LIVE

Κορωνοϊός

Σχολεία: Τι θα ισχύσει τελικά για τις κάμερες και την εξ αποστάσεως εκπαίδευση

school-ext-0

Με χρήση ηλεκτρονικών υπολογιστών και όχι με εγκατάσταση καμερών στις αίθουσες η εξ αποστάσεως εκπαίδευση που κρίθηκε νόμιμη από την  Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων- Διευκρινίσεις του υπουργείου Παιδείας με οκτώ ερωτήσεις και απαντήσεις 

Τέλος στην αντιπαράθεση ανάμεσα στο υπουργείο Παιδείας και τους εκπαιδευτικούς που αντιδρούσαν στη χρήση καμερών στις σχολικές αίθουσες, ώστε να μπορούν να παρακολουθούν το μάθημα ταυτόχρονα με τους μαθητές που βρίσκονται σ΄αυτές και οι συμμαθητές τους που δεν θα έχουν φυσική παρουσία, βάζει η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα.
Σύμφωνα με την Αρχή, η χρήση των καμερών είναι νόμιμη σε περιπτώσεις πανδημίας για την ταυτόχρονη διδασκαλία σε μαθητές με φυσική παρουσία στην τάξη και σε μαθητές με τη μέθοδο
της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, αλλά απαγορεύεται η καταγραφή και αποθήκευση των μαθημάτων.



Κεραμέως: Νόμιμος ο σκοπός της διάταξης για τη σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση
kerameos


Σχετικά με το ζήτημα της ρύθμισης για τη σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση που νομοθετήθηκε πρόσφατα, και με αφορμή τη σημερινή ανακοίνωση της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, η Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων Νίκη Κεραμέως έκανε την ακόλουθη δήλωση:

«Όταν η Πολιτεία προβλέπει τη δυνατότητα για ορισμένους μαθητές να μείνουν εκτός σχολείου για προληπτικούς λόγους προστασίας της ατομικής και δημόσιας υγείας, είναι και αυτονόητη υποχρέωση της Πολιτείας να μεριμνήσει για την πρόσβαση των μαθητών αυτών στην εκπαιδευτική διαδικασία εξ αποστάσεως.»

Παρά την εκστρατεία παραπληροφόρησης και τη δίκη προθέσεων, με τη σημερινή της ανακοίνωση η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα αποσαφήνισε ότι είναι καταρχήν νόμιμος ο σκοπός της ταυτόχρονης διδασκαλίας σε μαθητές με φυσική παρουσία και σε άλλους μαθητές με τη μέθοδο της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, όπως προβλέπεται στην πρόσφατη ρύθμιση, ότι το Υπουργείο Παιδείας είχε συμβουλευθεί την Αρχή πριν τη διαμόρφωση της ρύθμισης και ενσωμάτωσε συγκεκριμένες προτάσεις της.

Με Υπουργική Απόφαση θα οριστούν, μεταξύ άλλων, οι λεπτομέρειες της εφαρμογής της διάταξης, καθώς και μέτρα για τη διασφάλιση της προστασίας των προσωπικών δεδομένων των συμμετεχόντων, λαμβανομένων υπόψη των δικαιωμάτων πρωτίστως μαθητών και εκπαιδευτικών καθώς και τυχόν άλλων ενδιαφερομένων».

Διευκρινίσεις του υπουργείου Παιδείας με οκτώ ερωτήσεις - απαντήσεις 

Μετά τις αντιρρήσεις που διατύπωσαν εκπαιδευτικοί και την απόφαση της Αρχής, το υπουργείο Παιδείας προχώρησε σε διευκρινιστικές ερωτήσεις και απαντήσεις που ξεκαθαρίζουν τα δεδομένα και το τι ακριβώς ισχύει για τη χρήση των καμερών στις σχολικές αίθουσες:


Τι προβλέπει η νέα ρύθμιση;

Προβλέπει εκτενέστερο θεσμικό πλαίσιο για τη σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση, ιδιαίτερα, δε, τώρα που προχωρούμε σε σταδιακή επαναλειτουργία σχολείων, με δυνατότητα για κάποιους μαθητές να απουσιάζουν για συγκεκριμένους λόγους. Ειδικότερα:

• Προβλέπεται, όπως είχε αναγγελθεί, η δυνατότητα ταυτόχρονης διδασκαλίας σε μαθητές που συμμετέχουν στο μάθημα με φυσική παρουσία και σε μαθητές που συμμετέχουν εξ αποστάσεως, σε περίπτωση επιδημικής νόσου (όπως αυτή που βιώνουμε τώρα λόγω του κορωνοϊού COVID-19)

• Επιπλέον, προβλέπεται, σε περίπτωση έκτακτου ή απρόβλεπτου γεγονότος, η δυνατότητα συνολικής σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, για όσο διαρκεί η έκτακτη ή απρόβλεπτη συνθήκη (π.χ. σε περίπτωση φυσικών καταστροφών).

Ως εξαιρετική διάταξη, η σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση θεσπίστηκε και στη χώρα μας, ώστε να μετριαστούν οι δυσμενείς επιπτώσεις σε περιπτώσεις υγειονομικής κρίσης ή άλλης έκτακτης ανάγκης.

Εκτός από τις γενικές ρυθμίσεις για τη σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση όταν προβλέπεται έκτακτο ή απρόβλεπτο γεγονός, η ρύθμιση προβλέπει και τη δυνατότητα ταυτόχρονης διδασκαλίας σε μαθητές με φυσική παρουσία και εξ αποστάσεως σε ειδικές περιστάσεις. Γιατί εισάγετε αυτή τη συγκεκριμένη ρύθμιση;

Η ταυτόχρονη διδασκαλία σε μαθητές, που συμμετέχουν στο μάθημα με φυσική παρουσία και σε άλλους που απουσιάζουν και συμμετέχουν εξ αποστάσεως μέσω σύγχρονης τηλεκπαίδευσης προβλέπεται αποκλειστικά και μόνο σε περιπτώσεις επιδημικών νόσων. Ακριβώς την ανάγκη αυτή βιώνουμε τώρα κατά τη σταδιακή επαναλειτουργία των σχολείων.

Μέριμνα του Υπουργείου είναι να μην μείνει κανείς μαθητής πίσω, να μην αποκοπούν δηλαδή από την εκπαιδευτική διαδικασία οι μαθητές εκείνοι που πρέπει να παραμείνουν σπίτι. Να μην τιμωρηθούν, επειδή προστατεύουν την υγεία τη δική τους, των οικογενειών τους, του κοινωνικού συνόλου, παραμένοντας εκτός σχολικής αίθουσας, ακολουθώντας τις συστάσεις των ειδικών. Χωρίς την επιλογή της ζωντανής μετάδοσης, μαθητές, σπουδαστές και φοιτητές μπορεί να μείνουν μήνες αποκομμένοι από κάθε μαθησιακή διαδικασία.

Όταν η Πολιτεία προβλέπει τη δυνατότητα για ορισμένους μαθητές να μείνουν εκτός σχολείου για προληπτικούς λόγους προστασίας της ατομικής και δημόσιας υγείας, είναι και αυτονόητη υποχρέωση της Πολιτείας να μεριμνήσει για την πρόσβαση των μαθητών αυτών στην εκπαιδευτική διαδικασία εξ αποστάσεως.

Υποκαθίσταται η δια ζώσης διδασκαλία;

Ασφαλώς και όχι. Η σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση δεν μπορεί να υποκαταστήσει τη δια ζώσης διδασκαλία. Είναι ένα χρήσιμο εργαλείο ανάγκης σε έκτακτες περιπτώσεις, ώστε να μην αποξενωθούν οι μαθητές από τη μαθησιακή διαδικασία για το διάστημα κατά το οποίο επικρατούν οι ανωτέρω έκτακτες συνθήκες.

Προβλέπεται βιντεοσκόπηση του μαθήματος μέσα από την τάξη;

Όχι. Η διάταξη προβλέπει ότι στις περιπτώσεις αυτές επιδημικής νόσου, όπως αυτή που βιώνουμε – επιτρέπεται μόνο η ζωντανή μετάδοση ήχου και εικόνας σε πραγματικό χρόνο, για όσο διαρκεί η διδασκαλία, με αποκλειστικούς αποδέκτες τους μαθητές. Απαγορεύεται ρητά η καταγραφή και η αποθήκευση του παραδιδόμενου μαθήματος.

Θα εγκατασταθούν κάμερες στις τάξεις και θα γίνεται καταγραφή;

Όχι. Καμία εγκατάσταση κάμερας δεν θα γίνει στις τάξεις. Θα χρησιμοποιείται απλός φορητός ηλεκτρονικός εξοπλισμός, όπως αυτός που χρησιμοποιούνταν για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, δηλαδή υπολογιστής, τάμπλετ, κινητό, όποια συσκευή διατίθεται, που θα εξυπηρετεί τις ανάγκες της σύνδεσης του εκπαιδευτικού με τους μαθητές του για το συγκεκριμένο σκοπό. Οι μαθητές θα μπορούν να συνδέονται και μέσω σταθερού τηλεφώνου, με αστική χρέωση.

Μπορεί να συνδεθεί ψηφιακά οποιοσδήποτε με τη φυσική τάξη;

Όχι, ο σύνδεσμος μέσω του οποίου συνδέονται οι μαθητές που μένουν σπίτι για λόγους προστασίας της ατομικής και δημόσιας υγείας δίδεται αποκλειστικά σε αυτούς από τον εκπαιδευτικό. Προ της σύνδεσης των εν λόγω μαθητών με την τάξη, ο εκπαιδευτικός πρέπει πρώτα να τους επιτρέψει την είσοδο στην πλατφόρμα. Ο εκπαιδευτικός έχει τον πλήρη έλεγχο των εισερχόμενων συμμετεχόντων και όλης της διαδικασίας σύγχρονης τηλεκπαίδευσης.

Τίθεται ζήτημα προσωπικών δεδομένων των μαθητών;

Για τη διασφάλιση της προστασίας τυχόν προσωπικών δεδομένων, το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων έχει λάβει όλα τα ενδεδειγμένα μέτρα. Η διάταξη διαμορφώθηκε μετά από διαβούλευση με την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα και ενσωματώνει περισσότερες εγγυήσεις ακόμη και από αυτές που απαιτεί το ενωσιακό δίκαιο και η ελληνική νομοθεσία. Επιπλέον η λήψη θα εστιάζει μόνο στον πίνακα ή/και τον εκπαιδευτικό, και όχι στους μαθητές. Ο εκπαιδευτικός διατηρεί τη δυνατότητα σίγασης της φωνής μαθητή, ή ακόμα και διακοπής της μετάδοσης, εάν το κρίνει απαραίτητο.

Είναι υποχρεωτική η ταυτόχρονη μετάδοση του μαθήματος από την τάξη μέσω σύγχρονης τηλεκπαίδευσης στην περίπτωση της επιδημικής νόσου;

Η ρύθμιση προβλέπει τη δυνατότητα παροχής εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, με τη χρήση τεχνολογίας για ταυτόχρονη μετάδοση μαθήματος σε πραγματικό χρόνο από εκπαιδευτικό.
Όπως προαναφέρθηκε, η ταυτόχρονη διδασκαλία σε μαθητές, που συμμετέχουν στο μάθημα με φυσική παρουσία και σε άλλους που απουσιάζουν και συμμετέχουν εξ αποστάσεως, προβλέπεται μόνο ως δυνατότητα και μόνο σε περίπτωση επιδημικής νόσου.


Η απόφαση της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα

Νωρίτερα η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα είχε αποφανθεί ότι είναι νόμιμη η εξ αποστάσεως εκπαίδευση με μετάδοση του μαθήματος, αλλά όχι η αποθήκευση- επεξεργασία.

Ειδικότερα, ο πρόεδρος και μέλη της Αρχής πραγματοποίησαν τηλεδιασκέψεις με το προεδρείο και τη νομική σύμβουλο της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας, με μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου της ΟΛΜΕ και εκπροσώπους του Πανελλήνιου Συλλόγου Αναπληρωτών Δασκάλων, μετά από σχετικά αιτήματά τους.

Αφορμή για την πραγματοποίηση της τηλεδιάσκεψης αυτής απετέλεσε νομοθετικό πλαίσιο του υπουργείου Παιδείας για με τη μέθοδο της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης.

Κατόπιν αυτών, η Αρχή παρατηρεί ότι «ο σκοπός της συγκεκριμένης επεξεργασίας που συνίσταται στην παροχή εκπαίδευσης είναι κατ’ αρχήν νόμιμος και μπορεί να αποτελέσει, υπό προϋποθέσεις, τη βάση για τη σύννομη επεξεργασία των προσωπικών δεδομένων των διδασκόντων και των μαθητών στο πλαίσιο της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης».

Πέραν όμως «της απαγόρευσης της καταγραφής και αποθήκευσης του μαθήματος», ύστερα από συμβουλευτική σύσταση της Αρχής, ορίστηκε ο υπεύθυνος επεξεργασίας, περιορίστηκε ο σκοπός χρήσης των μεταδιδομένων (πληροφορίες που παράγονται κατά τη λειτουργία των συστημάτων τηλεκπαίδευσης, π.χ. δεδομένα για τους χρόνους διάσκεψης ενός χρήστη) και «θεσπίσθηκε η υποχρέωση καταστροφής τους».

Περαιτέρω ετέθη, ως προϋπόθεση για την έκδοση της υπουργικής απόφασης που θα εξειδικεύσει τη σχετική νομοθετική ρύθμιση, «η διενέργεια εκτίμησης αντικτύπου». Με την υπουργική αυτή απόφαση «θα οριστούν, πλην άλλων, και οργανωτικά και τεχνικά μέτρα για τη διασφάλιση της προστασίας των προσωπικών δεδομένων των συμμετεχόντων. Με την απόφαση αυτή θα ολοκληρωθεί ο σχεδιασμός του νέου τρόπου διδακτικής και θα είναι δυνατή η συνολική αξιολόγησή του από την άποψη της αρχής της αναλογικότητας που διέπει το δίκαιο των προσωπικών δεδομένων».

Παράλληλα, η Αρχή αναγνωρίζει ότι «η ταυτόχρονη διδασκαλία συνεπάγεται περισσότερους κινδύνους στα δικαιώματα των εκπαιδευτικών και των μαθητών εν συγκρίσει με τη διδασκαλία στην τάξη». Για τον λόγο αυτό, άλλωστε, προβλέπεται μόνο κατ’ εξαίρεση σε περίπτωση επιδημικής νόσου.

Υπογραμμίζει όμως, η Αρχή ότι «η εφαρμογή της διάταξης εξαρτάται από τη διενέργεια εκτίμησης αντικτύπου των σχεδιαζόμενων πράξεων επεξεργασίας στην προστασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, η οποία διενεργείται με συγκεκριμένη μεθοδολογία, ώστε να προσδιοριστούν τα κατάλληλα μέτρα αντιμετώπισης των κινδύνων, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται οι εγγυήσεις, τα μέτρα και οι μηχανισμοί ασφάλειας μέσω των οποίων διασφαλίζεται η προστασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, λαμβάνοντας υπόψη τα δικαιώματα και τα έννομα συμφέροντα των εκπαιδευτικών, των μαθητών, ανάλογα με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους, και άλλων ενδιαφερόμενων προσώπων».


Ειδήσεις σήμερα

Κορωνοϊός - Τσιόδρας: «Μην το παίρνουμε στα αστεία, τις τελευταίες ημέρες υπήρξε χαλάρωση» - 18 νέα κρούσματα

Με μάσκα, αποστάσεις ασφαλείας και έως 50 άτομα στις Εκκλησίες

Χαρδαλιάς: Ελεύθερες μετακινήσεις προς την Κρήτη και την ηπειρωτική Ελλάδα από 18 Μαΐου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

Ρoή Ειδήσεων

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα

ΣΧΟΛΙΑ (73)

Προφεσόρος

Λοιπόν, η τάξη, κύριοι του Υπουργειου ,είναι ζωντανός οργανισμός. Δεν μπαίνει στα σαλόνια και στα δωμάτια της κυρα Τασίας για να μη χάσει live lesson ο κάθε Κωστάκης. Μπορεί να παίρνει σημειώσεις μαζί με tutorial για κατανόηση. Η Κεραμέως μου φαίνεται θέλει κομμάτι απο την πίτα της δημοσιότητας..

Ελένη

Οι μαθητές που ανήκουν στις ευπαθείς ομάδες και διακόπτουν προσωρινά την προσέλευση στο σχολείο δικαιούνται εδώ και δεκαετίες κατ'οίκον διδασκαλία!!! Άρα αντί το Υπουργείο να τσιγκουνεύεται, να φροντίσει να εντάξει τους απόντες μαθητές από λοιμώδεις επιδημίες στο ίδιο πλαίσιο και να προσλάβει τους νέους διδάσκοντες που απαιτούνται, οι οποίοι θα κάνουν σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση αφού σε περίπτωση λοιμώδους επιδημίας δεν μπορούν να πάνε στο σπίτι του μαθητή. Όσο για κάποιους που ισχυρίστηκαν ότι οι εκπαιδευτικοί αντιδρούν διότι δε θέλουν αξιολόγηση, μάλλον δεν έχουν καταλάβει ότι σφοδρότερα αντιδρούν οι ΓΟΝΕΙΣ που δεν ζητήθηκε η συγκατάθεσή τους και οι ΜΑΘΗΤΕΣ που δεν θέλουν να γίνουν παίκτες σε reality show! Η κυβέρνηση μόλις έχασε πολλούς ψηφοφόρους ανάμεσα στους γονείς για τις πρακτικές απολυταρχικού καθεστώτος που επιδεικνύει στο θέμα της ιδιωτικότητας των ανηλίκων!

Tony g

Ολοι εσεις που βγαζετε χολη για τους εκπ/κους στην υγεια σας και περαστικα..Ας διαβαζατε ή ας μπορουσατε να διαβασετε μπας και καταφερνατε και σεις κατι στη ζωη σας..αλλα εσεις γουσταρατε καφετεριουλα και μαγκια κλανια..

Γεωμετρης

Σιγά τη ζωή που κάνουμε εμείς οι εκπαιδευτικό δε μάγκα. Χαλάρωσε. Ένα ςφτωχος δημόσιος υπάλληλος εισαι

Παναγιώτης

Αντιλαμβάνεστε σε τι κατάσταση έχετε περιέλθει και τι συζητατε πάνω σε μια γρίπη; Τα παιδιά συναναστρέφονται κανονικά και το μάθημα δεν είναι δυνατόν να γίνεται έτσι Ούτε ποδόσφαιρο χωρίς φιλάθλους στην κερκίδα δεν γίνεται ρε,πόσο μάλλον "παιδεία" ,όση άφησαν δηλαδή, από το διαδίκτυο

Αχαχαχαχα

Άμα θέλει η Κεραμέως ας προσλάβει ή ας καβατζάρει καθηγητές να κάνουν online μαθήματα στις ευπαθείς ομάδες. Άλλα ΠΑΛΙ στο τζάμπα θέλει να την βγάλει, όπως και μέχρι τώρα. Αχαχαχαχ άκου ζωντανή μετάδοση μέσα από την τάξη. Γελοίοι...

Αυτα τα

Προσωπικα δεδομενα απο καμερες η θα ισχυουν παντου η θα πρεπει να καταργηθουν απο παντου..δηλ τι φοβασαι οτι θα κατσει ο αλλος ν ασχοληθει μαζι σου ρε?σιγα ρε....το καλσον μη σκισεις....στα μαρκετ που σας γραφουνε ολους κ σας παρακολουθανε με τα σεκιουριτυ θαρρεις κι ειστε εγκληματιες εκει δεν βγαινετε να πειτε τιποτε....το κανουνε για τους κλεφτες λεει...αμα θελω το πιστευω...ποιος σου λεει οτι δεν σε παρακολουθανε σαν να εισαι γατι?απο την πολυ παπαγαλια ο κοσμος δεν βλεπει μισο μετρο απο την μυτη του....χαμπαρι δεν παιρνουνε

Στην Μεγ Βρετανία

Απαγορευεται η εξ αποστάσεως εκπαιδευση. Οι εκπαιδευτικοι δε φοβομαστε κατι, τα παιδια προστατεύουμε

ΣΔ

Στη μεγάλη Βρετανία που έχω ζήσει 6 χρόνια δεν υπάρχει τετράγωνο χωρίς κάμερες. Οχι κάμερα αλλά κάμερες! Είναι η χώρα με τις περισσότερες κάμερες στην Ευρώπη.

Megees Neuctea

Πρέπει να γίνει BIg Brother το σχολείο για πολλούς και διάφορους λόγους. Πρώτα πρώτα διότι οι μαθητές που πήγαν βεβαιώσεις ότι είναι κατά δεκάδες χιλιάδες ευπαθής ομάδα, έχουν δικαίωμα στην μάθηση μέσω καταγραφής προσωπικών δεδομένων. Ναι στην καταγραφή.

Πω πω...

Έχε υπόψη σου ότι ακόμα και για να τρολάρεις, πρέπει να ξέρεις συντακτικό. Έλεος...

Η αλλη

Φιλολογος σε δημοσιο γυμνασιο και εστελνε τον γιο της σε ιδιωτικο...δεν μπορεις να χωνεψεις τετοια ατομα ουτε με σοδες...της πλακας εκπαιδευση για παπαγαλος

Είναι κρίμα

Να στερηθούν την εκπαίδευση τα παιδιά που ανήκουν στις ευπαθείς ομάδες τα ίδια ή κάποιο μέλος της οικογένειας τους. Οι εκπαιδευτικοί πρέπει να σκεφτούν κι αυτά τα παιδιά. Μην τ' αφήσουν εκτός εκπαιδευτικής διαδικασίας. Αυτός ήταν ο σκοπός του υπουργείου.

Άσε ρε φίλε

που ήταν αυτός ο σκοπός του υπουργείου. Ας έβαζε αναπληρωτές να κάνουν online μαθήματα στις ευπαθείς ομάδες. Ή ακόμα-ακόμα οι καθηγητές θα μπορούσαν να ανεβάζουν το υλικό του κάθε μαθήματος στις ασύγχρονες πλατφόρμες, όπως γινόταν και μέχρι τώρα. Άλλα έχουν στο μυαλό τους...

Φόρτωση περισσότερων σχολίων
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Απομένουν χαρακτήρες
* Υποχρεωτικά πεδία

Δείτε Επίσης