Ειδικοί αμφισβητούν ότι βρέθηκαν από καθηγητή του Χάρβαρντ σφαιρίδια με «διαστρική προέλευση»

Ο Άβι Λεμπ «μολύνει την καλή επιστήμη» και χρησιμοποιεί «φτηνές τεχνικές εντυπωσιασμού», λένε συνάδελφοι του αμφιλεγόμενου επιστήμονα, που πιστεύει ότι τα σφαιρίδια μπορεί και να είναι προϊόν «εξωγήινης τεχνολογίας»

alien-m
Η ανακοίνωση του αμφιλεγόμενου αστροφυσικού Άβι Λεμπ περί ανάκτησης σωματιδίων που έχουν διαστρική προέλευση έχει προκαλέσει αναταραχή στην επιστημονική κοινότητα, με πολλούς συναδέλφους του καθηγητή του Χάρβαρντ να αμβισβητούν ευθέως τα ευρήματά του και να τον επικρίνουν για τις μεθόδους του.

O Άβι Λεμπ, που στο παρελθόν έχει διατυπώσει διάφορες ακραίες θεωρίες (όπως π.χ. ότι ο κομήτης Οουμουαμούα που εντοπίστηκε από επιστήμονες το 2017 θα μπορούσε να αποτελεί διαστρική τεχνολογία που αναπτύχθηκε από εξωγήινους) δέχεται τα τελευταία 24ωρα τα «βέλη» διαφόρων επιστημόνων, που βλέπουν σοβαρά «κενά» στα λεγόμενά του. Ο Αμερικανο-ισραηλινός επιστήμονας ανακοίνωσε εχθές ότι η προκαταρκτική ανάλυση των μυστηριωδών σφαιριδίων που συγκέντρωσε με την ομάδα του στο πλαίσιο μιας φιλόδοξης αποστολής ανοιχτά των ακτών της Παπούα Νέας Γουϊνέας τον περασμένο Ιούνιο δείχνει ότι προήλθαν από το διαστρικό διάστημα.

Ειδικότερα, υποστηρίζει ότι τα σωματίδια ειναι θραύσματα του «παράξενου μετεωρίτη» που κατέπεσε κοντά στις ακτές του νησιωτικού κράτους το 2014.

Όπως εξήγησε, η πρώτη αυτή ανάλυση δεν απαντά ακόμη το ερώτημα εάν τα μεταλλικά αυτά αντικείμενα είναι τεχνητά ή φυσικά, όμως δείχνει ότι δεν ταιριάζουν με κανένα γνωστό κράμα στο ηλιακό μας σύστημα. «Πρόκειται για μια ιστορική ανακάλυψη επειδή είναι η πρώτη φορά που άνθρωποι ανακτούν υλικά από ένα μεγάλο αντικείμενο που έφτασε στη Γη από χώρο εκτός του ηλιακού μας συστήματος. Η επιτυχία της αποστολής αναδεικνύει την αξία του να παίρνει κανείς ρίσκα στην επιστημονική έρευνα, ακόμα και κόντρα στα εμπόδια, εφόσον υπάρχει η ευκαιρία να ανακαλυφθεί καινούργια γνώση» δήλωσε χαρακτηριστικά ο Λεμπ.

Τον περασμένο Ιούλιο, δύο αστροφυσικοί, ο Καρλ Γκέμπχαρντ και ο Στιβ Ντες, επέκριναν έντονα στους New York Times τον Λεμπ για τις δηλώσεις του ότι τα συγκεκριμένα σωματίδια που ανέκτησε η ομάδα του θα μπορούσαν να προέρχονται από ένα εξωγήινο διαστημόπλοιο.

interstellar_expedition

«Ο κόσμος έχει βαρεθεί να ακούει τους αβάσιμους ισχυρισμούς του Λεμπ. Μολύνει την καλή επιστήμη» είπε ο Ντες για τον συνάδελφό του, τον οποίο κατακεραύνωσε για τις δηλώσεις φτηνού εντυπωσιασμού που κάνει κατά καιρούς, που καθιστούν απρόθυμους τους επιστήμονες να αξιολογήσουν καν το έργο του.

«Τα ΜΜΕ πρέπει να σταματήσουν να δίνουν σημασία στις υπερβολές του Λεμπ» σχολίασε ο Γκέμπχαρντ, ένας άλλος διάσημος αστροφυσικός.

Ο αστροφυσικός Στιβ Τινγκέι, από το Πανεπιστήμιο Κέρτιν, εξέφρασε επίσης τις αμφιβολίες του για τη ισχύ όσων ισχυρίζεται ο Λεμπ, αν και με αρκετά πιο ήπιο τρόπο. «Γενικά οι επιστήμονες περνούν πρώτα από τη διαδικασία της αξιολόγησης του έργου τους από συναδέλφους και μετά κάνουν μεγάλες ανακοινώσεις. Ο Λεμπ κάνει διαφορετικά τα πράγματα και αυτό προφανώς ενοχλεί πολύ κόσμο... Προσωπικά δεν θεωρώ φρικτή την προσέγγιση του Άβι, αφού σε τελική ανάλυση όλα τα στοιχεία θα πρέπει να παρουσιαστούν επίσημα, να αξιολογηθούν ανεξάρτητα και, κάποια στιγμή, η επιστημονική κοινότητα θα βγάλει τα συμπεράσματά της. Έτσι λειτουργεί η επιστήμη. Η θορυβώδης μειοψηφία έχει δικαίωμα, μέχρις ενός σημείου, να υπάρχει επίσης».

alien-sphaire-m

Δεν είναι όμως μόνο οι αστροφυσικοί που εκφράζουν αμφιβολίες για τα «διαστρικά σφαιρίδια» του Λεμπ. Ο Δρ. Μάθιου Γκεντζ, καθηγητής στο τμήμα Μηχανικής του Imperial College London, αντιμετωπίζει με σκεπτικισμό την υποτιθέμενη μεγάλη ανακάλυψη. Σύμφωνα με τον ίδιο, ο βυθός των ωκεανών είναι γεμάτος με σφαιρίδια αυτού του είδους, άλλα φυσικής και άλλα τεχνητής προέλευσης. Πρόκειται για θραύσματα από δορυφόρους, από πυραύλους, απορρίμματα από βιομηχανικές εγκαταστάσεις ή ακόμη και από στρατιωτικές δοκιμές.

«Υπάρχουν δεκάδες χιλιάδες κράματα και υποψιάζομαι ότι δεν τα συνέκρινε όλα [με τα σφαιρίδια που βρήκε], ιδίως αν σκεφτεί κανείς ότι ορισμένα από αυτά καλύπτονται από το απόρρητο των στρατιωτικών υλικών» σημειώνει ο επιστήμονας, σπεύδοντας πάντως να επισημάνει ότι η επιστημονική κοινότητα δεν πρέπει να απορρίψει πλήρως τα ευρήματα του Λεμπ προτού αυτός τα παρουσιάσει ολοκληρωμένα, με επίσημο τρόπο.

Αναφορικά με τις θεωρίες του Λεμπ περί «εξωγήινης τεχνολογίας», παραδέχτηκε ότι και ίδιος θα χαιρόταν πολύ αν αποδεικνυόταν ότι τα μυστηριώδη σφαιρίδια συνδέονται με κάτι τέτοιο, όμως τόνισε ότι η ομάδα του καθηγητή του Χάρβαρβντ θα πρέπει να τον πείσει με αδιάσειστα στοιχεία. «Ελπίζω να κάνω λάθος και ο ET να μας επισκέφθηκε. Περιμένω τις αποδείξεις» κατέληξε χαριτολογώντας.

Ο Δρ. Πίτερ Μπράουν, καθηγητής Αστρονομίας στο Πανεπιστήμιο του Δυτικού Οντάριο στον Καναδά, επίσης αμφισβήτησε τα ευρήματα του Λεμπ, λέγοντας ότι δεν πιστεύει πως τα σφαιρίδια που ανέκτησε προέρχονται - όπως λέει ο καθηγητής του Χάρβαρντ - από τον παράξενο διαστρικό μετεωρίτη που συνετρίβη ανοιχτά της ακτής της Παπούα Νέα Γουινέα το 2014. Σύμφωνα με τον ίδιο, δεν θα ήταν δυνατόν να «επιβιώσουν» υλικά από τον μετεωρίτη που μπήκε στην ατμόσφαιρα της γης με ταχύτητα πάνω από 28 χλμ το δευτερόλεπτο.

Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι δεν είναι όλη η επιστημονική κοινότητα εναντίον του Λεμπ, αφού αρκετοί επιστήμονες έσπευσαν να συγχαρούν τον ίδιο και την ομάδα του, λέγοντας ότι περιμένουν με ανυπομονησία τα αποτελέσματα των επόμενων αναλύσεων.

O Χουμπέρτο Κάμπινς, καθηγητής του Πανεπιστημίου της Κεντρικής Φλόριντα, δήλωσε ενθουσιασμένος για τα ευρήματά του Λεμπ και της ομάδας του, λέγοντας ότι «τους βγάζει το καπέλο».

Με πληροφορίες από New York Times, Daily Mail