Μεγάλες αλλαγές στα Logistics για να καλύψουν τις αυξανόμενες απαιτήσεις του καταναλωτή

Μεγάλες αλλαγές στα Logistics για να καλύψουν τις αυξανόμενες απαιτήσεις του καταναλωτή

Πώς η αποθήκη μεταλλάσσεται σε Κέντρο Διανομής - Ποιές είναι οι προκλήσεις και τα προβλήματα που καλείται να επιλύσει η σημερινή μικρομεσαία επιχείρηση - Άρθρο του Αλέξανδρου Παρασκευά*

PARASKEVAS_2
Μετά την πανδημία, όλο και περισσότερες παραγωγικές και εμπορικές επιχειρήσεις -ακόμα και πολύ μικρές-, επενδύουν στο δύσκολο και πολύπλοκο κεφάλαιο «αποθήκη» με κεφάλαια, πληροφοριακά συστήματα, ρομποτικά συστήματα και γενικότερα κάθε λογής αυτοματισμού και φυσικά εξειδικευμένα στελέχη προκειμένου να καλύψουν τις ολοένα αυξανόμενες απαιτήσεις του μέσου καταναλωτή που δεν μπορεί πλέον να περιμένει. Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο Αλέξανδρου Παρασκευά*:

«Πριν λίγα χρόνια, οι οργανωμένες αποθήκες, ο σωστά δηλαδή δομημένος και οργανωμένος μηχανισμός εκτέλεσης και διάθεσης των παραγγελιών κάθε πελάτη, ήταν προνόμιο μεγάλων πολυεθνικών ή πολύ μεγάλων ανώνυμων εταιρειών.

Στις μέρες μας και ειδικά μετά την πανδημία, όλο και περισσότερες παραγωγικές και εμπορικές επιχειρήσεις ακόμα και πολύ μικρές, επενδύουν στο δύσκολο και πολύπλοκο κεφάλαιο «αποθήκη» με κεφάλαια, πληροφοριακά συστήματα, ρομποτικά συστήματα και γενικότερα κάθε λογής αυτοματισμού και φυσικά εξειδικευμένα στελέχη προκειμένου να καλύψουν τις ολοένα αυξανόμενες απαιτήσεις του μέσου καταναλωτή που δεν μπορεί πλέον να περιμένει και τελικά αποθήκη μεταλλάσσεται σε Κέντρο Διανομής.

Αυτή η στροφή του τρόπου σκέψης του μέσου καταναλωτή, εκφράζεται με το τετράπτυχο: διαθεσιμότητα, χρόνος παράδοσης, τιμή και φυσικά ποιότητα. Ανεξάρτητα του χώρου που επιχειρεί η Χ εταιρεία, οι ανάγκες είναι κοινές για όλες και περικλείονται στο τετράπτυχο που αναφέραμε.

Ποιες είναι όμως οι προκλήσεις και τα προβλήματα που εστιάζει και καλείται να επιλύσει η σημερινή μικρομεσαία επιχείρηση;
LOGISTICS

Το αρχικά αυξημένο κόστος κτίσης και η ρευστότητα: Ο πληθωρισμός είναι ένα αρχικά μεγάλο ζήτημα. Καθώς οι τιμές διολισθαίνουν συνεχώς, τα τμήματα αγορών και προμηθειών προσπαθούν να βρουν τρόπους για «ετήσιες συμφωνίες» και οικονομικά φορτία που θα τους επιτρέψουν ένα σχετικά σταθερό και ανταγωνιστικό τιμοκατάλογο. Από την άλλη πλευρά οι προμηθευτές πιέζουν για παραγγελίες σε μεγάλες ποσότητες και διασφαλισμένες «τιμολογήσεις» πράγμα που με απλά λόγια σημαίνει κεφάλαια και ρευστότητα.

Οι υποδομές: Οι αποθήκες, η κάθε αποθήκη ή γραμμή μεταποίησης, από την αρχική επιλογή του σημείου που θα βρίσκεται, το μέγεθος και η βασική της δομή, προκαθορίζουν σε μεγάλο βαθμό την ευκολία της λειτουργίας της αλλά και το λειτουργικό της κόστος. Ο κακός ή ελλιπής σχεδιασμός επιβαρύνει ακόμα περισσότερο το κόστος λειτουργίας που επηρεάζει -αναπόφευκτα- το τελικό κόστος του κάθε εμπορεύματος.

Τα πληροφοριακά συστήματα: Καμία οργανωμένη εταιρεία δεν μπορεί να λειτουργήσει σωστά αν δεν υπάρχει ο κατάλληλος πυρήνας και λογισμικό βάσης (ERP). Δεν είναι δυνατό να δουλέψει γρήγορα και αποτελεσματικά η αποθήκη αν δεν υπάρχουν Barcodes και ειδικά συστήματα αποθηκών Warehouse Management Systems. Καθόλου εύκολη και απλή υπόθεση. Καθόλου φθηνές σε κόστος οι μηχανογραφικές υποδομές. Η μηχανογραφική λειτουργία της αποθήκης είναι ένα κεφάλαιο το οποίο δεν αποτελεί την συνήθη πρακτική της μέσης σημερινής Ελληνικής μεσαίας και μικρής επιχείρησης.

Το ανθρώπινο δυναμικό: κατά κοινή ομολογία, σήμερα το πιο εύκολο πράγμα για έναν νέο, είναι να βρει δουλειά. Εκατοντάδες (μπορεί και χιλιάδες) επιχειρήσεις που διαθέτουν αποθήκες ψάχνουν διακαώς να βρουν εργαζόμενους από απλούς εργάτες έως ειδικευμένους χειριστές μηχανημάτων αποθήκης και οδηγούς. Στην Ελλάδα του 2023 και ειδικότερα στην αγορά των Logistics, η έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού είναι πιθανότατα το μείζον πρόβλημα.

Η οργάνωση, η διατήρηση και η τυποποίηση: Πρόκειται για τρεις λέξεις «κλειδιά» που οριοθετούν την επιτυχία ή την αποτυχία. Το κεφάλαιο αυτό κάνει τη διαφορά και κρίνει το αν η ανάπτυξη μιας επιχείρησης θα είναι παροδική ή συνεχής. Η Amazon, πιθανότατα το πιο αντιπροσωπευτικό παράδειγμα οργανωμένων Logistics στο εξωτερικό αλλά και οι πέντε σημαντικοί παίκτες του Ελληνικού Λιανεμπορίου (Σκλαβενίτης, ΑΒ, My Market, Μασούτης, ΣΥΝΚΑ Χανίων κλπ) έχουν συγκεκριμένα και ακριβοπληρωμένους «επικεφαλής» για να μπορεί η αποθήκη να λειτουργεί ΠΑΝΤΑ σωστά.

Η εσωστρέφεια: Κλείνοντας, θα αναφερθούμε σε ένα ευαίσθητο και υπαρκτό ζήτημα. Την εσωστρέφεια! Οι αποθήκες στις ΜΜΕ είναι «παιδιά του αφεντικού». Ο ιδιοκτήτης ήταν αυτός που σχεδίασε τα ράφια, τις ράμπες, την ροή των παραλαβών και της εκτέλεσης των παραγγελιών που πριν λίγα χρόνια όλα ήταν μια χαρά. Ελάχιστοι ιδιοκτήτες εταιρειών στρέφονται σε έμπειρα στελέχη -Logistics Managers- ή σε εξειδικευμένους συμβούλους Logistics. Όσο πιο σύντομα λοιπόν οι επικεφαλής των εταιρειών αντιληφθούν -εκτός των άλλων- ότι οι αποθήκες χρειάζονται τεχνογνωσία, τόσο πιο σύντομα θα αποκτήσουν ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα και σταθερή ανάπτυξη.

Έχει πέσει λοιπόν στην αντίληψή μας ότι σήμερα, περισσότερο από ποτέ, ο τομέας που λέγεται Εφοδιαστική Αλυσίδα (Supply Chain και Logistics) είναι στα πάνω του. Ανεξάρτητα από τις προκλήσεις και τα όποια προβλήματα (που σαφώς είναι διαχειρίσιμα) πατάει γκάζι (!) μέσα σε ένα αμφιλεγόμενο οικονομικό τοπίο -ισχυρής ανάπτυξης που συνάμα πιέζει αφόρητα τα νοικοκυριά-, και τελικά σε έναν πλανήτη που φλέγεται από πολέμους και βιαιότητα».

* O Αλέξανδρος Παρασκευάς είναι Managing Director της Logistics + Consulting Experts
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
ΔΕΙΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

BEST OF NETWORK

Δείτε Επίσης