Κύριλλος στον Δανίκα: «Πριν από το βιτριόλι, το χειρότερο ήταν να µας ρίξουν καρέκλες»

Ο άγιος Κηφισίας, Αµαρουσίου και Ωρωπού µιλά για την επίθεση που σόκαρε την Ελλάδα και δηλώνει: «Eχω κάνει 500 ανακρίσεις για παραβατικές συµπεριφορές παπάδων» - Τι λέει για το σκοτεινό παρελθόν του δράστη - Ποια αυστηρά κριτήρια βάζει για την επιλογή των κληρικών - Πώς τον κέρδισε η Εκκλησία και όχι η Νομική

Είχα ακούσει γι’ αυτόν και την περίπτωσή του. Πως είναι ιδιαίτερος, αντισυμβατικός και αντικομφορμιστής. Και μου το επιβεβαίωσε πλήρως. Και με τον ενικό του. Και με την αμεσότητά του. Και με τα επιχειρήματά του. Και με το χιούμορ του. Ο Μητροπολίτης Κηφισίας - Αμαρουσίου - Ωρωπού Κύριλλος. Κατά κόσμον Κωνσταντίνος Μισιακούλης. Το τηλέφωνό του κουδούνιζε αλλά απάντηση καμία. Στην αρχή σκέφτηκα το αυτονόητο: «Με αποφεύγει». Και πάλι από την αρχή. Δεν το έβαλα κάτω. Εκεί εγώ, με επιμονή. Πάλι τα ίδια. «Προφανώς», σκέφτηκα, «μετά το εξωφρενικό περιστατικό με το ράντισμα με καυστικό υγρό, μακριά από δημοσιογράφους και δημόσιες τοποθετήσεις».

Κάποια στιγμή το σήκωσε. Επιτέλους. Και τότε τον πρόλαβα. «Οχι», του είπα, «δεν πρόκειται να εξαντληθούμε στο σκάνδαλο, θέλω να κάνω μια κουβέντα αλλιώτικη και κάπως προσωπική».
«Δηλαδή»
, μου είπε γελώντας, «το πορτρέτο μου, το ψυχογράφημά μου;». Κάπως έτσι άρχισε μια σχέση που τα ίχνη της θα χαραχτούν στη δημοσιογραφική μου μνήμη. Πάθος ναι, προκατάληψη καμία!

«Αντρέι Ρουμπλιόφ» του Ταρκόφσκι

Μόλις βγήκε από τον οφθαλμίατρό του. «Ολα καλά;» τον ρώτησα. «Ευτυχώς άριστα». «Σας ακούω περίεργα». «Μα κι εσύ, τώρα βρήκες; Τώρα που μπαίνω στο αυτοκίνητο; Να τα πούμε αργότερα». «Να τα πούμε».

Τον πρόλαβα μόλις έμπαινε στο σπίτι του. Μιλούσε στον ενικό. Με τις γνώσεις και την οικειότητα διεκδικούσε τον σεβασμό, όχι με το πρωτόκολλο, το αξίωμα και τα ράσα. Απίστευτος τύπος. Τον ρώτησα:

- Πηγαίνεις κινηματογράφο, βλέπεις ταινίες; «Σινεφίλ πολύ».

- Τότε από την Πέμπτη να δεις οπωσδήποτε τον «Πατέρα» με τον Αντονι Χόπκινς, εκεί όλες οι πλευρές των ανθρώπινων σχέσεων, εκεί η συγκίνηση.
«Αφού το λες, θα πάω να το δω».

- Πάρε μια ανάσα, να μιλήσουμε για τα «μέσα» μας, όχι για τα πεζά και τα συνηθισμένα. «Είμαι πραγματιστής».

- Το «Κύριλλος» μου θυμίζει τον Αντρέι Ρουμπλιόφ από το αριστούργημα του Αντρέι Ταρκόφσκι. «Δεν είμαι σαν τον Ρουμπλιόφ, εγώ τελείωσα τη Νομική, είμαι πιο θετικός στη σκέψη. Είμαι σχετικά νέος, παιδί της Μεταπολίτευσης, είμαι 58 και έγινα μητροπολίτης στα 47».

- Από τα παιδικά χρόνια θυμάσαι κάποιες ιδιαίτερες στιγμές; «Τα παιδικά μου χρόνια τα πέρασα με άριστα. Με την οικογένειά μου πάρα πολύ καλά. Είμαι και μοναχογιός. Εδώ στην Αθήνα γεννημένος και σπουδαγμένος. Με τη μνήμη των παιδικών μου χρόνων πορεύομαι με τις καλύτερες στιγμές. Δεν έχω τίποτα, το παραμικρό αρνητικό. Αυτή είναι η αλήθεια».

Οι αυθεντικοί κομμουνιστές

Προσπάθησα να τον προκαλέσω. Λάθος μου. Ο Κύριλλος, ορμητικός και αντισυμβατικός.

- Κάποια στιγμή, κάποιο γεγονός που σου έμεινε; «Τώρα που το λες θυμάμαι την ημέρα που εφόρμησε η χούντα. Θυμάμαι να κατεβαίνουν, να επελαύνουν τα τεθωρακισμένα άρματα στη λεωφόρο Κηφισίας. Τότε ήμουν 10 χρονών. Τότε λοιπόν ρώτησα τον πατέρα μου και εκείνος μου είπε: “Δες αυτό το θέαμα, να το θυμάσαι, από εδώ και πέρα θα έχουμε περιπέτειες”».

- Από αριστερό πατέρα; «Δεν ήταν αριστερός, αλλά κεντρώος».

- Μια και το ’φερε η κουβέντα, έρχονται αριστεροί στην εκκλησία; «Φυσικά έρχονται. Εγώ ξέρω οικογένειες ανθρώπων με αριστερή ιδεολογία που πιστεύουν στον Θεό και εκκλησιάζονται συχνά. Ανθρωποι ευλαβείς και ταπεινοί».

- Οταν λες αριστερός τι ακριβώς εννοείς, αριστερός-κομμουνιστής ή αριστερός του ούζου και του χαβαλέ; «Εννοώ κανονικούς, γνήσιους κομμουνιστές και όχι αριστερούς του καφενείου και της πλάκας. Αριστερούς-μαϊμού που στην τσέπη είναι καπιτάλες. Εννοώ ψηφοφόρους ίσως και μέλη του ΚΚΕ, όχι της τάχα μου κουλτούρας».

- Και η δική σου πολιτική επιλογή; «Μια και μιλάμε για πολιτική και πολιτικούς, ένα έχω να πω. Αυτοί έρχονται και παρέρχονται, εμείς μένουμε. Και όταν λέω “εμείς” δεν εννοώ τα πρόσωπα, εννοώ την Εκκλησία, την πίστη, τον Θεό, τη θρησκεία. Η Εκκλησία λοιπόν πρέπει να μιλάει με όλες τις κυβερνήσεις και με όλα τα καθεστώτα. Εννοείται όχι τα ολοκληρωτικά. Για να εξηγούμαστε δηλαδή. Η Εκκλησία, υπεράνω κομμάτων και παρατάξεων. Η Εκκλησία αγκαλιάζει όλους τους πολίτες».

- Ακόμα και τους άθεους, τους μουσουλμάνους, τους άλλους; «Φυσικά. Ο Θεός δεν κάνει διακρίσεις. Ολοι είμαστε παιδιά του Θεού».

- Και αν τα λέω καλά, ο Χριστός τα ’βαλε με τους υποκριτές, τους Γραμματείς και τους Φαρισαίους, και αγκάλιασε αμαρτωλούς, πόρνες, φτωχούς. Οπως λένε και οι Γραφές, «οι έσχατοι έσονται πρώτοι». «Πολύ σωστά».
Ο 37χρονος δράστης της επίθεσης με βιτριόλι κατά των 7 ιεραρχών οδηγείται στον εισαγγελέα

Από μωρό στην Εκκλησία

Ο Κύριλλος λοιπόν με χιούμορ και με πείσμα. Από μικρός. Του είπα:

- Παρεμπιπτόντως, πρέπει να κλείσουμε ραντεβού να βρεθούμε από κοντά για να φωτογραφηθούμε μαζί. «Δύσκολο, πολύ δύσκολο. Ξέρεις πώς είναι τα μούτρα μου; Δεν ντρέπομαι, αλλά δεν είναι κι ωραίa. Τα μούτρα μου λοιπόν είναι σαν να έχω καεί από τον ήλιο μετά από πολύωρη ηλιοθεραπεία. Είμαι τρικολόρε. Μια μούρη με εγκαύματα και με μαύρα ράσα».

