Βενιάμης: Η ελληνόκτητη ναυτιλία να έχει την υψηλότερη δυνατή συνεισφορά στην εθνική οικονομία
Βενιάμης: Η ελληνόκτητη ναυτιλία να έχει την υψηλότερη δυνατή συνεισφορά στην εθνική οικονομία
Ο πρόεδρος της ΕΕΕ τόνισε ότι το 2018 βρίσκει την ελληνόκτητη ναυτιλία να διατηρεί ακάθεκτη τα υψηλά ποσοστά πλοιοκτησίας στη διεθνή ναυτιλιακή κατάταξη
Την διατήρηση της παγκόσμιας πρωτοκαθεδρίας και το 2018 της ελληνόκτητης ναυτιλίας, την πρόθεση του ελληνικού εφοπλισμού για μεγιστοποίηση της συνεισφοράς του στην ελληνική οικονομία, την αύξηση στου συναλλάγματος σε επίπεδα προ capital controls, την ανάγκη αναβάθμισης της ναυτικής εκπαίδευσης και το μέτωπο με την ΕΕ για θέματα φορολογίας που οδηγείται σε λύση επεσήμανε μεταξύ άλλων ο Θεόδωρος Βενιάμης στην ομιλία του στο πλαίσιο της Γενικής Συνέλευσης της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών εδώ στο οικείο περιβάλλον του Ιδρύματος Ευγενίδου, στο οποίο μας φιλοξενεί όπως πάντοτε ο φίλος και συνάδελφος Λεωνίδας Δημητριάδης Ευγενίδης
Για την εικόνα της ναυλαγοράς το 2017 ο Θ.Βενιάμης επεσήμανε:
«Το προηγούμενο έτος, αν και παρατηρήθηκαν πολλές διακυμάνσεις στις ναυλαγορές, η μεγάλη, σε διάρκεια και ένταση, ναυτιλιακή κρίση φάνηκε να ξεπερνιέται οριστικά. Το 2018 διαφαίνεται μια χρονιά όπου όλοι οι επιμέρους κλάδοι θα μπορέσουν να επιστρέψουν σε ρυθμούς ανάκαμψης και κερδοφορίας.
Ήδη, η βελτίωση στην ναυλαγορά ξηρού φορτίου είναι ιδιαίτερα ενισχυμένη, κάνοντας πολλούς να προβλέπουν ότι το 2018 θα είναι για τα πλοία ξηρού φορτίου η χρονιά τους, η διόρθωση στα containership έχει ομαλοποιηθεί, αλλά θα πρέπει κα να σταθεροποιηθεί και αναμένουμε με έντονο ενδιαφέρον πότε θα έρθει η ανάκαμψη στους ναύλους των δεξαμενοπλοίων, όπου ο κανόνας της προσφοράς και ζήτησης θα έχει καθοριστικό ρόλο.
Το θετικό αυτό κλίμα και οι προσδοκίες για περαιτέρω βελτίωση της ναυλαγοράς, οδήγησαν τους συναδέλφους μας σε δυναμική επαναδραστηριοποίηση και έγκαιρη επανατοποθέτηση στις εξαγορές τόσο μεταχειρισμένων όσο και σε παραγγελίες νεότευκτων, ακολουθώντας σε αρκετές περιπτώσεις και τη στρατηγική της πολυδιάσπασης του στόλου τους σε διαφορετικούς τύπους πλοίων, ώστε να υποδεχθούμε τη νέα περίοδο με ενισχυμένη τη θέση μας στη διεθνή σκακιέρα».
Για την εικόνα της ναυλαγοράς το 2017 ο Θ.Βενιάμης επεσήμανε:
«Το προηγούμενο έτος, αν και παρατηρήθηκαν πολλές διακυμάνσεις στις ναυλαγορές, η μεγάλη, σε διάρκεια και ένταση, ναυτιλιακή κρίση φάνηκε να ξεπερνιέται οριστικά. Το 2018 διαφαίνεται μια χρονιά όπου όλοι οι επιμέρους κλάδοι θα μπορέσουν να επιστρέψουν σε ρυθμούς ανάκαμψης και κερδοφορίας.
Ήδη, η βελτίωση στην ναυλαγορά ξηρού φορτίου είναι ιδιαίτερα ενισχυμένη, κάνοντας πολλούς να προβλέπουν ότι το 2018 θα είναι για τα πλοία ξηρού φορτίου η χρονιά τους, η διόρθωση στα containership έχει ομαλοποιηθεί, αλλά θα πρέπει κα να σταθεροποιηθεί και αναμένουμε με έντονο ενδιαφέρον πότε θα έρθει η ανάκαμψη στους ναύλους των δεξαμενοπλοίων, όπου ο κανόνας της προσφοράς και ζήτησης θα έχει καθοριστικό ρόλο.
Το θετικό αυτό κλίμα και οι προσδοκίες για περαιτέρω βελτίωση της ναυλαγοράς, οδήγησαν τους συναδέλφους μας σε δυναμική επαναδραστηριοποίηση και έγκαιρη επανατοποθέτηση στις εξαγορές τόσο μεταχειρισμένων όσο και σε παραγγελίες νεότευκτων, ακολουθώντας σε αρκετές περιπτώσεις και τη στρατηγική της πολυδιάσπασης του στόλου τους σε διαφορετικούς τύπους πλοίων, ώστε να υποδεχθούμε τη νέα περίοδο με ενισχυμένη τη θέση μας στη διεθνή σκακιέρα».
Πρώτη δύναμη
Ο πρόεδρος της ΕΕΕ τόνισε ότι το 2018 βρίσκει την ελληνόκτητη ναυτιλία να διατηρεί ακάθεκτη τα υψηλά ποσοστά πλοιοκτησίας στη διεθνή ναυτιλιακή κατάταξη.
«Ειδικότερα, ελέγχουμε το 20% περίπου της παγκόσμιας χωρητικότητας με 4.800 πλοία, με μερίδιο 30% στα δεξαμενόπλοια, 22% στα bulk carriers, 16% στα πλοία μεταφοράς χημικών και προϊόντων πετρελαίου, 15% στα LNG / LPG, 11% στα ψυγεία και 9% στα containers. Ενώ στην Ευρωπαϊκή Ένωση αντιπροσωπεύουμε σταθερά το 50% σχεδόν σε dwt του κοινοτικού στόλου.
Η ποσοτική αυτή υπεροχή συνεχίζει να συμπορεύεται μαζί με την ποιοτική μας παρουσία, όπως αυτή έχει επικρατήσει διεθνώς, βασιζόμενη στην τεχνογνωσία και στη συσσωρευμένη εμπειρία μας στη διαχείριση του στόλου μας, καθώς και στο χαμηλό μέσο όρο ηλικίας αυτού, που ανέρχεται πια για τα ελληνόκτητα πλοία σε 11,54 έτη, και για τα πλοία υπό ελληνική σημαία σε 13,74 έτη, όταν ο παγκόσμιος μέσος όρος είναι 14,81 έτη»
Αύξηση συναλλάγματος
Επιπροσθέτως, το συνάλλαγμα της περιόδου Ιανουάριος – Νοέμβριος 2017 ήταν 8,33 δισ. ευρώ αυξανόμενο σε ποσοστό περίπου 18% σε σχέση με την ίδια περίοδο το 2016. «Είναι φανερό ότι μετά από δύο χρόνια από την επιβολή των capital controls, επανερχόμεθα σταδιακά στα προηγούμενα επίπεδα εισαγωγής συναλλάγματος» δήλωσε ο Θ.Βενιάμης
Ευρωπαϊκή Επιτροπή
Σύμφωνα με τον Θεόδωρο Βενιάμη, στο ανωτέρω πλαίσιο της θετικής πορείας της ελληνόκτητης ναυτιλίας, «το μόνο θέμα που συνέχισε να υποσκάπτει τους στενούς και αρμονικούς δεσμούς αυτής με τον τόπο μας είναι η παραμονή σε εκκρεμότητα της πενταετούς διερεύνησης του ελληνικού ναυτιλιακού πλαισίου από τις υπηρεσίες της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Η συνέχιση αυτής παραμένει παντελώς άκαιρη δεδομένου ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση διανύει μία περίοδο όπου κύριος στόχος της θα έπρεπε να είναι η προάσπιση, και μάλλον η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ναυτιλίας της, καθώς και οι προοπτικές της έναντι του σκληρού ανταγωνισμού που υφίσταται από ναυτιλιακά κέντρα εκτός Ευρώπης, και στο άμεσο μέλλον ίσως και από κράτη εντός Ευρώπης.
Η Ελληνική Πολιτεία έχει υποστηρίξει σε κάθε επίπεδο σθεναρά την ελληνική υπόθεση προς διασφάλιση των θέσεων της ναυτιλίας μας και είμαι αισιόδοξος ότι είμαστε κοντά στην επίτευξη μιας συμφωνίας με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, που θα σέβεται προπάντων τη θεσμική και συνταγματική κατοχύρωση του ελληνικού νομοθετικού πλαισίου της ναυτιλίας» και προσέθεσε:
«Η ελληνόκτητη ναυτιλία εξάλλου έχει αποδείξει εμπράκτως ότι δικαιολογημένα θεωρείται εθνικό κεφάλαιο για τον τόπο της και ότι είναι πρόθυμη να συμβάλει στη μεγιστοποίηση της συνεισφοράς της στην εθνική οικονομία. Στο πλαίσιο αυτό, το καλοκαίρι του 2017 η ναυτιλιακή μας κοινότητα με σύμπνοια αποφάσισε να ανταποκριθεί για ακόμη μια φορά στο αίτημα της Πολιτείας για παράταση της οικειοθελούς παροχής της για ένα επιπλέον έτος, δηλαδή και το 2018, προκειμένου να επιτευχθούν οι δημοσιονομικοί στόχοι και να ολοκληρωθεί η σχετική αξιολόγηση του ελληνικού προγράμματος από τους ευρωπαϊκούς θεσμούς.
Η αναμενόμενη λοιπόν ολοκλήρωση της εκκρεμούς ελληνικής υπόθεσης θα επιτρέψει στην εφοπλιστική μας οικογένεια να επικεντρωθεί με αναπόσπαστη την προσοχή της στις διεθνείς προκλήσεις της ναυτιλίας και στην υπέρβαση των αναδυομένων κατά καιρούς λειτουργικών της κωλυμάτων, τεχνικού ή εμπορικού χαρακτήρα, με στόχο την παραμονή μας στην κορυφή της διεθνούς κατάταξης».
Ναυτική Εκπαίδευση
«Όσον αφορά τώρα στον τομέα της ναυτικής εκπαίδευσης, δυστυχώς πέρασε άλλη μια χρονιά χωρίς να υπάρξει πραγματική πολιτική βούληση για ρεαλιστική και ολιστική αντιμετώπιση των προβλημάτων της. Προτιμήσαμε λοιπόν να παραμείνουμε παρατηρητές των εξαγγελιών του Αρμόδιου Υπουργείου, οι οποίες αν και καλοπροαίρετες, δεν αρκούν ούτε για να αναβαθμίσουν τη ναυτική εκπαίδευση ούτε για να θεραπεύσουν τις λειτουργικές αδυναμίες του υπάρχοντος συστήματος, δεδομένης της έλλειψης μη μακροπρόθεσμης προστιθέμενης αξίας αυτών.
Η ΕΕΕ επιπροσθέτως προέβη σε μια πρόταση αναδιαμόρφωσης του συστήματος λειτουργίας των Επαγγελματικών Ναυτικών Λυκείων προκειμένου να μπορούν οι απόφοιτοι αυτών, υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις, να εξελίσσονται ως τον βαθμό του Α’ Πλοιάρχου και Α’ Μηχανικού. Σε περίπτωση που υπάρξει σωστή υλοποίηση της πρότασης αυτής, θα μπορέσει να δοθεί επαγγελματική διέξοδος σε αρκετούς νέους και παράλληλα θα αυξηθούν οι πηγές παραγωγής ναυτικών» και προσέθεσε:
«Σε κάθε περίπτωση, όλα τα ανωτέρω αποσκοπούν στην εκπλήρωση του πρωταρχικού μας στόχου, αυτού της αναζωπύρωσης της ναυτοσύνης των Ελλήνων, η οποία αποτελεί το εχέγγυο συνέχειας και συνοχής που χρειαζόμαστε από το ανθρώπινο δυναμικό μας. Στο θέμα αυτό ελπίζουμε ότι έχουμε συμμάχους μας την ναυτεργασία, η οποία όμως θα πρέπει να ξεπεράσει τα συνδικαλιστικά κωλύματα που την εγκλωβίζουν σε μια μη εποικοδομητική πολιτική, που τελικά αποβαίνει εις βάρος δυστυχώς της αναβάθμισης και προώθησης του ναυτικού επαγγέλματος, ειδικά σε μια περίοδο για την πατρίδα μας, όπου πολλοί νέοι θα το επέλεγαν ως επαγγελματική διέξοδο και λόγω της μεγάλης ανεργίας που μαστίζει την πλειοψηφία των στεριανών επαγγελμάτων».
Ο πρόεδρος της ΕΕΕ τόνισε ότι το 2018 βρίσκει την ελληνόκτητη ναυτιλία να διατηρεί ακάθεκτη τα υψηλά ποσοστά πλοιοκτησίας στη διεθνή ναυτιλιακή κατάταξη.
«Ειδικότερα, ελέγχουμε το 20% περίπου της παγκόσμιας χωρητικότητας με 4.800 πλοία, με μερίδιο 30% στα δεξαμενόπλοια, 22% στα bulk carriers, 16% στα πλοία μεταφοράς χημικών και προϊόντων πετρελαίου, 15% στα LNG / LPG, 11% στα ψυγεία και 9% στα containers. Ενώ στην Ευρωπαϊκή Ένωση αντιπροσωπεύουμε σταθερά το 50% σχεδόν σε dwt του κοινοτικού στόλου.
Η ποσοτική αυτή υπεροχή συνεχίζει να συμπορεύεται μαζί με την ποιοτική μας παρουσία, όπως αυτή έχει επικρατήσει διεθνώς, βασιζόμενη στην τεχνογνωσία και στη συσσωρευμένη εμπειρία μας στη διαχείριση του στόλου μας, καθώς και στο χαμηλό μέσο όρο ηλικίας αυτού, που ανέρχεται πια για τα ελληνόκτητα πλοία σε 11,54 έτη, και για τα πλοία υπό ελληνική σημαία σε 13,74 έτη, όταν ο παγκόσμιος μέσος όρος είναι 14,81 έτη»
Αύξηση συναλλάγματος
Επιπροσθέτως, το συνάλλαγμα της περιόδου Ιανουάριος – Νοέμβριος 2017 ήταν 8,33 δισ. ευρώ αυξανόμενο σε ποσοστό περίπου 18% σε σχέση με την ίδια περίοδο το 2016. «Είναι φανερό ότι μετά από δύο χρόνια από την επιβολή των capital controls, επανερχόμεθα σταδιακά στα προηγούμενα επίπεδα εισαγωγής συναλλάγματος» δήλωσε ο Θ.Βενιάμης
Ευρωπαϊκή Επιτροπή
Σύμφωνα με τον Θεόδωρο Βενιάμη, στο ανωτέρω πλαίσιο της θετικής πορείας της ελληνόκτητης ναυτιλίας, «το μόνο θέμα που συνέχισε να υποσκάπτει τους στενούς και αρμονικούς δεσμούς αυτής με τον τόπο μας είναι η παραμονή σε εκκρεμότητα της πενταετούς διερεύνησης του ελληνικού ναυτιλιακού πλαισίου από τις υπηρεσίες της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Η συνέχιση αυτής παραμένει παντελώς άκαιρη δεδομένου ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση διανύει μία περίοδο όπου κύριος στόχος της θα έπρεπε να είναι η προάσπιση, και μάλλον η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ναυτιλίας της, καθώς και οι προοπτικές της έναντι του σκληρού ανταγωνισμού που υφίσταται από ναυτιλιακά κέντρα εκτός Ευρώπης, και στο άμεσο μέλλον ίσως και από κράτη εντός Ευρώπης.
Η Ελληνική Πολιτεία έχει υποστηρίξει σε κάθε επίπεδο σθεναρά την ελληνική υπόθεση προς διασφάλιση των θέσεων της ναυτιλίας μας και είμαι αισιόδοξος ότι είμαστε κοντά στην επίτευξη μιας συμφωνίας με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, που θα σέβεται προπάντων τη θεσμική και συνταγματική κατοχύρωση του ελληνικού νομοθετικού πλαισίου της ναυτιλίας» και προσέθεσε:
«Η ελληνόκτητη ναυτιλία εξάλλου έχει αποδείξει εμπράκτως ότι δικαιολογημένα θεωρείται εθνικό κεφάλαιο για τον τόπο της και ότι είναι πρόθυμη να συμβάλει στη μεγιστοποίηση της συνεισφοράς της στην εθνική οικονομία. Στο πλαίσιο αυτό, το καλοκαίρι του 2017 η ναυτιλιακή μας κοινότητα με σύμπνοια αποφάσισε να ανταποκριθεί για ακόμη μια φορά στο αίτημα της Πολιτείας για παράταση της οικειοθελούς παροχής της για ένα επιπλέον έτος, δηλαδή και το 2018, προκειμένου να επιτευχθούν οι δημοσιονομικοί στόχοι και να ολοκληρωθεί η σχετική αξιολόγηση του ελληνικού προγράμματος από τους ευρωπαϊκούς θεσμούς.
Η αναμενόμενη λοιπόν ολοκλήρωση της εκκρεμούς ελληνικής υπόθεσης θα επιτρέψει στην εφοπλιστική μας οικογένεια να επικεντρωθεί με αναπόσπαστη την προσοχή της στις διεθνείς προκλήσεις της ναυτιλίας και στην υπέρβαση των αναδυομένων κατά καιρούς λειτουργικών της κωλυμάτων, τεχνικού ή εμπορικού χαρακτήρα, με στόχο την παραμονή μας στην κορυφή της διεθνούς κατάταξης».
Ναυτική Εκπαίδευση
«Όσον αφορά τώρα στον τομέα της ναυτικής εκπαίδευσης, δυστυχώς πέρασε άλλη μια χρονιά χωρίς να υπάρξει πραγματική πολιτική βούληση για ρεαλιστική και ολιστική αντιμετώπιση των προβλημάτων της. Προτιμήσαμε λοιπόν να παραμείνουμε παρατηρητές των εξαγγελιών του Αρμόδιου Υπουργείου, οι οποίες αν και καλοπροαίρετες, δεν αρκούν ούτε για να αναβαθμίσουν τη ναυτική εκπαίδευση ούτε για να θεραπεύσουν τις λειτουργικές αδυναμίες του υπάρχοντος συστήματος, δεδομένης της έλλειψης μη μακροπρόθεσμης προστιθέμενης αξίας αυτών.
Η ΕΕΕ επιπροσθέτως προέβη σε μια πρόταση αναδιαμόρφωσης του συστήματος λειτουργίας των Επαγγελματικών Ναυτικών Λυκείων προκειμένου να μπορούν οι απόφοιτοι αυτών, υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις, να εξελίσσονται ως τον βαθμό του Α’ Πλοιάρχου και Α’ Μηχανικού. Σε περίπτωση που υπάρξει σωστή υλοποίηση της πρότασης αυτής, θα μπορέσει να δοθεί επαγγελματική διέξοδος σε αρκετούς νέους και παράλληλα θα αυξηθούν οι πηγές παραγωγής ναυτικών» και προσέθεσε:
«Σε κάθε περίπτωση, όλα τα ανωτέρω αποσκοπούν στην εκπλήρωση του πρωταρχικού μας στόχου, αυτού της αναζωπύρωσης της ναυτοσύνης των Ελλήνων, η οποία αποτελεί το εχέγγυο συνέχειας και συνοχής που χρειαζόμαστε από το ανθρώπινο δυναμικό μας. Στο θέμα αυτό ελπίζουμε ότι έχουμε συμμάχους μας την ναυτεργασία, η οποία όμως θα πρέπει να ξεπεράσει τα συνδικαλιστικά κωλύματα που την εγκλωβίζουν σε μια μη εποικοδομητική πολιτική, που τελικά αποβαίνει εις βάρος δυστυχώς της αναβάθμισης και προώθησης του ναυτικού επαγγέλματος, ειδικά σε μια περίοδο για την πατρίδα μας, όπου πολλοί νέοι θα το επέλεγαν ως επαγγελματική διέξοδο και λόγω της μεγάλης ανεργίας που μαστίζει την πλειοψηφία των στεριανών επαγγελμάτων».
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα