Ισπανός καλλιτέχνης προκαλεί με τεράστιο άγαλμα του βασιλιά Φελίπε που θα καεί σ'έναν χρόνο

Ισπανός καλλιτέχνης προκαλεί με τεράστιο άγαλμα του βασιλιά Φελίπε που θα καεί σ'έναν χρόνο

Είναι κέρινο, έχει ύψος τεσσάρων μέτρων και είναι «ποτισμένο» με το αγαπημένο άρωμα του βασιλιά - Ο Σαντιάγο Σιέρα θεωρείται ένας από τους σπουδαιότερους «κοινωνικά στρατευμένους» καλλιτέχνες της εποχής

spain-king-sera-tria
Ένας μεγάλος και κοινωνικά στρατευμένος καλλιτέχνης του καιρού μας, ο Σαντιάγο Σιέρα επιστρέφει στην μεγάλη έκθεση των γκαλερί Arco της Μαδρίτης, που εγκαινιάζεται σήμερα, έναν χρόνο μετά την αποπομπή του λόγω του πολιτικού μηνύματος ενός έργου του, αυτή τη φορά με ένα άγαλμα τεσσάρων μέτρων που παριστάνει τον βασιλιά της Ισπανίας Φελίπε ΣΤ' και θα παραδοθεί στην πυρά έπειτα από έναν χρόνο, στα πρότυπα των ninots στην παραδοσιακή γιορτή των fallas.

Αυτό εξηγεί η ιδιοκτήτρια της ιταλικής γκαλερί Prometeo Ίντα Πιζάνι, η οποία φιλοξενεί το έργο του Σιέρα και του συνεργάτη του Εουχένιο Μερίνο. Όπως προσθέτει η Πιζάνι, η ιδέα είναι το έργο να καεί όπως κάθε ninot, και θα τεθεί αυτό ως όρος στο όποιο συμβόλαιο για την αγορά του και θα μείνει μονάχα ο σκελετός του απεικονιζόμενου μονάρχη.

Η τιμή του έργου, που αποκαλείται ακριβώς Ninot, είναι 200.000 ευρώ και το άγαλμα θα είναι αρωματισμένο με το Dark Blue του Hugo Boss, που είναι το αγαπημένο άρωμα του βασιλιά. Το άγαλμα έχει κατασκευασθεί από κερί και έχει τοποθετηθεί πάνω σε ένα βάθρο, κάνοντάς το να υπερβαίνει το ύψος του σταντ της ιταλικής γκαλερί.

spain-king-sera-dyo
spain-king-sera-tria
Κλείσιμο


spain-king-sera


Όπως είθισται, την Πέμπτη, το βασιλικό ζεύγος θα επισκεφθεί την έκθεση και θα περιηγηθεί σε διάφορα σταντ των γκαλερί.

Ο Μερίνο, που κι αυτός έχει προκαλέσει στο παρελθόν πολεμική εξαιτίας του περιεχομένου των έργων του -όπως ένα κέρινο άγαλμα του Φράνκο-- τονίζει σχετικά: «Συνηθίζω να συνεργάζομαι με τον Σιέρα και πιστεύω πως, εκτός από ένας πολιτικοποιημένος καλλιτέχνης, είναι ένας δημιουργός που είναι στρατευμένος στην ιδέα της πραγματικότητας και γνωρίζει να εστιάζει σε προβλήματα. Δεν σκέφθηκα την πολεμική, αλλά κι οι δυο μας αποφασίσαμε να εκθέσουμε το έργο».

Στην περσινή διοργάνωση της Arco, ο Σιέρα είχε προκαλέσει μεγάλες αντιδράσεις για το έργο του «Πολιτικοί Κρατούμενοι», μία σειρά από φωτογραφίες στις οποίες περιλαμβάνονταν και οι τρεις πολιτικοί Οριόλ Τζουνκέρας και οι δύο Τζόρδις, Σάντσεθ και Κισάρτ, που συνδέονταν με τη διαδικασία (procés) για την ανεξαρτησία της Καταλονίας. Οι αντιδράσεις που προκλήθηκαν (ιδίως στον ισπανικό Τύπο) ανάγκασαν τη διεύθυνση της Arco να αποσύρει το έργο.

Ο Σαντιάγο Σιέρα, με αφορμή την περιπέτεια αυτή του έργου του είχε δώσει συνέντευξη στο ΑΠΕ-ΜΠΕ και είχε τονίσει, μεταξύ άλλων: «Ο καλλιτέχνης οφείλει να συνεργάζεται και να αποτελεί τμήμα των ζητημάτων που απασχολούν τους ανθρώπους, με τους οποίους άλλωστε μοιράζεται τον χώρο της κοινής τους ζωής. Ο καλλιτέχνης οφείλει να "κατοικεί" στο παρόν, αλλά να εγκατοικεί και το παρόν» και πρόσθεσε: «μου αρέσει να σκέπτομαι τον καλλιτέχνη περισσότερο ως έναν μεσολαβητή παρά ως έναν δημιουργό. Έναν μεσολαβητή που συλλαμβάνει και μεταδίδει όλες τις δονήσεις στον αέρα που όλοι μας αναπνέουμε χωρίς διακρίσεις».

Ο Σιέρα είχε γίνει γνωστός στο ελληνικό κοινό από την προβολή του έργου του «Τα γουρούνια καταβροχθίζουν την ελληνική χερσόνησο» στη διάρκεια της έκθεσης «Πλήθος» και κατόπιν στην έκθεση P.I.G.S το 2014, σε επιμέλεια του κριτικού Τέχνης Γ-Β. Δάβου.

 «Τα γουρούνια καταβροχθίζουν την ελληνική χερσόνησο»

Santiago Sierra | The Trilogy of Pigs Eating Peninsulas | Kappatos Athens Art Residency | May 2015



Πηγή: ΑΠΕ - ΜΠΕ
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα

Δείτε Επίσης