«Ακολούθα με να βγούμε από την ομίχλη...»: Τα τελευταία λόγια του σμηναγού Μπαλταδώρου

Ο πιλότος του δεύτερου Mirage 2000-5 αποκάλυψε σοκαρισμένος τι του είπε ο Γιώργος Μπαλταδώρος, λίγο πριν χαθεί το στίγμα του - Κανείς στην 135 Σμηναρχία Μάχης δεν μπορεί να πιστέψει πώς χάθηκε τόσο άδικα ένας τόσο έμπειρος χειριστής

Ανατριχίλα προκαλεί ο δραματικός τελευταίος διάλογος που είχε ο αδικοχαμένος πιλότος Γιώργος Μπαλταδώρος με τον χειριστή του  δεύτερου αεροσκάφους τύπου Mirage 2000-5, που είχε σηκωθεί για την αναγνώριση και αναχαίτιση των τουρκικών F-16 στο Βόρειο Αιγαίο, λίγο πριν χαθεί το στίγμα του έμπειρου πιλότου και συντριβεί το αεροσκάφος του, εννέα ναυτικά μίλια βορειοανατολικά της Σκύρου.

Η αναχαίτιση, όπως έγραψε νωρίτερα το protothema.gr, δεν έγινε ποτέ.  Ο 34χρονος σμηναγός και άλλος ένας ιπτάμενος της Πολεμικής Αεροπορίας, που ήταν σε κατάσταση επιφυλακής, έτρεξαν στα μονοθέσια Mirage 2000-5 και απογειώθηκαν με κατεύθυνση την περιοχή ανάμεσα στη Χίο και τη Λέσβο όπου τα ραντάρ της Πολεμικής Αεροπορίας είχαν εντοπίσει ένα ζεύγος τουρκικών μαχητικών αεροσκαφών. Φτάνοντας στην περιοχή, όπου βρίσκονταν οι εισβολείς, διαπίστωσαν ότι τα τουρκικά μαχητικά είχαν επιστρέψει στο FIR της Κωνσταντινούπολης. Αφού διασταύρωσαν τις πληροφορίες με το Εθνικό Κέντρο Αεροπορικών Επιχειρήσεων, έλαβαν εντολή να επιστρέψουν στη Σκύρο.

Αερομαχία με τα τουρκικά μαχητικά δεν υπήρξε. Δεν έγινε καν η διαδικασία της αναγνώρισης και της εικονικής αναχαίτισης των τουρκικών F-16, αφού οι πιλότοι τους απέφυγαν να διασταυρωθούν με τα ελληνικά αεροσκάφη επιφυλακής. Επιστρέφοντας στη Σκύρο, τα δύο μονοθέσια Mirage της 331 Μοίρας Παντός Καιρού πετούσαν σε χαμηλό ύψος, περίπου 3.000 πόδια, κινούμενα σχεδόν σε ευθεία γραμμή από τη Λέσβο προς το αεροδρόμιο διασποράς.

Προσεγγίζοντας τη βάση τους, τα δύο Mirage 2000-5 άρχισαν να κατεβαίνουν για να μπουν στην τελική διαδικασία της προσγείωσης. Φαινομενικά οι καιρικές συνθήκες ήταν καλές: επικρατούσαν ασθενείς, βόρειοι-βορειοανατολικοί άνεμοι 2 μποφόρ και η θερμοκρασία εδάφους ήταν 16 βαθμοί Κελσίου.

Ωστόσο, στην περιοχή επικρατούσε χαμηλή νέφωση. Από την ανασύνθεση των τελευταίων λεπτών πριν τη συντριβή του Mirage που πιλοτάριζε ο σμηναγός Μπαλταδώρος, προκύπτει ότι την ώρα που τα δύο μαχητικά κατέβαιναν, αντιμετώπισαν σύννεφα μαζί με υγρασία και θολούρα, μία μικτή κατάσταση που περιόριζε πολύ την ορατότητα.

Τότε ο σμηναγός Μπαλταδώρος, ως αρχηγός του σχηματισμού, έδωσε εντολή να κατεβούν χαμηλά, κάτω από τα σύννεφα. Κατεβαίνοντας, είχαν να αντιμετωπίσουν την πυκνή χαμηλή νέφωση, που σε πολλές περιπτώσεις στο παρελθόν έχει προκαλέσει στους πιλότους παραισθήσεις ή και απώλεια προσανατολισμού.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι, κάποια στιγμή στη διαδικασία της καθόδου, το δεύτερο Mirage του σχηματισμού έχασε την επαφή με το μαχητικό του σμηναγού Μπαλταδώρου. Εκείνη τη στιγμή ο δεύτερος πιλότος, λειτουργώντας όπως προβλέπουν οι κανονισμοί σε περίπτωση απώλειας επικοινωνίας με το άλλο μαχητικό του ζεύγους, τράβηξε το πηδάλιο για να ανέβει ψηλά ελπίζοντας ότι θα ανακτήσει οπτική επαφή και επικοινωνία με το Mirage του 34χρονου πιλότου που χάθηκε. Κάποιες πηγές αναφέρουν πως τη στιγμή που ο δεύτερος πιλότος του ανασχηματισμού τράβηξε το πηδάλιο για να ανέβει ψηλά, βρισκόταν σε ύψος 500 ποδών… Η απαγκίστρωση του δεύτερου Mirage, δηλαδή η έναρξη εκ νέου της ανοδικής πορείας, έγινε όταν το δεύτερο μαχητικό βρισκόταν σε ύψος μόλις 200 πόδια -περίπου 70 μέτρα- από την επιφάνεια της θάλασσας. Και αυτό διότι ένα μαχητικό που βρίσκεται σε διαδικασία ταχείας καθόδου, δεν ανακτά ύψος αμέσως μόλις ο χειριστής τραβήξει για να ανέβει.

Εκείνη την ώρα, 12:15 μεσημέρι Πέμπτης, 12 Απριλίου, εκτιμάται ότι το μαχητικό του σμηναγού Μπαλταδώρου είχε προσκρούσει στην επιφάνεια της θάλασσας. Ο άτυχος 34χρονος δεν πρόλαβε να αναφέρει το παραμικρό σχετικά με την κατάσταση του αεροσκάφους ή την πορεία πτήσης του Mirage στον πύργο ελέγχου της Σκύρου.

Τα τελευταία λόγια

Τα τελευταία λόγια του σμηναγού αποκάλυψε, σοκαρισμένος απ’ όσα είδε, ο πιλότος του δεύτερου Mirage 2000-5. Τα μετέφεραν άνθρωποι που τον είδαν και τον άκουσαν όταν επέστρεψε στη βάση.

Όταν ο πιλότος του δεύτερου Mirage επέστρεψε στην 135 Σμηναρχία Μάχης, ήταν ακόμα ταραγμένος. Όπως μετέδωσε ο απεσταλμένος του «Ε» στη Σκύρο, ο πιλότος εξετάστηκε αμέσως από τον γιατρό της βάσης. Οι συνάδελφοί του, σοκαρισμένοι κι εκείνοι με τα όσα είχαν συμβεί, τον ρώτησαν τι έγινε. Τότε τους αποκάλυψε τον διάλογο που είχε με τον αρχηγό της αποστολής, τον άτυχο Γιώργο Μπαλταδώρο.

«Νο 1 εδώ, ακολούθα με να βγούμε από την ομίχλη» του είπε ο 34χρονος σμηναγός. Και εκείνος του απάντησε: «Βλέπω από το όργανο ότι είμαστε κοντά στη θάλασσα. Εγώ ανεβαίνω». Ήταν η τελευταία τους συνομιλία. Μετά, έχασε την επαφή με το Mirage του άτυχου σμηναγού. Η απόφασή του να κάνει ανάβαση, ήταν εκείνη που, την τελευταία στιγμή, του έσωσε τη ζωή.

Όταν ο δεύτερος πιλότος ειδοποίησε την βάση πως είχε χάσει το στίγμα του Γιώργου Μπαλταδώρου, όλοι «πάγωσαν», καθώς γνώριζαν το πόσο έμπειρος και εξαιρετικός χειριστής ήταν και δεν πίστευαν ότι μπορεί να είχε συμβεί το μοιραίο. Η πρώτη αίσθηση ήταν πως όλα είχαν συμβεί ως αποτέλεσμα εμπλοκής με τα τουρκικά F-16. Δεν ήξεραν, τότε, ότι, όταν τα δυο ελληνικά Mirage 2000-5 έφτασαν στο Βόρειο Αιγαίο, για να αναχαιτίσουν τα τουρκικά μαχητικά, εκείνα είχαν ήδη αποχωρήσει από το ελληνικό FIR και η αναχαίτιση δεν έγινε ποτέ...

Περίπου στις 12:30-12:45 ειδοποιήθηκαν τα στελέχη της βάσης να στείλουν πλωτό για να ερευνήσει το σημείο και να συμμετάσχει στις έρευνες για τον εντοπισμό και τη διάσωση του Έλληνα πιλότου. Έτσι κι έγινε. Αλλά το πλωτό με τα στελέχη της Πολεμικής Αεροπορίας έφτασε στο σημείο της συντριβής, την ώρα που το Super Puma είχε ήδη εντοπίσει τα συντρίμμια και τη σορό του Γιώργου Μπαλταδώρου...

Δείτε βίντεο: «Ακολούθα με να βγούμε από την ομίχλη...»: Τα τελευταία λόγια του σμηναγού Μπαλταδώρου
«Ακολούθα με να βγούμε από την ομίχλη...»: Τα τελευταία λόγια του σμηναγού Μπαλταδώρου

ΣΧΟΛΙΑ (185)

ανδρεας

Κατ αρχας συλληπητηρια στην οικογενεια του αεροπορου μας στη γυναικα και τα παιδακια του που δεν προλαβε να χαρει...καθως και στην οικογενεια της αεροποριας μας,Σε αυτους χρωσταμε την ελευθερια μας και την πολυτελεια -συνοδεια καφε να γραφουμε αποψεις και πολλες φορες αρλουμπες χωρις να γνωριζουμε το αντικειμενο που αναφερομαστε...Παντα λοιπον και στις τελειοτερες μηχανες μπορει να υπαρξει αστοχια και κατι να ''στραβωσει''.Παντα υπαρχει ο ανθρωπινος παραγοντας που μπορει να κανει το λαθος-{οση εκπαιδευση κι αν εχει προηγηθει}-ειδικα σε ακραιες συνθηκες σωματικης και πνευματικης κοπωσης και φυσικα αυξημενου stress.Αυτο τουλαχιστον εχει δειξει η ιστορια στη διερευνηση των αεροπορικων ατυχηματων γι αυτο η εξελιξη της τεχνολογιας υπολογιζοντας τον ανθρωπινο παραγοντα μειωσε σημαντικα αυτη την πιθανοτητα.Δεν μπορεσε ομως να την εξαλειψει γιστι οπως αναφερεται το ατυχημα γινεται συνεπεια πολλων παραγοντων και οχι ενος...ποσο μαλλον στα μαχητικα που πιανουν απιστευτες ταχυτητες σχεδον εξωπραγματικες,Τελος αν υπηρχε θεμα καταριψης απ την αλλη πλευρα να στε σιγουροι οτι οι συναδελφοι του και οι αξιωματικοι της ΠΑ δεν θα το κανανε γαργαρα..αλλωστε ολα καταγραφονται και φαινονται.Για αυτο παρακαλω πολυ στη μνημη του νεκρου αν καποιος δεν εχει να γραψει κατι σοβαρο ας ασχοληθει με κατι αλλο...απο τη βλακεια χορτασαμε.

ΓΙΑΝΝΗΣ

ηθελα να μας μαθω, στα πολεμικα Αεροδρομια δεν υπαρχει υποστηριξη απο το εδαφος, που να κατευθυνει τα πολεμικα αεροπλανα, σε περιπτωση ομιχλης, κακων καιρικων συνθηκων, οπως ρανταρ κ.λ,μηπως το κολοβαρανε οι απο κατω,και χάνουμε οτι το καλυτερο εχουμε.κατι μου θυμιζει ο Εβρος.

@

Πειτε μας ποσα λεφτα παιρνει ενας πιλοτος καθαρα μαζι με τα επιδοματα πχ με 5 ετη υπηρεσιας.

aaa

παλαιότητα. 18 χρονών είναι και πετάει με 6-7 g κάθε μέρα 2-3 φορές σε αερομαχίες στο Αιγαίο. Τα ανταλλακτικά του είναι πανάκριβα και δυσεύρετα και έχουμε εδώ και δέκα χρόνια να αγοράσουμε μια βίδα για τις ΕΔ. Ακόμα δεν κατάλαβες ότι έχουμε μνημόνιο?

RIP

Γιατι , πριν τα μνημονια δεν επεφταν τα αεροπλανα? Τα τελευταια 28 χρονια χασαμε 125 πιλοτους διαβασα προσφατα. Κραταει χρονια αυτη η κολωνια & σιγουρα δεν εχει καμια σχεση με τα μνημονια.

RIP

Αλλο ενα αξιο και εμπειρο παλικαρι που χανει τη ζωη του αδικα. Και φυσικα παντα ριχνουμε το φταιξιμο στον πιλοτο και ποτε μα ποτε δε φταινε τα κακοσυντηρημενα αεροπλανα της πολ. αεροποριας μας. Ως προς το "Ηρωας"...φυσικα και ειναι ...ολοι οσοι πιλοταρουν αυτα τα ιπταμενα φερετρα ειναι ηρωες και πρεπει να παρουν μεταλιο ανδρειας για το κουραγιο τους να μπαινουν μεσα σε αυτα τα σαραβαλα για 1100€ ... Μακαρι να ειναι ο τελευταιος που χανεται ετσι αδικα...

Dima

Πολυ θα ηθελα να ειχε καταρριφθει το αεροπλανο μας.. Οχι για να παμε σε πολεμο αλλα γιατι ετσι θα ενιωθα οτι, υπηρχε λογος.. Τωρα εχουμε μια χαμενη ζωη και ενα κατεστραμενο μεσο το οποιο αγοραστηκε με τα λεφτα μας και εγινε παλιοσιδερακ ολα αυτα απο ΑΝΩΡΙΜΟΤΗΤΑ. Αυτοι ειναι οι πιλοτοι μας ? Αυτοι ειναι οι στρατιωτικοι μας ? Αυτοι ειναι οι αστυνομικοι μας ? Ηρωες επειδη δεν εκαναν σωστα τη δουλεια τους ? Και ο Τσιπρας ηρωας και ο Βαρουφακης ηρωας ..... Ο Παντελιδης ηρωας ... Οτιδηποτε λαθος που θυμιζει το ποσο αχρηστος λαος ειμαστε, το ηρωποιουμε? Καληνυχτα Ελλαδαρα, ας βγαλει καποιος τον ανεπνευστηρα μπας και ξαναγεννηθουμε

ΚΩΣΤΑΣ

ΟΛΟΙ ΕΣΕΙΣ ΠΟΥ ΑΝΑΦΕΡΕΣΤΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΤΗΣ ΠΟΛΕΜΙΚΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ, ΠΕΙΤΕ ΜΟΥ ΣΑΣ ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΟΛΥ ΣΕ ΣΤΑΔΙΟ ΑΥΤΗΣ ΣΥΜΕΤΕΧΕΤΕ ΚΑΙ ΕΧΕΤΕ ΑΠΟΨΗ; ΟΛΟΙ ΕΣΕΙΣ ΠΟΥ ΑΝΑΦΕΡΕΣΤΕ ΣΤΑ ΑΤΥΧΗΜΑΤΑ ΑΛΛΩΝ ΚΡΑΤΩΝ ΠΕΙΤΕ ΜΟΥ ΣΑΣ ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΟΛΥ ΣΕ ΠΟΙΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΒΑΣΙΖΕΣΤΕ; ΠΟΙΑ ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΩΝ ΑΤΥΧΗΜΑΤΩΝ ΕΧΕΤΕ ΔΙΑΒΑΣΕΙ; ΜΗΠΩΣ ΒΑΣΙΖΕΣΤΕ ΣΤΗΝ ΠΟΛΥΧΡΟΝΗ ΘΗΤΕΙΑ ΣΑΣ ΣΤΗΝ Π.Α. Η ΟΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΠΟΛΥ 1 ΧΡΟΝΟ ΚΑΙ ΜΑΣ ΕΧΕΤΕ ΖΑΛΙΣΕΙ ΓΙΑΥΤΟ; ΕΝΑΣ ΙΠΤΑΜΕΝΟΣ 44 ΧΡΟΝΩΝ ΟΠΟΥ ΓΙΑ ΚΑΠΟΙΟΥΣ ΠΑΝΤΟΓΝΩΣΤΕΣ ΕΙΜΑΙ ΓΕΡΟΣ ΚΑΙ ΕΑΝ ΣΥΝΕΧΙΣΩ ΝΑ ΠΕΤΩ ΘΑ ΣΚΟΤΩΘΩ.

Εύγε

Μπράβο Κώστα! Απάντησες σε αυτή την άσχετη και σε όλους τους άσχετους... Καλή συνέχεια στο έργο σου... Ο Θεός να σας προστατεύει όλους...

αντιπασοκος

πολύ σωστό σχόλιο για την Ελλαδάρα του τιποτα

kyriakos

Είμαι μεγαλύτερος του και δεν έχω σεβασμό για τη γενιά του. Αλλά ο χαμός ενός νέου ανθρώπου, καταρτισμενου σε ύψιστο επίπεδο, έμπειρου κι αφοσιωμενου πολεμιστή, με έχει πειράξει. Να είναι περήφανοι οι απόγονοί του.

Γιώργος

πόσα ακόμα θα διαβάσουμε περί βέρτιγκο και άλλα γραφικά, είναι οφθαλμοφανές ακόμα και για κάποιον άσχετο, ότι έστησαν παγίδα οι Τούρκοι και τους πήγαν εκεί που ήθελαν, έγινε παρεμβολή στα ηλεκτρονικά και τον έριξαν, δεν γνωρίζω αν ο πιλότος που ήταν από πάνω του άθελα του ευθύνεται στην προσπάθεια του να ανέβει και να σωθεί όπως και έγινε, Γιώργο καλό Παράδεισο αγόρι μου, θα δικαιωθείς, όλοι όσοι πέσατε υπέρ βωμών και εστιών θα δικαιωθείτε όσο κι αν προσπαθούν προδότες και δοσίλογοι να παρουσιάσουν την θυσία σας σαν ένα ανευ σημασίας γεγονός

Σ

Συλλυπητήρια στην οικογένεια του ήρωα πιλότου γιατί όλοι οι πιλότοι μας είναι ήρωες. Ο ηθικός αυτουργός είναι φυσικά η Τουρκική αδιαλλαξία και επιθετικότητα. Αυτό επιδιώκει η Άγκυρα να εξουθενώσει την πατρίδα μας πλήττοντας το ηθικό των ανθρώπων των ΕΔ και την οικονομία μας με την συνεχή απασχόληση των μέσων των ΕΔ. Οι πολιτικοί ας καταλάβουν ότι τα λόγια με τα έργα έχουν μεγάλη απόσταση και ας βρουν τρόπους να αντιμετωπίσουν την Τουρκία πριν είναι πολύ αργά.

dim

βρε παιδια συγνωμη κιολας αλλα επειδη δεν γνωριζω, μπορειτε να μου πειτε, μονο οι δικοι μας παθαινουν βερτικο? σε αλλες χωρες δεν παθαινουν? 9 στις 10 περιπτωσεις που εχω διαβασει στην χωρα μας για ατυχηματα απο τα ιμια και μετα, ολοι εχουν παθει βερτικο....περιεργα πραγματα...ειναι λογικο αυτο? μηπως συμβαινει τιποτα αλλο και τα ριχνουν στο βερτικο?

Φόρτωση περισσότερων σχολίων
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Απομένουν χαρακτήρες
* Υποχρεωτικά πεδία

Δείτε Επίσης

mati_istoria_arthro

«Μέσα στη θάλασσα ένιωσα ότι θα πεθάνω» λέει ο Δημήτρης Φιλιππής - «Το μόνο που ήθελα, ήταν να ξέρω ότι είναι καλά η γυναίκα μου και το παιδί μου» ανέφερε, ενώ αυτό που παλεύει να συνειδητοποιήσει είναι πώς χάθηκαν τόσες ζωές άδικα, τονίζοντας ότι το κράτος απουσίαζε