- Πόσων χρονών ανακάλυψες την αγάπη σου για την εκκλησία; «Από μικρό παιδί πήγαινα στην εκκλησία. Μεγάλωσα στην ενορία της Αγίας Τριάδας Αμπελοκήπων. Από τότε, από την κούνια μου, είχα αυτή την κλίση. Οι γονείς μου δεν θέλανε με τίποτα. Οταν περνούσαμε από κάποια εκκλησία εγώ με το ένστικτό μου φώναζα “μπουουου” και οι γονείς μου με τραβούσαν προς άλλη κατεύθυνση».

- Τέτοια ακατανίκητη έλξη; Μυστήριο. «Τέτοια έλξη. Δεν είναι μυστήριο. Με είχε επιλέξει ο Θεός. Η μητέρα μου ζει, ο πατέρας μου “έφυγε” πριν από τρία χρόνια. Πρόσεξε τώρα. Δεν ήταν αντίθετοι με την εκκλησία, δεν ήταν εχθροί, αντιθέτως ήταν μεσαίοι. Ναι με την Εκκλησία, αλλά μέχρι εκεί. Ομως με την επιμονή μου και με το πείσμα μου αναγκάστηκαν στο τέλος να το αποδεχτούν και να συμφιλιωθούν με την ιδέα».

- Τόσο πείσμα; «Τόσο και ίσως ακόμα περισσότερο. Στο τέλος δεν μπορούσαν να κάνουν διαφορετικά και το αποδέχτηκαν. Ημουν και είμαι δυναμικός χαρακτήρας».

- Πόσο δυναμικός; «Θα σου φέρω ένα παράδειγμα. Οταν ήμουν 18 αποφάσισα να πάω στη Θεολογική Σχολή. Τότε ο μακαρίτης ο πατέρας μου με απείλησε και μου είπε: “Αν πας, θα φύγεις από το σπίτι”. Τότε εγώ, αποφασισμένος, άρχισα να μαζεύω τα πράγματά μου. Τι να κάνει ο πατέρας μου, στο τέλος μου είπε: “Μην είσαι ανόητος, αστειεύτηκα”. Ετσι δεν έφυγα. Και μετά από προτροπή εκκλησιαστικών παραγόντων αλλά και λόγω χαρακτήρα και επειδή τα έπαιρνα τα γράμματα, μπήκα πρώτα στη Νομική Αθηνών».

- Δηλαδή με τη Νομική υπήρξε αυτό που έλεγαν οι Ιταλοί κομμουνιστές «compromesso storico», ιστορικός συμβιβασμός. «Προσωρινός. Μετά πήγα στη Θεολογική Σχολή. Κι εγώ τώρα προτρέπω όλα τα παιδιά να σπουδάζουν κι άλλες επιστήμες. Το θεωρώ απαραίτητο. Οσο περισσότερο μορφωμένος είναι κανείς, όσες περισσότερες γνώσεις κατέχει, τόσο πιο ωφέλιμος και χρήσιμος για την Εκκλησία και την πίστη είναι».

Κύριλλος, ο δικηγόρος

Το εξωφρενικό στην περίπτωση του Κύριλλου είναι ότι άρχισε τη θρησκευτική διαδρομή ως δικηγόρος.

- Πότε έγιναν όλα αυτά; «Επί Αρχιεπισκόπου Σεραφείμ. Τότε μπήκα στη Νομική, τότε την τελείωσα και τότε μετά βρέθηκα στα θρανία της Θεολογικής Σχολής».

- Δηλαδή άρχισες ως δικηγόρος. «Βεβαίως έγινα δικηγόρος. Και μάλιστα απέκτησα άδεια ασκήσεως επαγγέλματος. Δικηγόρος κανονικός. Την άσκησή μου την έκανα στα υπουργεία Παιδείας και Δημοσίων Εργων. Ετσι γινόταν εκείνη την εποχή».

- Αν και όχι από θεολογικό περιβάλλον, πώς εξηγείται αυτή η επιμονή προς την Εκκλησία; «Είχα κλήση από τον Θεό. Δεν επιθυμούσα να γίνω κάτι άλλο. Οπως συμβαίνει με κάποιον που επιθυμεί να γίνει ζωγράφος. Σ’ το είπα. Ετσι ένιωθα από μικρός. Δεν με πήρε κάποιος να με νουθετήσει. Οταν ήμουν τριών χρονών ήθελα να μπω σε οποιαδήποτε εκκλησία έβρισκα μπροστά μου. Οι γονείς μου στρίβανε δρόμο. Αυτά είναι τα γεγονότα. Αν δεν με πιστεύεις ρώτα τη μητέρα μου».

- Περίεργο, πρώτη φορά ακούω κάτι τέτοιο. «Για εμάς ο Θεός δεν έχει ανθρώπινα όρια. Ο Θεός ενεργεί μέσα από τους ανθρώπους. Εμείς είμαστε πεπερασμένοι. Ο Θεός δεν έχει τέλος. Εμείς είμαστε προσωρινοί. Ο Θεός υπήρχε, υπάρχει και θα υπάρχει».

- Και μετά; «Αμέσως μετά το τέλος των σπουδών μου τοποθετήθηκα γραμματέας στην Ιερά Σύνοδο, στην επιτροπή νομοκανονικών ζητημάτων. Λογικό αφού είμαι νομικός. Μέχρι τώρα έχω κάνει με τρεις Αρχιεπισκόπους. Τον Σεραφείμ, τον Χριστόδουλο και τον Ιερώνυμο. Ο Ιερώνυμος με πρότεινε -και η Σύνοδος το αποδέχτηκε- για τη Μητρόπολη Κηφισιάς, Αμαρουσίου και Ωρωπού».

- Από τους τρεις ποιος είναι κατά τη γνώμη σου ο καλύτερος; Μάλλον δεν θα μου απαντήσεις, το καταλαβαίνω... «Δεν καταλαβαίνεις τίποτα. Μην προτρέχεις. Ανάλογα με τις εποχές ήταν οι πιο κατάλληλοι για εκείνη την περίοδο στην οποία υπηρέτησαν. Ο Θεός ξέρει τι κάνει. Λόγου χάριν σήμερα, με την αναστάτωση που επικρατεί, ο Χριστόδουλος θα ήταν ακατάλληλος. Γι’ αυτό σήμερα ο ήπιος Ιερώνυμος είναι ο πλέον κατάλληλος για τη θέση του Αρχιεπισκόπου. Να ξέρεις ένα πράγμα. Δεν υπάρχει ένας τύπος ανθρώπου που κάνει για όλες τις εποχές».

- Φιλοσοφική τοποθέτηση. «Εγώ δεν τα λέω αυτά μετά από φιλοσοφική επεξεργασία. Τα λέω επειδή έζησα από κοντά όλα αυτά τα γεγονότα».

Οι πειρασμοί του Ιησού

- Κατά τη γνώμη σου, δεν υφίσταται διάσταση ανάμεσα στην επιστήμη και τον ορθολογισμό με τη μεταφυσική της θρησκείας; «Λάθος μεγάλο. Δεν υπάρχει σύγκρουση. Αλίμονο. Την επιστήμη και την ορθολογική σκέψη την έβαλε ο Θεός. Ο Θεός την ενέπνευσε κατά τη δημιουργία του Ανθρώπου. Και το έκανε ώστε κάθε άνθρωπος να μπορεί να επιβιώνει στο γήινο περιβάλλον. Να μπορεί να προστατεύεται. Είναι αυτό που λένε κατ’ εικόνα του Θεού. Την επιστήμη την έδωσε ο Θεός. Γι’ αυτό δεν είναι εχθρική και συγκρουσιακή η σχέση επιστήμης και Θεού. Ο Ανθρωπος το μεταστρέφει από εγωισμό και φιλαυτία. Εχει την ψευδαίσθηση και την πλάνη πως αυτός είναι ανώτερος και δεν υπάρχει τίποτα πιο πάνω απ’ αυτόν. Αλλά δυστυχώς ο θάνατος μάς θυμίζει ότι όλοι έχουμε ένα τέλος, είμαστε πεπερασμένοι σε αυτή τη ζωή. Διότι η ζωή έχει συνέχεια σε άλλη φάση κοντά στον Θεό, σε άλλο χωροχρόνο».

- Ποια ήταν η γνώμη σου από την αρχή της πανδημίας με την καταστροφική επέλαση του COVID-19; «Πανδημίες και μεγάλες ασθένειες υπήρχαν πάντοτε στη διάρκεια της ανθρωπότητας. Δεν είναι κάτι πρωτοφανές. Τώρα αν πρόκειται για δημιούργημα εργαστηρίου ή αν προέρχεται από τη φύση, δεν αλλάζει. Εγώ από την αρχή ήμουν υπέρ των μέτρων».

- Ρωτάω επειδή κάποιοι κληρικοί και ιερωμένοι έλεγαν διάφορα τρελά. «Πάντα ήμουν της απόψεως να τηρούνται τα μέτρα για λόγους ασφαλείας. Οχι επειδή δεν πιστεύουμε στον Θεό, αλλά να μην τον βάζουμε σε πειρασμό τον Θεό. Οταν ο Χριστός μετά τη βάπτισή Του και τις σαράντα μέρες που νήστεψε στην έρημο βγήκε στη δημόσια δράση να κηρύξει τον Λόγο Του, ο διάβολος τον υπέβαλε σε τρεις πειρασμούς. Αφού πεινάς, του είπε, κάνε τις πέτρες ψωμί να φας. Ο Χριστός είπε ότι ο άνθρωπος δεν είναι μόνο ύλη, είναι και πνεύμα. Αυτός ο πρώτος είναι ο βιολογικός πειρασμός. Οχι μόνο το υλικό. Είναι και το πνευματικό. Στον δεύτερο πειρασμό ο διάβολος “ανέβασε” τον Χριστό στο πτερύγιο του ναού και του είπε “αφού είσαι θεός και κινδυνεύεις, τότε ο πατέρας σου θα στείλει αγγέλους να σε σώσουν. Γι’ αυτό πέσε λοιπόν". Αλλά ο Χριστός του είπε πως δεν θα βάλει σε πειρασμό τον Θεό. Γι’ αυτό τηρούμε τα μέτρα, για να μη βάζουμε σε πειρασμό τον Θεό. Γι’ αυτό οι χριστιανοί πρέπει να τηρούν τα μέτρα στον ναό. Τα υπόλοιπα τα αναλαμβάνει ο Θεός. Και κάτι άλλο. Εμείς δηλαδή μέσα στον ναό είμαστε προστατευμένοι και “έλα, Υψιστε Κύριε, να μας σώσεις και τους έξω άφησέ τους να πεθάνουν;».

- Επομένως, πάντα υπέρ της μάσκας. «Υπέρ των μέτρων. Και πρέπει να σου πω ότι εγώ νόσησα τον Δεκέμβριο και στη συνέχεια θεραπεύτηκα. Δεν κόλλησα στην εκκλησία, κόλλησα έξω. Μου έκανε πυρετό, ελαφριά πνευμονία, αλλά δεν χρειάστηκε να πάω στο νοσοκομείο. Και φυσικά έκανα και τις δύο δόσεις του εμβολίου».

Ναοί COVID free

Μπορεί να συμβεί; Ναοί με COVID free;

- Δεν θα ήταν καλύτερο τώρα με τους αρνητές να επέτρεπες την είσοδο στους ναούς μόνο στους εμβολιασμένους; Κατά τη γνώμη μου, αυτό το μέτρο θα ήταν μια πρώτης τάξεως πρακτική συμβολή της Εκκλησίας στον περιορισμό της διασποράς του ιού. Εκκλησίες COVID free. «Δεν μπορώ να το πω αυτό. Δεν στέκει νομικά. Είναι ατομικό δικαίωμα, είναι ο σκληρός πυρήνας των δικαιωμάτων, από το Συνταγματικό Δίκαιο. Αν ήταν, θα το έκανε η κυβέρνηση. Οι συνταγματολόγοι το λένε. Εμείς προτρέπουμε τους πιστούς να κάνουν εμβόλιο. Πάντοτε σε συνεννόηση με τους γιατρούς. Γιατί μπορεί εγώ ας πούμε να μην πρέπει να κάνω εμβόλιο. Αυτό το θέμα της υποχρεωτικότητας πρέπει να το κάνει το κράτος. Το κράτος ρυθμίζει αυτές τις έκτακτες καταστάσεις. Εμείς τους προτρέπουμε ώστε να μη γίνουν οι μη εμβολιασμένοι ακούσιοι φονείς των συνανθρώπων μας».

- Αν η κυβέρνηση έκανε την υποχρεωτικότητα νόμο του κράτους, εσύ θα υιοθετούσες αυτό το μέτρο; «Βεβαίως θα το δεχόμουν. Είναι απλό το θέμα. Εγώ δεν μπορώ να το κάνω ως επιλογή δικιά μου. Εμείς τους προτρέπουμε. Και επειδή τους προτρέπω, πρέπει να σου δείξω εκατοντάδες email που λαμβάνω καθημερινά να σχολιάζουν με ακραίο ύφος και να λένε: “Μα τι πάθατε, εσείς πρέπει να μιλάτε μόνο για πνευματικά θέματα, δεν είναι δική σας δουλειά να προπαγανδίζετε ιατρικά θέματα”».

- Τόσο χαζοί; «Και μάλιστα οι περισσότεροι είναι μορφωμένοι, δικηγόροι, γιατροί, μηχανικοί. Είναι μεγάλο το κίνημα των αρνητών. Παρόλο που το λέω ευγενικά, εκείνοι ενοχλούνται».

Ο Μητροπολίτης Κύριλλος

Κύριλλος ο ανακριτής

- Με αφορμή το εξωφρενικό περιστατικό με εκείνον τον κληρικό που όρμησε και ράντισε με καυστικό υγρό, ένα πράγμα ήρθε και καρφώθηκε στο μυαλό μου: Μα καλά, πόσοι τέτοιοι να βρίσκονται και να κυκλοφορούν στους κόλπους της Εκκλησίας; Τους ελέγχετε; Υπάρχουν θεσμοί, διαδικασίες, επιτροπές; «Εμείς έχουμε το Κανονικό Δίκαιο, τους ιερούς κανόνες, που προσδιορίζουν τις προϋποθέσεις για κάποιον που επιθυμεί να γίνει ιερέας».

- Ποιες είναι αυτές; «Να είναι αρτιμελείς, να μην είναι ψυχοπαθείς, να ξέρουν καλά την πίστη, να είναι από 25 χρονών και πάνω. Ακόμα, να έχει μια γυναίκα και πολλά άλλα. Αυτές τις προϋποθέσεις τις ελέγχει κάθε μητροπολίτης. Εγώ ας πούμε. Ακόμα και με ψυχολογική εξέταση. Αν κάποιος έρθει να γίνει κληρικός, τον ερευνούμε. Ποινικά μητρώα, ιατρικές εξετάσεις. Πού ξέρω εγώ αν κάποιος ασκεί ενδοοικογενειακή βία και αν δεν φαίνεται αυτό; Πώς θα το ελέγξω; Υπάρχουν προβλήματα που δεν είναι εμφανή. Προσπαθούμε να μάθουμε το ιστορικό των παιδικών του χρόνων. Ακόμα και λεπτομέρειες. Καμιά φορά πέφτουμε έξω. Είναι και οι συνθήκες της ζωής που αναγκάζουν κάποιον να συμπεριφερθεί έτσι έκτακτα. Το πρόβλημα είναι σύνθετο».

- Δεν είναι εύκολο έτσι να παρεισφρήσουν άτομα με διαταραγμένο ψυχισμό, ακατάλληλα και στην ουσία καθόλου θρησκευόμενοι; «Γι’ αυτό προβλέπονται καθαιρέσεις και μεταθέσεις. Γι’ αυτό υπάρχουν τα συνοδικά, επισκοπικά δικαστήρια και τα μητροπολιτικά συμβούλια. Εγώ, ας πούμε, ως μητροπολίτης κάνω ανακρίσεις. Τον παραβάτη τον ελέγχω, τον επιτιμώ, τον μεταθέτω. Ολα αυτά προβλέπονται από τους νόμους του κράτους, της Εκκλησίας και της Πολιτείας. Επειδή οι εκκλησίες είναι Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου».

- Τι είδους ανακρίσεις; «Περίπου 500 ανακρίσεις για διάφορες παραβατικές συμπεριφορές. Μεταξύ αυτών και για ποινικά, αλλά και διοικητικά παραπτώματα».

- Στο παρελθόν υπήρξαν ανάλογα περιστατικά όπως αυτό το πρόσφατο με το καυστικό υγρό; «Τέτοιο ακραίο γεγονός είναι μοναδικό. Μέχρι τώρα έχω κάνει εκατοντάδες ανακρίσεις. Εχω γίνει μάρτυρας ακραίων αντιδράσεων, να γυρίζουν να μας πετάνε καρέκλες. Να έρχονται καταπάνω μας να μας χτυπήσουν. Οχι όμως περιστατικό με κάποιον που θέλει να σε δολοφονήσει. Πρωτοφανές».

Εικόνα από το σημείο της επίθεσης



Και ήρθε η καυτή στιγμή να πούμε για παιδεραστία και σεξουαλικές παρενοχλήσεις.

- Ανάμεσά τους φαντάζομαι και σεξουαλικές παρενοχλήσεις. «Το ποσοστό αυτής της κατηγορίας αδικημάτων και παραπτωμάτων είναι μικρό. Τα περισσότερα είναι διοικητικά».

- Τι σημαίνει «διοικητικά»; «Κλοπές. Διοικητικής φύσεως. Παραβιάσεις νόμων. Πρώτα τα ποινικά και μετά τα θέματα ηθικής κατηγορίας».

- Περιστατικά με ιερωμένους παιδεραστές; «Παιδεραστίες πολλές δεν έχουμε. Και αυτό το οφείλουμε στο γεγονός ότι οι κληρικοί είναι παντρεμένοι. Αντιθέτως με την Καθολική Εκκλησία, όπου εκεί όλα αυτά τα σεξουαλικά και ηθικά είναι φουντωμένα. Καμία σχέση, δεν συγκρίνονται τα μεγέθη. Είναι πολύ μικρό το ποσοστό».

- Και με ποιον τρόπο «συλλαμβάνεις» κάθε παραβάτη κληρικό; «Με τη μέθοδο των καταγγελιών. Οι οποίες δεν γίνονται γραπτώς, αλλά μόνο τηλεφωνικώς. Είμαι υποχρεωμένος να τις ελέγξω. Εγώ ενεργώ νομικά. Συλλέγω πληροφορίες και παρακολουθώ, παρατηρώ στενά το φαινόμενο».

- Σαν ντετέκτιβ. «Οι καταγγελίες είναι τηλεφωνικές και ανώνυμες. Επομένως, πρέπει να είσαι και λίγο κουμπωμένος. Να ελέγχεις και τον ανώνυμο που καταγγέλλει κάποιον κληρικό. Μπορεί το κίνητρό του να είναι ιδιοτελές και επιλήψιμο. Να προέρχεται από κακοήθεια. Πάντως ό,τι αναφερθεί ελέγχεται από εμένα τον ίδιο».

- Μέχρι σήμερα έχει συμβεί να ξηλώσεις κάποιον παπά; «Να καθαιρέσω όχι, δεν έχει συμβεί. Να τον μεταθέσω ναι, έχει συμβεί. Οπως και να τον θέσω σε αργία».

Κύριλλος ο παρεξηγήσιμος

- Μα καλά, αυτός ο τύπος ο διαταραγμένος έτσι προέκυψε, από το πουθενά; Δεν έχει παρελθόν; «Καθόλου από το πουθενά. Υπάρχει ιστορικό. Είδα τη δικογραφία, ο φάκελος είναι τεράστιος. Ο Μητροπολίτης Βεροίας μάζευε στοιχεία επί δύο χρόνια. Πήγαιναν πολλοί και του λέγανε προφορικά πολλά περιστατικά. Αλλά μετά μας πρόλαβαν τα γεγονότα. Η Αστυνομία επιβεβαίωσε και άρχισε η διαδικασία της καθαιρέσεως. Αλλά πρέπει να σου πω ότι αυτός δεν χειροτονήθηκε από τον Μητροπολίτη Βεροίας, αλλά υπήρξε κληρικός του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας».

- Και ποια η διαφορά; «Μα πρέπει να ξέρεις ότι κληρικοί και ιερωμένοι δεν είναι μόνο Ελληνες, παίρνουμε και Ρουμάνους και Σέρβους. Δεν είναι όλοι της Εκκλησίας της Ελλάδας. Εδώ όμως στην Ελλάδα, επειδή το κράτος πληρώνει, ο έλεγχος είναι πιο αυστηρός».

- Μετά απ' αυτό το εξωφρενικό, το δολοφονικό γεγονός, ποια η πρότασή σου προκειμένου να ενισχυθεί ο ελεγκτικός μηχανισμός; «Πρέπει να συσταθεί στην Ιερά Σύνοδο μια επιτροπή από επιστήμονες, ιερείς και ειδικούς, η οποία να αποφαίνεται για την ψυχοσύνθεση κάθε υποψήφιου που πρόκειται να χειροτονηθεί. Πιστεύω πως θα γίνει. Και το πιστεύω αυτό επειδή και οι 82 μητροπολίτες είναι έξαλλοι με αυτό το γεγονός. Αλλωστε εμείς οι μητροπολίτες είμαστε και δικαστές και εναλλασσόμαστε σε αυτό τον ρόλο κάθε χρόνο».

- Να ευχηθώ καλή και σύντομη ανάρρωση λοιπόν. «Είμαι πολύ καλά, με ελαφρά εγκαύματα πρώτου βαθμού, φυσικά ιάσιμα. Και φυσικά κυκλοφορώ. Το πρόσωπό μου είναι κόκκινο. Μοιάζω σαν ξεφλουδισμένος μετά από πολύωρη έκθεση στον ήλιο σε κάποια παραλία». (γέλια)



- Και κάτι τελευταίο. Δεν συμφωνείς πως υπάρχουν πολλά κοινά σημεία ανάμεσα στον μαρξισμό και τον χριστιανισμό; «Οι μαρξιστές, αν και άθεοι, έχουν πράγματι κοινά στοιχεία με τους χριστιανούς. Για το μοίρασμα του πλούτου εννοώ και για τους “έσχατους που έσονται πρώτοι”. Αλλά εγώ δεν περίμενα τον Μαρξ να τα πει αυτά. Τον είχε προλάβει ο Χριστός από τον 1ο αιώνα επί Ρωμαίων. Ο Χριστός ήταν μεγάλος επαναστάτης. Και το ευαγγέλιο ήταν το πρώτο κοινωνικό συμβόλαιο, να το ξέρεις αυτό».

Και τη στιγμή που ετοιμαζόμουν να ολοκληρώσω αυτή τη συναρπαστική συνομιλία, τόσο αντισυμβατική για το πρωτόκολλο της Εκκλησίας, ο Κύριλλος, σαν να διαβάζει τις σκέψεις μου, με προλαβαίνει και μου λέει: «Να το ξέρεις, είμαι ευαίσθητος, αλλά είμαι και σκληρός. Και είμαι σκληρός απέναντι στους ανήθικους. Είμαι αντικομφορμιστής, γι’ αυτό είμαι και παρεξηγήσιμος».

Κι εγώ συμπλήρωσα: «Μπορεί να υπερβάλω, αλλά πιστεύω ότι είσαι περίπτωση μοναδική, ιδιαίτερη και εντελώς αντισυμβατική».

Μακάρι να είχαμε πολλούς σαν τον Κύριλλο της Κηφισιάς, του Αμαρουσίου και του Ωρωπού, να κουβεντιάζουμε, να φιλοσοφούμε και να πορευόμαστε μαζί!

Ειδήσεις σήμερα

Καιρός: Θερμοκρασία σε υψηλά επίπεδα και βροχές στα βορειοανατολικά

Ιράκ: Δύο ρουκέτες εκτοξεύθηκαν εναντίον της πρεσβείας των ΗΠΑ - Δείτε βίντεο


EURO 2020: Η βουτιά του Στέρλινγκ, η δεύτερη μπάλα και στο VAR η Βασίλισσα της Αγγλίας
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr