Πιο «μαύρα» παρά ποτέ τα νοικοκυριά

Πιο «μαύρα» παρά ποτέ τα νοικοκυριά

Αχτίδα φωτός ήταν και πάει η ενίσχυση των προσδοκιών των Ελλήνων καταναλωτών που είχε καταγραφεί τον Ιανουάριο και που, προφανώς, τελούσε ήταν υπό την …επήρεια της εορταστικής περιόδου. Γιατί τον Φεβρουάριο, ο δείκτης οικονομικού κλίματος στην χώρα μας κατέγραψε, όπως και σε 18 άλλες χώρες – μέλη της Ευρωζώνης, αρνητικό ιστορικό ρεκόρ, αφού ούτε λίγο ούτε πολύ και τα νοικοκυριά τα βλέπουν πια όλα μαύρα κι άραχλα αλλά και οι επιχειρήσεις και οι ελεύθεροι επαγγελματίες κάθε άλλο παρ

Πιο «μαύρα» παρά ποτέ τα νοικοκυριά

Αχτίδα φωτός ήταν και πάει η ενίσχυση των προσδοκιών των Ελλήνων καταναλωτών που είχε καταγραφεί τον Ιανουάριο και που, προφανώς, τελούσε ήταν υπό την …επήρεια της εορταστικής περιόδου. Γιατί τον Φεβρουάριο, ο δείκτης οικονομικού κλίματος στην χώρα μας κατέγραψε, όπως και σε 18 άλλες χώρες – μέλη της Ευρωζώνης, αρνητικό ιστορικό ρεκόρ, αφού ούτε λίγο ούτε πολύ και τα νοικοκυριά τα βλέπουν πια όλα μαύρα κι άραχλα αλλά και οι επιχειρήσεις και οι ελεύθεροι επαγγελματίες κάθε άλλο παρά πάνε πίσω σε απογοήτευση…

Και είναι εντυπωσιακό ότι οι Έλληνες αναδεικνύονται στους πλέον απαισιόδοξους Ευρωπαίους πολίτες, μαζί με τους «φτωχού» Πορτογάλους και τους σχεδόν χρεοκοπημένους Ούγγρους!

Σύμφωνα με την έρευνα οικονομικής συγκυρίας που πραγματοποίησε κατά τον Φεβρουάριο το ϊδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών, η νέα πτώση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης ( από το –48 στο –55 ο δείκτης) προέρχεται από επιδείνωση όλων των στοιχείων που διαμορφώνουν το σχετικό δείκτη: οι προβλέψεις των καταναλωτών για την οικονομική τους κατάσταση αλλά και την οικονομική κατάσταση της χώρας είναι λιγότερο αισιόδοξες σε σχέση με τον Ιανουάριο, όπως συμβαίνει, σε μικρότερο ωστόσο βαθμό, και με την πρόθεση για αποταμίευση. Ωστόσο, τη μεγαλύτερη συμβολή στην υποχώρηση του δείκτη κατέχουν οι δυσμενείς προβλέψεις για την εξέλιξη της ανεργίας, για τις οποίες φαίνεται πως η «διόρθωση» του περασμένου μήνα ήταν ως ένα βαθμό συγκυριακή.

Αναλυτικότερα:

·         Εντείνονται οι αρνητικές προβλέψεις των καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού τους

Οι προβλέψεις των Ελλήνων καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού τους τους προσεχείς 12 μήνες υποχωρούν τον Φεβρουάριο, ύστερα από άνοδο δύο συνεχών μηνών. Το 57% των καταναλωτών προβλέπει επιδείνωση ή σημαντική επιδείνωση της οικονομικής του κατάστασης (50% τον Ιανουάριο.

·         Περισσότερο απαισιόδοξες και οι προβλέψεις για την οικονομική κατάσταση της χώρας

Περιορίζονται περαιτέρω οι όποιες θετικές προβλέψεις των Ελλήνων καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση της χώρας τους το προσεχές 12-μηνο. Το 78% είναι λιγότερο ή περισσότερο απαισιόδοξο (έναντι 70% τον Ιανουάριο), ενώ μόλις ένα 5% (από 7%) αναμένει μικρή ή μεγάλη βελτίωση. Σε σχέση με τους αντίστοιχους ευρωπαϊκούς μέσους όρους, ο δείκτης στην Ελλάδα κινείται στις -61 μονάδες τον Φεβρουάριο, έναντι -39 μονάδων στην ΕΕ και -41 μονάδων στην Ευρωζώνη.

·         Εξασθένηση της πρόθεσης για αποταμίευση

Κλείσιμο

Η πρόθεση για αποταμίευση τους προσεχείς 12 μήνες, αποδυναμώνεται τον Φεβρουάριο κατά 4 μονάδες σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα, με το σχετικό δείκτη να κινείται στις -50 μονάδες, επίδοση πολύ κατώτερη των αντίστοιχων μέσων ευρωπαϊκών (-12 και -15 μονάδες αντίστοιχα για ΕΕ και Ευρωζώνη). Το 74% των ερωτηθέντων Ελλήνων καταναλωτών δεν θεωρεί πιθανή την αποταμίευση στο επόμενο 12-μηνο (72% τον Ιανουάριο), γεγονός το οποίο φαίνεται να συνδέεται περισσότερο με αδυναμία αποταμίευσης, παρά με διάθεση απλώς περιορισμού των καταναλωτικών δαπανών.

 

·         Εντείνονται οι αρνητικές προβλέψεις για την ανεργία

Οι αρνητικές προβλέψεις των Ελλήνων καταναλωτών για την εξέλιξη της ανεργίας τους προσεχείς 12 μήνες, επανέρχονται στις πολύ χαμηλές επιδόσεις του Δεκεμβρίου, ύστερα από την πρόσκαιρη από ό,τι αποδεικνύεται ανάκαμψή τους τον Ιανουάριο. Ο σχετικός δείκτης διαμορφώνεται στις +71 μονάδες, καταγράφοντας νέα ιστορικά χαμηλή επίδοση (από +59 τον Ιανουάριο και +70 τον Δεκέμβριο). Έτσι το 86% των πολιτών αναμένει ελαφρά ή αισθητή ενίσχυση της ανεργίας το επόμενο 12-μηνο (76% τον Ιανουάριο), ενώ μόλις το 3% προσδοκά ελαφρά ή αισθητή υποχώρησή της (από 10%). Σε σχέση με τους ευρωπαϊκούς μέσους όρους, οι προβλέψεις των Ελλήνων καταναλωτών τον Φεβρουάριο είναι σαφώς πιο απαισιόδοξες (-64 και -62 αντίστοιχα σε ΕΕ και Ευρωζώνη), γεγονός που φανερώνει ότι ο φόβος της ανεργίας είναι εντονότερος στην Ελλάδα σε σχέση με άλλες χώρες της Ευρώπης, οι οποίες έχουν πληγεί μάλιστα περισσότερο από την οικονομική κρίση.

 

 Οι δυσοίωνες επομένως προβλέψεις που διατυπώνονται αντανακλούν μάλλον έναν περισσότερο «μόνιμο» φόβο στους καταναλωτές, ο οποίος εκπορεύεται κυρίως από τις παγκόσμιες εξελίξεις και τις απολύσεις σε μεγάλες πολυεθνικές που ανακοινώνονται στο διεθνές περιβάλλον και λιγότερο τροφοδοτείται από τις εγχώριες περιπτώσεις απωλειών θέσεων εργασίας.

 

·         Ήπια ενίσχυση των πληθωριστικών προσδοκιών

Οι προσδοκίες ανόδου των τιμών εντείνονται ελαφρώς τον Φεβρουάριο, με το σχετικό δείκτη για την εξέλιξη των τιμών τους προσεχείς 12 μήνες να διαμορφώνεται στις +32 μονάδες από τις +26 τον Ιανουάριο. Οι αντίστοιχοι δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη κυμαίνονται αντίστοιχα στις +4 και +5 μονάδες, έχοντας μάλιστα μειωθεί οριακά σε σχέση με τον Ιανουάριο.

·         Σε χαμηλά επίπεδα και η πρόθεση για μείζονες αγορές

Οι προθέσεις των καταναλωτών για σημαντικές αγορές τους προσεχείς 12 μήνες (επίπλων, ηλεκτρικών συσκευών, κ.λπ.) παραμένουν σχεδόν στα ίδια επίπεδα με τον προηγούμενο μήνα, με το σχετικό δείκτη να διαμορφώνεται στις -35 μονάδες, χαμηλότερα των αντίστοιχων ευρωπαϊκών μέσων όρων (-26 και -23 σε ΕΕ και Ευρωζώνη). Το 60% των Ελλήνων καταναλωτών δηλώνει πως θα προβεί σε λιγότερες ή πολύ λιγότερες δαπάνες τους επόμενους μήνες (από 51% τον περασμένο μήνα).

Μαυρίλα και στο επιχειρείν…

Ωστόσο, και ο κόσμος της οικονομίας εμφανίζεται ακόμη πιο απαισιόδοξος σε σχέση προς τις προηγούμενες μετρήσεις του ΙΟΒΕ

Στη Βιομηχανία, ενισχύονται οι αρνητικές προβλέψεις για την πορεία των παραγγελιών και της ζήτησης, αλλά και οι προβλέψεις μείωσης της παραγωγής το επόμενο τρίμηνο, με το ύψος των αποθεμάτων να θεωρείται υψηλότερο από το κανονικό από περισσότερες επιχειρήσεις σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα.

Στις Υπηρεσίες, ελαφρώς καθοδικά κινούνται οι εκτιμήσεις για την πορεία των εργασιών και οι προβλέψεις των επιχειρήσεων για την εξέλιξη της ζήτησης, ενώ αντίθετα οι εκτιμήσεις για την τρέχουσα πορεία της βελτιώνονται.

Εντονα αρνητικό είναι το κλίμα στο Λιανικό Εμπόριο, με κατακόρυφη πτώση στις εκτιμήσεις για τις τρέχουσες πωλήσεις, διόγκωση του επιπέδου των αποθεμάτων και υποχώρηση των προβλέψεων για τη βραχυπρόθεσμη εξέλιξη των πωλήσεων στο επόμενο τρίμηνο. Ωστόσο υπάρχουν και κλάδοι όπου ανακόπτεται η πτωτική πορεία των επιχειρηματικών προσδοκιών, όπως στα Υφάσματα – Ένδυση - Υπόδηση και τα Πολυκαταστήματα. 

Στις Κατασκευές, σημαντική υποχώρηση καταγράφεται στις εκτιμήσεις για το επίπεδο του προγράμματος εργασιών, η οποία εν μέρει ωστόσο αντισταθμίζεται από τη βελτίωση του δείκτη της απασχόλησης του κλάδου, αν και εξακολουθούν να υπερτερούν όσοι προβλέπουν μείωση έναντι όσων προβλέπουν άνοδο.

 

Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
δειτε ολες τις ειδησεις

Δείτε Επίσης