«Μεγάλη Χίμαιρα»: Αθήνα και Σύρος μεταμορφώνονται για τα γυρίσματα της νέας ταινίας
12.02.202511:38
Αφροδίτη Γραμμέλη
Η νέα παραγωγή της ΕΡΤ, η πρώτη με διεθνή συνεργασία για το μυθιστόρημα του Καραγάτση - Μετά την Ελλάδα τα γυρίσματα συνεχίζονται στην Ιταλία, το σίριαλ έχει ήδη πωληθεί στο εξωτερικό
Με έναν τρόπο κάπως μαγικό, κάθε φορά που ένα έργο του Μ. Καραγάτση αποφασίζει να ακολουθήσει τις τηλεοπτικές ράγες, το σκηνικό που δημιουργείται για να χαράξει τη διαδρομή αποκτά κινηματογραφικές διαστάσεις. Κάτι τέτοιο συνέβη με το «Δέκα» πριν από χρόνια και χρησιμοποιήθηκε το παλιό εργοστάσιο της ΧΡΩΠΕΙ.
Ο χώρος του (4.000 τ.μ.) μεταμορφώθηκε από τη σκηνογραφική ομάδα, με επικεφαλής τον Κώστα Παππά, στη φτωχογειτονιά του Πειραιά όπου βρισκόταν το παλιό οινοποιείο και νυν πολυκατοικία του Αναστάση Καλογερά, στην οδό Παρασάγγη 10. Η σκηνογραφία, πιστή στο ύφος της δεκαετίας του 1950, χρησιμοποίησε μάλιστα αυθεντικά παλαιά αντικείμενα που η εταιρεία παραγωγής είχε στη διάθεσή της, συμβάλλοντας ακόμα περισσότερο στο ζωντάνεμα εκείνης της εποχής.
Η «Μεγάλη Χίμαιρα» του Καραγάτση από την ΕΡΤ έχει πραγματοποιήσει γυρίσματα στην Τεργέστη, στη Σύρο και στη Δήλο
Στη Σύρο
Κάτι ανάλογο συνέβη και στη Σύρο πριν από τα Χριστούγεννα. Κάτι παρόμοιο δημιουργήθηκε από τις 15 Ιανουαρίου ως τις 5 Φεβρουαρίου στην Αθήνα για τις ανάγκες των γυρισμάτων της «Μεγάλης Χίμαιρας», μεταμορφώνοντας το ιστορικό κέντρο της πρωτεύουσας σε ένα εντυπωσιακό σκηνικό που θα μας ταξιδέψει έναν αιώνα πίσω.
Σκηνογράφοι και τεχνικοί εργάστηκαν πυρετωδώς για να αναβιώσουν την ατμόσφαιρα της εποχής, δημιουργώντας μια αυθεντική αναπαράσταση των δρόμων, των πάρκων και των γειτονιών της δεκαετίας του ’30. Οι γνώριμες περιοχές της Αθήνας θα αποκτήσουν έναν νέο χαρακτήρα, αποκαλύπτοντας τις άγνωστες γωνιές του παρελθόντος, καθώς για την αναπαράσταση της δεκαετίας του ’30 κατασκευάστηκαν και διαμορφώθηκαν χώροι, ενώ γίνεται εκτεταμένη χρήση της τεχνολογίας VFX με την αναπαράσταση περιοχών που έχουν πλέον αλλάξει.
Μέσα στις επόμενες ημέρες η παραγωγή θα ταξιδέψει στην Τεργέστη, όπου θα παραμείνει για γυρίσματα μέχρι τα τέλη Φεβρουαρίου. Στη συνέχεια, όλοι οι συντελεστές θα επιστρέψουν στην Ελλάδα για να ολοκληρώσουν τα γυρίσματα σε Μύκονο, Δήλο και Ρήνεια. Τη σκηνοθεσία υπογράφει ο Βαρδής Μαρινάκης, την επιμέλεια σεναρίου έχει ο Παναγιώτης Ιωσηφέλης, ενώ η παραγωγή είναι της Foss Productions, της Beta Films, της Mompracem Film και της Boo Productions.
«Η Μεγάλη Χίμαιρα» δεν είναι μια σειρά που ακολουθεί τη ρότα της μυθοπλασίας όπως συνηθίζεται. Είναι ένα εγχείρημα το οποίο θα επιχειρήσει, μέσω της διεθνούς συμπαραγωγής, να ξεπεράσει τα εγχώρια σύνορα και να ανοίξει φτερά για τη διεθνή αγορά. Οχι τυχαία, με συνολικό κόστος 6 εκατ. ευρώ για έξι επεισόδια, δηλαδή με κόστος επεισοδίου που αγγίζει το 1 εκατ. ευρώ, η σειρά επιχειρεί να βγει από την εσωστρέφεια της παραγωγής και να χαράξει έναν νέο δρόμο που θα δικαιολογήσει με αυτόν τον τρόπο και τη λογική της λελογισμένης επιδότησης…
Με τη συμμετοχή σημαντικών κινηματογραφικών και τηλεοπτικών συντελεστών από την Ελλάδα και το εξωτερικό, η «Μεγάλη Χίμαιρα» υπόσχεται να αποδώσει με ακρίβεια και σεβασμό την ατμόσφαιρα και τους χαρακτήρες της δεκαετίας του 1930, ενώ παράλληλα αναμένεται να διανεμηθεί και σε διεθνείς αγορές, φέρνοντας το διαχρονικό έργο του M. Καραγάτση στις οθόνες όλου του κόσμου.
Η τηλεοπτική μεταφορά του μυθιστορήματος που αποτελεί σταθμό για τη νεοελληνική λογοτεχνία συνιστά για την ΕΡΤ ένα μεγάλο στοίχημα, καθώς, όπως τονίζουν τα στελέχη της, η δημόσια τηλεόραση «στηρίζει την πλούσια πολιτιστική κληρονομιά της Ελλάδας, προβάλλοντας ένα έργο που εξερευνά πανανθρώπινα συναισθήματα, όπως η αγάπη, ο πόνος, η αυτοκαταστροφή, ενώ ταυτόχρονα συνδυάζει τη μαγεία της ελληνικής λογοτεχνίας με διεθνή κινηματογραφικά πρότυπα».
«Η Μεγάλη Χίμαιρα» διαδραματίζεται το 1930, αλλά τοποθετεί στο κέντρο της αφήγησής της μια ηρωίδα που συμβαδίζει περισσότερο με την εποχή μας. Η πρωταγωνίστρια της ιστορίας μας, η Μαρίνα, είναι μια γυναίκα που φλέγεται από το πάθος της και κυνηγά με μανία την ευτυχία της, οδηγώντας σταδιακά σε καταστροφή την ίδια και τους ανθρώπους που την περιβάλλουν.
Πρόκειται για ένα έργο επικό, γεμάτο μεγάλα γεγονότα, ισχυρές συγκρούσεις και έντονα συναισθήματα, αλλά παράλληλα βαθιά εσωτερικό που έχει την τόλμη να αναδείξει όλο τον πολύπλοκο ψυχισμό της ηρωίδας του, μιας γυναίκας που διεκδικεί την επιθυμία της σε μια εποχή όπου αυτό δεν ήταν κοινωνικά αποδεκτό.
Στον κεντρικό ρόλο της Μαρίνας η Ιταλίδα με ελληνικές ρίζες ηθοποιός Φωτεινή Πελούζο καλείται να ενσαρκώσει τις εσωτερικές συγκρούσεις και τα πάθη της πρωταγωνίστριας. Ο Ανδρέας Κωνσταντίνου υποδύεται τον Γιάννη, σύζυγο της Μαρίνας, ενώ η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη αναλαμβάνει τον ρόλο της Ραΐζαινας, μιας καθοριστικής φιγούρας στην ιστορία. Ο Δημήτρης Κίτσος ζωντανεύει στην οθόνη τον χαρακτήρα του Μηνά.
Η σειρά διαθέτει ένα εντυπωσιακό καστ, το οποίο συμπληρώνεται από τους Γιάννο Περλέγκα, Καίτη Μανωλιδάκη, Δημήτρη Τάρλοου, Βάσω Ιατροπούλου, Κονδυλένια Κωνσταντελάκη, Αλεξάνδρα Αϊδίνη, Γιώργο Μιχαλάκη, Νικόλα Χανακούλα, Γιώργο Φριντζήλα, Νικόλα Παπαγιάννη, Γιάννη Νταλιάνη.
Η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη αναλαμβάνει τον ρόλο της Ραΐζαινας, μιας καθοριστικής φιγούρας στην ιστορία
Στην Αθήνα
Η Πανεπιστημίου άλλαξε. Μεταμορφώθηκε σε σκηνικό πόλης του 1930 και, σύμφωνα με τον παραγωγό της Foss Productions, Στέλιο Κοτιώνη, «στη Σύρο δεν χρειάστηκε να κάνουμε πολλά, είναι από μόνη της ένα φυσικό σκηνικό. Δεν θα είχαμε καταφέρει τίποτα αν δεν μας βοηθούσε η τοπική αυτοδιοίκηση και η τοπική κοινωνία. Μας αγκάλιασαν κι αυτή ήταν η στιγμή που άρχισε να ζωντανεύει το βιβλίο. Είχαμε 60 άτομα crew και δεκάδες πολίτες που μας βοήθησαν για τις σκηνές του γάμου, των καρναβαλιών και του θεάτρου.
Στην Αθήνα κλείσαμε την Πανεπιστημίου από το Σάββατο το απόγευμα ως την Κυριακή το βράδυ. Πάνω απ’ όλους αυτός που πραγματικά μας βοήθησε και διασφάλισε τις δεκάδες άδειες είναι ο Στάθης Καλογερόπουλος με το Athens Film Office. Ενθουσιάστηκε από την πρώτη στιγμή και κινητοποιήθηκε διασφαλίζοντας όλες τις νόμιμες άδειες που χρειάζονταν για τα γυρίσματα.
Απασχολήθηκαν περίπου 300 άτομα. Σημαντική βοήθεια προσέφερε ο Διαμαντής Καραναστάσης και ο υφυπουργός Πολιτισμού Ιάσων Φωτήλας. Χρειάστηκε να βάλουμε χώματα και στην Πανεπιστημίου αλλά και στη Διονυσίου Αεροπαγίτου και γι’ αυτό βοηθηθήκαμε από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Σύμβούλιο (ΚΑΣ), το οποίο μας επέτρεψε να γίνουν γυρίσματα στην Ακρόπολη. Ολες οι Αρχαιολογικές Υπηρεσίες, οι Εφορίεες Αρχαιοτήτων, ο περιφερειάρχης Αττικής Νίκος Χαρδαλιάς, ο δήμαρχος Αθηναίων Χάρης Δούκας και φυσικά η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη.
Η Τροχαία έκλεισε τους δρόμους και η Αστυνομία συνέδραμε τη φύλαξη, όλοι οι οργανισμοί -ΟΑΣΑ, Μετρό- άλλαξαν δρομολόγια και αφετηρίες. Η Εφορεία Νεωτέρων Μνημείων, η Πρυτανεία Αθηνών και η Βιβλιοθήκη άνοιξαν τις πύλες τους προκειμένου να κάνουμε τα γυρίσματα. Περισσότεροι από 150 κομπάρσοι ήρθαν και βοήθησαν να γίνουν γυρίσματα που τώρα βλέπουμε και συγκινούμαστε».
Ο άνθρωπος χωρίς τη βοήθεια και την οργάνωση του οποίου δεν θα είχε γίνει όλο αυτό, ο Στάθης Καλογερόπουλος, περιέγραψε στο «ΘΕΜΑ» όλα όσα χρειάστηκε να γίνουν. «Σε πρώτη φάση συντονίσαμε τις Υπηρεσίες του δήμου και αρχίσαμε να επικοινωνούμε με όλους τους φορείς για να μπορέσουμε να κάνουμε τα απαιτητικά γυρίσματα. Κάναμε μία πρώτη χαρτογράφηση των αναγκών και προχωρήσαμε. Ηταν κάτι πρωτόγνωρο. Δεν είχε ξαναγίνει κάτι τέτοιο. Η "Χίμαιρα" αντιπροσωπεύει μία προσπάθεια που υλοποιεί ελληνική πνευματική περιουσία και είναι εξωστρεφής.
Είναι το μοντέλο που θα έπρεπε να έχουμε. Αυτό θα μας πάει μπροστά και όχι να αντιγράφουμε ξένα format. Δεν θέλαμε να δημιουργηθεί το παραμικρό πρόβλημα. Για λόγους τόσο όχλησης όσο και ασφάλειας. Ο κόσμος ήταν πολύ θετικός και η συμπεριφορά της παραγωγής σε αυτούς τους ανθρώπους ήταν πολύ προσεκτική. Οταν άκουσαν ότι επρόκειτο για γύρισμα σειράς βασισμένης σε έργο του Καραγάτση δεν παραπονέθηκαν… Η Αθήνα είναι μία μαγική πόλη. Είναι φιλική πόλη υποδοχής για γύρισμα. Ολοι θέλουν να ξαναέρθουν στην Αθήνα, ακόμη και συνεργεία από το εξωτερικό. Εχει πολλά περιθώρια να γίνουν πολλές παραγωγές. Μακάρι να ανοίξει η αγορά εργασίας και να γίνουν πολλά πράγματα».
Ο τηλεοπτικός Καραγάτσης
Πολλές οι απόπειρες μεταφοράς του έργου του στην τηλεόραση κατά το παρελθόν, κάποιες άφησαν τηλεοπτικό αποτύπωμα. Για παράδειγμα, η μεταφορά του «Γιούγκερμαν», παραγωγής 1976, στην ΥΕΝΕΔ με πρωταγωνιστή τον Αλέκο Αλεξανδράκη, αν και δεν σάρωσε, σίγουρα πήγε καλύτερα από αυτή που ακολούθησε το 2007 στον ΑΝΤ1 με τον Κωνσταντίνο Μαρκουλάκη και η οποία διεκόπη λόγω χαμηλής τηλεθέασης και όχι μόνο… Στην ΥΕΝΕΔ προβλήθηκε το 1979 και ο «Συνταγματάρχης Λιάπκιν», ενώ ο «Κίτρινος φάκελος», παραγωγής 1981, στην ΕΡΤ δεν προβλήθηκε ποτέ!
Αντιθέτως η συγκεκριμένη σειρά στον ΑΝΤ1 θα γράψει ιστορία το 1990 σε σκηνοθεσία Κώστα Κουτσομύτη, με τους Γιώργο Κιμούλη, Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, Ηλία Λογοθέτη, Γιώργο Μιχαλακόπουλο, Βλαδίμηρο Κυριακίδη, Πέτρο Φυσσούν, Γεράσιμο Σκιαδαρέση και πολλούς άλλους.
Το 2007 ο ALPHA αποφασίζει να προβάλει τη μεταφορά του τελευταίου ανολοκλήρωτου μυθιστορήματος του Καραγάτση «Δέκα» σε 18 επεισόδια, με πολύ μεγάλη επιτυχία και τους Δημήτρη Καταλειφό, Λυδία Φωτοπούλου, Ρένη Πιττακή, Κόρα Καρβούνη, Δημήτρη Ημελλο, Βασίλη Χαραλαμπόπουλο, Ράνια Οικονομίδου, Αλέξανδρο Λογοθέτη με μουσική της Ελένης Καραΐνδρου.