«Η Ελλάδα είναι η χαρά της ζωής»

«Η Ελλάδα είναι η χαρά της ζωής»

Η πρεμιέρα της, γυρισμένης στην Πύλο, ταινίας «Πριν τα μεσάνυχτα» συνέπεσε με την ανακοίνωση-σοκ για το κλείσιμο της κρατικής τηλεόρασης. Οι βασικοί συντελεστές της χολιγουντιανής παραγωγής εκφράζουν τα ανάμικτα συναισθήματά τους από την ταραγμένη χώρα που αφήνουν πίσω τους: από τη μία η κρίση, από την άλλη η ομορφιά του τόπου και των ανθρώπων

«Η Ελλάδα είναι η χαρά της ζωής»
Η νέα ταινία της «σειράς» που ξεκίνησε πριν από 18 χρόνια με φόντο τη Βιέννη παρακολουθεί μια μέρα από τη ζωή του γνωστού ζευγαριού Χοκ - Ντελπί στις διακοπές τους στη Μεσσηνία. Οι εικόνες του «Πριν τα μεσάνυχτα» έχουν χρώμα, άρωμα και χαρακτήρα Ελλάδας, όχι όμως με τον τρόπο που το έκανε το «Mamma mia!», αλλά μέσα από μια διεισδυτική και όχι τόσο τουριστική οπτική. Ο σκηνοθέτης Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ αποκαλύπτει το πώς επέλεξε την Ελλάδα για τη συγκεκριμένη ταινία: «Από την πρώτη στιγμή που ήρθα στην Ελλάδα ένιωσα υπέροχα. Ο παραγωγός μας, ο Χρήστος Κωνσταντακόπουλος, είχε κάποιες γνωριμίες, κι έτσι μπορέσαμε να μπούμε στο σπίτι του συγγραφέα Πάτρικ Λι Φέρμορ στην Καρδαμύλη, γι’ αυτό και δώσαμε στον χαρακτήρα του ιδιοκτήτη το όνομα Πάτρικ. Αυτό ήταν το μέρος-κλειδί. Πέρα από τη φυσική ομορφιά του τοπίου, ήταν και το γενικότερο αίσθημα που ανέδιδαν οι άνθρωποι: όποιον συναντούσα μού έδινε την αίσθηση ότι εδώ είναι ένα ωραίο μέρος για να ζεις - πρόκειται άλλωστε για τη δική μας ζωή, τουλάχιστον για όσο διαρκούν τα γυρίσματα. Αν βρισκόμαστε σε ένα αφιλόξενο περιβάλλον, αν δεν είμαστε χαρούμενοι, αυτό έχει αντανάκλαση στο αποτέλεσμα της δουλειάς που κάνουμε. Εστειλα αμέσως φωτογραφίες στον Ιθαν και τη Ζιλί και αρχίσαμε να μιλάμε για την Ελλάδα».

Ο Ιθαν Χοκ είχε εμφανιστεί στην Επίδαυρο το καλοκαίρι του 2009, όπου είχε καταχειροκροτηθεί ως Αυτόλυκος στο «Χειμωνιάτικο παραμύθι» του Ουίλιαμ Σαίξπηρ. «Είχα περάσει πολύ όμορφα τότε», λέει ο γοητευτικός Χοκ, τονίζοντας ότι «προκαλώ κάθε ηθοποιό να παίξει στην Επίδαυρο, είναι σίγουρο ότι θα τον εντυπωσιάσει η ιστορία του χώρου. Το να είσαι στη σκηνή αυτού του υπέροχου θεάτρου είναι κάτι μοναδικό: το να έρχεσαι σε επαφή με τους συντελεστές της παράστασης, με το κοινό, να γνωρίζεις Ελληνες, να κάνεις παρέα μαζί τους, να νιώθεις για λίγο πως γίνεσαι μέλος της κοινότητας. Γνώριζα βέβαια για την πολιτική κατάσταση και την οικονομική κρίση, αλλά επίσης ήξερα πως μερικές φορές σε τέτοιες συνθήκες οι τέχνες ευδοκιμούν».

Κλείσιμο


Για τη Ζιλί Ντελπί οι μνήμες από την Ελλάδα δεν ήταν το ίδιο ευχάριστες με εκείνες του συμπρωταγωνιστή της: «Η προηγούμενη εμπειρία μου δεν ήταν τόσο καλή, διότι την πρώτη φορά που ήρθα στην Ελλάδα -πριν από περίπου 22 χρόνια για την ταινία «Ο ταξιδιώτης»- πέρασα δύσκολα λόγω των απαιτήσεων που είχε η ταινία - και ιδιαίτερα ο Σαμ Σέπαρντ. Ετσι, ήμουν λίγο ανήσυχη γιατί άκουγα κάποια αρνητικά πράγματα και επειδή θα ερχόμουν εδώ με την οικογένειά μου σκεφτόμουν: “Θεέ μου, κι αν πάμε εκεί και προκύψουν οικονομικά προβλήματα με την ταινία, κι αν βρίσκονται όλοι σε απεργία;”. Δεν ξέρω, φανταζόμουν διάφορα λόγω της οικονομικής κατάστασης. Οταν όμως φτάσαμε εδώ όλη η ανησυχία μου εξαφανίστηκε. Δεν ήθελα πια να φύγω από την Ελλάδα. Και τη δεύτερη φορά ήταν όλα πολύ διαφορετικά από την αρχή και πολύ όμορφα».

Η αντίδραση της Ζιλί Ντελπί θυμίζει την αντίδραση της Σελίν, της ηρωίδας που ενσαρκώνει στην ταινία, η οποία λέει την ατάκα: «Οι Ελληνες τρώνε φέτα και δείχνουν χαρούμενοι, αλλά υπάρχει θυμός». Οπως λέει η Ντελπί, «ο κόσμος δείχνει να είναι αναστατωμένος από διάφορα πράγματα, δεν είναι όμως θυμωμένος γενικώς και αορίστως. Και σίγουρα οι Ελληνες δεν ήταν θυμωμένοι με εμάς». Ο Λινκλέιτερ συμπληρώνει ότι «αυτό ήταν η έντονη αντίθεση στην όλη κατάσταση: το να είσαι σε ένα μέρος που εμείς βλέπουμε σαν παράδεισο, με αυτούς τους υπέροχους ανθρώπους που δείχνουν τόσο χαρούμενοι, αλλά όταν μιλάς μαζί τους να λένε “ναι, είμαστε θυμωμένοι” - έστω και εάν δεν το δείχνουν». Η Ντελπί τον διακόπτει συμφωνώντας: «Η αλήθεια είναι ότι στην Ελλάδα υπάρχει αυτό που λέμε joie de vivre (η χαρά της ζωής), κι αυτό δεν συμβαίνει παντού. Θυμάμαι να μιλάω με κάποια μέλη του συνεργείου στην Ελλάδα και να μου λένε ότι τα πράγματα είναι πολύ δύσκολα και γίνονται όλο και περισσότερο. Υστερα όμως δώσανε ραντεβού να πάνε για μπάνιο στη θάλασσα τα μεσάνυχτα».



Τα λεφτά και το τανγκό
Ακριβώς όπως συμπληρώνει ο ένας τον άλλον στην κοινή τους συνέντευξη, οι Χοκ, Ντελπί και Λινκλέιτερ συνεργάζονται επίσης στην προετοιμασία των ταινιών - εξάλλου είναι και οι τρεις τους σκηνοθέτες. Ολοι μαζί έγραψαν το σενάριο των δύο τελευταίων ταινιών, και ιδιαίτερα στο «Πριν τα μεσάνυχτα» - το προσωπικό στοιχείο του καθενός τους είναι έντονο και ευδιάκριτο. Σε κάποιες στιγμές ο θεατής έχει την αίσθηση ότι κοιτάζει μέσα από την κλειδαρότρυπα μιας κρεβατοκάμαρας - ίσως της δικής του. Οπως έχει παραδεχτεί ο Ιθαν Χοκ, η ταινία είναι σε πολλά σημεία υπερβολικά ρεαλιστική για να είναι αποκύημα φαντασίας: «Για παράδειγμα, η ατάκα που λέει η Σελίν στον Τζέσι “κάνεις σεξ με τον ίδιο τρόπο κάθε φορά” είναι κάτι που μου έχει πει και η γυναίκα μου. Βασικά τα πάντα στις ταινίες προέρχονται από τον μεταξύ μας διάλογο και από τις συζητήσεις που κάνουμε με τους γύρω μας. Ωστόσο, κάποια πράγματα που συμβαίνουν σε μένα μπορεί να ταιριάζουν περισσότερο στον χαρακτήρα της Σελίν ή το ανάποδο. Τα βάζουμε κάτω και προσπαθούμε να το συνθέσουμε όλοι μαζί».

«Οι ταινίες δεν είναι καθόλου αυτοβιογραφικές, σίγουρα όμως υπάρχουν κομμάτια δικά μας, τα οποία εντάξαμε μέσα στην πλοκή», λέει η Ντελπί, αποκαλύπτοντας ότι «για παράδειγμα, την ατάκα “οι γυναίκες εξερευνούν την αιωνιότητα στον απέραντο κήπο της θυσίας” την είχα επί 15 χρόνια στο συρτάρι μου».
Στους τίτλους τέλους του «Πριν τα μεσάνυχτα» ακούγεται η Χάρις Αλεξίου να τραγουδά «τα λεφτά μου όλα τα δίνω για ένα τανγκό», οπότε προκύπτει αυτόματα η σχετική ερώτηση. Για τι θα έδιναν όλα τα λεφτά τους οι σταρ της ταινίας; Ντελπί: «Για τον γιο μου, που είναι ό,τι πολυτιμότερο έχω». Χοκ: «Δύσκολη ερώτηση. Θα τα έδινα για να σώσω τον κόσμο από τη φτώχεια».

Οι συντελεστές του «Πριν τα μεσάνυχτα» μιλούν για την ΕΡΤ
Η συνέντευξη των Ιθαν Χοκ, Ζιλί Ντελπί και Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ συνέπεσε με τις τελευταίες ώρες μετάδοσης της ελληνικής δημόσιας ραδιοτηλεόρασης. Για τον δημοσιογράφο Αλέξανδρο - Ρωμανό Λιζάρδο, συνεργάτη της ΕΡΤ, αυτή επρόκειτο να είναι η τελευταία συνέντευξη που θα βιντεοσκοπούσε - και το ήξερε, καθώς είχε ήδη ενημερωθεί σχετικά από τους συναδέλφους του. Υπό το σοκ της είδησης για το οριστικό «μαύρο» στην ΕΡΤ, ζήτησε την άποψη των κινηματογραφικών σταρ σχετικά με το επεισόδιο του ελληνικού δράματος που βρισκόταν υπό εξέλιξη.
 
Ζιλί Ντελπί: Γενικά η φίμωση της ελευθερίας του λόγου -μολονότι δεν είμαι ειδική στο θέμα- μου φαίνεται πως είναι κάτι τρομερό.
Ιθαν Χοκ: Είναι ένα κομμάτι που γνωρίζω ελάχιστα και δεν νομίζω ότι είμαι ο πλέον κατάλληλος για να το σχολιάσω. Πιστεύω πάντως ότι είναι επιταγή της Ε.Ε., αλλά είναι πρώτη φορά που το ακούω και δεν ξέρω τι να πω, μου φαίνεται τρομερό.
Ζιλί Ντελπί: Σε τέτοιες περιπτώσεις χρειάζεται επανάσταση.



Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
ΔΕΙΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Δείτε Επίσης