Η αξιοπρεπής Οδύσσεια του Αντρέα

Πώς τα οικονομικά προβλήματα, οι προσωπικές απώλειες και η επαγγελματική αποδόμηση μετέτρεψαν τον άλλοτε άρχοντα των ριάλιτι σε σκιά του εαυτού του 

Σκεπτικός και πράος, με μακριά αλλά αραιωμένα γκρίζα μαλλιά, με μπλουτζ;iν παντελόνι, χωμένος μέσα στο μαύρο παλτό του, κρατώντας ένα ηλεκτρονικό τσιγάρο σφιχτά στην παλάμη του σαν φυλακτό, ή μήπως ξόρκι απέναντι στην πολλή συνάφεια του κόσμου, ο Αντρέας Μικρούτσικος έμοιαζε απορημένος. Σαν χαμένος, ένα ξένο σώμα μέσα στο ετερόκλητο πλήθος των λογής-λογής διασημοτήτων που έσπευσαν το βράδυ της 25ης Ιανουαρίου στο Θέατρο Badminton για την πρεμιέρα της παράστασης «Ταξίδι στο Σταυρό του Νότου». 

Μολονότι εκκωφαντικά, έως έναν βαθμό και συνειδητά, απών από την τηλεόραση και τη δημόσια σφαίρα τα τελευταία έξι χρόνια, ο άλλοτε παντοδύναμος Ελληνας τηλεπαρουσιαστής δεν θα μπορούσε να λείπει από τη σημαντική πρεμιέρα του αδελφού του, Θάνου Μικρούτσικου. Ισως ήταν ένα είδος ανταπόδοσης στη στήριξη που εκείνος, μαζί με μια δράκα ανθρώπων, του έχει προσφέρει τα τελευταία χρόνια, στη διάρκεια των οποίων ο ίδιος θαλασσοδέρνεται μεταξύ προσωπικών και επαγγελματικών συμπληγάδων. Σε κάθε περίπτωση, η επανεμφάνιση του πατέρα των ελληνικών reality εκπομπών αναμεταδόθηκε, σχολιάστηκε και πήρε διαστάσεις viral δευτέρας παρουσίας σε τηλεοπτικές εκπομπές. Ο Μικρούτσικος κατάφερνε πάντα να κεντρίζει το ενδιαφέρον, να ξυπνά τα πάθη, να δημιουργεί ακραία συναισθήματα: από την απόλυτη λατρεία έως το ορκισμένο μίσος. Ισως βέβαια η απόφασή του να παραστεί σε μια πρεμιέρα που συγκέντρωσε τα φώτα και το ενδιαφέρον να είναι ένα σημάδι ότι τα πολύ δύσκολα έχουν πια περάσει και ότι ο ίδιος μπορεί ακόμη να μην έχει βρει το ήρεμο απάγκιο του, αλλά τουλάχιστον έχει χαράξει τη σωστή ρότα για να ολοκληρώσει μια περιπλάνηση με σταθμούς σε προσωπικούς Κύκλωπες και οικονομικούς Λαιστρυγόνες.

«Μικρούτσικο» μνημόνιο 

Ηπεριδίνηση του Αντρέα (με «τ» ήθελε να γράφεται και να προφέρεται το όνομά του και όχι με «δ») Μικρούτσικου σε ένα σπιράλ προσωπικών, επαγγελματικών και οικονομικών απωλειών ξεκίνησε το 2009. Τραγική ειρωνεία: ο άλλοτε εθνικός τηλεπαρουσιαστής έζησε το δικό του οικονομικό δράμα σε παράλληλο χρόνο με το μνημονιακό δράμα του λαού που τον ανέδειξε. Για το οικονομικό τέλμα του, το οποίο παρ’ ολίγον να του στοιχίσει την 160 τ.μ. μεζονέτα του στην Κηφισιά, ένα οικόπεδο 2.000 μέτρων στην περιοχή Ντράφι, αλλά και το ησυχαστήριό του στη Μήλο, ευθύνεται στον μεγαλύτερο βαθμό η απόφασή του να προνοήσει για το μέλλον του.

Ο Μικρούτσικος για χρόνια θεωρούνταν (και πιθανότατα ήταν) ο πιο ακριβοπληρωμένος παρουσιαστής της ελληνικής ιδιωτικής τηλεόρασης. Δικαίως. Τα θεόρατα τηλεμερίδια που πετύχαινε σε οποιοδήποτε τηλεοπτικό project αναλάμβανε δημιούργησαν εύλογα έναν μύθο γύρω από το όνομά του. Παρά τα πολλά χρήματα που πέρασαν αφειδώς από τα χέρια του, ο ίδιος δεν απέκτησε ποτέ τη φήμη του σπάταλου ή του επιπόλαιου στην οικονομική διαχείριση. Τουναντίον. Αφού το 2005 μεταπήδησε από τον ΑΝΤ1 στον ALPHA, αποφάσισε να διοχετεύσει μεγάλο μέρος των χρημάτων του στις τηλεοπτικές παραγωγές. Ετσι, μαζί με το δικό του κεφάλαιο επένδυσε χρήματα από τραπεζικό δανεισμό -για τον οποίο είχε θέσει ως εγγύηση μέρος της ακίνητης περιουσίας του- εξαγοράζοντας το 49% των στούντιο Τσιλιγιάννη, στη λογική ότι ο τηλεοπτικός σταθμός της Κάντζας θα τα αξιοποιούσε για τις παραγωγές του.

Οι αστάθμητοι παράγοντες διέλαθαν τις εκτιμήσεις του. Η εξαγορά του καναλιού από Γερμανούς επενδυτές το φθινόπωρο του 2008 συνέτριψε το business plan που ο ίδιος μεθοδικά είχε καταστρώσει. Την ίδια εποχή αντιστρόφως ανάλογη των χρεών που σωρεύονταν σε βάρος του αποδεικνυόταν η επαγγελματική επιδραστικότητά του. Ο ίδιος, έχοντας συνάψει πλέον συμβόλαιο με το STAR CHANNEL ξεκίνησε στις αρχές του 2009 την εκπομπή «Παρέα με τον Αντρέα». Το γεγονός ότι με την παρουσία του στην πρωινή ζώνη δεν κατάφερε να συγκεντρώσει διψήφια ποσοστά τηλεθέασης στα νεανικά κοινά, όπως όριζε η συμφωνία του με το κανάλι και τον τότε διευθυντή Ενημέρωσης του σταθμού Σταμάτη Μαλέλη, ουσιαστικά τον έθεσε εκτός τηλεοπτικής πιάτσας. Για πολλούς αυτή ήταν η χαριστική βολή. Οπως ο ίδιος έχει περιγράψει στις σπάνιες τα τελευταία χρόνια συνεντεύξεις του, βρέθηκε από τη μια μέρα στην άλλη να τον κυνηγά ολόκληρη η οικονομική πιάτσα.

Πέρα από τα χρέη προς τις τράπεζες, τα οποία τον έφεραν μια ανάσα από την απώλεια των ακινήτων του σε Αθήνα και Πάτρα, ο Μικρούτσικος βρήκε μπροστά του και μια δικαστική διαμάχη από τα παλιά -συγκεκριμένα από την εποχή που μεσουρανούσε ως οικοδεσπότης του «Big Brother». Τότε μια ομάδα δικηγόρων είχε αξιώσει -και πέτυχε- την αλλαγή της ώρας μετάδοσης του reality. Ο Μικρούτσικος είχε καταφερθεί από το βήμα της εκπομπής εναντίον τους, με αποτέλεσμα εις εξ αυτών να προβεί σε αγωγή κατά του παρουσιαστή. Το δικαστήριο δικαίωσε τον δικηγόρο επιδικάζοντάς του αποζημίωση ύψους 50.000 ευρώ, την οποία ο Μικρούτσικος αδυνατούσε να πληρώσει, με αποτέλεσμα για μία ακόμη φορά το σπίτι του στην Κηφισιά να βγει σε πλειστηριασμό. 

Βέβαια, το πιο σημαντικό δεν είναι ότι ο ίδιος κατάφερε μέσα στον τυφώνα που σάρωσε τη ζωή του να διατηρήσει την ακίνητη περιουσία του, αλλά το γεγονός ότι κατόρθωσε να περισώσει ακέραιο τον εαυτό του. Δεν ήταν εύκολη δουλειά. Τα δύσκολα χρόνια δεν άλλαξαν μόνο το οικονομικό στάτους του Μικρούτσικου, αλλά και τον ίδιο, τον τρόπο που αντιλαμβάνεται και κυρίως επικοινωνεί με τον κόσμο. Μετά την αποχώρησή του από την τηλεόραση και για περίπου δύο χρόνια ο Αντρέας κλείστηκε στον εαυτό του.

Σταμάτησε να απαντά στα τηλεφωνήματα που δεχόταν, έπαψε να μιλά και να εξηγεί, περνούσε μεγάλα διαστήματα απομόνωσης στο αγαπημένο του νησί, τη Μήλο, γεννώντας με την κοινωνική απόσυρσή του ακόμη και παράπονα από ανθρώπους που ήθελαν να μάθουν τι του συμβαίνει και είχαν τη διάθεση να τον στηρίξουν. Δεν πέρασε κατάθλιψη -τουλάχιστον κλινικά διαγνωσμένη-, όπως υποστήριξε ο ίδιος τον Απρίλη του 2014 σε συνέντευξή του στον Πέτρο Κωστόπουλο. 

Πάντα πηγαίος, ευπροσήγορος και χειμαρρώδης, παραδέχτηκε με ειλικρίνεια: «Τον ήπια για τα καλά. Μαζί με τον γιο μου, τα δύο σκυλιά μου και δυο-τρεις φίλους». 


Με τον αδελφό του Θάνο


Από την Αριστερά στην Porsche 

Οι φαινομενικές αντιφάσεις στην προσωπικότητα του 64χρονου σήμερα Μικρούτσικου δεν ήρθαν ως αποτέλεσμα της τρομακτικής επιτυχίας της τηλεοπτικής του καριέρας. Δεύτερο παιδί μιας μεσοαστικής οικογένειας της Πάτρας, αριστερών καταβολών, μεγάλωνε ακολουθώντας προς στιγμή τις οικογενειακές συνισταμένες. Με πατέρα μαθηματικό, τόσο ο ίδιος όσο και ο κατά πέντε χρόνια μεγαλύτερος αδερφός του Θάνος έδειξαν από πιτσιρικάδες την έφεσή τους στα Μαθηματικά, ενώ ο Θάνος που αγαπούσε πολύ τη μουσική και έπαιζε πολύ καλό πιάνο ήταν εκείνος που του κόλλησε το μουσικό μικρόβιο.

Ο Αντρέας, καλός μαθητής και έξυπνος, αν και δεν ήταν ο πρωτεργάτης στις συνήθεις σχολικές σκανδαλιές που οργάνωναν οι συμμαθητές του στο Στρούμπειο, ήταν ένα παιδί ανήσυχο που δύσκολα του έβγαζες κάτι από το μυαλό αν του κολλούσε, ο «ανακατωσούρας» της παρέας. Στην εποχή του χαφιεδισμού και του κομμουνιστικού στίγματος, όλη η οικογένεια ζούσε με προφυλάξεις και οι αριστεροί μεταξύ τους είχαν το δικό τους προσεκτικό τρόπο να επικοινωνούν. Στις 12 Απριλίου του '61 ο Γκαγκάριν έγινε ο πρώτος άνθρωπος που μπήκε σε τροχιά γύρω από τη Γη. Την επόμενη μέρα, ο περιπτεράς φώναξε τον Αντρέα, του έδωσε την «Αυγή» προσεκτικά τυλιγμένη και του είπε να πάει στον πατέρα του και να του πει ότι «βγήκανε πρώτοι στο Διάστημα», εννοώντας ότι προλάβανε τους «αντίπαλους» Αμερικανούς. Στις 21 Ιουλίου του ’69, ο Αντρέας Μικρούτσικος ξενυχτούσε ακούγοντας ραδιόφωνο που έπαιζε τραγούδια από το «Χαμόγελο της Τζοκόντας».

Ξαφνικά το πρόγραμμα διακόπτεται για να συνδεθούν με τη ΝΑSΑ επειδή ο Νιλ Αρμστρονγκ μιλούσε για τα πρώτα του βήματα στο Φεγγάρι. Eνα κοσμοϊστορικό γεγονός για την ανθρωπότητα, κάτι ασύλληπτο για τα μέχρι τότε δεδομένα. Ολος ο κόσμος ήταν κολλημένος στα ραδιόφωνα και στις τηλεοράσεις - όσοι είχαν. Ολοι ήταν σχεδόν σε έκσταση. Εκτός από τον Αντρέα: «Εγώ δεν είχα εκπλαγεί. Σε κάποιο επίπεδο το περίμενα. Γιατί λίγα χρόνια πριν γύριζα με την “Αυγή” και τον Γκαγκάριν παραμάσχαλα», έχει πει ο ίδιος για όλες αυτές τις αριστερές καταβολές του, που έγιναν εφαλτήριο της επαναστατικής περιόδου της μουσικής του καριέρας - ενίοτε και οι Ερινύες που ένιωσε να τον κυνηγούν όταν χρόνια αργότερα θα αποκτήσει μια πολυτελή Porsche. Θα την πουλήσει, όμως, από τύψεις.

Τα παιδικά εκείνα αθώα χρόνια στις γειτονιές του Ρίου και στις αυτοσχέδιες σκηνές της Πάτρας θα τα διαδεχτούν αυτά στην Κυψέλη, αφού όταν ο Αντρέας πηγαίνει στην Ε’ Δημοτικού η οικογένεια θα μετακομίσει στην Αθήνα. Μια βίαιη προσαρμογή για τον ίδιο, που δεν ήθελε με τίποτα να εγκαταλείψει τα στέκια και τους φίλους του στην Πάτρα, την πόλη που πάντα θα επισκέπτεται με την πρώτη ευκαιρία και που ακόμα και σήμερα παραμένει σταθερή αναφορά. Στην Αθήνα, θα εξακολουθήσει να είναι πολύ καλός μαθητής. Μάλιστα στο γυμνάσιο έγινε και απουσιολόγος, αλλά ήταν κάθε άλλο παρά σπασικλάκι, αφού το ανήσυχο και αεικίνητο παιδί που του αρέσει να πειράζει τους άλλους είναι πάντα σε δράση.

Αν και μαθητής ακόμα, λόγω των επιδόσεών του θα παραδίδει ιδιαίτερα μαθήματα και κάπως έτσι η Ολγα Τρέμη θα γίνει μία από τις μαθήτριές του. Γι’ αυτές τις μεταξύ τους στιγμές, μεταξύ (ανήλικου) καθηγητή και μαθήτριας, ο ίδιος έχει περιγράψει σχετικά, με το δικό του ομολογουμένως ιδιαίτερα γλαφυρό τρόπο: «Η Ολγα ήταν μια πολύ καλή μαθήτρια. Της έκανα μάθημα στο σπίτι της. Είχε ένα ντεκολτέ… και τη θυμάμαι μια στιγμή να σκύβει. Τέτοιο σχήμα… Θυμάμαι ότι είδα το στήθος της και μου έγινε έμμονη ιδέα». 


Με τον μονάκριβο γιο του Στέργιο

Από τη χούντα στην «άνοιξη»

Θα ακολουθήσουν τα χρόνια στο πανεπιστήμιο επί χούντας, σπουδάζοντας όπως ο πατέρας και ο αδελφός του νωρίτερα μαθηματικά, με τις αριστερές καταβολές του να έχουν βρει το πλέον γόνιμο περιβάλλον για να θεριέψουν. Θα γίνει μέλος του ΕΚΚΕ (η πιο μαζική και επαναστατική οργάνωση της Εξωκοινοβουλευτικής Αριστεράς), όπως και ο Θάνος, με τον οποίο θα αρχίσουν να συνεργάζονται και επαγγελματικά, αφού ο Αντρέας θα τον βοηθάει στις παραγωγές, ενώ και ο ίδιος θα συνθέτει τραγούδια με πολιτική τότε χροιά. Με τον Γιάννη Ζουγανέλη και τον Σάκη Μπουλά γνωρίζονται στο «Καφεθέατρο», θα αρχίσουν να κάνουν στενή παρέα, ενώ ο Αντρέας τους συστήνει στον αδελφό του ως «νέα ταλέντα». Μαζί θα κολλάνε και αφίσες με αφορμή δύο συναυλίες του Θάνου Μικρούτσικου στο Σπόρτινγκ το ’76, όταν είχε συνθέσει το πρωτοποριακό για την εποχή της Μεταπολίτευσης έργο του «Καντάτα για τη Μακρόνησο», όπου επίσης συμμετείχε το δίδυμο Ζουγανέλη - Μπουλά.

Ο Αντρέας είναι πάντα πειραχτήρι, αστειεύεται, αναλύει, κάνει πολιτικές συζητήσεις, κυνηγάει γυναίκες, ερωτεύεται με πάθος, γράφει το «Να ’μαστε πάλι εδώ Αντρέα» σε στίχους Μανώλη Ρασούλη, αλλά και το «Κουτσουράκι» και το «Κυκλωπάκι». Εχει μπει η δεκαετία του ’80, οι καταστάσεις αλλάζουν, η κοινωνία επίσης, ο Αντρέας το ίδιο. Το ’85 έχει ήδη γνωρίσει και κάνει σχέση με τη Σοφία Βόσσου, μια σχέση από την οποία προκύπτουν δύο σημαδιακά για τη μετέπειτα πορεία του γεγονότα: η ραδιοφωνική τους συνεργασία ως «Πίπης και Ποτούλα» στον ΣΚΑΪ που είχε τρομακτική επιτυχία και το τραγούδι «Ανοιξη» με το οποίο πήγαν μαζί στη Eurovision το ’91. Στον ευρωπαϊκό διαγωνισμό έφτασαν μέχρι τη 13η θέση, αλλά το τραγούδι έγινε big hit στην Ελλάδα και οι δυο τους περιζήτητοι για συνεντεύξεις και εμφανίσεις.

Ο χειμαρρώδης και μεστός λόγος του, το χιούμορ, η ευστροφία, η μόρφωσή του και η τηλεοπτική άνεση ανιχνεύθηκαν άμεσα από τους τηλεοπτικούς ιθύνοντες και ο Μικρούτσικος αρχίζει να δέχεται βροχή τις προτάσεις. Μεταξύ αυτών, αυτή του MEGA που τον προόριζε για το «Ραντεβού στα τυφλά» του Σαββατοκύριακου. Υποτίθεται ότι είχαν κανονίσει να παρουσιάζει ο Γιώργος Πολυχρονίου το καθημερινό «Μεγάλο Παζάρι», κάτι που όμως δεν ευοδώθηκε. Στη θέση του, το κανάλι αναθέτει στον Μικρούτσικο το «Παζάρι» ενώ το «Ραντεβού στα τυφλά» στη Βάσια Τριφύλλη - επιλογές αμφότερες σοφές αφού γνώρισαν τεράστια επιτυχία. 


Στο «Fame Story» με την τότε νικήτρια της Eurovision το 2004, την Ουκρανή Ρουσλάνα

Ο βασιλιάς των ριάλιτι

Ο Μικρούτσικος, αν και χωρίς πρότερη τηλεοπτική εμπειρία, έχει άποψη. Οχι επειδή είναι ξερόλας, αλλά επειδή έχει το επικοινωνιακό χάρισμα. Το σίγουρο είναι ότι δεν μπαίνει εύκολα σε καλούπια, δεν πα να έρθουν και οι Ευρωπαίοι παραγωγοί που είχαν τα δικαιώματα του παιχνιδιού. Για την ιστορία ήρθαν. Οπως συνηθίζεται σε τέτοια κόνσεπτ, είχε έρθει ένας υπεύθυνος παραγωγής από τη Fremantle προκειμένου να του εξηγήσει πώς θα παρουσιαστεί το παιχνίδι, πού να δίνει έμφαση όταν ανοίγουν οι κουρτίνες με τα δώρα κ.τ.λ. Εκείνος ήταν της αμερικανικής αντίληψης και υποδείκνυε μία να δείχνουνε το αυτοκίνητο-δώρο και μία την αντίδραση του παίκτη. Ο Μικρούτσικος, από την άλλη, πίστευε ότι πρέπει ο παρουσιαστής να κάνει πρώτα παιχνίδι με τον παίκτη, να του κάνει πλάκα, να τον χαλαρώσει ώστε να είναι πιο άνετος, διότι κομπλαρισμένος από την τηλεόραση θα σκέφτεται ότι τον βλέπουν στο καφενείο και θα κολλήσει. Μπορεί δηλαδή να κερδίσει μεν το αυτοκίνητο αλλά να μείνει ανέκφραστος. Μάρμαρο. Ο ξένος έλεγε τα δικά του: «Αυτοκίνητο, αντίδραση, αυτοκίνητο, αντίδραση». Μόλις τελείωσε, ο Μικρούτσικος που διαφωνούσε σφόδρα του απάντησε: «I don’t speak english».

 Φυσικά κάνει του κεφαλιού του και τα νούμερα τηλεθέασης τον δικαιώνουν. Η επιτυχία είναι τεράστια, όπως και μετέπειτα στην πρωινή εκπομπή «Χαμογελάτε! Είναι μεταδοτικό» (1992-96), ενώ το ένα κόνσεπτ εκπομπής διαδέχεται το άλλο, αυτή τη φορά από τη συχνότητα του ANT1. «Fame Story», «The Wall», «Big Brother», «Επιτέλους μαζί», «Ανδρες έτοιμοι για όλα», όλα μεγάλες επιτυχίες αλλά και αμφιλεγόμενες εκπομπές. Ανθρωποι της διπλανής πόρτας κάνουν τη ζωή τους ριάλιτι και αυτοεξευτελίζονται για λίγα αργύρια δημοσιότητας - ενίοτε και χρημάτων. Οι επιθέσεις στον Αντρέα Μικρούτσικο είναι καθημερινές και σφοδρές, γίνεται από τη μία ο Μίδας της τηλεθέασης και από την άλλη ο Πάπας της τηλε-ίντριγκας και της δημόσιας εξομολόγησης. Παρ’ όλα αυτά δεν ιδρώνει το αυτί του.


1988 στο «Κύτταρο», με Νίκο Ζιώγαλα, Λάκη Παπαδόπουλο, Σοφία Βόσσου και Γιάννη Κούτρα

Είναι επαγγελματίας και λειτουργεί βάσει των τηλεοπτικών κανόνων και συνταγών. Μιλάει για περίσσευμα υποκρισίας, γίνεται στόχος όχι μόνο των τηλεκριτικών, αλλά και των αντίπαλων καναλιών, των τηλεοπτικών πάνελ και των αρθρογράφων, που μιλάνε για εκμετάλλευση αδύναμων να υπερασπιστούν τον εαυτό τους ανθρώπων, για τηλεκανιβαλισμό. Εκείνος τους παραπέμπει στα εξίσου ανθρωποφάγα δελτία ειδήσεων που στο όνομα της είδησης εκβιάζουν συναισθηματισμούς. Μια κοινωνία διχάζεται, ο Μεγάλος Αδελφός είναι παντού. Ακολουθεί η μεταγραφή του στον ALPHA και το πολυδάπανο «Dream Show», μια τεράστια και φιλόδοξη παραγωγή, η τελευταία με εκείνον στο τιμόνι. Ο Μικρούτσικος είναι ήδη σταρ της τηλεόρασης, έχει βγάλει πολλά λεφτά, θεωρείται μαέστρος επιτυχιών. 

Ιδεολόγος με αλάνθαστο κριτήριο

Ημετεξέλιξη του Αντρέα σε «βασιλιά των ριάλιτι», «μάστορα της ίντριγκας», «περιζήτητο τηλεαστέρα» και entertainer-εγγύηση τηλεοπτικών σουξέ δεν ήταν ποτέ στόχος καριέρας, ούτε προέκυψε βάσει ενός άρτια καταστρωμένου πλάνου και στρατηγικής. Βασικά έτυχε, όπως συμβαίνει σε εκατοντάδες success stories με πρωταγωνιστές που «γι’ αλλού ξεκίνησαν κι αλλού η ζωή τούς πήγε». Ο αριστερός μαθηματικός και μουσικός που κόλλαγε αφίσες με τον Μπουλά και τον Ζουγανέλη, ταλαιπωρήθηκε από τη χούντα και έβγαλε το ’85 με τον τροτσκιστή τότε Μανώλη Ρασούλη τον δίσκο «Να ’μαστε πάλι εδώ Αντρέα» είναι ο ίδιος άνθρωπος που παρουσίασε 15 περίπου χρόνια αργότερα τα αμφιλεγόμενα ριάλιτι «Big Brother» και «The Wall» ή τσίγκλιζε με μαστοριά τις εκ βαθέων εξομολογήσεις και τα δράματα λούμπεν τύπων στο αλησμόνητο «Επιτέλους μαζί».


2001, παρουσιαστής στο «Big Brother» με τον νικητή Γιώργο Τσάκα 

Αν για κάποιους ο Αντρέας Μικρούτσικος είναι το κράμα δύο ασύμβατων προσωπικοτήτων σε μία, ένας Δόκτωρ Τζέκιλ και Μίστερ Χάιντ ή απλώς ένας βολεμένος αριστερός που είχε μια καλή δικαιολογία για όλα τα μετέπειτα επαγγελματικά του βήματα χρυσώνοντας το χάπι, για τον ίδιο η εξήγηση ήταν πιο απλή: οι άνθρωποι δεν είναι μονοδιάστατοι. Τουλάχιστον εκείνος δεν ήταν. Μπορούσε να είναι τόσο αριστερός όσο και πετυχημένος παρουσιαστής, να συνδιαλέγεται τόσο με τον Θεοδωράκη και τον Χατζιδάκη όσο και με τον ήρωα του πρώτου «Big Brother», τον Τσάκα, να αρνείται κάποτε να τραγουδήσει στα μπουζούκια ενώ οι πελάτες έτρωγαν μπριζόλες, αλλά να δέχεται αργότερα να κάνει σκληρό ριάλιτι με μια κυρία να εξομολογείται τη σεξουαλική εμπειρία της με τον σκύλο της οικογένειας.

Για εκείνον το θέμα ήταν πάντα ένα: να επικοινωνεί με τον κόσμο. Ιδεολόγος και ρομαντικός, αλλά ταυτόχρονα και πραγματιστής, ο Μικρούτσικος είχε αλάνθαστο κριτήριο στο να βάζει διαχωριστικές γραμμές, να μη συγκρίνει τα ασύμβατα. Διότι άλλος ο χώρος του τραγουδιού και της εποχής του «Να ’μαστε πάλι εδώ Αντρέα» και άλλος ο χώρος της τηλεόρασης και της εποχής του «Θησαυροφυλακίου» και του «Big Brother». Και στις δύο περιπτώσεις, ο ίδιος ένιωθε ότι τα υπηρετούσε με τιμιότητα, μακριά από παιχνίδια δημοσίων σχέσεων και στρογγυλοποιήσεων. Ηταν πάντα αυθόρμητος και έκανε τη δουλειά του όσο καλύτερα μπορούσε, σου άρεσε δεν σου άρεσε, διαισθανόμενος τις εξελίξεις των καιρών, την αλλαγή μιας κοινωνίας της κλειδαρότρυπας, που απολάμβανε να βλέπει ίντριγκες, δράματα και δημόσιους εξευτελισμούς από τη θέση ισχύος του καναπέ, την ψυχολογία του τηλεθεατή που καθησυχάζεται στη μίζερη ζωή του αφού κάποιοι γίνονται πιο ρόμπα από αυτόν. «Ποιος πήγε σε ένα καφενείο και δίπλα του ένα ζευγάρι τσακωνόταν μεγαλόφωνα και δεν έκατσε να ακούσει; Οταν κάποιοι μιλάνε δυνατά κανείς δεν είναι διακριτικός. Αυτό δεν είναι ούτε μάτι στην κλειδαρότρυπα, ούτε αυτί στον τοίχο. Είναι φυσικό», ήταν η δική του επωδός ως πρεσβευτή στην Ελλάδα των ριάλιτι.

Οπως ριάλιτι έγινε και η δική του προσωπική ζωή, ενίοτε με τη δική του συγκατάθεση, κάτι που τελικά του στοίχισε, πληρώνοντας το τίμημα σε όλα τα επίπεδα. Προσωπικά, συναισθηματικά, οικονομικά και επαγγελματικά, αφού το κλείσιμο της δεκαετίας του 2000 τού επιφυλάσσει πολλαπλά χτυπήματα.

«Προσωπικά, εγώ τρελαίνομαι» για γυναίκες

Οχρόνος είχε παίξει τον ρόλο του σαν γιατρός όχι θεραπεύοντας εντελώς, αλλά τουλάχιστον επουλώνοντας τις πληγές που του άφησε ο αποχωρισμός με την πρώτη σύζυγό του Μαρία Δημητριάδη το 2009, αλλά και το επεισοδιακό διαζύγιο με την τρίτη σύζυγό του Δήμητρα Ρουμπέση στα τέλη του 2008. Η αείμνηστη τραγουδίστρια δεν ήταν μόνο η μητέρα του μονάκριβου γιου του Στέργιου, αλλά η ανάμνηση του ασυμβίβαστου παρελθόντος του. Γνωρίστηκαν και ερωτεύτηκαν στα γεγονότα του Πολυτεχνείου το ’73, έκαναν παρέα στα πρώτα βήματά τους στη ζωή, έμειναν μαζί μέχρι το τέλος. «Εξι χρόνια χωρίς τη Μαρία Δημητριάδη. Με τη στάχτη της στο σπίτι μου. Με τον γιο της κορόνα στη ζωή μου. Με τη φωνή της βαθιά στο μυαλό και στην καρδιά μου. Εξι χρόνια χωρίς τη Μαίρη με τη Μαίρη», έγραφε στη σελίδα του στο Facebook τιμώντας τη μνήμη της Δημητριάδη τον Γενάρη του 2015.

Μολονότι ο γάμος τους είχε τελειώσει από το 1985, τη χρονιά δηλαδή που ο Αντρέας γνώρισε τη Σοφία Βόσσου, και παρόλο που ακολούθησαν εκ διαμέτρου αντίθετους δρόμους ζωής, οι δύο τους κατάφεραν να διατηρήσουν αλώβητη μια σχέση ζωής. Το ίδιο καθοριστική για τη ζωή του ήταν και η Σοφία Βόσσου, με την οποία, παρότι έμειναν σχεδόν μια δεκαετία μαζί ενσαρκώνοντας ένα θρυλικό για την ντόπια σόουμπιζ ζευγάρι, δεν παντρεύτηκαν ποτέ. «Κι αυτός με καθόρισε κι εγώ τον καθόρισα. Μαζί χτίσαμε την καριέρα μας. Δεν μας ήταν δύσκολο να συνυπάρχουμε και στη σκηνή και στη ζωή. Περνάγαμε ωραία μαζί. Το διασκεδάζαμε», δήλωσε σε πρόσφατη συνέντευξή της η γνωστή τραγουδοποιός. 



Με τη Φωτεινή Γεωργαντά στην πιο προκλητική φωτογράφηση ζευγαριού της εγχώριας σόουμπιζ για το περιοδικό «Μax»

Ο πρώτος live γάμος 

H29η Δεκεμβρίου του 1995 θα μείνει για πάντα χαραγμένη στο μυαλό του Αντρέα, της Φωτεινής Γεωργαντά, και προπάντων του τηλεοπτικού κοινού. Ηταν ο πρώτος celebrity γάμος που μεταδόθηκε σε ζωντανή τηλεοπτική μετάδοση, ενώ καλεσμένη στο γλέντι ήταν ολόκληρη η επικράτεια, αφού πραγματοποιήθηκε αντί σε κλειστό οικογενειακό κύκλο σε κάποια αίθουσα δεξιώσεων στο πλατό της εκπομπής «Χαμογελάτε! Είναι μεταδοτικό», την οποία παρουσίαζε ο Μικρούτσικος.

Ο Αντρέας είχε γνωρίσει την 22χρονη τότε γυμνάστρια στο πλατό της εκπομπής και ο έρωτας ήταν κεραυνοβόλος και τελικά μοιραίος. Επειτα από δύο χρόνια επιστέγασαν τη σχέση τους με έναν καινοφανή για τα ήθη της εποχής γάμο, την απογείωσαν με μία ακόμη πιο πρωτότυπη και τολμηρή φωτογράφηση στο περιοδικό «Max»,  στην οποία ο Αντρέας θώπευε τα γυμνά εντυπωσιακά στήθη της συντρόφου του, και την ολοκλήρωσαν με έναν ήρεμο -για τα «Μικρούτσικα» δεδομένα- χωρισμό. Ισως ο ήπιος τρόπος που οι δυο τους επέλεξαν να ακολουθήσουν χωριστούς δρόμους να έπαιξε τον ρόλο του στη δήλωση προ τριετίας της Φωτεινής Γεωργαντά πως δεν θα χτυπήσει τον Αντρέα τώρα που χτυπιέται πανταχόθεν.

Πάντως, το διαζύγιο ανάμεσα στη γοητευτική γυμνάστρια και τον γκουρού της reality τηλεόρασης ήρθε αφού εκείνος είχε στρέψει το ενδιαφέρον του σε μια αποπλανητική, θηλυκή παρουσία της εκπομπής «Ανδρες έτοιμοι για όλα» της οποίας ηγείτο. Η Δήμητρα Ρουμπέση είχε ένα μοναδικό και ακαταμάχητο τρόπο να ρίχνει τους άνδρες παίκτες του τηλεπαιχνιδιού στην πισίνα, κι αυτή ήταν μια αρετή που δεν πέρασε απαρατήρητη από το έμπειρο από κάθε άποψη μάτι του Μικρούτσικου. Λέγεται ότι το ειδύλλιο ξεκίνησε να εκτυλίσσεται δειλά όταν εκείνος της πρότεινε ως γνήσιος τζέντλεμαν να τη γυρνά με το αυτοκίνητό του στο σπίτι της μετά τα βραδινά γυρίσματα του σόου. Τελικά, το car-pooling έγινε γάμος με παπά τον Νεκτάριο Μουλατσιώτη και κουμπάρο τον πρόεδρο του ALPHA Δημήτρη Κοντομηνά τον Ιανουάριο του 2005.

Κατά την πάγια τακτική του Αντρέα Μικρούτσικου τα εν οίκω γρήγορα μεταφέρθηκαν εν δήμω. Η Δήμητρα εντάχθηκε στο δυναμικό της εκπομπής «Αυτός μας έλειπε» και κάπως έτσι η προσωπική ευτυχία του ζευγαριού μεταλλάχθηκε σε θέαμα προς τέρψιν του κοινού και κορεσμό της τότε AGB. Το καλοκαίρι του 2008 ο Αντρέας δεν έλαβε το πράσινο φως για μια ακόμη σεζόν στον ALPHA, γεγονός που φαίνεται να κλυδώνισε μη αναστρέψιμα τον γάμο του. Πολλοί σχολίασαν ότι το μοντέλο που μέσα από τον γάμο του με τον Μικρούτσικο είχε ανελιχθεί σε παρουσιάστρια τον εγκατέλειψε στην πιο δύσκολη και ευάλωτη στιγμή του. Η ίδια, έπειτα από περίπου δύο χρόνια σιωπής, αφηγήθηκε τη δική της εκδοχή του διαζυγίου από το βήμα της εκπομπής «Πρωινή Μελέτη», όπου θήτευε το 2010 ως πανελίστρια. Σε απάντηση της συνέντευξης του πρώην συζύγου της στην εκπομπή, η Ρουμπέση με βουρκωμένα μάτια αποκάλυψε πως η αιτία του διαζυγίου τους ήταν μια γυναίκα με την οποία είχε πιάσει τον Μικρούτσικο επ’ αυτοφώρω σε ερωτική περίπτυξη στο σπίτι τους: «Επέμενε ότι είμαι παρανοϊκή και ότι δεν συνέβη τίποτα από αυτά που είδα. Μείναμε για μια βδομάδα στο σπίτι και προσπαθούσαμε να λύσουμε τα άλυτα. Ενα πρωινό έφυγα από το σπίτι για να πάω να βρω έναν δικηγόρο, πήγα μέχρι την Κινέττα στην αδελφή μου και το βράδυ μού έστειλε μήνυμα ότι φεύγει για Μήλο. Το έχω κρατήσει το μήνυμα». Και κάπως έτσι ο γάμος τους έληξε με τον ίδιο πομπώδη τρόπο με τον οποίο ξεκίνησε -ο Μικρούτσικος είχε κάνει πρόταση γάμου στη Ρουμπέση από σκηνής σε εκδήλωση του τηλεοπτικού σταθμού ALPHA και του ΡΙΚ στην Κύπρο-, με τους δύο πρώην συζύγους να φτάνουν στα δικαστήρια προκειμένου να χωρίσουν όχι δύο γαϊδουριών άχυρα, αλλά δύο μοτοσικλέτες τύπου παπάκι και γουρούνα. Τον ώμο της για να ακουμπήσει μετά το τρίτο διαζύγιο τού πρόσφερε η Σίσσυ Γιαννακοπούλου.

Η άλλοτε «τρόφιμος» του reality σόου «The Wall» εξελίχθηκε με την πάροδο του χρόνου σε συνεργάτιδα, φίλη και -για πολλούς- συμβία του Μικρούτσικου. Ωστόσο, και αυτή η σχέση ολοκληρώθηκε με πάταγο και εξώδικα ανάμεσα στον Αντρέα Μικρούτσικο και τον πρώην σύζυγο της Γιαννακοπούλου, Κώστα Ιωάννου, οι οποίοι κατηγορούσαν αλλήλους για υπεξαίρεση χρημάτων. Η Σίσσυ Γιαννακοπούλου έφτασε μάλιστα στο σημείο να χαρακτηρίσει στον τηλεοπτικό αέρα τον Μικρούτσικο «τομάρι ακατέργαστο», ρίχνοντάς τον ακόμη πιο χαμηλά στα πατώματα. Η μόνη γυναίκα που φαίνεται να βρέθηκε στο πλάι του τα τελευταία χρόνια είναι η ψυχολόγος Βάσω Μακαρώνη, με την οποία διατηρούν στενή φιλική σχέση. 


Ο γάμος του με τη Δήμητρα Ρουμπέση 

Ο social Αντρέας

Χωρίς γυναίκες και χωρίς τηλεόραση, ο Αντρέας Μικρούτσικος έχει πια άπλετο χρόνο για να ασχολείται με τη νέα αγαπημένη έξη του: τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Αλλωστε δεν υπάρχει λαμπρότερο πεδίο δράσης για έναν μάστορα του επικοινωνιακού παιχνιδιού. Η πολιτική κατάσταση στην Ελλάδα, το προσφυγικό και το μεταναστευτικό ζήτημα, οι αλλεπάλληλες εκλογικές αναμετρήσεις, η διαπραγμάτευση της Ελλάδας με τους εταίρους απασχολούν κατά κύριο λόγο το περιεχόμενο των status που αναρτά στην προσωπική σελίδα του στο Facebook. Μπορεί ο έμπειρος Αντρέας να ασπάζεται το νεόκοπο δόγμα που θέλει τους πολιτικούς να είναι οι νέοι διασκεδαστές του κοινού. Μπορεί πάλι μέσω της πολιτικής τοποθέτησής του να νιώθει ξανά εγγύτερα ή οικεία στο κοινό του.

Πάντως, η κριτική για την τηλεόραση και τους νέους τηλεοπτικούς σταρ απουσιάζει σχεδόν ανησυχητικά από τις δημόσιες τοποθετήσεις του στα social media. Οχι βεβαίως ότι δεν δράττεται της ευκαιρίας να σχολιάσει το Μέσο που γνωρίζει ενδεχομένως καλύτερα από τον καθένα όταν εκείνη του δίνεται. Μια τέτοια στιγμή ήρθε στα τέλη του 2014, όταν σε δηλώσεις του στο περιοδικό «Εγώ» κατά τη διάρκεια του γυρίσματος της εκπομπής του φίλου του σεφ Αρη Τσανακλίδη, στην οποία συμμετείχε ως guest, δήλωσε: «Η τηλεόραση σήμερα μου θυμίζει ιμάμ μπαϊλντί όπου δεν έχει ξεπικρίσει πολύ η μελιτζάνα. Εχει την πικρή γεύση της κακιάς μελιτζάνας. Ο Σεφερλής είναι νοστιμότατες πατάτες γιαχνί. Ο Λιάγκας είναι φακές και η Μελέτη αμελέτητα!», επισημαίνοντας με τον τρόπο του ότι μπορεί τα τελευταία έξι χρόνια να έχασε πολλά, δεν απώλεσε όμως τα δύο υπερόπλα του: την οξυδέρκεια και τις κοφτερές ατάκες.

Σε προσωπικό επίπεδο, βέβαια, μόνιμες σταθερές θα είναι πάντα ο γιος του Στέργιος και ο αδελφός του Θάνος, ο άνθρωπος που ακόμα τον στηρίζει με κάθε τρόπο, όπως άλλωστε έκανε πάντα. Οπως όταν του έστελνε ευχετήρια σημειώματα πριν από την πρεμιέρα των εκπομπών, όπου μεταξύ άλλων έκανε αναφορές σε αρχαιοελληνικούς θεούς και σκάρωνε στιχάκια: 

«Το πιο όμορφο απ’ όλα
Στο έχω πει, μα θα στο ξαναπώ
Γιατί όπως λέει ο ποιητής,
Κι όλο μεγαλώνω, κι η ζωή σκληρά αλλάζει
Κάνε βουτιές εντός σου,
Βρες τον εαυτό σου,
Να ζεις ευτυχισμένος,
Ετσι κι αλλιώς είσαι χορτασμένος». 


Αυτά τα χαρτάκια τα έβαζε ο Αντρέας στην τσέπη του και τα διάβαζε πότε χαμογελώντας και πότε δακρύζοντας. Ο Θάνος είναι ίσως ο μόνος άνθρωπος που ξέρει να τον αποκρυπτογραφεί. Οταν σε εκείνη τη συνέντευξη ο Αντρέας Μικρούτσικος διάβασε το σημείωμα του αδελφού του στον δημοσιογράφο έσπευσε να συμπληρώσει: «Είμαι πολύ χορτασμένος. Εχω βάλει πάρα πολλά στοιχήματα στη ζωή μου, και μέσα απ’ όλη αυτή την ιστορία έχω πάρει τόση χαρά, τόση επιτυχία από τόσο διαφορετικούς χώρους. Αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι περνάω στη σύνταξη, ότι γίνομαι ανενεργός. Γιατί είμαι χορτασμένος, αλλά είμαι και καυλωμένος». 
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr