Η INALAN προσέλκυσε 40 εκατ. ευρώ ξένων επενδύσεων στην Ελλάδα, τριπλασίασε το προσωπικό της σε ένα χρόνο και παρέχει δυνατότητα σύνδεσης γρήγορου internet σε πάνω από 600.000 νοικοκυριά - Κατά 44% αυξήθηκε ο κύκλος εργασιών της.
Σοβαρές επιφυλάξεις ΟΚΕ για το ν.σ. του υπ. Περιβάλλοντος
Σοβαρές επιφυλάξεις ΟΚΕ για το ν.σ. του υπ. Περιβάλλοντος
Tις σοβαρές επιφυλάξεις της εξέφρασε η Ολομέλεια της Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής (Ο.Κ.Ε.), επί του Σχεδίου Νόμου «Ποινική προστασία του περιβάλλοντος» που εστάλη από το Υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής....
Tις σοβαρές επιφυλάξεις της εξέφρασε η Ολομέλεια της Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής (Ο.Κ.Ε.), επί του Σχεδίου Νόμου «Ποινική προστασία του περιβάλλοντος» που εστάλη από το Υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής.
Στο πλαίσιο της Γενικής Αξιολόγησης αναφέρεται ότι στο εθνικό σύστημα της ποινικής προστασίας του περιβάλλοντος (άρθρο 28 του Νόμου 1650/86 για την Προστασία του Περιβάλλοντος κατ’ επιταγή του Άρθρου 24 του Συντάγματος του 1975) περιλαμβάνεται μεγαλύτερο εύρος νομοθετικών πράξεων από αυτό που προβλέπει η Οδηγία ως υποχρεωτικό για τα κράτη-μέλη. Τα αποτελέσματα όμως αυτού του νομικού οπλοστασίου δυστυχώς είναι πενιχρά, καθώς το πρόβλημα δεν είναι το ανεπαρκές θεσμικό πλαίσιο, αλλά η έλλειψη πολιτικής βούλησης για την άμεση και πιστή εφαρμογή του.
Όσον αφορά ειδικότερα το υπό αξιολόγηση Σχέδιο Νόμου, διαπιστώθηκε ότι αυτό αποτελεί άθροισμα περιβαλλοντικών διατάξεων, χωρίς ενιαίο υπόβαθρο συνεκτικής περιβαλλοντικής πολιτικής. Πρόβλημα που έχει διαπιστωθεί σε άλλα σχετικά νομοθετήματα, για τα οποία έχει γνωμοδοτήσει η Ο.Κ.Ε. κατά το παρελθόν. Το μόνο ζήτημα για το οποίο υπάρχει σαφής άξονας είναι η διαχείριση των αποβλήτων, η οποία όμως προωθείται μόνο μέσω εγκαταστάσεων επεξεργασίας αποβλήτων. Για το σχετικό ζήτημα η Ο.Κ.Ε. επισημαίνει ότι είναι αναγκαία η ορθή μεταφορά των προβλέψεων της Οδηγίας για υποχρεωτική χωριστή συλλογή των απορριμμάτων στην πηγή, ώστε να προωθηθεί η οικονομική και οικολογικά ασφαλής διαχείριση των απορριμμάτων.
Επίσης, διαπιστώθηκε ότι στο Σχέδιο Νόμου, επιπλέον των ρυθμίσεων της Οδηγίας, υπάρχει προσθήκη ρυθμιστικών διατάξεων οι οποίες επιβάλλουν, χωρίς λόγο, περιορισμούς στη λειτουργία των επιχειρήσεων, βιομηχανικών και άλλων.
Σε άλλο σημείο η Ο.Κ.Ε. επισημαίνει ότι θα πρέπει να παραληφθεί από το ρυθμιστικό πεδίο του Σχεδίου Νόμου ο προσδιορισμός του περιεχομένου των Μελετών Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και της διαδικασίας αδειοδότησης των παραγωγικών δραστηριοτήτων και να αντιμετωπιστεί χωριστά, λαμβάνοντας υπόψη συνολικά όλα τα στάδια επιχειρηματικής αδειοδότησης.
Αναφορικά τώρα με τις κατ’ άρθρον παρατηρήσεις, οι σημαντικότερες επικεντρώνονται στα ακόλουθα:
Στο πλαίσιο της Γενικής Αξιολόγησης αναφέρεται ότι στο εθνικό σύστημα της ποινικής προστασίας του περιβάλλοντος (άρθρο 28 του Νόμου 1650/86 για την Προστασία του Περιβάλλοντος κατ’ επιταγή του Άρθρου 24 του Συντάγματος του 1975) περιλαμβάνεται μεγαλύτερο εύρος νομοθετικών πράξεων από αυτό που προβλέπει η Οδηγία ως υποχρεωτικό για τα κράτη-μέλη. Τα αποτελέσματα όμως αυτού του νομικού οπλοστασίου δυστυχώς είναι πενιχρά, καθώς το πρόβλημα δεν είναι το ανεπαρκές θεσμικό πλαίσιο, αλλά η έλλειψη πολιτικής βούλησης για την άμεση και πιστή εφαρμογή του.
Όσον αφορά ειδικότερα το υπό αξιολόγηση Σχέδιο Νόμου, διαπιστώθηκε ότι αυτό αποτελεί άθροισμα περιβαλλοντικών διατάξεων, χωρίς ενιαίο υπόβαθρο συνεκτικής περιβαλλοντικής πολιτικής. Πρόβλημα που έχει διαπιστωθεί σε άλλα σχετικά νομοθετήματα, για τα οποία έχει γνωμοδοτήσει η Ο.Κ.Ε. κατά το παρελθόν. Το μόνο ζήτημα για το οποίο υπάρχει σαφής άξονας είναι η διαχείριση των αποβλήτων, η οποία όμως προωθείται μόνο μέσω εγκαταστάσεων επεξεργασίας αποβλήτων. Για το σχετικό ζήτημα η Ο.Κ.Ε. επισημαίνει ότι είναι αναγκαία η ορθή μεταφορά των προβλέψεων της Οδηγίας για υποχρεωτική χωριστή συλλογή των απορριμμάτων στην πηγή, ώστε να προωθηθεί η οικονομική και οικολογικά ασφαλής διαχείριση των απορριμμάτων.
Επίσης, διαπιστώθηκε ότι στο Σχέδιο Νόμου, επιπλέον των ρυθμίσεων της Οδηγίας, υπάρχει προσθήκη ρυθμιστικών διατάξεων οι οποίες επιβάλλουν, χωρίς λόγο, περιορισμούς στη λειτουργία των επιχειρήσεων, βιομηχανικών και άλλων.
Σε άλλο σημείο η Ο.Κ.Ε. επισημαίνει ότι θα πρέπει να παραληφθεί από το ρυθμιστικό πεδίο του Σχεδίου Νόμου ο προσδιορισμός του περιεχομένου των Μελετών Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και της διαδικασίας αδειοδότησης των παραγωγικών δραστηριοτήτων και να αντιμετωπιστεί χωριστά, λαμβάνοντας υπόψη συνολικά όλα τα στάδια επιχειρηματικής αδειοδότησης.
Αναφορικά τώρα με τις κατ’ άρθρον παρατηρήσεις, οι σημαντικότερες επικεντρώνονται στα ακόλουθα:
Πρώτον, στα άρθρα 16 και 22 του Σχεδίου Νόμου περιλαμβάνονται ρυθμίσεις που δίνουν προτεραιότητα διαχείρισης στις εγκαταστάσεις ανάκτησης σύμμεικτων αστικών αποβλήτων.
Η Ο.Κ.Ε. επεσήμανε ότι η χώρα υποχρεούται να προωθήσει τη διαλογή στην πηγή και στο βαθμό που δεν αποδίδει πλήρως η μέθοδος αυτή να διαθέτει και εγκαταστάσεις ανάκτησης σύμμεικτων αστικών αποβλήτων.
Δεύτερον, με τον τρόπο που είναι διατυπωμένο το άρθρο 27 αντί να πάμε σαν χώρα υποχρεωτικά για χωριστή συλλογή στην πηγή, του χαρτιού, μετάλλου, πλαστικού και γυαλιού μέχρι το 2015, απλώς «ενθαρρύνουμε» τη χωριστή συλλογή. Έτσι ουσιαστικά πριμοδοτούμε τη σύμμεικτη διαχείριση αποβλήτων σε πολύ ακριβότερες μονάδες και εργοστάσια με τις παρεπόμενες κοινωνικές και οικονομικές επιπτώσεις.
Τρίτον, στο άρθρο 35 εκφράζεται έντονα η διαφωνία της Ο.Κ.Ε. για την κατάργηση της απαίτησης της ΚΥΑ 107017/06 να υπόκεινται σε διαδικασία έγκρισης Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων το περιεχόμενο του Εθνικού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων και εκείνο των ειδικών ρευμάτων, τη στιγμή που αποτελεί θεσμική υποχρέωση της χώρας στο Ευρωπαϊκό και Εθνικό Δίκαιο.
Τέταρτον, στο άρθρο 43 η Ο.Κ.Ε. προτείνει το Ειδικό Τέλος Ταφής να εφαρμόζεται και σε οποιονδήποτε άλλο κωδικό του Ευρωπαϊκού Καταλόγου Αποβλήτων (εκτός από αυτούς που αναφέρονται), εάν και εφόσον έχουν διαμορφωθεί οι προϋποθέσεις επεξεργασίας. Σε αντίθετη περίπτωση επισημάνθηκε ο μεγάλος κίνδυνος μετακύλισης του κόστους στον πολίτη, χωρίς την αντίστοιχη ανταποδοτικότητα.
Τέλος, σοβαρές αντιρρήσεις εκφράστηκαν και για το άρθρο 57 που επιτρέπει την υλοποίηση έργων ανάκτησης και διαχείρισης αποβλήτων χωρίς περιβαλλοντική αδειοδότηση, αλλά και κατά παρέκκλιση του εγκεκριμένου Περιφερειακού Σχεδιασμού. Η Ο.Κ.Ε. επισημαίνει ότι η ένταξη των νέων εγκαταστάσεων διαχείρισης αποβλήτων θα πρέπει να γίνεται μέσα από επικαιροποίηση του ΠΕΣΔΑ και όχι κατά παρέκκλιση.
Επισυνάπτεται το πλήρες κείμενο της Γνώμης.
Η Ο.Κ.Ε. επεσήμανε ότι η χώρα υποχρεούται να προωθήσει τη διαλογή στην πηγή και στο βαθμό που δεν αποδίδει πλήρως η μέθοδος αυτή να διαθέτει και εγκαταστάσεις ανάκτησης σύμμεικτων αστικών αποβλήτων.
Δεύτερον, με τον τρόπο που είναι διατυπωμένο το άρθρο 27 αντί να πάμε σαν χώρα υποχρεωτικά για χωριστή συλλογή στην πηγή, του χαρτιού, μετάλλου, πλαστικού και γυαλιού μέχρι το 2015, απλώς «ενθαρρύνουμε» τη χωριστή συλλογή. Έτσι ουσιαστικά πριμοδοτούμε τη σύμμεικτη διαχείριση αποβλήτων σε πολύ ακριβότερες μονάδες και εργοστάσια με τις παρεπόμενες κοινωνικές και οικονομικές επιπτώσεις.
Τρίτον, στο άρθρο 35 εκφράζεται έντονα η διαφωνία της Ο.Κ.Ε. για την κατάργηση της απαίτησης της ΚΥΑ 107017/06 να υπόκεινται σε διαδικασία έγκρισης Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων το περιεχόμενο του Εθνικού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων και εκείνο των ειδικών ρευμάτων, τη στιγμή που αποτελεί θεσμική υποχρέωση της χώρας στο Ευρωπαϊκό και Εθνικό Δίκαιο.
Τέταρτον, στο άρθρο 43 η Ο.Κ.Ε. προτείνει το Ειδικό Τέλος Ταφής να εφαρμόζεται και σε οποιονδήποτε άλλο κωδικό του Ευρωπαϊκού Καταλόγου Αποβλήτων (εκτός από αυτούς που αναφέρονται), εάν και εφόσον έχουν διαμορφωθεί οι προϋποθέσεις επεξεργασίας. Σε αντίθετη περίπτωση επισημάνθηκε ο μεγάλος κίνδυνος μετακύλισης του κόστους στον πολίτη, χωρίς την αντίστοιχη ανταποδοτικότητα.
Τέλος, σοβαρές αντιρρήσεις εκφράστηκαν και για το άρθρο 57 που επιτρέπει την υλοποίηση έργων ανάκτησης και διαχείρισης αποβλήτων χωρίς περιβαλλοντική αδειοδότηση, αλλά και κατά παρέκκλιση του εγκεκριμένου Περιφερειακού Σχεδιασμού. Η Ο.Κ.Ε. επισημαίνει ότι η ένταξη των νέων εγκαταστάσεων διαχείρισης αποβλήτων θα πρέπει να γίνεται μέσα από επικαιροποίηση του ΠΕΣΔΑ και όχι κατά παρέκκλιση.
Επισυνάπτεται το πλήρες κείμενο της Γνώμης.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα