ΣΕΡ ΜΟΪΡ ΛΟΚΧΕΝΤ: HE DID IT HIS (RAIL)WAY
Oταν στα 15 του χρόνια εγκατέλειπε το σχολείο για να εργαστεί ως μαθητευόμενος μηχανικός, ο σερ Μόιρ Λόκχεντδεν φανταζόταν ότι μερικές δεκαετίες αργότερα θα βρισκόταν επικεφαλής της «First Group», μιας από τις μεγαλύτερες εταιρείες μεταφορών στον κόσμο, την οποία μάλιστα έχτισε ο ίδιος ξεκινώντας από ένα τοπικό δίκτυο λεωφορείων σε μια μικρή σκοτσέζικη πόλη και που σήμερα αποδεικνύεται ανθεκτική απέναντι στο παγκόσμιο τσουνάμι.
Oταν στα 15 του χρόνια εγκατέλειπε το σχολείο για να εργαστεί ως μαθητευόμενος μηχανικός, ο σερ Μόιρ Λόκχεντδεν φανταζόταν ότι μερικές δεκαετίες αργότερα θα βρισκόταν επικεφαλής της «First Group», μιας από τις μεγαλύτερες εταιρείες μεταφορών στον κόσμο, την οποία μάλιστα έχτισε ο ίδιος ξεκινώντας από ένα τοπικό δίκτυο λεωφορείων σε μια μικρή σκοτσέζικη πόλη και που σήμερα αποδεικνύεται ανθεκτική απέναντι στο παγκόσμιο τσουνάμι. Υπό την καθοδήγησή του η «First Group» από ένα μικρό τοπικό δίκτυο λεωφορείων πέρασε αρχικά στις σιδηροδρομικές μεταφορές και από τα τρένα επέστρεψε στα λεωφορεία, για να καθιερωθεί τελικά ως ο αδιαμφισβήτητος ηγέτης του κλάδου, αποκτώντας τον έλεγχο δύο αμερικανικών εταιρειών-συμβόλων: των λεωφορείων «Greyhound» και των κίτρινων σχολικών.
Πίσω στην πατρίδα, βέβαια, η «First Group» είναι περισσότερο γνωστή ως η μεγαλύτερη σιδηροδρομική εταιρεία στα βρετανικά νησιά. Είναι όμως εξίσου «διάσημη» και για τα παράπονα των επιβατών της λόγω των αλλεπάλληλων καθυστερήσεων στα δρομολόγια. Ο ίδιος ο κ. Λόκχεντ υποστηρίζει ότι τα υπάρχοντα προβλήματα προκύπτουν εξαιτίας της κακής σιδηροδρομικής υποδομής, για την οποία δεν ευθύνεται η εταιρεία του αλλά το κράτος, ωστόσο έχει δεσμευτεί να κάνει ό,τι περνάει από το χέρι του για την καλύτερη εξυπηρέτηση των επιβατών.
Αντίθετα, στο εξωτερικό η «First Group» φαίνεται να τα πηγαίνει ιδιαίτερα καλά, καθώς παρουσιάζει συνεχώς αυξανόμενα κέρδη τους έξι τελευταίους μήνες, παρά τη χρηματοπιστωτική κρίση.
Η πορεία που ακολούθησε ο σερ Λόκχεντ για να καταλήξει στο τιμόνι ενός διεθνούς γίγαντα των μεταφορών υπήρξε μάλλον παράδοξη. Ολα άρχισαν όταν στα 15 του χρόνια εγκατέλειψε το σχολείο για να εργαστεί. Το 1979 αποφάσισε να μετακομίσει στη Γλασκόβη, όπου έπιασε δουλειά ως αρχιμηχανικός στο δίκτυο λεωφορείων και μετρό της πόλης.
Εξι χρόνια αργότερα αναλαμβάνει καθήκοντα γενικού διευθυντή στην «Grampian Regional Transport», τη δημόσια εταιρεία λεωφορείων της σκοτσέζικης πόλης Αμπερντιν. Η ζωή του έμελλε να αλλάξει ριζικά, όταν στα μέσα της δεκαετίας του ’80 η τότε πρωθυπουργός της Βρετανίας κυρία Μάργκαρετ Θάτσεραποφάσισε να ιδιωτικοποιήσει την εταιρεία.
Η προοπτική αυτή ανησύχησε τον κ. Λόκχεντ και τους συναδέλφους του, τους οποίους έπεισε τελικά, αντί να παραμείνουν θεατές των εξελίξεων να πάρουν την κατάσταση στα χέρια τους. Ετσι η εταιρεία κατέληξε στα χέρια των υπαλλήλων της, οι οποίοι αποφάσισαν, αντί να κάνουν σενάρια για το ποιο θα είναι το καινούριο τους αφεντικό, να γίνουν αφεντικά οι ίδιοι. Μάλιστα ο σερ Λόκχεντ, όπως και πολλοί συνάδελφοί του, δεν δίστασε να υποθηκεύσει το ίδιο του το σπίτι. Κάπως έτσι, και ύστερα από μια σειρά εξαγορών και συγχωνεύσεων, γεννήθηκε η «First Group».
Aυτά για την ιστορία. Σήμερα, με το ξεκίνημα της κρίσης, τα στελέχη και οι μέτοχοι του ομίλου «λαχτάρισαν», καθώς οι μετοχές της «First Group» παρουσίαζαν πτώση κατά 68% από τον Ιανουάριο του 2008 και οι επενδυτές ανησυχούσαν ότι η εταιρεία ανέλαβε υπερβολικά χρέη. Επιπλέον, η υψηλή τιμή των καυσίμων αποτελούσε μία ακόμα αιτία ανησυχίας.
Στη συνέχεια όμως ο τροχός γύρισε, οι τιμές των καυσίμων έπεσαν και ο σερ Λόκχεντ έκλεισε νέες συμφέρουσες συμφωνίες για την αποπληρωμή των χρεών που σχετίζονταν με την εξαγορά της «Laidlaw». Μέχρι και τους έξι μήνες -έως το τέλος του περασμένου Σεπτεμβρίου- η εταιρεία παρουσίαζε πωλήσεις 5,1 δισ., ενώ στις 19 Μαρτίου η αξία των μετοχών της εκτοξεύτηκε όταν ανακοίνωσε ενισχυμένα αποτελέσματα για το δεύτερο μισό του οικονομικού έτους.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr