PROTOTHEMA

Blogs

Εγκαίνια δρόμων ή διοδίων;

ΕκτύπωσηΑποστολήΜέγεθος κειμένου 

Έχω κάνει τη διαδρομή Κόρινθος – Ρίο χιλιάδες φορές, όπως και εκατομμύρια άλλοι άνθρωποι. Έχουμε όλοι ένα κοινό: παίξαμε τη ζωή μας κορώνα γράμματα, με αυτές τα ταξίδια προς τη δυτική Ελλάδα.

Ο νέος, σύγχρονος δρόμος λοιπόν, που τηρεί ασφαλώς τις βασικές προδιαγραφές ασφάλειας και κάνει το ταξίδι άνετο και ευχάριστο, είναι μία σοβαρή κατάκτηση και μία εξέλιξη, που επιτέλους σταματάει αυτή τη ντροπή για τη χώρα. Πουθενά στην Ευρώπη δεν υπάρχει ανάλογος οδικός άξονας, με την Κορίνθου – Πατρών, όπως ήταν μέχρι προχθές.

Αλλά δεν είναι και για πανηγυρισμούς το όλο θέμα. Διότι αυτό το δρόμο τον έχουμε πληρώσει ήδη. Και με τη φορολογία στο κομμάτι δημόσιας χρηματοδότησης, αλλά και με τα απίστευτα διόδια, που πλήρωνε κάθε διερχόμενο όχημα από τον δρόμο καρμανιόλα, εδώ και χρόνια. Πλήρωναν οι άνθρωποι για ένα έργο που ΘΑ γίνονται, την ώρα που συνθήκες διέλευσης από τον δρόμο, για τον οποίο έδιναν διόδια, ήταν για το ακριβώς αντίθετο: αν τους πληρώνουν που αναγκάζονται να περνάνε από κει και να βάζουν σε κίνδυνο τη ζωή τους.

Το να γίνονται λοιπόν πανηγυρικές πολιτικές δηλώσεις και φιέστες είναι τουλάχιστον πρόκληση. Δεν χρειάζεται να μας ξεπροβοδίσουν με γιορτές και χαρές. Ξέρουμε και μόνοι μας τι σημαίνει να ταξιδεύεις σε ένα σύγχρονο δρόμο και κυρίως να μην κυκλοφορείς σε τριτοκοσμικές συνθήκες. Ειδικά όταν το κόστος διέλευσης είναι αρκετά μεροκάματα μνημονιακής εποχής, πάει πολύ να το κάνουμε και πολιτική γιορτή! Να κάνει γιορτή η εταιρία, που θα κονομάει από τα διόδια, το καταλαβαίνω. Να κάνει γιορτή και η κυβέρνηση, ζητώντας να της αποδώσουμε τα εύσημα, ενώ θα πληρώνουμε διόλου ευκαταφρόνητα ποσά, δεν το χωράει ο νους του ανθρώπου.     

Βλέποντας μάλιστα όλα αυτά μπήκαν στον πειρασμό της σύγκρισης.   

Μου ήρθε στο μυαλό για παράδειγμα αυτό που μου έλεγε ένας φίλος ότι συμβαίνει στο οδικό δίκτυο της Ισπανίας, κυρίως στην Ανδαλουσία. Δρόμοι απίστευτοι, σύγχρονοι, εκπληκτικοί. Χωρίς καν ένα σταθμό διοδίων. Γιατί; Διότι πήραν οι άνθρωποι τα κοινοτικά κονδύλια, που προορίζονταν για οδικούς άξονες και - οποία έκπληξη – τα έκαναν… οδικούς άξονες. Χωρίς να παρακαλάνε και να κρέμονται από ιδιώτες, που ζητάνε τους δρόμους για εκμετάλλευση και χωρίς καθυστερήσεις – άλλο παράξενο και τούτο ε;

Εκεί να πάνε για πανηγυρισμούς οι πολιτικοί και να διεκδικήσουν εύσημα. Εδώ τι ακριβώς  κάνουν με τις δηλώσεις, τις κορδέλες και τις γιορτές;

ΒΑΣΙΛΗΣ12/04/201720:08

Το πρόβλημα δεν είναι τα διόδια. Το πρόβλημα είναι το αντίτιμο που είναι πανάκριβο. Παράδειγμα που το έχω φάει χρόνια στη μάπα. Κατερίνη - Λάρισα. 87χλμ, διόδια 5,3 δηλαδή 6 λεπτά το χλμ, για ένα δρόμο καρμανιόλα τόσα χρόνια. Βάλτο 4 λεπτά, γιατί να βγάζεις τόσο κέρδος; Στους παράδρομους οι οδηγοί παίζουν τη ζωή τους κορώνα-γράμματα.

Απάντηση
ΔΙΟΝΥΣΗΣ 12/04/201715:00

Αγαπητέ, Γιάννη πολύ ορθά τα λες και μάλιστα, χωρίς φόβο και πάθος. Ποιος δεν γνωρίζει, τι γινόταν στο συγκεκριμένο δρόμο για πολλά χρόνια, αφού έμπαινες στο αμάξι σου για να κάνεις την διαδρομή Αθήνα - Πάτρα ή το αντίθετο, έπρεπε να κάνεις τον σταυρό σου για να φθάσεις στον προορισμό σου. Οι διάφορες εταιρείες εισέπρατταν για πολλά χρόνια τα διόδια με δρόμους καρμανιόλες. Μια συγνώμη θα βρουν να πουν για τις τόσες αθώες ζωές που χάθηκαν στην συγκεκριμένη διαδρομή; Αλήθεια, θα ήθελα να μάθω πως αισθάνεται ένας άνθρωπος που εγκαινιάζει και κόβει κορδέλες σε έργα που έχουν ουσιαστικά την σφραγίδα άλλης κυβέρνησης. Και καλά να κόβεις τις κορδέλες, να το καταλάβω να τους περνάς όμως τους πολιτικούς σου αντιπάλους γενεές δεκατέσσερις, αυτό πως λέγεται... Κρίμα και πάλι κρίμα.

Απάντηση
Sanos Pkourletis12/04/201710:20

κυρ Γιάννη, Όταν ο ΣΥΡΙΖΑ ήταν στην αντιπολίτευση και απλά καταψήφιζε συμβάσεις (χωρίς να αντιπροτείνει εναλλακτικές) εμποδίζοντας να γίνουν οι δρόμοι δεν έλεγες κουβέντα. Όταν οι ΔΕΝ ΠΛΗΡΩΝΩ σήκωναν μπάρες και έκοβαν έσοδα από νόμιμες παραχωρήσεις πάλι δεν έλεγες κουβέντα. Όταν ο Γιάνης διαπραγματευόταν με τα πουκάμισα έξω και σταμάταγαν τα έργα επειδή δεν έβγαιναν τα συμφωνημένα πλάνα τον σιγοντάριζες. Όταν ο Σπίρζτης επαιρόταν πως πήρε έκπτωση και πληρώσαμε μόνο 500 εκ πρόστιμα στους εργολάβους (απο 1.2 δισ) εξαιτίας της καθυστέρησης που προκάλεσε η περήφανη διαπραγμάτευση, πάλι κουβέντα. Τώρα που ο αποσυνάγωγος έκανε εγκαίνια στην σήραγγα Παπανδρέου κάνεις χαρούλες. Σα να παρα χόντρυνε το δούλεμα δε νομίζεις? Και για διευκολυνσή σου: οι δρόμοι έχουν κόστος κτήσης και κόστος χρήσης. Τα ευρωπαϊκά χρήματα καλύπτουν το πρώτο σκέλος ενώ τα διόδια το δεύτερο.

Απάντηση
noStupidSyrizaVoter12/04/201708:32

Η αναλυση που κανετε ειναι σωστη εως ενος σημειου, οχι ομως παντου. Κι αυτο γιατι: 1. Πολλα εργα του δημοσιου, παγκοσμιως, διδονται προς εκπονηση με την μεθοδο χρηματοδοτησης "project financing" ητοι, της 'χρηματοδοτησης εργου' σε ελευθερη μεταφραση. 2. Οποιοδηποτε εργο, οπωσδηποτε και να χρηματοδοτηθει, θα χρειαζεται χρηματα μελλοντικα, μονο και μονο για την συντηρηση του. Τωρα απο εδω και περα τα πραγματα μπορει να γινουν ή με το συμφερον των φορολογουμενων κατα νουν ή με το συμφερον των εργολαβων και αυτων που τους δινουν τα εργα. Αρα, στην πρωτη περιπτωση, το εργο πρεπει να αποδωσει στο εργοληπτη, μονο τοσο κερδος, οσο αντιστοιχει στον επενδυτικο κινδυνο που διατρεχει. Ο,τι παραπανω παρει απο αυτο, ειναι υποπτο και εναντια στα συμφεροντα των φορλογουμενων, που ειναι η δευτερη περιπτωση. Στην Ελλαδα στα περισσοτερα εργα που εχουν δοθει σε ιδιωτες -ειδικα τα δικτυα- το επενδυτικο κερδος ειναι "περιπτωση 2"μακραν, υψηλοτερο απο την αποδοση που αντιστοιχει σε εργα τετοιου επενδυτικου κινδυνου. Παραδειγμα η Αττικη Οδος και τωρα αλλο παραδειγμα η νεα αυτη Ολυμπια Οδος. Ολα αυτα ειναι μεσα σ' ενα κοινο πλαισιο και μ'ενα κοινο στοχο: Πως θα οικονομησουμε εμεις κι οι κρατικοδιαιτοι "δικοι μας"οσο ειμαστε στα πραγματα. Το 'λαο' το εχουμε χε...νο.

Απάντηση

Προσθέστε το δικό σας σχόλιο

2500  χαρακτήρες απομένουν

* Υποχρεωτικά πεδία