Δημήτρης Δασκαλόπουλος:1,5 εκατομμύρια ευρώ για…..τρίχες!
Αίμα, Δάκρυα και Ιδρώτας: κάπως έτσι θα μπορούσε να χαρακτηριστεί το τρίπτυχο των υλικών που χρησιμοποιεί ο ανατρεπτικός νεοϋορκέζος καλλιτέχνης Ντέιβιντ Χάμμονς για να κατασκευάσει τα πρωτότυπα έργα του. Πιθανόν βέβαια η αγωνία του τελευταίου να δημιουργεί έργα με πρωτόγονα υλικά να μην είχε καμία σημασία αν δεν ήταν ο αγαπημένος εικαστικός του συνδέσμου του ΣΕΒ Δημήτρη Δασκαλόπουλου.
Για ένα έργο φτιαγμένο κυριολεκτικά από…ανθρώπινες τρίχες, πολύτιμους λίθους και καλώδια επάνω
Αίμα, Δάκρυα και Ιδρώτας: κάπως έτσι θα μπορούσε να χαρακτηριστεί το τρίπτυχο των υλικών που χρησιμοποιεί ο ανατρεπτικός νεοϋορκέζος καλλιτέχνης Ντέιβιντ Χάμμονς για να κατασκευάσει τα πρωτότυπα έργα του. Πιθανόν βέβαια η αγωνία του τελευταίου να δημιουργεί έργα με πρωτόγονα υλικά να μην είχε καμία σημασία αν δεν ήταν ο αγαπημένος εικαστικός του συνδέσμου του ΣΕΒ Δημήτρη Δασκαλόπουλου.
Για ένα έργο φτιαγμένο κυριολεκτικά από…ανθρώπινες τρίχες, πολύτιμους λίθους και καλώδια επάνω σε χρυσό φόντο ο γνωστός επενδυτής και μεγαλοβιομήχανος διέθεσε στο πρόσφατο Frieze Art Fair του Λονδίνου 1,5 εκατομμύριο ευρώ! Όσο για το τι θέλει να πει ο ποιητής με τον τίτλο Flight Fantasy, όπως τιτλοφορείται το έργο, οι εικαστικοί τονίζουν ότι απεικονίζει τη δύναμη της φαντασίας και την ανθρώπινη ανάγκη για επιβίωση γνώριμη στους κατοίκους του Χάρλεμ, όπου ανήκει ο εν λόγω καλλιτέχνης-αν και μάλλον άγνωστη στον κύριο Δασκαλόπουλο. Ο Χάμμονς ανήκει σε εκείνο το πρωτοποριακό κίνημα που άνθισε στην αμερικανική πρωτοπορία της Νέας Υόρκης-ειδικά τη δεκαετία του 70 όπου ανήκει το συγκεκριμένο έργο-και συνεχίζει να δίνει έντονα δείγματα γραφής αναφερόμενο στις δύσκολες ημέρες που βιώνουν οι αφρο-αμερικανοί της περιοχής.
Βέβαια, στην εποχή του Ομπάμα ο Χάμμονς έχει περιορίσει το πρωτόγονο στοιχείο-έργα από κόκαλα, ορθωμένοι φαλλοί από μπουκάλια και περίτεχνες διακοσμήσεις, πίνακες φτιαγμένοι από χαρτοσακούλες-και προτιμά τα πιο αφηρημένα θέματα. Εξακολουθεί βέβαια στα 65 του χρόνια να στέκεται με την τέχνη του στο πλάι των αφροαμερικανών του Χάρλεμ και να εμπλέκεται ενεργά στους αγώνες που δίνει η μαύρη μειονότητα για καλύτερες μέρες.
Ίσως πάλι κι αυτό να είναι το στοχείο που προκάλεσε το ενδιαφέρον του κυρίου Δασκαλόπουλου ενός ανθρώπου ο οποίος ξέρει να βγάζει χρήμα αλλά κι έχει βιώσει μέσω του πατέρα του πως ακριβώς βγαίνει το ψωμί. Δεν είναι τυχαίο ότι και οι καλλιτέχνες που προτιμά είναι κι αυτοί εναλλακτικοί, ανατρεπτικοί και γενικότερα εκπρόσωποι της πρωτοπορίας. Αν και δύσκολο να φανταστείς το πρώην αφεντικό της Vivartia (ΔΕΛΤΑ, Chipita, Goodys κλπ) με το αγέρωχο ύφος και το άτεγκτο παρουσιαστικό να συντρώει με τρελούς καλλιτέχνες, μπορεί ωστόσο κάλλιστα να τον δεις στο πλευρό άλλων εξίσου τρελών συλλεκτών από τον ελληνικό επιχειρηματικό χώρο.
Μαζί με τον Δάκη Ιωάννου ο οποίος έκανε γνωστό στην Ελλάδα τον Τζεφ Κουνς και φέτος το καλοκαίρι έκλεψε την παράσταση με την εικαστική τελετουργία του καρχαρία δια υπογραφής Μάθιου Μπάρνι αλλά και τον Δαυίδ της Κόκα Κόλα ο οποίος δείχνει να αγαπά ιδιαίτερα την πρωτοπορία, ο κύριος Δασκαλόπουλος αγγίζει διαφορετικά τα έργα τέχνης-έστω και βρόμικα. Και δίνει ένα μάθημα για το πώς οι Έλληνες συλλέκτες μεταμορφώνονται σταδιακά στο βαρύ πυροβολικό της σύγχρονης αγοράς έργων τέχνης ανά τον πλανήτη.
Στο πρόσφατο μάλιστα Frieze Art στο Λονδίνο λένε ότι η βασική γλώσσα ήταν…τα ελληνικά-μέχρι και τον τέως βασιλέα είδαν να περιφέρεται στις διάφορες γκαλερί-σε εποχές που τα περισσότερα έργα παρέμειναν απούλητα. Όσο για τον κύριο Δασκαλόπουλο: το περιοδικό Economist του αφιέρωσε ειδική μνεία καθιστώντας επιπλέον γνωστό ότι τα τέσσερα έργα του Χάμμονς που κατέχει συνολικά ο κύριος Δασκαλόπουλος θα συμπεριληφθούν σε μια μεγάλη ρετροσπεκτίβα που θα λάβει χώρα στο Λονδίνο προς τιμήν του, μέσα στο 2010. Ποιος αλήθεια είπε ότι οι Έλληνες συλλέκτες αγοράζουν τρίχες;
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr