Πληρώνουμε «χρυσάφι» το νερό για τα νησιά μας
Περισσότερα από 60 εκατ. ευρώ χρειάστηκε να δαπανήσει την τελευταία πενταετία ο κρατικός προϋπολογισμός για να «ξεδιψάσουνι» τα άνυδρα νησιά των Κυκλάδων και των Δωδεκανήσων. Πρόκειται για μια απίστευτη δαπάνη που, σύμφωνα με κύκλους του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής που έχει την ευθύνη για την πληρωμή των συγκεκριμένων κονδυλίων, αποδεικνύει τη συνεχή μείωση των τοπικών αποθεμάτων και την εξάρτηση των νησιών μας από το εμπόριο νερού, το οποίο ο κρατικός κορβανάς «χρ
Περισσότερα από 60 εκατ. ευρώ χρειάστηκε να δαπανήσει την τελευταία πενταετία ο κρατικός προϋπολογισμός για να «ξεδιψάσουνι» τα άνυδρα νησιά των Κυκλάδων και των Δωδεκανήσων. Πρόκειται για μια απίστευτη δαπάνη που, σύμφωνα με κύκλους του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής που έχει την ευθύνη για την πληρωμή των συγκεκριμένων κονδυλίων, αποδεικνύει τη συνεχή μείωση των τοπικών αποθεμάτων και την εξάρτηση των νησιών μας από το εμπόριο νερού, το οποίο ο κρατικός κορβανάς «χρυσοπληρώνει».
Υπολογίζεται ότι μόνο πέρσι για τις ανάγκες τροφοδοσίας σε νερό των Κυκλάδων και των Δωδεκανήσων δαπανήθηκαν 12 εκατ. ευρώ, από τα οποία περίπου 500.000 πληρώθηκαν στην ΕΥΔΑΠ για την αγορά του «γαλάζιου» αγαθού. Η Δημόσια Επιχείρηση Υδρευσης τροφοδοτεί με πόσιμο νερό μόνο τις Κυκλάδες (από το λιμάνι του Λαυρίου) καθώς τα Δωδεκάνησα καλύπτονται με γεωτρήσεις της Ρόδου, όπου η ποιότητα του νερού υπόκεινται σε αναλύσεις των υγειονομικών υπηρεσιών της αρμόδιας νομαρχίας, σίγουρα όμως οι μετρήσεις αυτές δεν επαρκούν.
Κατακόρυφη αύξηση της ζήτησης
Το κόστος αγοράς νερού είναι το μικρότερο σε σχέση με την «ταρίφα» της μεταφοράς του, που για τις μεν Κυκλάδες διαμορφώνεται σε 4,27 ευρώ ανά κυβικό μέτρο, για τα δε Δωδεκάνησα στα 6,64 ευρώ, χωρίς να υπολογίζεται ο ΦΠΑ. Την ίδια στιγμή η ζήτηση για νερό αυξάνεται με αλματώδη πρόοδο την τελευταία δεκαετία. Σύμφωνα με στοιχεία των υπηρεσιών του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, 600.000 κυβικά μέτρα και 1 εκατ. κυβικά αντίστοιχα καταναλώνουν σε ετήσια βάση οι Κυκλάδες και τα Δωδεκάνησα. Για να καταλάβουμε το μέγεθος της αύξησης της ζήτησης αρκεί να θυμηθούμε ποιες ήταν οι ανάγκες μας το 1997: 90.000 για τα Κυκλαδονήσια και 400.000 για τα Δωδεκάνησα.
Πλαφόν και μονοπώλιο
Από το 2005 το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας προσπαθεί να συγκρατήσει τις τιμές της μεταφοράς βάζοντας ένα πλαφόν, το οποίο η εταιρεία μεταφοράς δεν μπορεί να ξεπεράσει. «Το 2005 η τιμή ανά κυβικό μέτρο στα νησιά ήταν κατά μέσον όρο 8,63 ευρώ ανά κυβικό μέτρο. Οταν το υπουργείο αποφάσισε να πάρει τους διαγωνισμούς από τις αρμόδιες νομαρχίες και να τους διενεργεί το ίδιο, οι τιμές αυτές υποχώρησαν», αναφέρει πηγή του υπουργείου.
Ακόμα όμως κι έτσι, το μονοπώλιο της εμπορίας νερού που έχει η εταιρεία «Υδροδοτική» δεν αφήνει μεγάλα περιθώρια ελιγμών. Ενα από τα τρικ που έχει χρησιμοποιήσει τα τελευταία χρόνια το υπουργείο είναι η καθυστέρηση στην προκήρυξη νέων διαγωνισμών προκειμένου να αποφύγει την ανατίμηση στο κόστος της μεταφοράς. Ολοι όμως συμφωνούν ότι η έλλειψη ανταγωνισμού και η εξάρτηση από μία εταιρεία δεν αφήνουν μεγάλα περιθώρια μείωσης των τιμών. «Τα τελευταία χρόνια κάναμε δύο διαγωνισμούς και προσήλθε μόνο μία εταιρεία», λένε στο υπουργείο και προσθέτουν ότι ακόμα και εκείνη που επιχείρησαν να μπουν στη συγκεκριμένη μπίζνα, ελλείψει κατάλληλου και επαρκούς στόλου υδροφόρων, γρήγορα αποχώρησαν.
Σε κάποια νησιά όπως είναι η π.χ. η Μύκονος η λειψυδρία έχει αντιμετωπιστεί επαρκώς με κατασκευή φραγμάτων και εργοστασίων αφαλάτωσης. Αντίστοιχα πειράματα γίνονται και σε άλλα νησιά, αλλά προς το παρόν ο δρόμος για την επίλυση της «ξηρασίας» δεν έχει αντιμετωπιστεί επαρκώς.Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr