Ελένη Μενεγάκη: Οι 439 μέρες που άλλαξαν τη «Βασίλισσα» της τηλεόρασης

Οσα μάθαμε για την τηλεοπτική επιστροφή της, αλλά και όσα αντιληφθήκαμε για την ίδια την τηλεπαρουσιάστρια στη διάρκεια της παρουσίασης της νέας εκπομπής της που κάνει πρεμιέρα στο MEGA στις 13 Σεπτεμβρίου

Η Ελένη Μενεγάκη είναι σαν τα iPhone. Μπορεί τα κινητά τηλέφωνα της Apple να έχουν να παρουσιάσουν κάτι πραγματικά καινοτόμο, ρηξικέλευθο ή ριζοσπαστικό εδώ και πολλά -πάρα πολλά πια- χρόνια, όμως στο τέλος της μέρας, κακά τα ψέματα, είναι αυτά που όλοι θέλουν να έχουν στην τσέπη τους. Και εκείνα στα οποία εμπιστεύονται κάθε φανερή ή αθέατη πλευρά της ζωής τους. Οι συσκευές που όρισαν αυτό που ζούμε σήμερα έχουν ταυτιστεί με το αρχέτυπο, είναι η επιτομή του status symbol, ξέρει τι να περιμένει -αλλά και τι να μην περιμένει- κανείς από αυτές, παραμένουν αλώβητες από τον μικρομεγαλισμό του -εξ Ανατολών- ανταγωνισμού και δεν ακολουθούν ασθμαίνοντας τις εξελίξεις - ή τουλάχιστον δεν σε αφήνουν να το καταλάβεις. Αντιθέτως, όλοι τρέφουν την ισχυρή πεποίθηση ότι τα τεχνολογικά τέκνα του αείμνηστου Στιβ Τζομπς καθοδηγούν τις mainstream τάσεις.

Αφού όμως μιλάμε με τεχνολογικούς όρους, οι 439 ημέρες που θα έχουν μεσολαβήσει από το συγκινητικό πλην διονυσιακό ελέω Νατάσας Θεοδωρίδου «αντίο» -που ήταν στην πραγματικότητα «εις το επανιδείν»- της 1ης Ιουλίου του 2020 μέχρι το μεσημέρι της 13ης Σεπτεμβρίου του 2021, όταν δηλαδή η επιδραστική τηλεπαρουσιάστρια θα επιστρέψει στο τηλεοπτικό καθήκον, μοιάζουν με ένα major update για εκείνη. Δεν πρόκειται για προοικονομία θριάμβου, για χάιδεμα αυτιών ή για την εντελώς ατεκμηρίωτη και μάλλον παρακινδυνευμένη πρόβλεψη ότι η Μενεγάκη θα σκοράρει από τα αποδυτήρια. Αλλωστε αυτό είναι κάτι που μάλλον δεν το περιμένει ούτε η ίδια, δεδομένης της τηλεοπτικής ευφυΐας και βέβαια της πολύχρονης εμπειρίας της. Πώς και από πού λοιπόν τεκμαίρεται το update, η Ελένη 2.0;


Λεμονάδα με την Ελένη

Την προηγούμενη Δευτέρα η τηλεπαρουσιάστρια που, όπως γνωρίζουν και οι πέτρες, δεν συνηθίζει να φλυαρεί στα μέσα ενημέρωσης, να παραχωρεί συνεντεύξεις (κανονικές συνεντεύξεις, όχι στο πόδι δηλώσεις τις πολλές φορές που της στήνουν καραούλι) και αποφεύγει μεθοδικά την πολλή συνάφεια του μιντιακού κόσμου, προσκάλεσε δημοσιογράφους του τηλεοπτικού -και όχι μόνο- ρεπορτάζ στον Βοτανικό Κήπο, Ιουλίας και Αλεξάνδρου Ν. Διομήδους στο Χαϊδάρι. Αφορμή; Το λανσάρισμα της τηλεοπτικής επιστροφής της στο MEGA. Ηταν μάλλον μια αναμενόμενη και λίγο πολύ εθιμοτυπική κίνηση. Εκείνη που δεν ήταν αναμενόμενη ήταν η ανταπόκριση, που μάλλον υπερέβη ακόμα και την πιο αισιόδοξη πρόβλεψη.

Ολοι θέλουν ένα κομμάτι (βλ. μια δήλωση, ένα νεύμα, μια πόζα, μια selfie έστω) της Ελένης και σχεδόν άπαντες ήταν εκεί. Βέβαια, η ίδια ήθελε κυρίως να μιλήσει. Πολύ και για όλα. Ακούγεται λογικό και αναμενόμενο αν αναλογιστεί κανείς πως τους τελευταίους δεκατέσσερις μήνες η επικοινωνία με το κοινό περιορίστηκε μέσα από τις 258 ινσταγκραμικές αναρτήσεις της. Ναι, μια φωτογραφία είθισται να ισοδυναμεί με χίλιες λέξεις, αλλά ποιος δεν θα αντάλλαζε μια φωτογραφία της Ελένης με χίλιες λέξεις από το στόμα της;

Το κάλεσμα ήταν ορισμένο για τις 6 το απόγευμα. Η ίδια κατέφτασε ένα ημίωρο αργότερα. Σε ώρα ΠΑΣΟΚ, θα παρατηρούσε κάποιος πολιτικός συντάκτης. Σε κάθε περίπτωση, ούτε με σπουδή που θα φανέρωνε την ανυπομονησία, ίσως και την αγωνία της, ούτε με καθυστέρηση που θα δικαιολογούσε όσους προπέτες είχαν ενδεχομένως στην άκρη της γλώσσας τους τη δισύλλαβη λέξη «ντίβα» και εκ των πραγμάτων αναγκάστηκαν να τη στραβοκαταπιούν - ευτυχώς, υπήρχε διαθέσιμος άφθονος καφές, τσάι και σπιτική λεμονάδα. Εξάλλου αν είσαι, γιατί οπωσδήποτε χρειάζεται και να φαίνεσαι;

Η Ελένη Μενεγάκη το απόγευμα του επαναλανσαρίσματος της εκπομπής και της τηλεοπτικής περσόνας της, περικυκλωμένη από ανθρώπους που γνώριζε καλά ή λιγότερο καλά, αλλά και από κόσμο που ίσως δεν είχε ξαναδεί ποτέ στη ζωή της, επέλεξε να μη φαίνεται, αλλά να είναι. Ακόμα και ο πιο αδαής θα παρατηρούσε πως η Μενεγάκη δεν επένδυσε σε κάποια ενδυματολογική φαντασμαγορία, δεν έφτιαξε κάποιο στυλιστικό αντιπερισπασμό -εξαιρείται το φωτοστέφανο των μαλλιών της που είναι εκ των ων ουκ άνευ αξεσουάρ και σήμα κατατεθέν της-, δεν ντύθηκε σταρ, αλλά «φόρεσε» την εξάρτυση της εργαζόμενης γυναίκας που με ενθουσιασμό και χαρά επιστρέφει στη δουλειά της.

Ιδια, αλλά άλλη

Η λέξη «χαρά», όσο κοινότοπη ή κλισέ κι αν διαβάζεται, όσο παρεξηγημένη, δαιμονοποιημένη ή μη πιστευτή έχει καταντήσει πια, ή όσο κι αν οι άνθρωποι έχουμε γίνει φιλύποπτοι απέναντί της, μπορεί να περιγράψει με επάρκεια αυτό που απέπνεε η τηλεπαρουσιάστρια. Πάρτε για παράδειγμα το γεγονός ότι δεν επέδειξε ούτε για κλάσμα του δευτερολέπτου ενόχληση ή δυσθυμία στις απειράριθμες προσκλήσεις που δέχτηκε για μια selfie φωτογραφία. Αλλος στη θέση της θα αισθανόταν το δίχως άλλο Αγιος Βασίλης στην τοποθεσία «Μινιόν» κατά την κορύφωση της χριστουγεννιάτικης περιόδου. Οχι όμως η Ελένη Μενεγάκη, που με τον πιο ανάγλυφο τρόπο επιβεβαίωσε εκείνο που νωρίτερα είχε ομολογήσει ενώπιον των δημοσιογράφων. Πως δηλαδή αυτό που την ενδιαφέρει και την τροφοδοτεί είναι η επαφή και η επικοινωνία με τον κόσμο.
Με τους φετινούς συνεργάτες της Γιάννη Μούτσο, Σάββα Πούμπουρα, Δημήτρη Ουγγαρέζο και Ελιάνα Χρυσικοπούλου

Οποιος την είδε στην επίσημη παρουσίαση της εκπομπής δεν έχει δικαίωμα να διατηρεί ούτε ένα τόσο δα ψήγμα αμφιβολίας για του λόγου το αληθές. Ηταν τωόντι εντυπωσιακό να παρατηρεί κανείς έναν άνθρωπο τόσο πηγαία χαρούμενο, απροβάριστα χαμογελαστό, όχι απαραίτητα προετοιμασμένο, αλλά διαθέσιμο να απαντήσει σε κάθε ερώτημα που του τέθηκε, μια γυναίκα που κατάφερε να εξημερώσει με μαστοριά μια λαίμαργη αγέλη άγριων ζώων. Σαν να βλέπεις Πρωτοχριστιανό να πανηγυρίζει έξαλλα που επιτέλους ο Ρωμαίος αυτοκράτορας τον έριξε στον λάκκο με τα λιοντάρια.

Και αυτό δεν είχε να κάνει με το γεγονός ότι ήρθε προπονημένη για να απαντήσει σε ό,τι κι αν τη ρωτούσαν. Αλλά διατεθειμένη και ανοιχτή. Αλλωστε ομολόγησε ανάμεσα στο πλήθος που είχε σχηματίσει κύκλο γύρω της -όπως οι ιθαγενείς περιβάλλουν τον σοφό σαμάνο της φυλής- πως οι περισσότερες ερωτήσεις που δέχτηκε ήταν μάλλον εκείνες που δεν περίμενε και που η ίδια δεν είχε σκεφτεί. Μία από αυτές ήταν και η ερώτηση του «Gala» σχετικά με την ελληνική τηλεόραση μετά το ξέσπασμα του #MeToo, για τη διαφορετική προσέγγιση των θεμάτων και τον διαφορετικό λόγο που αρθρώνεται πια από το βήμα της τηλεόρασης. «Θέλω να πιστεύω ότι έχω και την εμπειρία αλλά και την ωριμότητα να διαχειριστώ θέματα που θέλουν πολλή προσοχή, είναι πιο δύσκολα.


Νομίζω ότι σε μια τέτοια περίοδο ίσως σε κάποια πράγματα είναι σαν να πέσανε οι μάσκες, σαν να είδαμε κάτι πίσω απ’ αυτό που ως τώρα βλέπαμε. Πολλές φορές μένουμε σε ένα πρώτο επίπεδο ανάγνωσης. Η περσινή χρονιά ήταν και για μένα ξάφνιασμα», είπε μεταξύ άλλων, ενώ λίγο αργότερα, όταν την προσεγγίσαμε για να την ευχαριστήσουμε για την πρόσκληση, έσπευσε να μας ευχαριστήσει εγκάρδια για το μάλλον αναπάντεχο αλλά καλοδεχούμενο τελικά ερώτημα. Ευγενική οικοδέσποινα ή μαστόρισσα της επικοινωνίας; Γιατί όχι και τα δύο;

Περιμένοντας τη μεγαλη επιστροφη

Τι είναι όμως τελικά εκείνο που κάνει την επιστροφή της Ελένης Μενεγάκη πολυαναμενόμενη; Και αυτό δεν αφορά μόνο τους δημοσιογράφους που έχουν ούτως ή άλλως επαγγελματικό ενδιαφέρον, αλλά και το κοινό, όπως μπορεί να διαπιστώσει κανείς από τα σχόλια που της καταθέτουν στο Instagram οι followers της, οι οποίοι αθροίζονται πια σε 1,2 εκατομμύρια.

Πώς μια τηλεοπτική προσωπικότητα, πάνω στην οποία πάλαι ποτέ βασίστηκε και μέσω της οποίας αποκρυσταλλώθηκε για την ντόπια ποπ κουλτούρα το στερεότυπο της ξανθιάς, ακροθιγώς αφελούς τηλεπαρουσιάστριας που αντιμετωπίζει τη ζωή με ελαφράδα και άγνοια κινδύνου, κατάφερε να μην «καεί», να μην υπερκαταναλωθεί, όχι μόνο να υπάρχει, αλλά και να θεωρείται μια περίπτωση sui generis και ένα case study για τους aficionados του τηλεοπτικού ρεπορτάζ; Πώς η Ελένη Μενεγάκη πέτυχε να μην είναι απλώς σχολή -και ας είμαστε ειλικρινείς, ένα πρώτης τάξεως copy paste- για εκκολαπτόμενες συναδέλφους της αλλά θεσμός; Πώς έμεινε αλώβητη από τη σκόνη του χρόνου; Προφανώς με πολλή δουλειά, στρατηγική, πίστη στον εαυτό της, αλλά και εμπιστοσύνη των άλλων στο αφήγημά της, ίσως με μια ιδέα τύχης. Αλλά και με ειλικρίνεια.

Δεν απαρνήθηκε ποτέ τις τηλεοπτικές καταβολές και το παρελθόν της. Αντιθέτως, τις εξέλιξε, έχτισε πάνω τους, σμίλεψε τα πλεονεκτήματά της και λείανε τα ντεφό της. Δεν υποσχέθηκε ποτέ τον ουρανό με τ’ άστρα στους τηλεθεατές, ούτε έταξε λαγούς με πετραχήλια - ακόμα και τώρα παραμένει φειδωλή και μετρημένη, λέει πως θα επενδύσει σε εκείνο που ξέρει καλύτερα να κάνει. Μονολιθική; Μπορεί. Γιατί όμως όχι κλασική;

Επιπλέον, δεν προσπάθησε με νύχια και με δόντια να γαντζωθεί στον τηλεοπτικό θρόνο που πολλοί της αποδίδουν. Αποχώρησε -με ηρωική έξοδο, είναι η αλήθεια-, πήρε απόσταση, έδωσε χρόνο στον εαυτό της, αλλά και στο κοινό της. «Θεωρώ ότι η αποχή από την τηλεόραση και σε μένα και στους τηλεθεατές, στους όποιους τηλεθεατές με βλέπανε, έκανε καλό. Ωφέλησε και τις δύο πλευρές. Πολύ. Και πολύ καλά το έκανα», είπε στην πρόσφατη παρουσίαση της εκπομπής - και αμέσως μετά παραδέχτηκε, όπως προφανώς κάθε παροπλισμένος εργαζόμενος θα έκανε, ότι δυσκολεύτηκε να διαχειριστεί τον άπλετο ελεύθερο χρόνο που είχε ξαφνικά στη διάθεσή της, τον οποίο όμως δεν σπατάλησε σε φωτογραφήσεις και συνεντεύξεις. Τέλος, αν δει κανείς τη μεγάλη εικόνα, η Μενεγάκη διαχρονικά στις εκπομπές της φρόντισε να διαχωρίζει τη θέση της από την όποια περιρρέουσα τοξικότητα -πολλές φορές εγείροντας μομφές για την αποστασιοποίησή της - before it was cool.

Βεβαίως, πιθανότατα ελάχιστα από αυτά συναισθάνεται το μαγεμένο πλήθος που την ακολουθούσε θαρρείς σαν χορογραφημένο σε κάθε της βήμα στον Βοτανικό Κήπο του Χαϊδαρίου, δημιουργώντας έναν κυματισμό που στον αφρό του αναδυόταν η Ελένη. Μια γυναίκα που όσο σταρ, ντίβα ή celebrity φαντάζει στα μάτια των άλλων, μοιάζει να πορεύεται έχοντας σφιχτά δοσμένο το ένα της χέρι στο κορίτσι της διπλανής πόρτας που κάποτε ήταν. Αυτή είναι ίσως και η συνταγή της αναπόδραστης επιτυχίας της - αν μιλάμε για φόρμουλα και όχι για την πραγματική φύση της. Είναι προσιτή χωρίς να λαϊκίζει, αγαπητή δίχως να πουλά το ένα της νεφρό για την αποδοχή των άλλων, μας κάνει να πιστεύουμε ότι τη γνωρίζουμε, κι όμως την ίδια στιγμή παλεύουμε να την αποκρυπτογραφήσουμε στριμώχνοντας ένα φαινόμενο σε λέξεις.
«Τροχός της τύχης» στο πλάι του Γιώργου Πολυχρονίου
Στα όπα-όπα με τον Σάκη Ρουβά και τον Ηλία Ψινάκη
Συμφιλιωμένη με την εικόνα της
Με τον Μίνω Κυριακού στα χρόνια του AΝΤ1
Με τις φιναλίστ των καλλιστείων 2005



Ειδήσεις σήμερα:

Δημοσκόπηση: Προβάδισμα 14 μονάδων της ΝΔ από τον ΣΥΡΙΖΑ

Γιατί η Ιωάννα ανέβασε τη φωτογραφία με το βιτριόλι

Ξανθός: Χωρίς επιστημονική βάση οι θέσεις Πολάκη - «Θου κύριε φυλακή τω στόματι μου», απαντά ο πρώην αναπληρωτής υπουργός
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr