Alexandre de Paris: Ο κομμωτής που επιμελήθηκε τα χτενίσματα της Ελίζαμπεθ Τέιλορ και της Όντρεϊ Χέπμπορν

Ο Γάλλος λατρεύτηκε από σταρ και γαλαζοαίματες και συνεχίζει να εμπνέει

Aν το Παρίσι μπορεί να υπερηφανευτεί για ένα εμβληματικό κομμωτήριο την εποχή από τη δεκαετία του ’50 μέχρι του ’90, αυτό είναι σίγουρα του Λουί Αλεξάντρ Ραϊμόν, ο οποίος καθιερώθηκε στη σύγχρονη ιστορία του hair styling ως Alexandre de Paris και θεωρείται ο δημιουργός της Haute Coiffure. Τα κουρέματά του αποτελούν σύμβολα της γαλλικής κομψότητας και τον επέβαλαν στα σαλόνια της μόδας. Επί δεκαετίες ο Alexandre de Paris συνεργαζόταν με κορυφαίους οίκους, όπως οι Yves Saint Laurent, Chanel και Jean-Paul Gaultier. Τα χτενίσματά του ήταν έργα τέχνης και οι κυρίες περίμεναν υπομονετικά ακόμα και μερικούς μήνες αν χρειαζόταν για ένα ραντεβού μαζί του.
Με την Γκρέις του Μονακό στον γάμο της (1956)

Οταν η Γκρέις Κέλι έγινε πριγκίπισσα του Μονακό, το 1956, σε εκείνον είχε εμπιστευτεί τη φροντίδα των μαλλιών της. Ο Alexandre έγινε γρήγορα στενός φίλος και έμπιστος της πριγκίπισσας και κατά τη διάρκεια της εργασιακής τους σχέσης άρχισε να δουλεύει σε όλο τον κόσμο, μερικές φορές κάνοντας τα χτενίσματα της Γκρέις Κέλι και σε άλλες κυρίες για τα περίφημα γκαλά του Ερυθρού Σταυρού.
Με τη μητέρα του (1970)
Με τη Σοφία Λόρεν (1980)

Ο Alexandre de Paris γεννήθηκε ως Λουί Αλεξάντρ Ραϊμόν στο Σεν Τροπέ το 1922. Ως νεαρός, είχε γοητευτεί από το κοντοκουρεμένο κεφάλι της ηθοποιού Τερέζ Ντορνί, η οποία ήταν σύζυγος του ζωγράφου Αντρέ Ντουνογιέρ ντε Σεγκονζάκ. Ανακάλυψε ότι το συγκεκριμένο χτένισμα το είχε δημιουργήσει ο Πολωνός Αντουάν ντε Παρί, γνωστός ως ο «αυτοκράτορας των κομμωτών». Ο Αντουάν ήταν ο πρώτος κομμωτής διασημοτήτων στον κόσμο και ξεκίνησε την καριέρα του δουλεύοντας με την ηθοποιό Σάρα Μπερνάρ και τη μεγάλη σταρ και πρωτοπόρο ακτιβίστρια Ζοζεφίν Μπέικερ. Ηταν επίσης ο κομμωτής που πιστώθηκε τη δημιουργία του κοντού, a la garcon στυλ της Κοκό Σανέλ το 1925. Ο Αλεξάντρ ξεκίνησε την καριέρα του στο κομμωτήριο του ινδάλματός του, «Antoine», στις Κάννες, σε ηλικία μόλις 15 χρόνων και δέκα χρόνια αργότερα είχε αποκτήσει ένα νέο όνομα, το Alexandre de Paris, και είχε γίνει καλλιτεχνικός διευθυντής της επιχείρησης. Κατά τη διάρκεια της μαθητείας του εκεί ήταν που τον ανακάλυψε και η νικήτρια του διαγωνισμού ομορφιάς Miss France 1930, Ιβέτ Λαμπρούς, η οποία του ζήτησε να επιμεληθεί το χτένισμά της για τον βασιλικό γάμο της με τον Αγά Χαν Γ’ το 1946 εκτοξεύοντας τη φήμη του στα ουράνια. Ο Alexandre de Paris μιλούσε συχνά για τη μάντισσα που είχε προβλέψει την πρώιμη επιτυχία του όταν την είχε επισκεφτεί η μητέρα του. «Το πρώτο φύλλο που άνοιξε ήταν η Ντάμα Κούπα. “Θα γνωρίσει τη γυναίκα ενός βασιλιά κι αυτή θα καθορίσει το μελλοντικό του μονοπάτι”, είχε πει. Φυσικά, η μητέρα μου δεν πίστεψε λέξη. Αλλά, δύο χρόνια αργότερα, γνώρισα πραγματικά τη γυναίκα ενός βασιλιά που με έκανε διάσημο».
Χτενίζοντας τη Λιζ Τέιλορ

Μεταξύ των καλεσμένων στον γάμο του Αγά Χαν Γ’ ήταν και η Γουόλις Σίμπσον, δούκισσα του Γουίνδσορ. Την επομένη μέρα ο Αλεξάντρ κλήθηκε να την επισκεφθεί. Ο ίδιος περιέγραφε πολλά χρόνια μετά: «Μου εξήγησε χίλιες φορές τι ακριβώς ήθελε και μετά της έκανα τα μαλλιά. Την επόμενη μέρα δέχτηκα άλλο ένα τηλεφώνημα. "Τι έκανες στα μαλλιά μου;", με ρώτησε. “Σε παράκουσα και έκανα ακριβώς το αντίθετο από αυτό που μου ζήτησες”, παραδέχτηκα. “Είναι υπέροχο! Για πρώτη φορά στη ζωή μου ξύπνησα με τα μαλλιά μου ακριβώς όπως ήταν όταν πήγα για ύπνο. Από εδώ και πέρα θα μείνεις δίπλα μου!”».
Με τον Καρλ Λάγκερφελντ (1984)

Ετσι, κάθε απόγευμα ο επιδέξιος κομμωτής δημιουργούσε το χτένισμα που θα γινόταν το σήμα κατατεθέν της δούκισσας. Η συνεργασία του αυτή φαίνεται ότι άλλαξε ριζικά τη ζωή του, καθώς τόσο ο δούκας Ερλ Γουίνφιλντ Σπένσερ όσο και η Γουόλις τον μύησαν στο savoir vivre, τον έμαθαν να ντύνεται, έπεισαν περιοδικά να γράψουν για εκείνον και επίσης τον σύστησαν σε νέους πελάτες του κοινωνικού κύκλου τους. Δημιουργίες του Αλεξάντρ, όπως η εμβληματική σινιόν με διαμάντια για την πρώτη κυρία των ΗΠΑ Τζάκι Κένεντι στο επίσημο δείπνο στις Βερσαλλίες, το 1961, έγραψαν Ιστορία.

Οπως στην Ιστορία έμειναν και τα χτενίσματα της πριγκίπισσας Γκρέις, αλλά και εκείνα της απόλυτης σταρ της εποχής Ελίζαμπεθ Τέιλορ.
Αριστερά: Το νυφικό χτένισμα για την κόρη του Ντανιέλ. Η πριγκίπισσα Νταϊάν της Γαλλίας (δεξιά) και η Γκρέις Κέλι χτενισμένες από τον μετρ

Μία από τις πιο πολυσυζητημένες δουλειές του Alexandre de Paris ήταν η πληθώρα από κουπ που εμπνεύστηκε στην «Κλεοπάτρα» (1963). Οταν η Τέιλορ νοσηλευόταν με πνευμονία στο Λονδίνο το 1961 -κι ενώ η ταινία βρισκόταν στην αρχή των γυρισμάτων- λέγεται ότι ο τότε σύζυγός της, Εντι Φίσερ, τη ρώτησε τι μπορούσε να κάνει για να νιώσει καλύτερα. Η απάντησή της ήταν: «Φέρε μου τον Αλεξάντρ!». Ο ίδιος έχει αναφέρει σχετικά: «Μπήκα σε ένα αεροπλάνο και πήγα στο Λονδίνο. Εκεί, στο κρεβάτι του νοσοκομείου, την κάθισαν τρεις νοσοκόμες, ενώ εγώ δημιουργούσα στα μαλλιά της έναν ακόμη διάσημο κότσο». Η Τέιλορ συνέχισε να απολαμβάνει τις υπηρεσίες του για το υπόλοιπο της ζωής της και φυσικά ανέβηκε στη σκηνή με δικό του χτένισμα για να παραλάβει το πρώτο της βραβείο Οσκαρ Α’ Γυναικείου Ρόλου για το «Butterfield 8» το 1961. Ο Alexandre de Paris είχε φροντίσει τα μαλλιά της Τίπι Χέντρεν στην ταινία τρόμου «Μάρνι» (1964) του Αλφρεντ Χίτσκοκ, αλλά και τις τρέσες τις Οντρεϊ Χέπμπορν στο «Ωραία μου κυρία» (1964). Στο σαλόνι της οδού Φομπούρ Σεντ Ονορέ, όπου βρισκόταν το κομμωτήριό του, θρυλικές γυναίκες όπως οι Λορίν Μπακόλ, Γκρέτα Γκάρμπο και Σοφία Λόρεν μπαινόβγαιναν καθημερινά.
Από την Τζάκι Κένεντι (αριστερά) μέχρι την Γκρέις Κέλι (δεξιά), όλες οι διάσημες ήταν πελάτισσές του

Οταν ο Alexandre de Paris συμπλήρωσε εξήντα χρόνια δημιουργίας, το 1998, ο Τιερί Μιγκλέρ σχολίασε: «Είναι ένας ζωντανός θρύλος. Είναι γοητευτικός, σπουδαίος επαγγελματίας και επίσης είναι ακόμα έτοιμος να αμφισβητήσει αυτό που κάνει ώστε να δημιουργήσει κάτι νέο». Ο Μιγκλέρ ήταν ο μόνος σχεδιαστής για τον οποίο ο Alexandre de Paris συνέχισε να εργάζεται προσωπικά τα τελευταία χρόνια της ζωής του. «Εχω αδυναμία στον κύριο Μιγκλέρ. Για τους άλλους σχεδιαστές απλώς κάθομαι στη θέση μου ανάμεσα στο κοινό και παρακολουθώ τη δουλειά των μαθητών μου», ανταπέδιδε τις φιλοφρονήσεις ο Γάλλος δημιουργός.
Ο Nτε Παρί το 1989

Ανάμεσα σε άλλες διακρίσεις διεθνούς εμβέλειας, το 1994 ο κόσμος της μόδας του Παρισιού τον τίμησε με το βραβείο Dé d'or de la Haute Couture. Ο ίδιος πέθανε σε ηλικία 85 ετών το 2008, αλλά τα χτενίσματά του εξακολουθούν να επηρεάζουν τις τάσεις μέχρι σήμερα. Το κομμωτήριό του δεν υπάρχει πια, υπάρχει όμως ο οίκος Alexandre de Paris με τα περίτεχνα αξεσουάρ μαλλιών, από πολυτελή κοκαλάκια για τα μαλλιά μέχρι πιαστράκια και στέκες-κομψοτεχνήματα, που φιλοτεχνήθηκαν από τον Αλεξάντρ, τον Γάλλο ποιητή και καλλιτέχνη Ζαν Κοκτό, αλλά και από σύγχρονους σχεδιαστές, και αποτελούν τα αγαπημένα αξεσουάρ των fashionistas. Ισως επειδή ο Alexandre de Paris πίστευε ότι τα όμορφα αξεσουάρ μαλλιών είναι τόσο σημαντικά όσο και ένα καλό χτένισμα ◆


info
Αξεσουάρ για τα μαλλιά Alexandre de Paris μπορείτε να προμηθευτείτε από τα καταστήματα Heaven On Earth, στο Κολωνάκι και την Κηφισιά.


getty images/ideal image, afp/visualhellas.gr
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr