Φοβού τους Ελληνες που δεν αγοράζουν…
Την αυτονόητη πίεση του Ελληνα καταναλωτή και τον κίνδυνο της αναπτυξιακής επιβράδυνσης στη χώρα μας καταδεικνύει πρόσφατη έρευνα του Ευρωπαϊκού Παρατηρητηρίου για τις ΜΜΕ, καθώς σε μείζον πρόβλημα για τις επιχειρήσεις εξελίσσεται η μείωση της αγοραστικής δύναμης.
Σε μια περίοδο που το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης χρησιμοποιεί τις διεθνείς μετρήσεις και στατιστικ
Την αυτονόητη πίεση του Ελληνα καταναλωτή και τον κίνδυνο της αναπτυξιακής επιβράδυνσης στη χώρα μας καταδεικνύει πρόσφατη έρευνα του Ευρωπαϊκού Παρατηρητηρίου για τις ΜΜΕ, καθώς σε μείζον πρόβλημα για τις επιχειρήσεις εξελίσσεται η μείωση της αγοραστικής δύναμης.
Σε μια περίοδο που το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης χρησιμοποιεί τις διεθνείς μετρήσεις και στατιστικές για να υποδείξει την ορθότητα της πολιτικής που ακολουθείται, ο κορυφαίος θεσμός της Ε.Ε. έρχεται να μας επαναφέρει στη δύσκολη πραγματικότητα.
Οπως χαρακτηριστικά τονίζεται, μια σειρά κυβερνητικών μέτρων όπως οι αυξήσεις σε ΦΠΑ στις υποχρεωτικές δαπάνες για ΔΕΚΟ (ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ κ.λπ.), η μη τιμαριθμοποίηση της φορολογικής κλίμακας, αλλά και η εύνοια υπέρ των υπερκαταστημάτων (ωράριο, εμπορική χωροταξία, επαπειλούμενη πώληση υγρών καυσίμων και άρτου σε super market κ.λπ.) οδηγούν τον ελληνικό επιχειρηματικό ιστό σε σταδιακή απαξίωση.
Οι ελληνικές επιχειρήσεις που έλαβαν μέρος στην έρευνα του «Ευρωβαρόμετρου» για τις ΜΜΕ στην Ευρώπη ήταν 460, από τις οποίες οι 433 κατατάσσονται (έπειτα από στάθμιση) στις πολύ μικρές (1-9 απασχολούμενοι). Κατά μέσον όρο οι ελληνικές ΜΜΕ απασχολούν έξι άτομα έναντι 6,8 του ευρωπαϊκού μέσου όρου. Το 40% των ελληνικών ΜΜΕ που συμμετείχαν στην έρευνα δραστηριοποιείται στον κλάδο του εμπορίου (27% για το σύνολο της Ε.Ε.-27) και ακολουθούν οι κλάδοι της μεταποίησης (14%), των ξενοδοχείων & εστιατορίων (12%), των λοιπών επιχειρηματικών δραστηριοτήτων (12%) και των κατασκευών (11%).
Ισο με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο είναι το ποσοστό των ελληνικών ΜΜΕ που θεωρούν ότι ανήκουν στον βιοτεχνικό τομέα της οικονομίας (29%). Σε κλαδικό επίπεδο, ιδιαίτερα υψηλό είναι το ποσοστό των βιοτεχνιών στη μεταποίηση (79% έναντι 57,4% για την Ε.Ε.-27), ενώ σχετικά χαμηλότερο είναι στο εμπόριο (16,3% έναντι 22,6%).
Παρ’ όλα αυτά αισιοδοξούν
Ομως, όσο κι αν τα απαισιόδοξα μηνύματα και η προοπτική είναι δεδομένα, οι Ελληνες μικρομεσαίοι επιχειρηματίες δεν το… βάζουν κάτω. Σε ένα οξύμωρο σχήμα και σε ό,τι αφορά τον τζίρο των επιχειρήσεων, αξίζει να σημειωθεί ότι οι ελληνικές ΜΜΕ υπήρξαν από τις πλέον αισιόδοξες στην Ευρώπη, αναμένοντας αύξηση, ενώ ανάλογη είναι η κατάσταση σε σχέση με την απασχόληση, όπου σημειώθηκε άνοδος κατά 26% το 2006, με το 34% των επιχειρήσεων να αναμένει αύξηση μέσα στο 2007.
Οι τάσεις αυτές ήταν ιδιαίτερα έντονες στους κλάδους των κατασκευών, των ξενοδοχείων & εστιατορίων και των λοιπών επιχειρηματικών δραστηριοτήτων. Η έρευνα του «Ευρωβαρομέτρου» εστιάζει σε εννέα κατηγορίες περιορισμών που αντιμετωπίζουν οι ευρωπαϊκές ΜΜΕ κατά την άσκηση της λειτουργίας τους.
Οι περιορισμοί αυτοί είναι:
α) Η αγοραστική δύναμη των καταναλωτών (46% των ευρωπαϊκών ΜΜΕ απάντησε ότι αντιμετωπίζει αυτόν τον περιορισμό).
β) Οι διοικητικοί κανονισμοί (36%).
γ) Η έλλειψη κατάλληλα εξειδικευμένου εργατικού δυναμικού (35%).
δ) Το κόστος του εργατικού δυναμικού (33%).
ε) Οι ελλείψεις υποδομών (23%).
στ) Η περιορισμένη πρόσβαση στη χρηματοδότηση (21%).
ζ) Η εφαρμογή των νέων τεχνολογιών (17%)
η) Η υιοθέτηση νέων μορφών διοικητικής οργάνωσης (16%) και
θ) Η έλλειψη διαδικασιών διαχείρισης ποιότητας (11%).
Το σημαντικότερο πρόβλημα που αναφέρουν οι ελληνικές ΜΜΕ είναι η αγοραστική δύναμη των καταναλωτών (πρώτη σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες) σε ποσοστό 77%. Το πρόβλημα αυτό συναντάται κυρίως στον κλάδο των κατασκευών (96,8%), των μεταφορών (91,2%), της μεταποίησης (86,9%) και των λοιπών επιχειρηματικών δραστηριοτήτων (84,2%). Στο εμπόριο, το ποσοστό είναι λίγο χαμηλότερο (71,3%), αλλά παραμένει πολύ πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο (53%). Επιπλέον, η πλειοψηφία των ελληνικών ΜΜΕ θεωρεί ότι το πρόβλημα αυτό έχει επιδεινωθεί κατά τα δύο τελευταία χρόνια.
Γενικότερα, οι ελληνικές ΜΜΕ βρίσκονται στις πρώτες θέσεις σε όλες σχεδόν τις κατηγορίες περιορισμών που αντιμετωπίζουν στη λειτουργία τους. Ιδιαίτερα οξυμμένα εμφανίζονται τα προβλήματα της έλλειψης κατάλληλα εξειδικευμένου εργατικού δυναμικού (57%) και της έλλειψης υποδομών (48% έναντι 23% στην ΕΕ-27). Ο μόνος περιορισμός όπου το ποσοστό είναι χαμηλότερο από τον μέσο όρο της Ε.Ε.-27 είναι οι διοικητικοί κανονισμοί (30% έναντι 36%).
Αναφορικά με την εξέλιξη της κατάστασης κατά τα δύο τελευταία χρόνια, οι Ελληνες επιχειρηματίες, σε γενικές γραμμές, δεν παρατήρησαν κάποια ουσιαστική μεταβολή. Σχεδόν σε όλες τις κατηγορίες, το μεγαλύτερο μέρος απαντά ότι η κατάσταση παρέμεινε αμετάβλητη, με εξαίρεση την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών και το κόστος απασχόλησης όπου παρατηρείται επιδείνωση, ενώ η μοναδική κατηγορία όπου παρουσιάζεται σχετική βελτίωση είναι η διαχείριση της ποιότητας.Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr