Ο παράγων «κινέζικος δράκος» για το πετρέλαιο
Την ώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές η τιμή του πετρελαίου διολίσθαινε, στην πράξη για τρίτη συνεχόμενη εβδομάδα, κάτω και από τα 90 δολάρια το βαρέλι. Τα σενάρια δίνουν και παίρνουν όσον αφορά στις προοπτικές της διεθνούς αγοράς ενέργειας - τα περισσότερα μάλιστα εμφανίζουν εντυπωσιακές διαφορές σε σχέση με τα αντίστοιχα έναν μήνα πριν, όταν η τιμή του μαύρου χρυσού άγγιζε τα 100 δολάρια, με αποκορύφωμα τις δηλώσεις στελεχών της Merrill Lynch περί διολίσθησης των τιμών ακόμα και προς τα 75
Την ώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές η τιμή του πετρελαίου διολίσθαινε, στην πράξη για τρίτη συνεχόμενη εβδομάδα, κάτω και από τα 90 δολάρια το βαρέλι. Τα σενάρια δίνουν και παίρνουν όσον αφορά στις προοπτικές της διεθνούς αγοράς ενέργειας - τα περισσότερα μάλιστα εμφανίζουν εντυπωσιακές διαφορές σε σχέση με τα αντίστοιχα έναν μήνα πριν, όταν η τιμή του μαύρου χρυσού άγγιζε τα 100 δολάρια, με αποκορύφωμα τις δηλώσεις στελεχών της Merrill Lynch περί διολίσθησης των τιμών ακόμα και προς τα 75 δολάρια το βαρέλι!
Ουδείς μπορεί να διαφωνήσει πως τα δεδομένα άλλαξαν άρδην τον τελευταίο μήνα, κυρίως λόγω της καταβαράθρωσης των διεθνών χρηματαγορών και των συνεπακόλουθων φόβων για πτωτική πορεία στη ζήτηση - άρα και στις τιμές.
Υπάρχουν όμως και μερικές φωνές που διατυπώνουν διαφορετικές σκέψεις, προσεγγίζουν διαφορετικά το φλέγον θέμα όσον αφορά στα δυνητικά -περισσότερο πιθανά- σενάρια για τη διαμόρφωση των τιμών στο εγγύς μέλλον. Κι αυτές οι φωνές εστιάζουν σε έναν παράγοντα, εντελώς αστάθμητο, αλλά προφανώς ικανό να αλλάξει τις ισορροπίες: το όνομα αυτού, Κίνα!
ΓΙΑΤΙ Η ΚΙΝΑ...
Γιατί είναι η μεγαλύτερη αγορά στον κόσμο και εσχάτως βρίσκεται σε πραγματικό κατασκευαστικό οργασμό - κυρίως λόγω των επικείμενων Ολυμπιακών Αγώνων του καλοκαιριού. Γιατί είναι η πλέον ακμάζουσα οικονομία αυτή την εποχή και οι ανάγκες της -ενεργειακές και όχι μόνον- πολλαπλασιάζονται συνεχώς. Γιατί αντιμετωπίζει τεράστιο πρόβλημα κάλυψης των αναγκών της σε ενεργειακούς πόρους και παράλληλα φέρεται έτοιμη να καλύψει αυτό της το έλλειμμα πληρώνοντας όσο-όσο! Και ΕΧΕΙ να πληρώσει, πολλώ γε μάλλον όταν τα τρία τελευταία χρόνια τα πλεονάσματα του εμπορικού της ισοζυγίου έχουν φτάσει πλέον σε σημείο ώστε να αποτελούν μέχρι και «πονοκέφαλο» για το επιτελείο της Λαϊκής Τράπεζας της χώρας.
Το κερασάκι στη σεναριολογία που θέλει την Κίνα έτοιμη να... εισβάλλει στη διεθνή αγορά ενέργειας προς άγραν Συμβολαίων Μελλοντικής Παράδοσης ικανών ποσοτήτων πετρελαίου σε κάθε προσφερόμενο επίπεδο τιμών έφερε ο... «στρατηγός χειμώνας»! Την τελευταία εβδομάδα η Κίνα βρέθηκε αντιμέτωπη με τις χειρότερες χιονοπτώσεις των τελευταίων 50 ετών! Το πρόβλημα στην κάλυψη των ενεργειακών της αναγκών διογκώνεται. Ηδη το πρωί της Δευτέρας ανακοινώθηκε επίσημα πως τα εργοστάσια παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας της χώρας -λόγω κακοκαιρίας- έχουν μειωμένη παραγωγή σχεδόν κατά 39%! Προσθέστε εδώ πως ήδη οι εγκαταστάσεις παραγωγής ενέργειας της Κίνας που «καίνε» πετρέλαιο, δηλαδή το 22% των υφιστάμενων εργοστασίων, έχουν φτάσει στο απόγειο της παραγωγικής τους δυνατότητας. Το 78% της παραγόμενης ενέργειας στη χώρα «βγαίνει» από εργοστάσια λιγνίτη και γαιάνθρακα. Εξ ου και ο υπερδιπλασιασμός της διεθνούς τιμής άνθρακα το τελευταίο 6μηνο, μια αύξηση που οφείλεται αποκλειστικά και μόνο στις αθρόες εισαγωγές άνθρακα από την Κίνα, η οποία και πάλι ψάχνει απεγνωσμένα για πρώτη καύσιμη ύλη. Και ΔΕΝ τη βρίσκει.
Αυτή ακριβώς είναι και η βάση των εφιαλτικών σεναρίων που απεργάζονται ορισμένοι για να δικαιολογήσουν την άποψη περί επερχόμενης αύξησης της διεθνούς τιμής του μαύρου χρυσού όσο θα πλησιάζει το καλοκαίρι. Οι Κινέζοι χρειάζονται πετρέλαιο, δεν το έχουν σήμερα και το ψάχνουν (ή θα το ψάξουν) τους προσεχείς μήνες. Μανιωδώς. Με ό,τι αυτό μπορεί να σημαίνει.
Για να έχετε μια τάξη μεγέθους, αρκεί να έχετε υπόψη σας τις επίσημες κυβερνητικές εκτιμήσεις για τις δύο ερχόμενες εβδομάδες -συγκεκριμένα, για την περίοδο από 6 έως και 12 Φεβρουαρίου-, όταν και θα πραγματοποιηθούν στην Κίνα οι εορταστικές εκδηλώσεις για τον ερχομό της νέας χρονιάς (Chinese Lunar New Year). Οι κυβερνητικοί παράγοντες λοιπόν θεωρούν πως σε διάστημα μιας εβδομάδας θα υποδεχτούν 1,4 εκατομμύρια τουρίστες, οι οποίοι θα πραγματοποιήσουν περίπου 2,17 δισεκατομμύρια (!) μετακινήσεις στις διάφορες πόλεις της χώρας, όπου και θα λαμβάνουν χώρα εορταστικές εκδηλώσεις. Φανταστείτε λοιπόν τι θα γίνει το καλοκαίρι στους Ολυμπιακούς και τι τεράστιες ποσότητες καυσίμων θα χρειαστεί ο Ασιατικός Δράκος.
ΥΦΕΣΗ, ΑΛΛΑ…
Πάντως, ακόμη και αναλυτές οίκων που βλέπουν το πετρέλαιο χαμηλότερα, όπως η Merrill Lynch που προαναφέραμε, δεν βλέπουν τόσο μεγάλη συσχέτιση μίας πιθανής ύφεσης με τις τιμές του πετρελαίου. Πολύ απλά, γιατί πλέον το 70% της ζήτησης πετρελαίου στις ΗΠΑ σχετίζεται με τις μεταφορές και το μόνο το υπόλοιπο 30% με την βιομηχανική δραστηριότητα. Άρα, η όποια πτώση της ζήτησης δεν θα είναι σημαντική, άρα και οι τιμές δεν θα πιεστούν ιδιαίτερα προς τα κάτω. Μάλιστα, σε τελευταία του ανάλυση ο διεθνής οίκος επισημαίνει ότι οι παραγωγοί πετρελαίου, στην διαδικασία του hedging, δηλαδή της αντιστάθμισης επιχειρηματικών ρίσκων, δεν υπολογίζουν σε μακροπρόθεσμη βάση το πετρέλαιο κάτω από τα 80 δολάρια το βαρέλι.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr