«Nihn Bihn - παραλλαγές»: Mε το φακό του Μιχάλη Κατζουράκη

«Nihn Bihn - παραλλαγές»: Mε το φακό του Μιχάλη Κατζουράκη

Σ’ αυτή την έκθεση έχουμε μιά σειρά φωτογραφιών που ο Μ.Κ. τράβηξε στην πόλη Nihn Bihn όταν, με την Αγνή Κατζουράκη επισκέφτηκαν το 2009 το Βιετνάμ.

«Nihn Bihn - παραλλαγές»: Mε το φακό του Μιχάλη Κατζουράκη
Nihn Bihn, είναι μιά πόλη του Βορείου Βιετνάμ. Αυτής της θαυμάσιας αρχαίας χώρας με τον μεγάλο πολιτισμό, που λίγο έλλειψε να καταστραφεί ολοκληρωτικά από δυό επάλληλους ‘βρώμικους’ πολέμους οι οποίοι τερματίστηκαν μόλις το 1975, ενώ η κατάσταση αποκλεισμού (embargo) συνεχίστηκε μέχρι το 1990. Οι μεγαλύτεροι στην ηλικία κρατούν ζωντανές στη μνήμη τις φοβερές καταστροφές του αιματηρού εκείνου πολέμου με τις εκατοντάδες χιλιάδες θύματα.

Σ’ αυτή την έκθεση έχουμε μιά σειρά φωτογραφιών που ο Μ.Κ. τράβηξε στην πόλη Nihn Bihn όταν, με την Αγνή Κατζουράκη επισκέφτηκαν το 2009 το Βιετνάμ. Εκεί, περιδιαβάζοντας τα αξιοθέατα της πόλης – παγόδες, κήπους, ναούς, λίμνες – βρέθηκαν τυχαία στο πίσω μέρος ενός παλιού οικισμού χτισμένου κατά μήκος του καναλιού. Και τότε, κατά την διάρκεια δέκα μόλις λεπτών, ο Μ.Κ. αποτύπωσε με την φωτογραφική του μηχανή - που δεν τον εγκαταλείπει ποτέ - το πίσω μέρος του φτωχού και ταλαιπωρημένου αυτού οικισμού όπου κατοικούν πολυάριθμες οικογένειες.

Οι φωτογραφίες συγκλονίζουν. Ο φακός-μάτι κατόρθωσε, αστραπιαία, να συλλάβει πάνω στους μισοερειπωμένους, μαυρισμένους και μουχλιασμένους τοίχους, τα χάσκοντα, ξεχαρβαλωμένα παράθυρα, τις τσίγκινες στέγες, τους γκρεμισμένους σοβάδες και τους καλαμένιους εξώστες, έναν απερίγραπτο ‘κόσμο’εντυπώσεων και συναισθημάτων - την απύθμενη τραγικότητα της ανθρώπινης ύπαρξης: τον πόλεμο, την φθορά, την καταστροφή, την εξαθλίωση και συνάμα, σαν από θαύμα, τους παλμούς της ζωής που συνεχίζεται.  

Η δεύτερη σειρά έργων φαίνεται πολύ διαφορετική από την προηγούμενη.

Ωστόσο, στηρίζεται σ’αυτή - εξ’ού και ‘παραλλαγές’.
Κλείσιμο

Εδώ ο Μ.Κ. ακολουθώντας τις ιδιαίτερες αισθητικές κλίσεις και παρορμήσεις του, ξεκινά από τα ερεθίσματα και τις παρατηρήσεις του συγκεκριμένου περιβάλλοντος (‘περιβάλλον κατασκευασμένο από τον άνθρωπο και που έχει την αποτύπωση της ζωής, την φθορά  πάνω του’, όπως λέει ο ίδιος κι όπως συμβαίνει σε όλες σχεδόν τις φάσεις της δουλειάς του),  και τις ‘επεξεργάζεται ’σύμφωνα με την συνηθισμένη ‘αναλυτική διεργασία’ που ‘μπορεί να κρατήσει λίγα λεπτά ή και χρόνια’.

Στο τέρμα αυτής της διεργασίας έχουμε έργα που η καταγωγή τους θα ήταν σχεδόν αδύνατο να σηματοδοτηθεί, αν δεν είχαμε, μπροστά μας, τις ‘ρεαλιστικές’ τους αποτυπώσεις - τίς φωτογραφίες της πόλης Nihn Bihn επί του προκειμένου. Η αφαιρετική, κατασκευαστική τους δόμηση τα φέρνει άλλωστε πολύ κοντά με παλιότερες περιόδους πλαστικών αναζητήσεων του καλλιτέχνη όπου η καθαρή, γεωμετρική φόρμα επικρατούσε, αλλά και σε πολύ πιό παλιές, όταν η εξπρεσιονιστική γραφή συνδυαζόταν αρμονικά με την αυστηρή γεωμετρική δομή - δίνoντάς μας, ακόμα μιά φορά τα κλειδιά κατανόησης της δημιουργικής του έμπνευσης. ‘’Όλα τα έργα μου βγαίνουν από παρατηρήσεις’’ λέει ο ίδιος. ‘’Το ένα έργο οδηγεί στο άλλο. Αλλά όλα βγαίνουν απ’ αυτά που βλέπω γύρω μου, είτε στην Αθήνα, είτε στη Λήμνο, είτε από τα διάφορα ταξίδια στο Παρίσι, στο Μαρόκο, στο Μεξικό και αλλού.’’ 

Εγκαίνια: Πέμπτη, 8 Δεκεμβρίου 2011, μετά τις 7.00 μμ

Διάρκεια έκθεσης: 8 Δεκεμβρίου 2011 - 19 Ιανουαρίου 2012

Ώρες λειτουργίας:

Τρίτη-Παρασκευή 10.00 - 17.00,  Σάββατο 10.00 - 15.00



Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα

Best of Network

Δείτε Επίσης