Νομικοί κύκλοι στηρίζουν το αντιρατσιστικό σχέδιο νόμου Ρουπακιώτη
Νομικοί κύκλοι στηρίζουν το αντιρατσιστικό σχέδιο νόμου Ρουπακιώτη
Προχώρησαν σε άτυπη σύγκριση του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου με τις προτεινόμενες νέες ρυθμίσεις του υπουργείου Δικαιοσύνης
Ενίσχυση του νομικού «οπλοστασίου» με το «αντιρατσιστικό νομοσχέδιο Ρουπακιώτη», διαπιστώνουν νομικοί κύκλοι, οι οποίοι προχώρησαν σε άτυπη σύγκριση του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου με τις προτεινόμενες νέες ρυθμίσεις του υπουργείου Δικαιοσύνης.
Όπως παρατηρούν, το ισχύον νομικό πλαίσιο (Ν. 927/1979, Ν. 1419/1984 άρθρο 24 , Ν. 3304/2005 και άρθρο 3 παράγραφος 3 , Ν. 3719/2008, σε συνδυασμό βέβαια με τις διατάξεις του Ποινικού Κώδικα, ναι μεν καλύπτει σε σημαντικό βαθμό τις σημερινές ανάγκες της κοινωνίας, πλην όμως το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Δικαιοσύνης, πέραν του ότι ενσωματώνει την οδηγία - πλαίσιο 913/2008 στο εσωτερικό δίκαιο της Ελλάδας, διαφοροποιείται σημαντικά από τις ισχύουσες διατάξεις και εισάγει νέες πληρέστερες ρυθμίσεις.
Μεταξύ άλλων, οι ίδιοι κύκλοι παρατηρούν πως με το «αντιρατσιστικό νομοσχέδιο Ρουπακιώτη» διευρύνονται οι περιπτώσεις των αξιόποινων πράξεων ρατσισμού ή ξενοφοβίας εφόσον εντάσσονται σ’ αυτές και εκδηλώσεις, οι οποίες στρέφονται εναντίον προσώπων ή ομάδων που «ξεχωρίζουν» εξαιτίας των φυσικών ή πολιτιστικών χαρακτηριστικών τους.
Και αυτό γιατί, όπως παρατηρούν νομικοί, στο νομοσχέδιο συμπεριλαμβάνονται οι γενεαλογικές καταβολές, η φυλή, το χρώμα και η εθνοτική καταγωγή.
Επιπλέον, με το νέο νομοσχέδιο, η αξιόποινη αξιολόγηση εκτείνεται για πρώτη φορά και σε περίπτωση προσβολής πραγμάτων -κινητών ή ακινήτων- που χρησιμοποιούνται κυρίως για τέλεση των θρησκευτικών επιλογών.
Ακόμη, οι ίδιοι κύκλοι παρατηρούν ότι με το νέο νομοσχέδιο:
Όπως παρατηρούν, το ισχύον νομικό πλαίσιο (Ν. 927/1979, Ν. 1419/1984 άρθρο 24 , Ν. 3304/2005 και άρθρο 3 παράγραφος 3 , Ν. 3719/2008, σε συνδυασμό βέβαια με τις διατάξεις του Ποινικού Κώδικα, ναι μεν καλύπτει σε σημαντικό βαθμό τις σημερινές ανάγκες της κοινωνίας, πλην όμως το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Δικαιοσύνης, πέραν του ότι ενσωματώνει την οδηγία - πλαίσιο 913/2008 στο εσωτερικό δίκαιο της Ελλάδας, διαφοροποιείται σημαντικά από τις ισχύουσες διατάξεις και εισάγει νέες πληρέστερες ρυθμίσεις.
Μεταξύ άλλων, οι ίδιοι κύκλοι παρατηρούν πως με το «αντιρατσιστικό νομοσχέδιο Ρουπακιώτη» διευρύνονται οι περιπτώσεις των αξιόποινων πράξεων ρατσισμού ή ξενοφοβίας εφόσον εντάσσονται σ’ αυτές και εκδηλώσεις, οι οποίες στρέφονται εναντίον προσώπων ή ομάδων που «ξεχωρίζουν» εξαιτίας των φυσικών ή πολιτιστικών χαρακτηριστικών τους.
Και αυτό γιατί, όπως παρατηρούν νομικοί, στο νομοσχέδιο συμπεριλαμβάνονται οι γενεαλογικές καταβολές, η φυλή, το χρώμα και η εθνοτική καταγωγή.
Επιπλέον, με το νέο νομοσχέδιο, η αξιόποινη αξιολόγηση εκτείνεται για πρώτη φορά και σε περίπτωση προσβολής πραγμάτων -κινητών ή ακινήτων- που χρησιμοποιούνται κυρίως για τέλεση των θρησκευτικών επιλογών.
Ακόμη, οι ίδιοι κύκλοι παρατηρούν ότι με το νέο νομοσχέδιο:
- Τιμωρείται βαρύτερα η φερόμενη ως ρατσιστική συμπεριφορά, όταν έχει ως αποτέλεσμα την τέλεση πλημμελήματος ή κακουργήματος, ενώ η τέλεση των πράξεων αυτών από δημόσιο λειτουργό ή υπάλληλο κατά την άσκηση των καθηκόντων τους συνιστά επιβαρυντική περίσταση.
- Προβλέπεται ως παρεπόμενη ποινή η αποστέρηση των πολιτικών δικαιωμάτων, υπό προϋποθέσεις που ορίζονται και παράλληλα, «τυποποιείται» ως ποινικό αδίκημα ο «εγκωμιασμός», η «κακόβουλη άρνηση» και η «εκμηδένιση» της σημασίας εγκλημάτων γενοκτονίας, εγκλημάτων κατά της ανθρωπότητας και εγκλημάτων πολέμου, καθώς και των εγκλημάτων ναζισμού, εφόσον οι συμπεριφορές αυτές στρέφονται κατά ομάδας προσώπων που προσδιορίζεται με βάση τη φυλή, τη θρησκεία κλπ.
Ωστόσο, για τη συγκρότηση αξιόποινης πράξης απαιτείται: a) η ανωτέρω συμπεριφορά να μπορεί να διεγείρει σε βιαιοπραγίες ή μίσος κατά μιας τέτοιας ομάδας ή μέλους της και β) τα παραπάνω εγκλήματα να έχουν αναγνωριστεί με αμετάκλητη απόφαση ελληνικού ή διεθνούς δικαστηρίου.
- Καθιερώνεται με σειρά ρυθμίσεων διοικητική ευθύνη νομικών προσώπων ή ενώσεων προσώπων για τις εμπίπτουσες στις διατάξεις του νόμου αξιόποινες πράξεις μελών τους ή άλλων φυσικών προσώπων που συνδέονται μαζί τους.
- Θεσπίζεται δικαίωμα παράστασης πολιτικής αγωγής νομικών προσώπων ή ενώσεων προσώπων που περιλαμβάνονται στον κατάλογο του Οικονομικού και Κοινωνικού Συμβουλίου του ΟΗΕ ή αναγνωρισμένων θρησκευτικών φορέων.
- Εισάγονται ειδικές διατάξεις για την προστασία θυμάτων ή και ουσιωδών μαρτύρων των πράξεων ρατσισμού, που είναι αλλοδαποί.
Η προστασία τους συνίσταται στην απαγόρευση έκδοσης σε βάρος τους διοικητικής πράξης απέλασης ή χορήγησης άδειας παραμονής μέχρι την έκδοση τελεσίδικης- δικαστικής απόφασης. Τέλος, οριοθετείται η ποινική αξιολόγηση των παραπάνω πράξεων, όταν αυτές τελούνται ειδικότερα μέσω διαδικτύου.
- Προβλέπεται ως παρεπόμενη ποινή η αποστέρηση των πολιτικών δικαιωμάτων, υπό προϋποθέσεις που ορίζονται και παράλληλα, «τυποποιείται» ως ποινικό αδίκημα ο «εγκωμιασμός», η «κακόβουλη άρνηση» και η «εκμηδένιση» της σημασίας εγκλημάτων γενοκτονίας, εγκλημάτων κατά της ανθρωπότητας και εγκλημάτων πολέμου, καθώς και των εγκλημάτων ναζισμού, εφόσον οι συμπεριφορές αυτές στρέφονται κατά ομάδας προσώπων που προσδιορίζεται με βάση τη φυλή, τη θρησκεία κλπ.
Ωστόσο, για τη συγκρότηση αξιόποινης πράξης απαιτείται: a) η ανωτέρω συμπεριφορά να μπορεί να διεγείρει σε βιαιοπραγίες ή μίσος κατά μιας τέτοιας ομάδας ή μέλους της και β) τα παραπάνω εγκλήματα να έχουν αναγνωριστεί με αμετάκλητη απόφαση ελληνικού ή διεθνούς δικαστηρίου.
- Καθιερώνεται με σειρά ρυθμίσεων διοικητική ευθύνη νομικών προσώπων ή ενώσεων προσώπων για τις εμπίπτουσες στις διατάξεις του νόμου αξιόποινες πράξεις μελών τους ή άλλων φυσικών προσώπων που συνδέονται μαζί τους.
- Θεσπίζεται δικαίωμα παράστασης πολιτικής αγωγής νομικών προσώπων ή ενώσεων προσώπων που περιλαμβάνονται στον κατάλογο του Οικονομικού και Κοινωνικού Συμβουλίου του ΟΗΕ ή αναγνωρισμένων θρησκευτικών φορέων.
- Εισάγονται ειδικές διατάξεις για την προστασία θυμάτων ή και ουσιωδών μαρτύρων των πράξεων ρατσισμού, που είναι αλλοδαποί.
Η προστασία τους συνίσταται στην απαγόρευση έκδοσης σε βάρος τους διοικητικής πράξης απέλασης ή χορήγησης άδειας παραμονής μέχρι την έκδοση τελεσίδικης- δικαστικής απόφασης. Τέλος, οριοθετείται η ποινική αξιολόγηση των παραπάνω πράξεων, όταν αυτές τελούνται ειδικότερα μέσω διαδικτύου.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα