενικός ροκ σταρ της υψηλής γαστρονομίας που αντιλήφθηκε από νωρίς τη δύναμη που έχει η γεύση στους ανθρώπους και τη μεταμόρφωσε σε τρόπο ζωής

Με μια συμβολική κίνηση, από αυτές που αποτολμούν μόνο οι μεγάλοι ροκ σταρ, ο Αντονι Μπουρντέν ξεπερνώντας τον μύθο του έδεσε ένα σκοινί γύρω από τον λαιμό και αποχαιρέτησε λίγες ημέρες πριν από τα 62α γενέθλιά του αυτό τον κόσμο που τόσο τον δόξασε. Φορώντας, φαντάζεται κανείς, τις αγαπημένες του καουμπόικες μπότες με τα σπιρούνια, έχοντας χαραγμένα πάνω του παντού μότο αισιοδοξίας, με ένα ξεφτισμένο τζιν παντελόνι-σήμα κατατεθέν της αμερικανικής ηπείρου.


Ως ένα ακόμα απονενοημένο αμερικάνικο είδωλο αποφάσισε να βάλει τέλος στη ζωή του όχι κάπου τυχαία, αλλά στην αγαπημένη του χώρα, τη Γαλλία, το γαστρονομικό κέντρο που του δίδαξε την υψηλή κουζίνα μαζί με έναν έμφυτο, λόγω υψηλής ευφυΐας, σνομπισμό. Γιατί αν κάτι διέθετε ο Αντονι Μπουρντέν, πέρα από την ανεξήγητα αλήτικη λάμψη που έχουν οι ευλογημένοι αστέρες στην Αμερική, ήταν ότι συνδύαζε με αδιανόητη ευκολία τη γαστρονομική πολυτέλεια με την αληθινή ζωή. Οπως έλεγε, «το καλό φαγητό και τα καλά πιάτα έχουν να κάνουν με το αίμα, τα όργανα, την αναλγησία και την παρακμή». Αλλες φορές πάλι επέμενε ότι «το σώμα δεν είναι ναός, αλλά λούνα παρκ. Τόλμα να δοκιμάσεις την επικίνδυνη ρόδα». Και το έκανε.

Εζησε τα πάντα ως το μεδούλι: μικρός δοκίμασε ουσίες, έζησε άγριες εμπειρίες, μαγείρεψε σε κουζίνες με θερμοκρασίες πάνω από 60 βαθμούς Κελσίου, έγραψε μυθιστορήματα, θήτευσε δίπλα σε μεγάλους σεφ, το έριξε στα ταξίδια, έγινε μεγάλη τηλεοπτική περσόνα-κειμενογράφος-δημιουργός και γνώρισε πολλές, μα πολλές γυναίκες. Αλλωστε στην εισαγωγή κιόλας του βιβλίου που τον έκανε διάσημο, το «Κουζίνα Εμπιστευτικό», αποκαλύπτει ότι αποφάσισε να γίνει μάστερ σεφ όταν είδε τον αρχιμάγειρα στο εστιατόριο όπου δούλευε να απολαμβάνει ένα βιαστικό one night stand με τη νύφη- πελάτισσα στο τραπέζι του γάμου της! «Ο αρχιμάγειρας έμοιαζε τότε με αυτή του την κίνηση και με τα απαραίτητα μαχαίρια και τις αγριοφωνάρες του ταυτόχρονα ο Κόναν ο Βάρβαρος και ο δημιουργός της Καπέλα Σιστίνα», έλεγε για την απόφασή του να στραφεί σε ένα επάγγελμα που θα του μάθαινε με πολλαπλό τρόπο τι σημαίνει απόλαυση.

Και έτσι το νεαρό αγόρι έμεινε να δοκιμάζει, κάπου στα 18, όχι μόνο το ενδεχόμενο μιας καριέρας, αλλά και στριφτά απαγορευμένα τσιγάρα στο πίσω μέρος από βρώμικες κουζίνες, παρέα με κάθε λογής ρεμάλια. Η λέξη, άλλωστε, και μόνο δεν τον τρόμαζε, αφού ήξερε ότι μπορεί να ξεχωρίζει όπου και να τον έβαζαν. Στον βαθμό που ο μικρός Τόνι ήθελε να πραγματοποιήσει την ηρωική κάθοδο όχι μόνο στα σπλάχνα των εστιατορίων, αλλά και της ίδιας της γης, η μαγειρική ήταν η μόνη σίγουρη και εξασφαλισμένη αφετηρία. Από εκεί και πέρα παραμόνευε το χάος.

Οι φιλοδοξίες στην πορεία κάπως εξαντλήθηκαν ανάμεσα σε δουλειές σε εστιατόρια που έκλειναν το ένα μετά το άλλο, σε συνεργασίες με ανθρώπους καμένους και παρανοϊκούς και φυσικά σε πειραματισμούς με επικίνδυνες ουσίες που δεν τελείωναν στην ικανοποίηση της απλής περιέργειας. Περισσότερο μια σκληροπυρηνική διάθεση χαρακτήριζε αυτό τον διάσημο προβοκάτορα, ο οποίος απέδειξε, ακόμα και με τον θάνατο του, τη ροκ καταγωγή του. Οι Ramones και οι Led Zeppelin ήταν χαραγμένοι, καθώς φαίνεται, μέχρι τέλους στο ασυνείδητό του, χωρίς ωστόσο να τον κάνουν να παρεκκλίνει αφού είχε πάντα τρόπους -ή τουλάχιστον έτσι έδειχνε- να ισορροπεί. Εκμεταλλεύτηκε, όπως έπρεπε, τα λαμπερά, κυριλέ σαλόνια του CNN, το οποίο φιλοξενούσε τα επεισόδια της εκπομπής του «Antony Bourdain: Parts Unknown», προκειμένου να μπορεί να ταξιδέψει σε απάτητα μέρη της Αφρικής, ενώ γύρισε επεισόδια ακόμα και στο επικίνδυνο Κονγκό αλλά και στη Λιβύη, τη στιγμή που ξεκινούσαν τα αιματηρά γεγονότα της περίφημης «Αραβικής Ανοιξης».

Ο γερόλυκος της μαγειρικής που όλοι θεωρούσαν όχι μόνο αγέραστο αλλά και απέθαντο καθιέρωσε τα πιο πνευματώδη ριάλιτι που έχει δει ποτέ η τηλεόραση, χωρίς να κουράζεται να κάνει τα πάντα σχεδόν μόνος: συγγραφή κειμένων, τελική επιμέλεια, επιλογή του κάθε τόπου. Σταδιακά έγινε -πρωταγωνιστώντας ακόμα και σε επεισόδια των «Simpsons»- το απόλυτα εξαγώγιμο προϊόν της Αμερικής, χτυπώντας με κάθε τρόπο τον πολιτικό καθωσπρεπισμό της: τον συντηρητισμό, τη μονογαμία, τα ναρκωτικά, την υγιεινή διατροφή. Επανέφερε ωστόσο τα παντοτινά αντικομφορμιστικά της σύμβολα, όπως τα είχε μάθει από τις ροκ μπάντες, τη σκοτεινή λογοτεχνία, τα αγόρια στις Μεσοδυτικές Πολιτείες και κυρίως στις σκοτεινές περιοχές του Νότιου Μανχάταν.

Γεννημένος στο Νιου Τζέρσεϊ το 1956, διέθετε το φλεγματικό πνεύμα που δεν σταμάτησε ποτέ να σοκάρει και ταυτόχρονα να ξεσηκώνει τους συμπατριώτες του με τις σεξουαλικές περιγραφές των πιάτων που δοκίμαζε πάντα με την ίδια ακόρεστη περιέργεια. Αλλωστε και στο επεισόδιο που είδαμε από την επίσκεψή του στη Νάξο, το 2016, δεν έδειχνε να σοκάρεται από τα σεξουαλικά υπονοούμενα των ψαράδων, ενώ προτίμησε να δοκιμάσει πάνω στην άμμο τους ντελικάτους ναξιώτικους μεζέδες, αντί για κάποιο κυριλέ εστιατόριο. Στην άκρως πετυχημένη καριέρα του είχε δοκιμάσει σχεδόν τα πάντα: από ωμά μυρμήγκια μέχρι μάτια αγριόχοιρου. Αλλά ταυτόχρονα ήξερε πολύ καλά να κρίνει και τις κυριλέ, διεθνείς κουζίνες, χωρίς όμως, όπως έλεγε και στην εκπομπή του, επιφυλάξεις ή προκαταλήψεις.

Από τα acid και τις γυναίκες στην υψηλή γαστρονομία

Η αρχή της εμπειρίας του στις υψηλές κουζίνες έγινε σε ένα ταξίδι που έκανε με τους γονείς του σε διάφορες χώρες της Ευρώπης -κυρίως Γαλλία και Αυστρία-, σε ηλικία 7 ετών, το οποίο περιγράφεται γλαφυρά στο βιβλίο του «Κουζίνα Εμπιστευτικό», αφού εκεί ανακάλυψε την υπεροχή της γαλλικής κουζίνας, την κρύα σούπα βισισουάζ, την μπεσαμέλ και τα φρέσκα στρείδια. Εκεί επίσης είναι που αντιλήφθηκε τη δύναμη που είχε η γεύση στους ανθρώπους: «Τότε είναι που συνειδητοποίησα ότι το φαγητό είναι δύναμη», γράφει χαρακτηριστικά. «Μπορεί να εμπνεύσει, να εκπλήξει, να σοκάρει, να ενθουσιάσει, αλλά και να εντυπωσιάσει. Εχει τη δύναμη να προξενήσει απολαύσεις σε μένα και τους άλλους. Αυτή ήταν η πιο πολύτιμη πληροφορία για μένα».

Εκτοτε, βέβαια, πολλά πράγματα άλλαξαν για τον μικρό, γαλλικής καταγωγής από την πλευρά του πατέρα του, Μπουρντέν. Εχοντας αφήσει στην άκρη, τουλάχιστον για κάποια περίοδο, ουσίες και καταθλίψεις, μπορούσε να κυνηγήσει τη διασημότητα και να το καταφέρει με περισσή άνεση. Ο λόγος; Ο αλλόκοτος drifter -περισσότερο παρά μάγειρας- μπορούσε να βάζει σε λέξεις και να εξαργυρώνει σε φαντασία όσα άλλοι κρατούσαν ως αδιευκρίνιστες σκέψεις. Το κυνικό χιούμορ που κληρονόμησε από τον πατέρα του μαζί με τον σαρκασμό του απέναντι στα κλισέ -το περίφημο stiff upper lip- τον έκαναν να μπορεί να αντεπεξέρχεται σε καταστάσεις πέρα από τα όρια: ανθρώπους του περιθωρίου και μαζί διάσημους της τηλεόρασης, ροκ αστέρες που τολμούσε να καλεί ενίοτε στα σόου, καταστάσεις που άλλοι προτιμούσαν να βλέπουν μόνο σε ταινίες. «Ημουν ταυτόχρονα το επαναστατημένο αλλά και απογοητευμένο τέκνο γιατί ήμουν πολύ μικρός για να ζήσω στο Σαν Φρανσίσκο δοκιμάζοντας acid και απολαμβάνοντας σεξ με γκόμενες, ενώ επιπλέον διέθετα ένα πολύ προχωρημένο για δεκάχρονο αγόρι γούστο στη μουσική αλλά ήμουν πολύ μικρός για να ακολουθήσω τέτοια ζωή», έλεγε σε συνέντευξή του. Η αστική αβρότητα με την οποία είχε ανατραφεί στο σπίτι του δεν του επέτρεπε απόλυτες παρεκκλίσεις, αλλά του έμαθε τι σημαίνει έμφυτη ευγένεια. Του καλλιέργησε όμως και τη ροπή σε σκοτάδια που δοκίμασε από τότε και συνέχισαν να τον τραβάνε στην άβυσσο, την οποία τελικά δέχτηκε να δοκιμάσει μέχρι τέλους.

Πρότυπό του ο Λόρδος Βύρων!

Η αυτοκαταστροφική του τάση όμως τον έμαθε να διαχωρίζει τις στιγμές, τις μανίες και τις απολαύσεις σε απόλυτα ισομερείς δόσεις μέχρι τα όρια. «Πώς να καταλάβεις τι θέλει να φάει κάποιος λιώμα από το ποτό στη μία τα μεσάνυχτα, αν δεν το έχεις βιώσει ο ίδιος;» αναρωτιόταν γνωρίζοντας καλά τι σημαίνει κάψιμο, πείνα και ξενύχτι.

Η τάση του βέβαια για ακόμα μεγαλύτερη απολαυστική τελειότητα τον οδήγησε στις κουζίνες σπουδαίων σεφ, μερικούς από τους οποίους λάτρεψε, ενώ τον έκανε να θαυμάζει λογοτέχνες, ποιητές και πάσης φύσεως ηδονοθήρες. Σε κάποια συνέντευξή του είχε πει ότι ως απόλυτο πρότυπό του είχε τον Λόρδο Βύρωνα, ενώ σε άλλα κείμενα έγραφε ότι δεν θα ήταν αυτό που όλοι ήξεραν αν δεν είχε διαβάσει Τζορτζ Οργουελ. Φαίνεται ότι οι διανοούμενοι γονείς του -η μητέρα του ήταν επιμελήτρια σε εκδοτικούς οίκους και ο πατέρας του διευθυντής τμήματος κλασικής μουσικής στην Columbia Records- μετέδωσαν στο παιδί τους την ανάγκη για υποτέλεια στη δύναμη του πνεύματος. Ακόμα και οι γεύσεις για τον Μπουρντέν περνούσαν μέσα από το φίλτρο της παγκόσμιας κουλτούρας. Ο ελιτισμός του τον έκανε να γράφει αυτά τα πνευματώδη κείμενα που συνόδευαν κάθε εκπομπή - κάτι ανήκουστο για ένα ριάλιτι που αφορούσε το φαγητό. Ο θανατηφόρος, υψηλής κοπής συνδυασμός όμως έπιασε με αμέτρητα βιβλία, ικανοποιώντας εν μέρει και την παντοτινή του ανάγκη να γίνει συγγραφέας. Εγραφε μάλιστα αστυνομικά επί πληρωμή επιβεβαιώνοντας τη λογική που λέει ότι η επιβίωση σε μια κουζίνα είναι αντίστοιχη με αυτή σε ένα πολεμικό πεδίο, με μοναδικό άξονα τη φαντασία. Εξ ου και το ότι έμαθε να μαγειρεύει υπό τους εκκωφαντικούς ήχους του «Αποκάλυψη Τώρα» και να φαντάζεται ότι αυτός είναι ο μοναδικός επιζών σε μια αδιευκρίνιστη μάχη. Κάτι όμως που δεν επαληθεύτηκε σε εκείνη την αμέτρητη πάλη με τον μαύρο επισκέπτη του μυαλού του που έδειξε σε αυτόν, τον άτρωτο survivor, το τέλος.

«Ηθελα να ταξιδεύω μέχρι τους καταρράκτες στο Μπαλί ή στην καρδιά του σκότους στην Καμπότζη», έγραφε σε έναν πρόχειρο απολογισμό της πολυτάραχης και πλούσιας ζωής που πρόλαβε να χωρέσει τα πάντα.

«Ηθελα να τρέξω σε μια έρημο στην πλάτη μιας καμήλας, με την άμμο να φυσάει προς κάθε κατεύθυνση, να φάω με τα χέρια μου λιπαρά, τεράστια αρνιά. Ηθελα να νιώσω τι σημαίνει να κλωτσάς ξυπόλητος το χιόνι κάποια νύχτα έξω από νυχτερινό κέντρο στη Ρωσία. Ηθελα να παίξω με αυτόματα όπλα στην Πνομ Πενχ, να ξαναθυμηθώ, όπως ο Προυστ, το παρελθόν σε ένα μικρό ψαροχώρι στη Γαλλία, να γλιστρήσω σε ένα πρόχειρο φαγάδικο με νέον και χώμα αντί για πάτωμα στο Μεξικό. Ηθελα να πηδήξω οδοφράγματα στη μέση της νύχτας, αφήνοντας πίσω μου εξαγριωμένα αγριόπαιδα έχοντας αρπάξει κάτι πακέτα Marlboro. Να δοκιμάσω τον φόβο, τον ενθουσιασμό, την περιέργεια. Ηθελα διαρκώς ένα λάκτισμα, κάτι να με κλωτσήσει - αυτή τη μελοδραματική ανατριχίλα που είχα να ζήσω από την παιδική μου ηλικία, αυτό το είδος της περιπέτειας που έβρισκα ως μικρό αγόρι στις σελίδες του Τεν Τεν. Ηθελα να δω τον κόσμο - και ήθελα αυτός ο κόσμος να είναι όπως ακριβώς στις ταινίες».

Τον είδε, τον έζησε, τον γεύτηκε αυτό τον κόσμο φτιάχνοντάς τον στα δικά του μέτρα, λίγο μικρότερο από το άπειρο, με μια ψυχή που άφησε πίσω έντονες μνήμες στους ανθρώπους που τον λάτρεψαν και διαπλανητικές συγκινήσεις. Ενας αστροναύτης, ο Σκοτ Κέλι, όταν πληροφορήθηκε τον θάνατό του έγραψε στο Twitter ότι ο Μπουρντέν είναι που τον κρατούσε στη ζωή όσο ήταν στο Διάστημα. Το άστρο του, σίγουρα, θα λάμπει από ψηλά - και το όνομά του θα ακούγεται από την ιωνική γη της Νάξου μέχρι τη μακρινή Καμπότζη.


antony1
Πίνοντας μπίρες με τον Μπαράκ Ομπάμα σε κάποιο μαγέρικο στο Βιετνάμ
antony2
Στη Νάξο γεύτηκε όλες τις ολύμπιες γεύσεις αγκαλιά με τους ψαράδες και τους ταβερνιάρηδες
antony3

ΣΧΟΛΙΑ (17)

Ο συνδυασμος που σκοτωνει

Εβραιος χρηστης ουσιων. Ειναι αποριας αξιο που εφτασε σ΄αυτη την ηλικια... Οχι οτι οι μη εβραιοι δεν πεθαινουν απο ναρκωτικα, αλλα αυτος ειχε την πολυπλοκη ψυχοσυνθεση της ρατσας του που τα κανει ολα χειροτερα.

Τζακ

Θα έπαιξε "μπαλα" σα τον καρανταϊν και δε θελουν να το πουν.

@Τζακ

Πιθανοτατα

Μάστερ Σέφης

Και εγώ έχω δοκιμάσει πάντα. Μέχρι και φελιζόλ δοκίμασα, αλλά δε μου άρεσε. Προτιμώ το σανό.

Chris

Καποιος να ειδοποιησει την Τίνα Μανδηλαρά οτι το αρθρο της είναι ακρως επικυνδυνοι για ανθρώπους που σκέφτονται την αυτοκτονία καθώς ηρωποιεί την πράξη. Υπάρχουν συγκεκριμένες οδηγίες για το πως δημοσιέυουμε την αυτοκτονία που τους σπουδάζουν οι δημοσιογραφοι, καθώς πάντα βρισκονται μιμητές μετά απο την κάλυψη ένος τετοιου γεγονότος. Σε καμία περιπτωση δεν ειναι "μαγκια" καθώς αφηνει τους επιζώντες σε σοκ- 11 χρονων παιδάκι είχε ο αρρωστος Bourdain. "Με μια συμβολική κίνηση, από αυτές που αποτολμούν μόνο οι μεγάλοι ροκ σταρ," ΜΑΖΈΨΤΕ ΤΗΝ

Μόνο τον θάνατο

Δεν δοκίμασε κ ήρθε η κακια στιγμή να το κάνει. Απορώ που ήταν τόσο fit ενώ δοκίμαζε τα πάντα.

Δυστυχώς...

δοκίμασε και το "κέρατο" που του φόρεσε η "αγάπη του" και δεν τα πήγε καθόλου καλά η χώνεψη.

Ανθρωπιστής

Ο συγκεκριμένος τύπος αποτελούσε το πρότυπο του υλιστικού, ηδονιστικού τρόπου ζωής που έχει κυριαρχήσει στον σύγχρονο παρακμιακό δυτικό κόσμο. Η ουσία είναι ότι ήταν απλά ένας καλός μάγειρας και τίποτα παραπάνω.

Katerina

έβλεπα τις εκπομπές του, αλλά είχα απόλυτη συνείδηση για αυτό που λες και είναι ορθότατο. Δυστυχώς πολλοί τις βλέπανε και δεν είχανε συνείδηση αυτού που λες, αυτοί όλοι πέσανε απο τα σύννεφα με την είδηση της αυτοκτονίας του. Δυστυχώς ο άνθρωπος δε "γεμίζει" μόνο με φαί, ποτό, σεξ και υλιστικές απολαύσεις σε καταιγιστικό ρυθμό (και σε αυτες συμπεριλαμβάνω και τα ταξίδια του, που ουσιαστικά ήταν φαί και ποτό). Πόσο πια να φας, πόσο να πιείς, πόσο να..., πόσο να ταξιδέψεις, για να φας και να πιείς. Ο καθαρός υλισμός φέρνει κορεσμό και σε αυτό το σημείο, προφανώς, έφτασε και εκεί έβαλε ένα τέλος.

Ένα @ρχιδι

Λιγότερο Ο τύπος βρωμαγε μίσος για όλους και τον εαυτό του πάνω απ όλα Και το έλεγε τεχνη Εσείς τον θεοποιειτε Άι κάντε μπεεεε ρε

Than

Άλλο το φαίνεσθαι και άλλο η πραγματικότητα!

Μητσος

Έλεος φτάνει. Πείτε μας κ για μυκονο κ για μέναγακη. Δεν μάθαμε τίποτε νέα βδομάδα μπήκε. Την έζησε τη ζωή του στο φουλ κ μαγκιά του διάλεξε να φύγει κατεπιλογη.οι υπόλοιποι ζήστε τις μιζερες ζωουλες με την μοναδική έξοδο σας Πάσχα κ 15αυγουστο στα πεθερικά κ τη φακλανα σύζυγο

Φόρτωση περισσότερων σχολίων
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Απομένουν χαρακτήρες
* Υποχρεωτικά πεδία

Δείτε Επίσης

sampanis

Οι δημοτικοί σύμβουλοι Γιώργος Αβαρλής και Αλέξανδρος Αγιος υποστήριξαν ότι δεν αρμόζει στην αισθητική των εκδηλώσεων του δήμου, η επιλογή ενός τραγουδιστή που έχει τραγουδήσει ένα τραγούδι όπως το «Αγάπη ρε μ@@@@»

4477705

Στη συναυλία τραγουδά πληθώρα  καλλιτεχνών όπως  Βασίλης Παπακωνσταντίνου, Γιάννης Κότσιρας, Μίλτος Πασχαλίδης , Χρήστος Θηβαίος, Κώστας Θωμαίδης, Ρίτα Αντωνοπούλου, Μαριάννα Πολυχρονίδη και Γιώργος Μεράντζας

but

Κάηκε και το σπίτι του τραγουδιστή Ρόμπιν Θικ - Αλλοι διάσημοι που αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τις οικίες τους είναι οι Καρντάσιαν, Lady Gaga, Σάιμον Κάουελ, Τζέσικα Σίμσον και Μάρτιν Σιν

3