Ολα για το Photoshop, χωρίς ρετούς

Ολα για το Photoshop, χωρίς ρετούς

Το 1990 ο κόσμος ενώθηκε ξανά, έπειτα από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου τον Νοέμβριο του 1989 και τον τερματισμό του Ψυχρού Πολέμου. Το 1990 οι celebrities αποσχίστηκαν για πάντα από τον αληθινό εαυτό τους, αφού στις 19 Φεβρουαρίου εκείνης της χρονιάς ανέτειλε για πρώτη φορά η αυτοκρατορία του Photoshop. Και οι πλαδαροί είδαν τον fit αντικατοπτρισμό τους   

Ολα για το Photoshop,  χωρίς ρετούς
Το εξώφυλλο του περιοδικού «Down Town» της 14ης Ιανουαρίου 2016 επέφερε μια αληθινή τομή στον περιοδικό Τύπο και έκανε πιο επίκαιρο παρά ποτέ το προαιώνιο debate μεταξύ του «είναι» και του «φαίνεσθαι». Κι αυτό δεν οφείλεται στο ευφυές κολάζ που πρόσθεσε στο κεφάλι  του Γιώργου Λιάγκα αλφαδιασμένο 6pack, μέχρι κεραίας τριμαρισμένο στέρνο και θανατηφόρο μαγιό τύπου speedo, δημιουργώντας ένα αληθινό μνημείο για την ποπ κουλτούρα - σημειωτέον ότι λίγες εβδομάδες νωρίτερα είχε προηγηθεί το επίσης συζητημένο αναφορικά με την επεξεργασία του γυμνό εξώφυλλο της Ελλης Στάη. Αλλά  στο γεγονός ότι οι ψίθυροι σχετικά με τη χρήση Photoshop, τα όρια του ρετούς και την απόσταση μεταξύ της αληθινής εικόνας των όπου Γης διασημοτήτων και εκείνης που σερβίρουν τα ιλουστρασιόν εξώφυλλα των περιοδικών έλαβαν επιτέλους διαστάσεις αληθινής συζήτησης.

Με τα μάτια της Ελλης
Και με τα χείλη, και με τα χέρια, και με τους κοιλιακούς, και με το σώμα εν γένει της αλαβάστρινης ανκοργούμαν, όπως αποτυπώθηκε γυμνό σε πρόσφατο εξώφυλλο

Κλείσιμο


Και μη νομίζετε πως αυτή είναι μια ψιλή κουβέντα αποκλειστικά για εσωτερική κατανάλωση της ντόπιας σόουμπιζ. Το ρετούς άλλωστε είναι τόσο παλιό όσο η ανθρώπινη ματαιοδοξία, κι από αυτή υπάρχει άφθονη σε κάθε celebrity οικοσύστημα. Την προηγούμενη μόλις εβδομάδα η αμερικανική έκδοση του «GQ» αναγκάστηκε να αναρτήσει στην ηλεκτρονική σελίδα της ένα διευκρινιστικό ποστ σχετικά με τη φωτογράφηση του Κριστιάνο Ρονάλντο και της Αλεσάντρα Αμπρόζιο που αμφότεροι αποτυπώθηκαν αλαβάστρινοι στο εξώφυλλο του αφιερωμένου στο ανθρώπινο σώμα τεύχους Φεβρουαρίου. Ηταν τόσες και τέτοιες οι αντιδράσεις των αναγνωστών αναφορικά με την τελειότητα των κοιλιακών του Ρονάλντο, ώστε οι υπεύθυνοι της έκδοσης θεώρησαν σκόπιμο να δημοσιεύσουν μια φωτογραφία για το «πριν» και το «μετά» της επεξεργασίας της. Οι δύο εικόνες έμοιαζαν σχεδόν πανομοιότυπες, αν εξαιρέσει κανείς το «γυάλισμα» που είθισται να γίνεται στο δέρμα κάθε φωτογραφιζόμενου, γεγονός που μάλλον δικαίωνε το Νόμπελ Φυσικής Κατάστασης το οποίο το περιοδικό επέλεξε να απονείμει στον σούπερ σταρ της Ρεάλ Μαδρίτης. Η περίπτωση του Ρονάλντο προσυπογράφει ότι ίσως και να υπάρχει τελειότητα εκεί έξω, μόνο που την αποκτάς με μπόλικη εύνοια από τη φύση κι άλλο τόσο κάματο. Ποιος ο λόγος όμως να κοπιάζει και να μοχθεί κανείς για να αγγίξει την εξωφυλλική τελειότητα, όταν υπάρχει το photoshop; 

Με ή χωρίς στήθος; 
Το Photoshop έκανε το θαύμα του κι έτσι η Κίρα Νάιτλι κυκλοφόρησε με το αληθινό στήθος της στη Βρετανία και πρόσθετο στις Ηνωμένες Πολιτείες για τις ανάγκες της ταινίας «King Arthur». Σαν να λέμε dream big




«Κόψε μπούτι, ράψε στήθος»


Η δημοφιλής πλατφόρμα της Adobe μπορεί από τη μια να έλυσε τα χέρια των ρετουσαριστών και να βοήθησε τα μάλα τους γραφίστες που αναλαμβάνουν να φέρουν στα ίσα της μια φωτογραφία, όμως από την άλλη δημιούργησε έναν αναπόδραστο εθισμό στους διάσημους πολίτες του κόσμου που για να επιβιώσουν πουλούν αχλή μύθου, σταριλίκι, αψεγάδιαστη δημόσια εικόνα, τελειότητα. Κάθε άνθρωπος που έχει δουλέψει έστω και για ένα φεγγάρι στον περιοδικό Τύπο -ειδικά στην εποχή των παχιών αγελάδων και τον ευθέως ανάλογων σε μέγεθος εγώ- έχει να θυμάται μια ιστορία photoshop-ικής τρέλας με πρωταγωνιστή κάποιον celebrity που κατά τα άλλα δήλωνε δεξιά κι αριστερά απολύτως συμφιλιωμένος με την εικόνα του. Συνεργάτες μηνιαίου περιοδικού έχουν για παράδειγμα να θυμούνται γυναίκα ηθοποιό με πανθομολογούμενες περγαμηνές σεξ σίμπολ να καταφθάνει σχεδόν αλλόφρων (και φυσικά απρόσκλητη) στα γραφεία τους λίγες ώρες πριν η έκδοση αποσταλεί προς εκτύπωση στο τυπογραφείο, προκειμένου να διαπιστώσει από κοντά αν οι παρεμβάσεις στη φωτογράφησή της ήταν επαρκείς. Προφανώς δεν εμπιστευόταν τόσο τον εικονοκλαστικό καλλιτεχνικό μέντορά της, ο οποίος ήταν υπεύθυνος για το υλικό. Υπάρχουν βεβαίως και πιο ακραίες περιπτώσεις, όπως αποκαλύπτει παλιά καραβάνα στην επεξεργασία εικόνας που προτιμά να διατηρήσει -για ευνόητους λόγους- την ανωνυμία τους. Αλλο, γηραιότερο σήμερα και παροπλισμένο πλέον αλλοτινό σύμβολο του σεξ, συνήθιζε να καθοδηγεί τους υπεύθυνους για το ρετούς μεγάλου εκδοτικού ομίλου κάθε φορά που φιλοξενούνταν ως απαύγασμα του όρου «σέξι» σε κάποιο εξώφυλλο. Δηλαδή σχεδόν κάθε μήνα. Ηταν μάλιστα τέτοια η εμπειρία της ώστε με άνεση έδινε προστάγματα, όπως «κόψε μπούτι», «βάλε στήθος», «σβήσε κοιλιά».


