Κορωνοϊός: Γιατί πεθαίνουν παιδιά και νέοι χωρίς υποκείμενο νόσημα;

Στο μικροσκόπιο των ειδικών ο γενετικός κώδικας των ασθενών που ηττήθηκαν από τον ιό

corona12
Στη Βρετανία, ο κορωνοιός έκοψε της ζωής σ΄ένα 13χρονο αγόρι από το Μπρίξτον στο νότιο Λονδίνο, σ΄έναν 19χρονο σεφ, τον Λούκα ντι Νικόλα, στην 21χρονη Κλοέ Μίντλετον και την 36χρονη νοσοκόμα του βρετανικού Εθνικού Συστήματος Υγείας, Αρίμα Νασρίν.

Και σε άλλες χώρες του πλανήτη υπήρξαν ανάλογα θλιβερά περιστατικά.

Ο θάνατός τους βύθισε στο πένθος την οικογένειά τους, κατατρόμαξε την κοινή γνώμη και προβλημάτισε έντονα τους επιστήμονες καθώς κανείς από αυτούς δεν είχε υποκείμενο νόσημα.

Ενώ το νέο στέλεχος του κορωνοϊού φαίνεται να πλήττει σοβαρά τους ηλικιωμένους, εμπειρογνώμονες στις ΗΠΑ προσπαθούν να λύσουν τον γρίφο: να κατανοήσουν δηλαδή τους λόγους για τους οποίους κάποιοι που είναι υγιέστατοι και νέοι σε ηλικία πεθαίνουν από επιπλοκές του Covid- 19.

Ο Sanjay Gupta, νευροχειρουργός και επικεφαλής στο ιατρικό ρεπορτάζ του CNN, δήλωσε ότι οι επιστήμονες και οι ερευνητές εστιάζουν στον γενετικό κώδικα των ασθενών για να ρίξουν άπλετο φως στην υπόθεση.

«Πιθανότατα μπορεί να παίζει ρόλο μία γονιδιακή παραλλαγή στο γονίδιο «ACE2». Το «ACE2 » είναι ένα ένζυμο που προσκολλάται στην εξωτερική επιφάνεια των κυττάρων στους πνεύμονες, καθώς και στην καρδιά. Ο κορωνοϊός χρησιμοποιεί το ένζυμο για να εισέλθει στα κύτταρα των αεραγωγών», εξηγεί ο καθηγητής Gupta.

Επικαλούμενος μελέτη του περιοδικού «Science», που υπογράφει ο καθηγητής Φίλιπ Μέρφι ,του Εθνικού Ινστιτούτου Αλλεργιών και Λοιμωδών Νοσημάτων στις ΗΠΑ, επισημαίνει ότι «οι παραλλαγές στο γονίδιο ACE2 που μεταβάλλουν τον υποδοχέα, θα μπορούσαν να διευκολύνουν ή να δυσκολέψουν τον ιό να εισέλθει μέσω των κυττάρων».

Οι επιστήμονες που συμμετέχουν σε αυτή τη μελέτη, αναλύουν το DNA των ασθενών που είχαν σοβαρές επιπλοκές του Covid-19 , δεν είχαν όμως υποκείμενα νοσήματα όπως ο διαβήτης ή καρδιαγγειακές νόσους και το συγκρίνουν με τη γενετικό υλικό ασθενών που είτε ήταν ασυμπτωματικοί είτε εμφάνισαν ήπια συμπτώματα.

Για τον καθηγητή Gupta, ένας άλλος πιθανός παράγοντας που παίζει ρόλο είναι ο επιφανειοδραστικός παράγοντας των πνευμόνων (Pulmonary Surfactant)- ένα υγρό που εκκρίνεται από τα κύτταρα των μικροσκοπικών αεραγωγών, το οποίο όμως εξαντλείται σε ασθενείς με Covid-19.

Το υγρό βοηθά τους πνεύμονες να διαστέλλονται και να συστέλλονται κανονικά, αλλά όταν η τροφοδοσία εξαντληθεί, η λειτουργία αυτή διαταράσσεται, με αποτέλεσμα οι αεραγωγοί να μην είναι λειτουργικοί και ο ασθενής να δυσκολεύεται να αναπνεύσει, όπως αναφέρει ο Αμερικανός γιατρός.

«Αν σκεφτείτε τους πνεύμονές σας σαν ένα σφουγγάρι, ο επιφανειοδραστικός παράγοντας των πνευμόνων θα ήταν το απορρυπαντικό που θα τους έκανε μαλακούς και εύκαμπτους. Ωστόσο, χωρίς αυτόν, οι πνεύμονες γίνονται σκληροί και δύσκαμπτοι. Μπορεί γι΄αυτό το λόγο ορισμένοι ασθενείς να δυσκολεύονται να πάρουν μια ανάσα ακόμη κι αν είναι στον αναπνευστήρα», προσθέτει.

Τέλος, τονίζει, πως υπάρχει κι ένας ακόμη επιβαρυντικός παράγοντας για τους νέους που πεθαίνουν από τον Covid- 19.

«Κάποιοι νέοι πιστεύουν ότι είναι υγιείς και ανίκητοι και, συνεπώς λαμβάνουν λιγότερες προφυλάξεις ή αγνοούν τους κανόνες κοινωνικής αποστασιοποίησης για να προφυλάξουν τους εαυτούς τους από τον κορωνοϊό».

ΟΑΕΔ: Μπαράζ προσλήψεων σε όλους τους Δήμους - Δείτε ποιους αφορά