Θ. Ξενακούδης, ένας μάνατζερ στον Πειραιά με σημαία Marshall Islands
Ο Πειραιάς αποτελεί πεδίο έντονο ανταγωνισμού, κυρίως ανάμεσα στα ελεύθερα νηολόγια, δηλαδή σε εκείνα που δεν είναι κρατικά. Πρόκειται για μια ενδιαφέρουσα πλευρά της ελληνικής και της παγκόσμιας ναυτιλίας.
Από τα πιο δραστήρια στελέχη στον τομέα αυτό, με πρωταγωνιστικό ρόλο στα τεκταινόμενα του Πειραιά και της ευρύτερης Ανατολικής Μεσογείου, είναι και ο κ. Θεόφιλος Ξενακούδης, διευθύνων σύμβουλος των γραφείων των Marshall Islands στην Ελλάδα.
Πειραιώτης, προερχόμενος από να
Ο Πειραιάς αποτελεί πεδίο έντονο ανταγωνισμού, κυρίως ανάμεσα στα ελεύθερα νηολόγια, δηλαδή σε εκείνα που δεν είναι κρατικά. Πρόκειται για μια ενδιαφέρουσα πλευρά της ελληνικής και της παγκόσμιας ναυτιλίας.
Από τα πιο δραστήρια στελέχη στον τομέα αυτό, με πρωταγωνιστικό ρόλο στα τεκταινόμενα του Πειραιά και της ευρύτερης Ανατολικής Μεσογείου, είναι και ο κ. Θεόφιλος Ξενακούδης, διευθύνων σύμβουλος των γραφείων των Marshall Islands στην Ελλάδα.
Πειραιώτης, προερχόμενος από ναυτική οικογένεια, με παππού ναυτικό και πατέρα καπετάνιο, αποτελεί το νέο αίμα της ναυτιλιακής βιομηχανίας με περισσότερα από δέκα χρόνια δραστηριότητας.
Τα Marshall Islands είναι νησιωτικό σύμπλεγμα, καταμεσής στον Ειρηνικό Ωκεανό, μεταξύ Χαβάης και Φιλιππίνων, που αποτελείται 1.152 νησάκια και βραχονησίδες. Το όνομά τους το πήραν το 1788 από τον Αγγλο ναύαρχο captain John William Marshall. Την ανεξαρτησία τους την απέκτησαν μόλις το 1986, αφού πέρασαν πρώτα από την κυριαρχία της Ισπανίας, της Ιαπωνίας και των ΗΠΑ.
Τον κ. Ξενακούδη τον συναντήσαμε στον Πειραιά, με θέα το λιμάνι, όπου διατηρούν γραφείο τα Marshall Islands. Εκεί όπου χτυπάει η καρδιά της ελληνικής ναυτιλίας. Η συζήτηση άναψε στη στιγμή.
2.017 πλοία, 20 γραφεία και ετήσιος ρυθμός ανάπτυξης 30%
Τα Μarshall Islands, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, είναι το τέταρτο παγκοσμίως ανοιχτό νηολόγιο, μια δύναμη στόλου 2.017 πλοία και χωρητικότητας σχεδόν 49.600.000 τόνους.
«Είμαστε, σύμφωνα με τις τελευταίες αναφορές, το ταχύτερα αναπτυσσόμενο νηολόγιο τα τελευταία δέκα χρόνια σε αριθμό καραβιών. Το νηολόγιό μας μεγαλώνει τα τελευταία πέντε χρόνια κατά 30% ετησίως», επισημαίνει ο κ. Ξενακούδης.
- Το 25% του στόλου είναι δεξαμενόπλοια, το 16% είναι φορτηγά, το 4% gas carriers και το 11% containerships. Οσον αφορά στη χωρητικότητα των πλοίων, τα ποσοστά είναι: 45% δεξαμενόπλοια, 23% φορτηγά, 12% gas carriers και 11% containerships.
- Υπάρχει αύξηση εγγραφής πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου LNG και αυτό γιατί τα Marshall είναι μία από τις τρεις σημαίες-νηολόγια παγκοσμίως που είναι εγκεκριμένες από το Qatar Gas Project, παραγωγή φυσικού αερίου στο Κατάρ.
- Σύμφωνα με τα στοιχεία της Intertanko, τα Marshall κατέχουν την τρίτη θέση παγκοσμίως σε εγγραφές δεξαμενοπλοίων. Συγκεκριμένα, με σημαία Marshall ταξιδεύουν σήμερα 501 δεξαμενόπλοια.
- Το νηολόγιο έχει αυτή τη στιγμή 20 γραφεία στον κόσμο. Το γραφείο του Πειραιά είναι το δεύτερο παγκοσμίως μετά τα κεντρικά στις ΗΠΑ στη Βιρτζίνια.
«Κερδίζει όποιος γράψει τα περισσότερα πλοία»…
Ο Θ. Ξενακούδης μιλά στο protothema.gr:
- Πόσο έχει επηρεάσει τα νηολόγια η παγκόσμια χρηματοπιστωτική κρίση;
Σαφώς, σαν ντόμινο, η κρίση έχει επηρεάσει και τα νηολόγια. Υπήρξαν μεγάλες παραγγελίες πλοίων από Ελληνες τα τελευταία χρόνια -ξεπέρασαν τα 1.000-, αλλά λόγω κρίσης θα υπάρξουν ακυρώσεις. Αυτό σημαίνει ότι από τα νεότευκτα πλοία που αναμένονταν να πέσουν στο νερό και να εγγραφούν στα νηολόγια θα εγγραφούν τελικά λιγότερα.
- Μέσα σε αυτό το κλίμα που περιγράφετε, ποιες είναι οι προβλέψεις για το νηολόγιο των Marshall Islands στον Πειραιά;
Για το 2009 το γραφείο των Marshall Islands στον Πειραιά υπολογίζει ότι θα προσελκύσει και θα εντάξει στη δύναμή του 2,8 εκατ. νέο τονάζ. Κι αν όλα πάνε καλά για το 2010 περιμένουμε άλλα 4 εκατ. νέου τονάζ.
- Πώς μεταφράζονται στην πράξη αυτοί οι αριθμοί;
Το γραφείο στην Ελλάδα καλύπτει ουσιαστικά όλη τη Μεσόγειο και τη Μαύρη Θάλασσα και οι μεγαλύτερες αγορές είναι σαφώς η ελληνική, η κυπριακή, η τουρκική, η ιταλική και το Μονακό, όπου έχουν έδρα τους οι ναυτιλιακές εταιρείες. Ενδεικτικά οι πέντε αυτές αγορές αντιπροσωπεύουν περισσότερο από το 28% του στόλου που έχει υψωμένη τη σημαία των Marshall Islands νηολογίου παγκοσμίως.
Θέλουμε ελληνικά πλοία στη σημαία μας
- Η ελληνική ναυτιλία είναι παγκόσμια δύναμη και αποτελεί στόχο όλων των νηολογίων. Πόσο μεγάλο κομμάτι καλύπτεται από την ελληνική ναυτιλιακή αγορά όσον αφορά στον αριθμό πλοίων ελληνικών συμφερόντων;
Σύμφωνα με τα τελευταία ετήσια στοιχεία του Lloyd’s Register-Fairplay, η σημαία των Marshall Islands στην ελληνική αγορά είναι πέμπτη σε δυναμικότητα όσον αφορά στα καράβια που φθάνουν στα 450, ποσοστό 11% της ελληνικής αγοράς.
Ομως όσον αφορά στη χωρητικότητα είναι τέταρτη στην ελληνική αγορά και αυτό σημαίνει ότι πλοία μεγαλύτερης χωρητικότητας, κυρίως δεξαμενόπλοια και φορτηγά, νηολογούνται υπό σημαία Marshall Islands. Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, η σημαία των Marshall Islands είναι η δεύτερη σε ρυθμό ανάπτυξης στην ελληνική αγορά. Συγκεκριμένα, το 2008 προσέθεσε 58 πλοία ελληνικών συμφερόντων στο νηολόγιο που αντιπροσωπεύουν περισσότερο από 2,5 εκατ. τόνους σε χωρητικότητα.
- Μέσα σε ένα τόσο ανταγωνιστικό περιβάλλον όπως η παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία και μάλιστα εν μέσω χρηματοπιστωτικής κρίσης ποιες είναι οι συνθήκες που διαμορφώνονται για τα νηολόγια;
Θεωρώ ότι υπάρχει ένας υγιής ανταγωνισμός μεταξύ των νηολογίων που βοηθάει όλες τις σημαίες και εμάς να καλύψουμε κάποιες αδυναμίες μας και να γίνουμε καλύτερη. Δεν γίνεται πόλεμος. Ο καθένας κοιτάει τη δουλειά του. Επειδή ταξιδεύω συχνά διαπιστώνω σε συνέδρια ότι δίνουν το «παρών» ολοένα και περισσότερα νηολόγια, θέλοντας να προβάλουν τις υπηρεσίες τους και να προσελκύσουν πελάτες. Αυτό μας κρατάει σε εγρήγορση και μας ωθεί ώστε να αναπτύξουμε νέες τεχνικές μάρκετινγκ και ενδεχομένως να χαράξουμε νέα στρατηγική.
- Στον ελληνικό χώρο οι περισσότερες σημαίες εκπροσωπούνται με γραφεία - προφανώς επειδή η ελληνική ναυτιλία είναι η μεγαλύτερη στον κόσμο. Αυτός ήταν ο λόγος που οδήγησε και το νηολόγιο Marshall στο λιμάνι του Πειραιά;
Πράγματι, αυτός ήταν ο λόγος. Τα κεντρικά από τις ΗΠΑ επέλεξαν να επενδύσουν στην Ελλάδα, και συγκεκριμένα στον Πειραιά, στήνοντας ένα γραφείο το οποίο θα μπορεί να παρέχει μεγάλο εύρος υπηρεσιών και να διευκολύνει τις νηολογήσεις πλοίων ελληνικών συμφερόντων στο νηολόγιο των Μarshall. Επίσης, να παρέχει τη μετέπειτα τεχνική υποστήριξη, βοήθεια και ενημέρωση σε θέματα διεθνών κανονισμών, επιθεωρήσεις πλοίων κ.ά.
Πόσα πλοία θα πέσουν στο νερό
- Πώς πιστεύετε ότι θα είναι η επόμενη μέρα στη ναυτιλία;
Αν είχα τη μαγική σφαίρα, θα μπορούσα να σας απαντήσω με σιγουριά. Αυτή τη στιγμή κρίνουμε βλέποντας τους αριθμούς. Σε σύγκριση με πέρυσι τον Δεκέμβριο οι αγορές στα πλοία ξηρού φορτίου έχουν βελτιωθεί πάρα πολύ. Από την άλλη, στα δεξαμενόπλοια παρατηρείται μια μικρή πτώση. Την ίδια ώρα, βλέποντας τις δημοσιεύσεις των ναυλομεσιτών, διαπιστώνουμε ότι αναμένονται να πέσουν στο νερό πολλά πλοία που είναι υπό παραγγελία στα ναυπηγεία.
Αν παραδοθούν όλα αυτά δημιουργείται υπερπροσφορά σε τονάζ.
- Ποιο πιστεύετε ότι θα είναι το κλειδί για την ανάκαμψη της ναυτιλίας μέσα από τις συνθήκες που μόλις περιγράψατε;
Αυτό που δεν πρέπει να ξεχνάμε είναι ότι η κρίση στη ναυτιλία προήλθε από την κρίση στο παγκόσμιο χρηματοπιστωτικό σύστημα και όχι από την ίδια τη ναυτιλία, γεγονός που διαφοροποιεί τη σημερινή κατάσταση που βιώνουμε από παλαιότερες κρίσεις που έπληξαν την παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία.
Θεωρώ ότι με μια ανάκαμψη του τραπεζικού συστήματος, η οποία θα τονώσει τόσο το εμπόριο παγκοσμίως όσο και την κατανάλωση, σε συνδυασμό με την αυξανόμενη ανάγκη σε πρώτες ύλες της Κίνας και την ενδεχόμενη επιλογή εφοπλιστών να πουλήσουν για διάλυση τα μεγαλύτερης ηλικίας πλοία τους, θα οδηγηθούμε στη βελτίωση των δεικτών της ναυλαγοράς.
«Το μυστικό μας είναι: αποκέντρωση»
- Ποια είναι η φιλοσοφία του νηολογίου των Marshall και ποια τα ισχυρά σας χαρτιά απέναντι στον ανταγωνισμό;
Αποκέντρωση των υπηρεσιών.
- Τι εννοείτε ακριβώς;
Παλαιότερα υπήρχε ένα μεγάλο κεντρικό γραφείο στην Αμερική το οποίο εξυπηρετούσε όλους τους πελάτες ανά τον κόσμο. Βέβαια υπήρχαν μικρά γραφεία σε διάφορα κεντρικά λιμάνια και χώρες με ναυτιλιακή κοινότητα, αλλά με πολύ περιορισμένες αρμοδιότητες και εξουσίες. Αυτό που κάναμε ήταν να αναπτύξουμε τα γραφεία με περισσότερο κόσμο και ισχυρότερες υποδομές, ώστε να μπορούν καλύψουν κοντά στο 100% των εφοπλιστών της κάθε χώρας. Αρα το Νο 1 συγκριτικό πλεονέκτημα του νηολογίου είναι το ποιοτικό και άμεσο σέρβις. Το δεύτερο πολύ σημαντικό είναι η ποιότητα του στόλου. Είμαστε σημαία εδώ και πολλά χρόνια στη Λευκή Λίστα Paris MOU, όλων των λιμενικών αρχών παγκοσμίως, καθώς επίσης είναι και το μοναδικό μεγάλο ανοιχτό νηολόγιο -δηλαδή μη κρατικό- το οποίο για τέταρτη συνεχή χρονιά έχει πιστοποιηθεί από την Αμερικανική Ακτοφυλακή ως ποιοτικό νηολόγιο (Qualship 21). Θέλω να τονίσω ότι θεωρώ τιμή μας ότι είμαστε στην ίδια λίστα με την ελληνική σημαία.
Το γραφείο στην Τουρκία το ανοίξαμε από τον Πειραιά
-Τα τελευταία χρόνια βλέπουμε ότι γίνονται κινήσεις σε ανταγωνιστικό πλαίσιο από τη γειτονική Τουρκία. Μάλιστα στραφήκατε και εσείς προς αυτή την αγορά. Ποιες είναι οι προοπτικές;
Για να γίνουμε πιο συγκεκριμένοι: η σημαία των Marshall πρόσφατα άνοιξε γραφείο στην Κωνσταντινούπολη για να καλύψει τις ανάγκες και τις απαιτήσεις της διαρκώς αυξανόμενης τουρκικής αγοράς. Για την ανάπτυξη του γραφείου στην Τουρκία είμαστε εμείς υπεύθυνοι από το γραφείο του Πειραιά.
Ο λόγος για τον οποίο έγινε αυτή η κίνηση ήταν ότι παρατηρήσαμε σημαντική αύξηση σε εγγραφές πλοίων τουρκικών συμφερόντων τα τελευταία πέντε χρόνια και θεωρήσαμε ότι είναι απαραίτητο να υπάρχει ένα γραφείο εκεί για να εξυπηρετήσει άμεσα τους πελάτες σε διάφορα καθημερινά θέματα, από εγγραφές πλοίων μέχρι εκδόσεις πιστοποιητικών.
Από το 28% της δύναμης του νηολογίου που καλύπτει το γραφείο του Πειραιά το 8% είναι πλοία τουρκικών συμφερόντων και αναμένουμε μέσα στα επόμενα χρόνια το ποσοστό αυτό να γίνει διψήφιο.
Στόχος τα επόμενα χρόνια είναι να αναπτυχθεί περαιτέρω το γραφείο στην Κωνσταντινούπολη, ώστε να μπορεί να καλύψει και τεχνικά θέματα και ό,τι αφορά ελέγχους και επιθεωρήσεις πλοίων.Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr