Το ψηφιακό καλοκαίρι: Συνδυάζοντας το παιχνίδι με τη μάθηση

Το ψηφιακό καλοκαίρι: Συνδυάζοντας το παιχνίδι με τη μάθηση

Η λογοπεδικός Χαρά Καραμήτσου μας παρουσιάζει 10 τρόπους για να μάθετε εσείς και το παιδί σας τις βασικές έννοιες του προγραμματισμού, εύκολα και ευχάριστα

Το ψηφιακό καλοκαίρι: Συνδυάζοντας το παιχνίδι με τη μάθηση
Δεν πρέπει να σας ανησυχεί ο τίτλος, αφού τίποτα δεν μπορεί και δεν πρέπει να αντικαταστήσει το παιχνίδι με τους φίλους, την επαφή με τη φύση και τη θάλασσα, τις βόλτες. Ωστόσο, στη διάρκεια της αναμονής των διακοπών μπορείτε παρέα με το παιδί σας να περάσετε ένα ψηφιακό καλοκαίρι και να μάθετε παρέα προγραμματισμό!

 Υπάρχουν διάφοροι τρόποι για να μάθει κάποιος προγραμματισμό. Οταν όμως πρόκειται για παιδιά, ο καλύτερος σίγουρα είναι αυτός που συνδυάζει το παιχνίδι με τη μάθηση. Υπάρχουν παιχνίδια που διατίθενται δωρεάν και με τα οποία μπορείτε να μάθετε βασικές έννοιες προγραμματισμού. Εδώ παρουσιάζουμε ορισμένες από αυτές:

Κλείσιμο

1. «Lightbot»


Μία από τις καλύτερες προτάσεις είναι το παιχνίδι «Lightbot» που κυκλοφορεί σε δύο εκδόσεις: το «Lightbot 1» και το «Lightbot 2». Σκοπός του είναι η καθοδήγηση ενός ρομπότ που μπορεί να εκτελέσει μόνο βασικές εντολές. Οι εντολές αυτές περιλαμβάνουν: μετακίνηση μπροστά, περιστροφή κατά 90 μοίρες τόσο αριστερά όσο και δεξιά, άλμα και άνοιγμα του φωτός μιας λάμπας. Υπάρχει επίσης η δυνατότητα κλήσης δύο συναρτήσεων.

2. «Robozzle»

Το «Robozzle» είναι ένα social puzzle game στο οποίο ο κάθε χρήστης πρέπει αρχικά να κάνει εγγραφή και στη συνέχεια έχει τη δυνατότητα να λύσει παζλ που μοιάζουν πάρα πολύ ως προς το επίπεδο του «Lightbot». Ωστόσο, στην περίπτωση του «Robozzle» οι χρήστες που έχουν λύσει περισσότερα από 40 επίπεδα μπορούν να κατασκευάσουν τα δικά τους παζλ.

3. «Rover»

Το «Rover» είναι ένα παιχνίδι που έχει δημιουργήσει η NASA και μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τη διδασκαλία της δομής ακολουθίας σε παιδιά των πρώτων τάξεων του Δημοτικού. Στόχος του είναι ο παίκτης χρησιμοποιώντας μια σειρά από απλές εντολές να οδηγήσει ένα ρομπότ στον προορισμό-στόχο αποφεύγοντας τα εμπόδια που υπάρχουν και φυσικά χωρίς να εξαντληθεί η μπαταρία του.

4. «Treasure Hunter»

To «Treasure Hunter» είναι ένα παιχνίδι κατάλληλο για να διδάξετε τη δομή ακολουθίας σε παιδιά των πρώτων τάξεων του Δημοτικού. Στόχος του είναι να οδηγήσετε έναν πειρατή στον θησαυρό δίνοντας απλές εντολές. Σε κάθε πίστα πρέπει να σύρετε τις εντολές, από τον πίνακα που βρίσκεται πάνω δεξιά, στην κύρια περιοχή εντολών (Main Command), που βρίσκεται στο κάτω μέρος της οθόνης. Στη συνέχεια πατάτε το πλήκτρο εκτέλεσης (Execute) για να ακολουθήσει ο πειρατής τις εντολές σας. Μπορείτε να μετακινήσετε τον πειρατή πάνω, κάτω, αριστερά ή δεξιά ή να τον κάνετε να εκτελέσει μια ενέργεια όπως να πηδήξει, να κολυμπήσει σε νερό, να σπάσει έναν βράχο ή να κόψει ένα δέντρο.

5. «Lightbot (HTML5)»


Το «Lightbot (HTML 5)» είναι μια καινούρια έκδοση του γνωστού «Lightbot», που είναι γραμμένη σε HTML5. Η νέα αυτή έκδοση είναι παρόμοια με τις άλλες δύο, μόνο που θα λέγαμε ότι υστερεί λίγο στα γραφικά, ενώ υποστηρίζει πλέον και μία εντολή επανάληψης. 

6. «Art Bot Action»

To «Art Bot Action» είναι ένα παιχνίδι που απευθύνεται σε μαθητές Δημοτικού, μέσα από το οποίο μπορούν επίσης να καταλάβουν εύκολα την έννοια της δομής ακολουθίας. Να μπορούν δηλαδή να δίνουν απλές εντολές στον υπολογιστή με μια συγκεκριμένη σειρά για να οδηγήσουν το ρομπότ στον τερματισμό. Αυτό μπορεί να μετακινηθεί αριστερά, δεξιά, πάνω και κάτω, να πηδήξει και να αρπάξει αντικείμενα.


7. «Robot Obstacle Course»


Το «Robot Obstacle Course» είναι ένα παιχνίδι με το οποίο μπορείτε να διδάξετε τη δομή επιλογής -αυτή τη φορά- σε αρχάριους προγραμματιστές. Η λογική του παιχνιδιού απλή: ο χρήστης προσπαθεί να οδηγήσει ένα ρομπότ επιλέγοντας κάθε φορά τις κατάλληλες εντολές.

8. «Runaway Robot»


Το «Runaway Robot» είναι ένα παιχνίδι για μαθητές Δημοτικού και στόχο έχει να διδάξει βασικές έννοιες προγραμματισμού. Οι διαθέσιμες εντολές είναι δύο, δηλαδή το ρομπότ έχει τη δυνατότητα να κινηθεί είτε αριστερά είτε προς τα κάτω. Ωστόσο, σε σχέση με τα άλλα παρόμοια παιχνίδια υπάρχει η ιδιαιτερότητα ότι οι εντολές που δίνει ο παίκτης επαναλαμβάνονται συνέχεια. Στόχος του είναι το ρομπότ να αποφύγει τα εμπόδια και να ακουμπήσει σε κάποιο από τα πράσινα τετράγωνα.

9. «Daisy the Dinosaur»

Το «Daisy the Dinosaur» είναι ένα όμορφο παιχνίδι που όμως είναι διαθέσιμο μόνο για iPad και είναι επίσης κατάλληλο για μαθητές Δημοτικού. Ο παίκτης που ελέγχει έναν δεινόσαυρο πρέπει να δημιουργήσει ένα πρόγραμμα χρησιμοποιώντας απλές εντολές για να καταφέρει να ολοκληρώσει τις πίστες.

10. «Cargo-Bot»

Το «Cargo-Bot» είναι ένα ακόμη παιχνίδι διαθέσιμο μόνο για iPad και κατάλληλο για μαθητές Δημοτικού. Στόχος του παίκτη είναι να διδάξει ένα ρομπότ να μετακινεί κιβώτια.

Τα ψηφιακά παιχνίδια ακονίζουν το μυαλό, βοηθούν τη δημιουργική σκέψη, όμως μην ξεχνάτε ότι τίποτα δεν αντικαθιστά το πραγματικό παιχνίδι στη φύση ή τους φίλους. Η συναισθηματική νοημοσύνη είναι εξίσου σημαντική και ίσως πιο καθοριστική για την εξέλιξή μας, αφού τίποτα δεν υποκαθιστά τις ανθρώπινες σχέσεις.


Της Χαράς Καραμήτσου
(λογοπεδικός, M.R.C.S.L.T.)
charakaramitsou@ath.forthnet.gr 

Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα

Δείτε Επίσης