Κάπου με ξέρωΣτο «Elle» της Βραζιλίας ξέρουν από Photoshop. Απόδειξη ότι κατάφεραν να σβήσουν το κορμάκι στο χρώμα του δέρματος της Κοκό Ρότσα και στη θέση του να δημιουργήσουν καυτή σάρκα



Η αλήθεια είναι πως οι επαγγελματίες που φωτογραφίζουν αλλά κυρίως επιμελούνται τους σταρ ξέρουν πολλά περισσότερα ακόμη κι από τους ίδιους για εκείνους. Οι «πληροφορίες» καμιά φορά είναι τόσο αποκαλυπτικές, ώστε διαδίδονται με ταχύτητα επιδημίας. Θύμα μιας τέτοιας απρονοησίας είχε πέσει η Δέσποινα Βανδή, το αρετουσάριστο εξώφυλλο της οποίας για λογαριασμό του περιοδικού «Nitro» είχε κάνει τον γύρο του Διαδικτύου τον Δεκέμβριο του 2007, προκαλώντας ένα εν πολλοίς άδικο παραλήρημα χολερικών σχολίων. Την περίπτωση της λαοπρόβλητης τραγουδίστριας ίσως λοιπόν έχει κατά νου ένας αιώνιος Ελληνας ζεν πρεμιέ με θηριώδεις επιτυχίες τόσο στη μικρή όσο και στη μεγάλη οθόνη, για τον οποίο θρυλείται πως μεθοδικά επεξεργάζεται μόνος τις φωτογραφίες του, πριν τις εμπιστευτεί στα περιοδικά. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, είτε οι φωτογραφίες αποτελούν προϊόν photoshop-ικής οικοτεχνίας είτε αποτέλεσμα επαγγελματιών που με μαστοριά σμιλεύουν στήθη, μακραίνουν πόδια, φουσκώνουν χείλη, ζωγραφίζουν ζυγωματικά, εξαφανίζουν παχάκια, δημιουργούν αναλογίες μέσης που θα ζήλευε και η Τουίγκι η ίδια, το γαϊτανάκι που στήνεται γύρω από την επεξεργασία της δημόσιας εικόνας ενός δημόσιου προσώπου εμπλέκει στρατιές ανθρώπων και απομυζά καντάρια χρόνου.

Χάιδεψέ το, δεν δαγκάνει
Το αμερικανικό «GQ» υποστηρίζει ότι το six-pack του Κριστιάνο Ρονάλντο 
στο εξώφυλλο του τεύχους Φεβρουαρίου 2016 είναι προϊόν σκληρής προπόνησης και ουχί Photoshop



Μάνατζερ και παρατρεχάμενοι, διάσημοι και οι ακόλουθοί τους, διευθυντές περιοδικών και φωτογράφοι, όλοι χορεύουν με τον έναν ή τον άλλον τρόπο τον χορό της photoshop-ιάδας. Ποιος αποφασίζει τελικά για το τι βγαίνει στο περίπτερο; Στις περισσότερες των περιπτώσεων οι διευθυντές των περιοδικών σύμφωνα με την έμπειρη φωτογράφο Ολυμπία Κρασαγάκη. Εχοντας φωτογραφίσει σχεδόν το όλον του αυτού που καλείται ελληνική σόουμπιζ τα τελευταία είκοσι και πλέον χρόνια -μετρά πάνω από 300 εξώφυλλα στο παλμαρέ της-, η Κρασαγάκη μπορεί με βεβαιότητα να πει πως οι διάσημοι χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες σε ό,τι έχει να κάνει με την επεξεργασία εικόνας. «Υπάρχουν αυτοί που σου λένε “δεν θέλω να πειράξεις τίποτα”, υπάρχουν άλλοι που λένε “κάντε μου λίγο ρετούς” και υπάρχουν και κάποιοι τρίτοι που λένε “Ολυμπία, κόψε μου πέντε κιλά. Ολυμπία, φάε την κοιλιά”.


Προσωπικά δεν κάνω επεξεργασία εικόνας. Εκείνο που προσπαθώ στις φωτογραφήσεις είναι να αναδείξω τα σημεία που κολακεύουν κάθε άνθρωπο. Νομίζω, πάντως, πως όλοι οι celebrities αγαπούν το ρετούς, πράγμα που δεν είναι κακό. Το πρόβλημα ξεκινά όταν κάποιοι αρχίζουν να πιστεύουν πως δεν είναι όπως πραγματικά είναι, αλλά όπως εμφανίζονται στα εξώφυλλα και στις φωτογραφήσεις των περιοδικών», εξηγεί. Η γνωστή φωτογράφος θυμάται ακόμη την περίπτωση μιας διάσημης νεαρής γυναίκας που φωτογράφισε πριν από μερικά χρόνια, η οποία παρότι δεν διέθετε τα μακρύτερα και λεπτότερα πόδια, επέμενε να τα προβάλλει στη διάρκεια της φωτογράφησης, προφανώς ποντάροντας στις ευεργετικές συνέπειες του photoshop. Τελικά, κατά την επεξεργασία τα πόδια δεν λέπτυναν όσο η ίδια υπέθετε, με αποτέλεσμα να διαρρέει κατόπιν δεξιά κι αριστερά πως η φωτογράφος την κατέστρεψε. «Ολοι θέλουν να βλέπουν τον εαυτό τους καλύτερο απ’ ό,τι στην πραγματικότητα. Ο βαθμός της επεξεργασίας της εικόνας εξαρτάται από το κάθε περιοδικό. Υπάρχουν φορές που έχει γίνει τόσο υπερβολικό ρετούς σε φωτογραφίες που σκέφτομαι ότι ο άνθρωπος που τις επεξεργάζεται δεν έχει ιδέα από ανθρώπινη ανατομία». 

Η άλλη μισή πού βρίσκεται;
Η Σίσσυ Χρηστίδου διχάζει με τα αρετουσάριστα στιγμιότυπα που ανεβάζει συχνά στα social media



Σ’ έχω δει κάπου, κάπου σε ξέρω


Η φράση της γνωστής φωτογράφου επαληθεύεται στο ακέραιο σε περιπτώσεις σταρ διεθνούς βεληνεκούς, όπως η Κίρα Νάιτλι και η Beyonce. Η Βρετανή ηθοποιός έχει περάσει του Photoshop τα πάθη και μάλιστα δύο φορές. Η πρώτη ήταν το 2004 όταν είδε τον εαυτό της να αποκτά στήθη και δη τορνευτά στην αφίσα για την ταινία «King Arthur». Η «πειραγμένη» μάλιστα αφίσα κυκλοφόρησε μόνο στις Ηνωμένες Πολιτείες, ακολουθώντας προφανώς την αμερικανικής κοπής ρήση «dream big». Η δεύτερη φορά που η Νάιτλι είδε τον εαυτό της να αποκτά τεχνητό στήθος ήταν για τις ανάγκες της καμπάνιας του αρώματος Mademoiselle του οίκου Chanel. Ηταν περίπου αναμενόμενο πως κάποια στιγμή θα αγανακτούσε. Τη σωρευμένη αγανάκτησή της τη διοχέτευσε στον φακό του Πατρίκ Ντεμαρσελιέ στον οποίο πόζαρε γυμνόστηθη για το περιοδικό «Interview» το 2014 υπό τον όρο να μη γίνει η παραμικρή παρέμβαση. Λιγότερο συγκαταβατική σε σχέση με τις αλλαγές που οι μάνατζέρ της εντόπισαν στις φωτογραφίες της για την καλοκαιρινή καμπάνια της εταιρείας H&M το 2013 αποδείχτηκε η Beyonce. Η Mrs Carter, τιμώντας τις καμπύλες που την έκαναν ξακουστή στις πέντε ηπείρους του πλανήτη, αρνήθηκε να δώσει το πράσινο φως για δημοσίευση των επεξεργασμένων φωτογραφιών, με αποτέλεσμα την κυκλοφορία της σχεδόν απείραχτης φωτογράφησης -οι αλλαγές στη φωτεινότητα, το κοντράστ, η λείανση του δέρματος θεωρούνται εκ των ουκ άνευ είτε είσαι η Beyonce είτε η μέση Ελληνίδα νύφη. Θύμα ανερυθρίαστου photoshop έπεσε και το σούπερ μόντελ Κόκο Ρότσα το 2012 από την ομάδα της βραζιλιάνικης έκδοσης του «Elle».


Silver Alert!
Θα μπορούσε να είναι υπόθεση του Σέρλοκ Χολμς. Ψάχνοντας τον αφαλό της Νίνας της Λοτσάρη 




Η Καναδή καλλονή, η οποία δεν φωτογραφίζεται γυμνή ή ημίγυμνη, θέτοντας μάλιστα σχετική ρήτρα στα συμβόλαια που συνάπτει, είδε τον εαυτό της αγνώριστο ή πιο σωστά το σώμα της απογυμνωμένο στο εξώφυλλο του γνωστού γυναικείου περιοδικού, αφού κατά τη διαδικασία επεξεργασίας της εικόνας αφαιρέθηκε το κορμάκι στο χρώμα του δέρματος που φορούσε και στη θέση του τοποθετήθηκε σφριγηλή σάρκα. Η Κόκο Ρότσα καταφέρθηκε εναντίον του «Elle» με ένα πύρινο ποστ στην προσωπική σελίδα της, διατρανώνοντας παράλληλα το δικαίωμα των μοντέλων στην αυτοδιάθεση και στη διαχείριση του σώματός τους. Την υπερβολική χρήση Photoshop επεσήμανε τόσο η Lady Gaga σε εξώφυλλο του περιοδικού «Glamour», όπου εμφανιζόταν με σχεδόν εξωγήινη για τα ανθρώπινα δεδομένα μέση, όσο και σύσσωμος ο βρετανικός Τύπος στην περίπτωση της νύφης Κέιτ Μίντλετον, η μέση της οποίας επίσης σμικρύνθηκε σοκαριστικά στο εξώφυλλο του περιοδικού «Grazzia». Θολό παραμένει μέχρι και σήμερα το τοπίο γύρω από την περίφημη πλέον εικόνα της Σίντι Κρόφορντ με σώμα εμφανώς καταπονημένο από τον νόμο της βαρύτητας για λογαριασμό της μεξικάνικης έκδοσης του «Marie Claire» μόλις τον περασμένο χρόνο. Αρχικά, γράφτηκε ότι η εν λόγω φωτογραφία κυκλοφόρησε χωρίς ρετούς ακριβώς για αντισταθεί στη μανία της επιτηδευμένα τέλειας εικόνας, ενώ λίγο αργότερα ο φωτογράφος υποστήριξε πως η εικόνα αποτελεί προϊόν υποκλοπής και μάλιστα δημοσιοποιήθηκε αφού πρώτα έγιναν παρεμβάσεις στο σώμα του παλαίμαχου top model προς το χειρότερο. Η αλήθεια είναι κάπου εκεί έξω. 

Εδώ ο αφαλός, εκεί ο αφαλός, πού είναι ο αφαλός;


Ευτυχώς, στα καθ’ ημάς η συζήτηση για το ρετούς αφορά ακόμη στη βελτίωση της πραγματικής εικόνας και όχι στην παραμόρφωση. Υπάρχει βέβαια και η περίπτωση της Μαίρης Συνατσάκη, η οποία έχει ομολογήσει πως σε παλαιότερη φωτογράφησή της το ρετούς της είχε εξαφανίσει τα τατουάζ της. Παρ’ όλα αυτά επίκεντρο παραμένει ο βαθμός στον οποίο οι celebrities αξιοποιούν τις ευεργετικές δράσεις του Photoshop. Η Σίσσυ Χρηστίδου και η Μαρία Κορινθίου φροντίζουν μέσω των φωτογραφιών τους στο Instagram να κρατούν ζεστό το ενδιαφέρον του κοινού για το υπαρκτό ή μη των ζηλευτών αναλογιών τους, η Κατερίνα Καινούργιου έφτασε να λυγίσει μέχρι και κολόνα από μπετόν αυτο-ρετουσαριζόμενη για τις ανάγκες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, η Νίνα Λοτσάρη τερμάτισε την επιχείρηση «Photoshop» ανεβάζοντας προ μηνών φωτογραφία της στο feed του Instagram στην οποία από το σώμα απουσίαζε ο αφαλός.

Σιγά τα λάχανα... Πρόσφατα στη δίνη του κυκλώνα -συγκεκριμένα στο στόμα του Γιώργου Λιάγκα προ 6-pack και μικρού μαύρου speedo- βρέθηκε η Βίκυ Χατζηβασιλείου. Η fit δημοσιογράφος απάντησε στις αιτιάσεις περί θαυματουργού Photoshop με ένα πλούσιο πακέτο, δημοσιεύοντας την πρωτότυπη φωτογραφία με ειδική αφιέρωση στον παρουσιαστή του ΑΝΤ1. Και η Ναταλία Γερμανού είχε ακούσει τα εξ αμάξης όταν φωτογραφήθηκε πέρσι το καλοκαίρι με μαγιό. Μπορεί μάλιστα τότε ο φίλος της Νίκος Γεωργιάδης να απεφάνθη στον τηλεοπτικό αέρα πως εκείνο που έβλεπε στις σελίδες του περιοδικού «Hello!» δεν ήταν το σώμα της Ναταλίας Γερμανού, ωστόσο η ίδια έδωσε την καλύτερη απάντηση μερικές ημέρες αργότερα. Πόζαρε με μαγιό, ανέβασε τη φωτογραφία στο Instagram και έκανε τους επικριτές της να δουν -κυριολεκτικά- αστράκια. Η εκδίκηση είναι ένα πιάτο που τρώγεται κρύο. Και είναι ακόμη πιο χορταστικό όταν είναι αναιδώς και εκκωφαντικά αρετουσάριστο. 


Αμπρα Κατάμπρα 
Σίδερα μασάει ο Κουταλιανός, κολόνες λυγίζει η Κατερίνα Καινούργιου. Μην παίζεις με το Photoshop, μπορεί να καείς 



Αουτς
Η περίπτωση της Δέσποινας Βανδή και του αρετουσάριστου εξωφύλλου της 
έχει το δικό της κεφάλαιο στην ιστορία του νεοελληνικού ρετούς



Ο τέλειος άνδρας, ο άνδρας ο σωστός 
Πώς φοριέται το μικρό μαύρο speedo; Ο Γιώργος Λιάγκας, μα κυρίως οι photoshop-άδες του «Down Town» ξέρουν


Ευχαριστώ, δεν θα πάρω
Η Κέιτ Γουίνσλετ αφού έπαθε από το ρετούς, φαίνεται ότι έμαθε. Γι’ αυτό και στο συμβόλαιό της με τη L’Oreal επέβαλε ρήτρα μη επεξεργασίας


Mrs Carter, η επαναστάτρια
Η Beyonce απαίτησε από την H&M να κυκλοφορήσει την καμπάνια 
με τις φωτογραφίες της χωρίς ρετούς. Μόνο μια ιδέα λείανσης του δέρματος




Συγγνώμη, κύριε, ποιος είστε;
Ο φίλος της Ναταλίας Γερμανού Νίκος Γεωργιάδης δυσκολεύτηκε να την αναγνωρίσει στο εξώφυλλο του «Hello!». Γι’ αυτό και εκείνη φρόντισε να το υπενθυμίσει με ένα αφκιασίδωτο Instagram στιγμιότυπο


Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
ΔΕΙΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Δείτε Επίσης