Βγάζουν από το συρτάρι το παράλληλο νηολόγιο
Ο τρόπος που θα λυθεί ο γόρδιος δεσμός της μη ακτοπλοϊκής κάλυψης ολοένα και περισσότερων νησιών βρίσκεται ήδη στα χέρια του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας και στα αρχεία τεχνοκρατών.
Το πρόβλημα της έλλειψης πλοίων θα λυθεί εάν οι εταιρείες και όποιος άλλος ενδιαφέρεται βγει και «νοικιάσει»-ναυλώσει πλοία. Οποιοσδήποτε θα μπορεί να το κάνει, ακόμη και δήμοι, όπως για παράδειγμα της Σίφνου και της Ρόδου, δίνοντας λύσεις στο πρόβλημα της ακτοπλοϊκής σύνδεσης. Και αυτό θα επιτευχθεί με nό
Ο τρόπος που θα λυθεί ο γόρδιος δεσμός της μη ακτοπλοϊκής κάλυψης ολοένα και περισσότερων νησιών βρίσκεται ήδη στα χέρια του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας και στα αρχεία τεχνοκρατών.
Το πρόβλημα της έλλειψης πλοίων θα λυθεί εάν οι εταιρείες και όποιος άλλος ενδιαφέρεται βγει και «νοικιάσει»-ναυλώσει πλοία. Οποιοσδήποτε θα μπορεί να το κάνει, ακόμη και δήμοι, όπως για παράδειγμα της Σίφνου και της Ρόδου, δίνοντας λύσεις στο πρόβλημα της ακτοπλοϊκής σύνδεσης. Και αυτό θα επιτευχθεί με nόμο σύμφωνα με τον οποίο συστήνεται Ειδικό Μητρώο Παράλληλης Νηολόγησης πλοίων, τα οποία -ενώ είναι νηολογημένα σε νηολόγια τρίτης χώρας- θα είναι δυνατόν να υψώσουν την ελληνική σημαία υπό ορισμένες προϋποθέσεις.
Ο νόμος θα δίνει το δικαίωμα της γυμνής bare boat ναύλωσης, δηλαδή της ναύλωσης ενός πλοίου χωρίς πλήρωμα, το οποίο θα ναυτολογεί ο ναυλωτής για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, όσο πιστεύει ότι χρειάζεται για να καλύψει τις ανάγκες στη γραμμή που θα επιλέξει.
Βέβαια, η πρόταση είναι σίγουρο ότι θα προσκρούσει σε αντιδράσεις μέσα από τον χώρο της ακτοπλοΐας, αφού βάζει καινούριους παίκτες στο παιχνίδι. Το συγκεκριμένο σχέδιο αφορά και τους άλλους τομείς της ελληνικής ναυτιλίας, όπως στον χώρο των κρουαζιερόπλοιων και των επιβατηγών-οχηματαγωγών της Αδριατικής, και ενδεχομένως στα μεσογειακά φορτηγά και στα δεξαμενόπλοια.
Τα πλεονεκτήματα
Τα πλεονεκτήματα της πρότασης αυτής συνοπτικά είναι:
- Θα δοθούν οι εναλλακτικές λύσεις σε πολλούς πλοιοκτήτες και ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις, οι οποίοι, λόγω οικονομικών δυσκολιών που αντιμετωπίζουν σήμερα, δεν μπορούν να προβούν στη ναυπήγηση ή στην αγορά αξιόλογων μεταχειρισμένων πλοίων.
Η χρήση πλοίων με ελληνική σημαία, για όσο διάστημα χρειάζεται, μπορεί να συντελέσει στον αποχαρακτηρισμό της επιβατηγού ναυτιλίας ως υπερχρεωμένης. Αυτό πραγματοποιείται μέσα από διαδικασίες leasing ή sale and lease back και με αυτόν τον τρόπο η κυριότητα θα παραμείνει στον χρηματοδοτικό όμιλο.
- Η εγγραφή των πλοίων αυτών στο Ειδικό Μητρώο θα ενισχύσει την απασχόληση των Ελλήνων ναυτικών, διότι οι θέσεις εργασίας που θα χαθούν από την απόσυρση των παλαιών πλοίων θα αντικατασταθούν από τις νέες θέσεις εργασίας που θα απαιτηθούν από την εγγραφή νέων πλοίων στο Ειδικό Μητρώο.
- Η εμπορική ναυτιλία θα γίνει πιο ανταγωνιστική εάν λάβουμε υπόψη μας ότι η Κύπρος και η Μάλτα χρησιμοποιούν ήδη τον θεσμό.
- Εκτός της ακτοπλοΐας, ο θεσμός αυτός θα είναι χρήσιμος και σε άλλους τομείς της Εμπορικής Ναυτιλίας, όπως στον χώρο των κρουαζιερόπλοιων και των επιβατηγών-οχηματαγωγών της Αδριατικής και ενδεχομένως στα μεσογειακά φορτηγά και στα δεξαμενόπλοια.
Τα σημεία-κλειδιά
Σύμφωνα με τη μελέτη: α) Προβλέπεται ρητά ότι μόνο Ελληνες ή κοινοτικοί πλοιοκτήτες θα είναι δυνατόν να προβούν στην εγγραφή στο Ειδικό Μητρώο και να υψώσουν την ελληνική σημαία.
β) Προβλέπονται, σύμφωνα με τη διεθνή πρακτική, τα δικαιολογητικά που πρέπει να υποβληθούν στην Αρχή που θα τηρεί το Ειδικό Μητρώο. Καθορίζεται ως μικρότερο χρονικό διάστημα της ναύλωσης το όριο των έξη μηνών, λόγω της διάρκειας των συλλογικών συμβάσεων ναυτολογήσεων των Ελλήνων ναυτικών, με ανώτερο όριο τα δύο έτη.
γ) Τίθεται όριο ηλικίας στα επιβατηγά-οχηματαγωγά, γιατί ο νέος θεσμός αποσκοπεί στην προσέλευση νέων αξιόπλοων πλοίων για τη μεταφορά επιβατών και οχημάτων.
δ) Κρίνεται σκόπιμο το Ειδικό Μητρώο να τηρείται από το Τμήμα Νηολογίων και Ναυτικών Υποθηκοφυλακείων του Κεντρικού Λιμεναρχείου Πειραιά λόγω της πείρας και της εξειδίκευσης του προσωπικού σε θέματα νηολογήσεων.
ε) Διευκρινίζεται ότι τόσο για το πλοίο όσο και για το πλήρωμά του θα έχει εφαρμογή η ελληνική νομοθεσία.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr