Διώξεις στα καρτέλ με σειρά προτεραιότητας
Διώξεις στα καρτέλ με σειρά προτεραιότητας
Με σαφή στόχο την αποσυμφόρησή της από εκατοντάδες χρονίζουσες αλλά πολλές φορές ήσσονος σημασίας υποθέσεις και υπό το πρίσμα των πρόσφατων πολιτικών αποφάσεων για την ενδυνάμωσή της...
Με σαφή στόχο την αποσυμφόρησή της από εκατοντάδες χρονίζουσες αλλά πολλές φορές ήσσονος σημασίας υποθέσεις και υπό το πρίσμα των πρόσφατων πολιτικών αποφάσεων για την ενδυνάμωσή της, η Επιτροπή Ανταγωνισμού (E.A.) ανακοίνωσε σήμερα τα κριτήρια με τα οποία θα εξετάζει τις υποθέσεις και τις καταγγελίες για την καρτελοποίηση της αγοράς.
Πιο συγκεκριμένα, όπως τονίζεται, βασική προτεραιότητα και στόχος είναι η εξυπηρέτηση του δημόσιου συμφέροντος. Η αξιολόγηση της συνδρομής σε κάθε επί μέρους περίπτωση δημόσιου συμφέροντος θα γίνεται υπό το πρίσμα της εμβέλειας των εκτιμώμενων επιπτώσεων μιας πρακτικής στη λειτουργία του αποτελεσματικού ανταγωνισμού, ιδίως όσον αφορά στους καταναλωτές. Κοινώς, όσο πιο μεγάλη είναι η αντανάκλαση της στρέβλωσης τόσο πιο ηχηρή θα είναι και η παρέμβαση. Τους στόχους της αυτούς θα υλοποιεί με αυτεπάγγελτες κατά προτεραιότητα έρευνες ή εξέταση, επίσης, κατά προτεραιότητα, συναφών καταγγελιών.
Ειδικότερα, τα κριτήρια διερεύνησης μιας υπόθεσης είναι τα ακόλουθα:
1. Βασικό κριτήριο δράσης της Ε.Α. αποτελεί η εξυπηρέτηση του δημόσιου συμφέροντος, το οποίο και θα αξιολογείται υπό το πρίσμα της εμβέλειας των εκτιμώμενων επιπτώσεων μιας πρακτικής στη λειτουργία του αποτελεσματικού ανταγωνισμού, ιδίως όσον αφορά στους καταναλωτές, με προτεραιότητα σε αυτεπάγγελτες έρευνες ή καταγγελίες που αφορούν ιδίως:
- Σε ιδιαίτερα σοβαρούς περιορισμούς του ανταγωνισμού (όπως καθορισμός τιμών, κατανομή αγορών και περιορισμός της παραγωγής ή των πωλήσεων) με πανελλήνια εμβέλεια, ιδιαίτερα σε περιπτώσεις οριζόντιων συμπράξεων (καρτέλ), σε συνδυασμό με την ισχύ των εμπλεκόμενων επιχειρήσεων, τη δομή της σχετικής αγοράς.
- Σε αγορές προϊόντων και υπηρεσιών πρώτης ανάγκης ή καίριας σημασίας για τον Eλληνα καταναλωτή, όπου η αντιανταγωνιστική πρακτική δύναται να έχει σημαντικό αντίκτυπο στην άνοδο των τιμών ή/και στην ποιότητα των υπηρεσιών (ιδίως συγκριτικά με άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Eνωσης).
- Σε περιπτώσεις αντιανταγωνιστικών πρακτικών με σωρευτικό - πολλαπλασιαστικό αποτέλεσμα (δηλαδή, πρακτικών που ακολουθούνται από περισσότερες επιχειρήσεις οι οποίες μπορούν να μετακυλίουν τις αυξημένες τιμές σε ενδιάμεσες επιχειρήσεις ή στους καταναλωτές).
2. Την υποβολή σχετικής αίτησης επιείκειας, σε περίπτωση που πληρούνται όλα τα κριτήρια του προγράμματος επιείκειας.
3. Τη λήψη εξαιρετικών μέτρων κανονιστικού χαρακτήρα σε συγκεκριμένους κλάδους της οικονομίας, σύμφωνα με τους όρους και τις προϋποθέσεις του άρθρου 11 του Ν.3959/2011, εφόσον τα μέτρα αυτά είναι απολύτως αναγκαία, πρόσφορα και σύμφωνα με την αρχή της αναλογικότητας για τη δημιουργία συνθηκών αποτελεσματικού ανταγωνισμού.
Πιο συγκεκριμένα, όπως τονίζεται, βασική προτεραιότητα και στόχος είναι η εξυπηρέτηση του δημόσιου συμφέροντος. Η αξιολόγηση της συνδρομής σε κάθε επί μέρους περίπτωση δημόσιου συμφέροντος θα γίνεται υπό το πρίσμα της εμβέλειας των εκτιμώμενων επιπτώσεων μιας πρακτικής στη λειτουργία του αποτελεσματικού ανταγωνισμού, ιδίως όσον αφορά στους καταναλωτές. Κοινώς, όσο πιο μεγάλη είναι η αντανάκλαση της στρέβλωσης τόσο πιο ηχηρή θα είναι και η παρέμβαση. Τους στόχους της αυτούς θα υλοποιεί με αυτεπάγγελτες κατά προτεραιότητα έρευνες ή εξέταση, επίσης, κατά προτεραιότητα, συναφών καταγγελιών.
Ειδικότερα, τα κριτήρια διερεύνησης μιας υπόθεσης είναι τα ακόλουθα:
1. Βασικό κριτήριο δράσης της Ε.Α. αποτελεί η εξυπηρέτηση του δημόσιου συμφέροντος, το οποίο και θα αξιολογείται υπό το πρίσμα της εμβέλειας των εκτιμώμενων επιπτώσεων μιας πρακτικής στη λειτουργία του αποτελεσματικού ανταγωνισμού, ιδίως όσον αφορά στους καταναλωτές, με προτεραιότητα σε αυτεπάγγελτες έρευνες ή καταγγελίες που αφορούν ιδίως:
- Σε ιδιαίτερα σοβαρούς περιορισμούς του ανταγωνισμού (όπως καθορισμός τιμών, κατανομή αγορών και περιορισμός της παραγωγής ή των πωλήσεων) με πανελλήνια εμβέλεια, ιδιαίτερα σε περιπτώσεις οριζόντιων συμπράξεων (καρτέλ), σε συνδυασμό με την ισχύ των εμπλεκόμενων επιχειρήσεων, τη δομή της σχετικής αγοράς.
- Σε αγορές προϊόντων και υπηρεσιών πρώτης ανάγκης ή καίριας σημασίας για τον Eλληνα καταναλωτή, όπου η αντιανταγωνιστική πρακτική δύναται να έχει σημαντικό αντίκτυπο στην άνοδο των τιμών ή/και στην ποιότητα των υπηρεσιών (ιδίως συγκριτικά με άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Eνωσης).
- Σε περιπτώσεις αντιανταγωνιστικών πρακτικών με σωρευτικό - πολλαπλασιαστικό αποτέλεσμα (δηλαδή, πρακτικών που ακολουθούνται από περισσότερες επιχειρήσεις οι οποίες μπορούν να μετακυλίουν τις αυξημένες τιμές σε ενδιάμεσες επιχειρήσεις ή στους καταναλωτές).
2. Την υποβολή σχετικής αίτησης επιείκειας, σε περίπτωση που πληρούνται όλα τα κριτήρια του προγράμματος επιείκειας.
3. Τη λήψη εξαιρετικών μέτρων κανονιστικού χαρακτήρα σε συγκεκριμένους κλάδους της οικονομίας, σύμφωνα με τους όρους και τις προϋποθέσεις του άρθρου 11 του Ν.3959/2011, εφόσον τα μέτρα αυτά είναι απολύτως αναγκαία, πρόσφορα και σύμφωνα με την αρχή της αναλογικότητας για τη δημιουργία συνθηκών αποτελεσματικού ανταγωνισμού.
4. Τις γνωμοδοτικές της αρμοδιότητες, όπως αυτές αναλύονται στο άρθρο 23 του ν.3959/2011
Κατά τον καθορισμό της προτεραιότητας μεταξύ περισσοτέρων υποθέσεων κατ’ ανάγκη θα συνεκτιμώνται:
Α) Η ανάγκη αποσαφήνισης καινοφανών ή καίριων νομικών ζητημάτων με σκοπό την ασφάλεια δικαίου, καθώς και τη διασφάλιση της συνεπούς και συνεκτικής ερμηνείας της εθνικής νομοθεσίας για την προστασία του ελεύθερου ανταγωνισμού σε σχέση και με το ενωσιακό δίκαιο, ακόμη και σε περιπτώσεις αντιανταγωνιστικών πρακτικών με τοπική εμβέλεια,
Β) Οτι η Ε.Α. είναι το πλέον κατάλληλο όργανο να παρέμβει για την άρση των στρεβλώσεων του ανταγωνισμού για την προστασία του δημόσιου συμφέροντος. Σημειώνεται, ότι τα ποινικά και τα πολιτικά δικαστήρια αντίστοιχα είναι τα πλέον αρμόδια για την επίλυση ιδιωτικών διαφορών για τυχόν παραβάσεις των κανόνων του ελεύθερου ανταγωνισμού, αφού τα δικαιώματα των θιγόμενων μπορούν να διασφαλιστούν με την άσκηση αιτήσεων ασφαλιστικών μέτρων και αστικών αγωγών (συμπεριλαμβανομένων των αγωγών αποζημίωσης).
Γ) Το αναμενόμενο αποτέλεσμα από την παρέμβαση της Ε.Α. ιδίως εάν διακρίνεται η προοπτική άμεσης βελτίωσης της λειτουργίας του ανταγωνισμού.
Δ) Ο βαθμός πληρότητας των υποβαλλόμενων στοιχείων κάθε καταγγελίας.
Ε) Οι διαθέσιμοι πόροι της Ε.Α. (ανθρώπινοι και οικονομικοί) σε σχέση με τις απαιτήσεις άλλων εκκρεμουσών τρεχουσών υποθέσεων ή ερευνών της Ε.Α. ούτως ώστε να επιτευχθεί η αποτελεσματικότερη δυνατή κατανομή τους για την κάλυψη των υπηρεσιακών αναγκών, με συνεκτίμηση και της πιθανότητας απόδειξης της παράβασης (βλ. παρ. 1 του άρθρου 15 του ν.3959/2011)».
Κατά τον καθορισμό της προτεραιότητας μεταξύ περισσοτέρων υποθέσεων κατ’ ανάγκη θα συνεκτιμώνται:
Α) Η ανάγκη αποσαφήνισης καινοφανών ή καίριων νομικών ζητημάτων με σκοπό την ασφάλεια δικαίου, καθώς και τη διασφάλιση της συνεπούς και συνεκτικής ερμηνείας της εθνικής νομοθεσίας για την προστασία του ελεύθερου ανταγωνισμού σε σχέση και με το ενωσιακό δίκαιο, ακόμη και σε περιπτώσεις αντιανταγωνιστικών πρακτικών με τοπική εμβέλεια,
Β) Οτι η Ε.Α. είναι το πλέον κατάλληλο όργανο να παρέμβει για την άρση των στρεβλώσεων του ανταγωνισμού για την προστασία του δημόσιου συμφέροντος. Σημειώνεται, ότι τα ποινικά και τα πολιτικά δικαστήρια αντίστοιχα είναι τα πλέον αρμόδια για την επίλυση ιδιωτικών διαφορών για τυχόν παραβάσεις των κανόνων του ελεύθερου ανταγωνισμού, αφού τα δικαιώματα των θιγόμενων μπορούν να διασφαλιστούν με την άσκηση αιτήσεων ασφαλιστικών μέτρων και αστικών αγωγών (συμπεριλαμβανομένων των αγωγών αποζημίωσης).
Γ) Το αναμενόμενο αποτέλεσμα από την παρέμβαση της Ε.Α. ιδίως εάν διακρίνεται η προοπτική άμεσης βελτίωσης της λειτουργίας του ανταγωνισμού.
Δ) Ο βαθμός πληρότητας των υποβαλλόμενων στοιχείων κάθε καταγγελίας.
Ε) Οι διαθέσιμοι πόροι της Ε.Α. (ανθρώπινοι και οικονομικοί) σε σχέση με τις απαιτήσεις άλλων εκκρεμουσών τρεχουσών υποθέσεων ή ερευνών της Ε.Α. ούτως ώστε να επιτευχθεί η αποτελεσματικότερη δυνατή κατανομή τους για την κάλυψη των υπηρεσιακών αναγκών, με συνεκτίμηση και της πιθανότητας απόδειξης της παράβασης (βλ. παρ. 1 του άρθρου 15 του ν.3959/2011)».
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα