«The Mule»: Ο γέρο-Κλιντ που επιστρέφει και το φαινόμενο Ίστγουντ

ΚλιντΗστγουντ

Μας παρουσιάζει το 40ό φιλμ του, μια σκληρή περιπέτεια, στην οποία, εκτός από τη σκηνοθεσία κρατά και τον πρωταγωνιστικό ρόλο

Δεν λέει να το βάλει κάτω ο γέρο-Κλιντ. Ένας από τους κορυφαίους εν ζωή σκηνοθέτες του παγκόσμιου κινηματογράφου πού μπορεί να πλησιάζει τα 90 – στις 31 Μαΐου έκλεισε τα 88 του χρόνια- αλλά συνεχίζει να κάνει ταινίες και μάλιστα έχοντας μια νεανική διαύγεια, τουλάχιστον κινηματογραφική.

 Έτσι, ο Κλιντ Ίστγουντ, ο οποίος έχει πρωταγωνιστήσει σε πάνω από 70 ταινίες και έχει σκηνοθετήσει μερικές από τις σημαντικότερες ταινίες των τελευταίων τριών δεκαετιών, είναι έτοιμος, μετά από έξι χρόνια απουσίας, να μας παρουσιάσει το 40ό φιλμ του, μια σκληρή περιπέτεια, στην οποία, εκτός από τη σκηνοθεσία κρατά και τον πρωταγωνιστικό ρόλο.

Πρόκειται για το φιλμ "The Mule", που βασίζεται σε αληθινή ιστορία κι έχει ως πρωταγωνιστή έναν βετεράνο του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, ο οποίος έχει ξεμείνει ολομόναχος και αντιμετωπίζοντας, ένα σύνηθες πλέον φαινόμενο, την προσωπική χρεοκοπία, μετατρέπεται σε διακινητή ναρκωτικών, όταν τον προσεγγίζει ένα μεξικάνικο καρτέλ. Κι ενώ δείχνει να ξεφεύγει από το οικονομικό αδιέξοδο, θα τραβήξει την προσοχή ενός αστυνομικού, που τον βάζει στο στόχαστρο.
Η επιστροφή του Κλιντ Ιστγουντ με το Mule

Στην ταινία, η οποία θα βγει στην Αμερική στις 14 Δεκεμβρίου, δίπλα στον Ίστγουντ πρωταγωνιστούν οι Μπράντλεϊ Κούπερ και Ντάιαν Γουίστ.

Με αφορμή την 40ή ταινία του, που ίσως να είναι και η τελευταία του – εκτός αν θέλει να σπάσει το ρεκόρ του Μάριο Μονιτσέλι, που γύριζε ταινίες μέχρι τα 90 φεύγα- το Πρακτορείο επιχειρεί συνοπτικά να εξηγήσει το φαινόμενο Κλιντ Ίστγουντ και να θυμίσει τις σημαντικότερες στιγμές της πλούσιας καριέρας του, τόσο ως ηθοποιού όσο και πίσω από την κάμερα.

Εποχή Λεόνε

Ο πανύψηλος Κλιντ (1,93) με υπέροχη εμφάνιση, μέχρι να συναντήσει τον Σέρτζιο Λεόνε, έπαιζε ρολάκια δευτερότριτα και η μοναδική του σχετική επιτυχία ήταν η τηλεοπτική σειρά, με καουμπόιδες, “Rawhide”. Ήταν στις αρχές της δεκαετίας του ‘60 όταν ο αξεπέραστος Λεόνε – ο θρυλικός μετρ των γουέστερν σπαγγέτι- ήθελε να μεταφέρει την κλασική ταινία του Κουροσάβα “Γιοζίμπο” στο φαρ ουέστ. Το “Για μια χούφτα δολάρια” ήταν η πρώτη μεγάλη επιτυχία του Ίστγουντ, που εν πολλοίς βασίζεται στην κινηματογραφική δεινότητα του Λεόνε. Ο Ιταλός σκηνοθέτης, που ξεχώριζε για τα υπέροχα κοντινά του πλάνα και την ατμόσφαιρα των ταινιών του, έδωσε άλλη διάσταση στα γουέστερν, χαλώντας το αμερικανικό, σε μεγάλο βαθμό, κλισέ των “καλών και κακών” χαρακτήρων. Ο Ίστγουντ δεν είναι μόνο ο πρωταγωνιστής, αλλά η ψυχή της ταινίας. Με τα αρρενωπά χαρακτηριστικά του, το μόνιμο ειρωνικό υπομειδίαμα, την κοφτερή ματιά, την ψυχρότητα, το πουράκι συνεχώς στο στόμα – παρότι δεν κάπνιζε, φτιάχνει ένα μοναδικού πρότυπου ήρωα.

ist1
Σε σύντομο χρονικό διάστημα, ακολούθησε το επίσης πετυχημένο “Μονομαχία στο Ελ Πάσο” και το κλασικό πλέον “Ο καλός, ο κακός και ο άσχημος”, έχοντας ο Ίστγουντ δίπλα του τον Ιλάι Γουάλας και τον Λι Βαν Κλιφ. Οι ταινίες, που ήταν χαμηλού κόστους και έβγαλαν εκατομμύρια όταν προβλήθηκαν στις Ηνωμένες Πολιτείες, έκαναν τον Ίστγουντ πρώτο όνομα και συνώνυμο του γουέστερν, μπαίνοντας δίπλα και απέναντι από τον Τζον Γουέιν.

Ακολούθησε το συμπαθητικό “Κρεμάστε τους ψηλά”, σε σκηνοθεσία Τεντ Ποστ, με τον Ίστγουντ να υποδύεται τον κλασικό πιστολέρο της Άγριας Δύσης, ενώ στη συνέχεια θα γυρίσει ως παραγωγός, καθώς η φήμη και τα κέρδη του, τού επέτρεψαν να στήσει και τη δική του εταιρία παραγωγής ταινιών, το ιδιαιτέρως καλογυρισμένο “Οι γύπες πετούν χαμηλά”, σε σκηνοθεσία Ντον Σίγκελ κι έχοντας ως συμπρωταγωνίστρια τη Σίρλεϊ Μακ Λέιν. Η συνύπαρξή τους στην ταινία απολαυστική. Μπαίνοντας στην εποχή της πτώσης του γουέστερν, ο Ίστγουντ στράφηκε στην αστυνομική περιπέτεια και χάραξε ένα διαφορετικό κινηματογραφικό χαρακτήρα, αυτόν του “Επιθεωρητή Κάλαχαν” (“Dirty Harry”), για τον οποίο δέχθηκε σφοδρή κριτική. Παράλληλα έπαιζε σε αρκετές περιπέτειες της σειράς, με λαμπρή εξαίρεση τη δραματική περιπέτεια “Απόδραση από το Αλκατράζ” (σκηνοθεσία Ντον Σίγκελ), μέχρι να έρθει η ώρα της αναγνώρισης για τη 16η ταινία που γύρισε ο ίδιος και του χάρισε το πρώτο Όσκαρ (1992), το γουέστερν “Οι ασυγχώρητοι”.

Ανάμεσα στους μεγάλους

ist2
"Οι ασυγχώρητοι" είναι σαφώς επηρεασμένο από τον Λεόνε, αλλά και τον Ντον Σίγκελ, δύο ανθρώπους που εκτιμούσε αφάνταστα ο Ίστγουντ. Η ταινία, απομυθοποιεί τη βία και ασκεί κριτική στη δύναμη της εξουσίας. Το σενάριο του Ντέιβιντ Γουέμπ Πίπολς, που είχε γράψει και το “Μπλέιντ Ράνερς”, αψεγάδιαστο, όπως και οι ερμηνείες των πρωταγωνιστών Κλίντ Ίστγουντ (υποψηφιότητα για Όσκαρ πρώτου ανδρικού ρόλου), Τζιν Χάκμαν (Όσκαρ δεύτερου ανδρικού ρόλου) και Μόργκαν Φρίμαν. Τελικώς η ταινία θα πάρει και τα σημαντικότερα Όσκαρ, Καλύτερης Ταινίας και Σκηνοθεσίας και θα κάνει τεράστια καλλιτεχνική και εμπορική επιτυχία, αλλά το κυριότερο, θα βάλει τον Κλιντ Ίστγουντ στο κάδρο των μεγάλων σκηνοθετών.

Το 1990 θα μεταφέρει στη μεγάλη οθόνη το παρασκήνιο των γυρισμάτων της κλασικής ταινίας “Βασίλισσα της Αφρικής” στο οποίο πρωταγωνιστούσαν Μπόγκαρντ και Χέμπορν και στο οποίο ο σκηνοθέτης της ταινίας Τζον Χιούστον, τον οποίο υποδύεται ο Ίστγουντ, ασχολήθηκε περισσότερο με την εμμονή του, να σκοτώσει ένα λευκό ελέφαντα, θέτοντας σε κίνδυνο τα γυρίσματα και την παραγωγή της ταινίας. Μία εμβάθυνση πάνω στην καλλιτεχνική δημιουργία και στην αδυναμία ενός Δυτικού να κατανοήσει οποιοδήποτε πολιτισμό πέρα από το δικό του, αλλά και τη θέληση να κυριαρχήσει πάνω σε αυτόν. Το 1995 θα γυρίσει το εξαιρετικό και ευαίσθητο “Οι γέφυρες του Μάντισον”, έχοντας ως πρωταγωνιστές τον ίδιο και τη Μέριλ Στριπ, ενώ το 2003 θα σκηνοθετήσει με μαεστρία το υποβλητικό – για τις ανθρώπινες σχέσεις μεταξύ συνηθισμένων ανθρώπων σε μια γειτονιά- “Σκοτεινό ποτάμι”, με πρωταγωνιστές τους Σον Πεν, Τιμ Ρόμπινς, Κέβιν Μπέικον. Τον επόμενο χρόνο θα γυρίσει το “Million dollar baby”, το οποίο θα του χαρίσει το δεύτερο Όσκαρ σκηνοθεσίας και καλύτερης ταινίας, ενώ θα δώσει και το Όσκαρ πρώτου γυναικείου ρόλου στη Χίλαρι Σουάνκ και του δεύτερου ανδρικού ρόλου στον Μόργκαν Φρίμαν.

Ωριμότητα κι εμπειρίες

Τις ταινίες, που γυρίζει πλέον ο Ίστγουντ, κοινό και κριτικοί τις περιμένουν με ανυπομονησία. Είναι γεγονότα. Έχουν πάντα το δικό τους ενδιαφέρον και τη δική τους κινηματογραφική αξία. Ωστόσο, η ταινία “Γκραν Τορίνο”, που προβλήθηκε πριν ακριβώς 10 χρόνια, είναι αυτή με την οποία ο Ίστγουντ συμπυκνώνει τις εμπειρίες μιας ζωής. Αφήνει πίσω του τον σκληρό Ρεπουμπλικάνο -παρότι πολλές φορές τα θέματα των ταινιών του πήγαιναν κόντρα στην ιδεολογία της αμερικανικής δεξιάς-, αναθεωρεί τις αξίες και τα στερεότυπα με τα οποία μεγάλωσε, βλέπει το πως άλλαξαν οι καιροί, πόσο διαβρωμένη είναι η δυτική ψυχή, στέλνει στέρεα μηνύματα κατά της ξενοφοβίας, αποφεύγοντας, ωστόσο, αυτό που απεχθάνεται περισσότερο, την πολιτική ορθότητα και εν τέλει φτιάχνει μια αριστουργηματική ταινία. Θα μπορούσε να πει κανείς ότι είναι στο ίδιο πνεύμα της κλασικής αριστουργηματικής ταινίας “Η αιχμάλωτη της ερήμου”, με την οποία ο πατριάρχης του γουέστερν και ένας από τους δέκα-είκοσι κορυφαίους μάστορες του κινηματογράφου, Τζον Φορντ αναθεώρησε τις απόψεις του κι έδωσε την ευκαιρία στον Τζον Γουέιν να κάνει το ρόλο της ζωής του. Εντάξει, ο Κλιντ Ίστγουντ δεν μπορεί να μπει στο ίδιο βάθρο με τον Φορντ, αλλά σίγουρα είναι από τις λιγοστούς που μας έχουν απομείνει για να ασχολούμαστε στα σοβαρά με τον κινηματογράφο. Τι άλλο, με αγωνία αναμένουμε την τελευταία του ταινία, “The Mule”. Το μουλάρι...

Πηγή ΑΠΕ-ΜΠΕ

ΣΧΟΛΙΑ (14)

ΚΥΠΡΙΟΣ

Δυστυχώς μας τελειώνουν οι μεγάλοι. Κράτα γερά Κλιντ...

Κριτική για τα μπάζα...

Δεν μπορεί να μπει στο ίδιο βάθρο με τον Φορντ; Γιατί; Επειδή γραφικός και γελοίος δεν υπήρξε ποτέ ο Κλίντ;

ΑΝΑΛΥΤΗΣ Α

"Revolver man" στη αγρια δυση του Sergio Leone και "Dirty Harry" θεικοι χαρακτηρες..

Τεράστια

καλλιτεχνική προσωπικότητα! Νομίζω ότι όποιος βλέπει για πρώτη φορά το Γκραν Τορίνο, συγκλονίζεται! Πραγματικά μια ταινία που μπορεί να σου αλλάξει την ζωή! Και μόνο για αυτή την ταινία έπρεπε να έχει τουλάχιστον ακόμα δύο Όσκαρ.

Μεγαλος Κλιντ

Μάγκας και ευφυής δεξιός σε ένα χολλυγουντ γεματο αριστερο-φιλελε και τρελελε καραγκιόζηδες.

Πάλι καλά

Πάλι καλά που γυρίζει καμιά ταινία και ο Ίστγουντ γιατί το τι @@@ γυρίζονται δεν περιγράφεται.

Montazieros

Τεράστιος Eastwood! Respect. Μόνο.

Γιώργος

Ένας μεγάλος ΗΘΟΠΟΙΟΣ.

cinephile

diko sas einai to ar8ro (asxetoi) h apo metafrash (akoma pio asxetoi) ? Den yparxei kammia anafora gia thn sxesh tou me thn Jazz, to oti paizei piano mono jazz (alla poté epaggelmatika, opws o Woody Allen paizei clarinetto), o yios tou Kyle Eastwood einai eksairetikos syn8eths-mpassistas Jazz, kai h KALYTERH tainia pou exei kanei kai phre vraveio stis Cannes htan to BIRD, ena film biopic panw ston Charlie Parker, mauro katamauro vasismeno se alh8ina gegonota pou tou edwse h en zwh akoma xhra tou Charlie Parker , Chan Parker! OI ASYGXWRHTOI einai to 2o kalytero tou film. allo katamauro film me poly jazz epishs (akoma kai ston titlo) PLAY MISTY FOR ME, apo to tragoudi LISTY tou Eroll Garner... kai gi'auto....TIPOTA. o Dirth Harry-Callahan exei meinei "classikos" kai aporw me thn elaxisth kai arnhtikh shmasia pou tou dinoun !!!!!! apo ta hard boiled film neo-noir me ton "kai poly magga" anti-hrwa se styl classikou Humphrey Bogard kai tis apeires klassikes pleon "attakes" tou styl "to na exeis apopsh einai san thn kwlotrypida. olos o kosmos exei mia". yparxoun xiliades sites pou exoun "sylleksei" tis attakes tou Dirty Harry ki'eseis tou dinete "arnhtikes kritikes"? oloi oi "taxa mou" asxetoi grafoun gia cinéma shmera..... kai o Danikas kanei politika sxolia !!! LOL O TEMPORA O MORES, to merokammato na vgainei kai kata t'alla.....den @amietai. leme kai kamia mak@kia gia na pernaei h wra (kai na gemizoun oi selides

ο αγαπημένος

του μακαρίτη του πατέρα μου και ο δικός μου

@

Σωστός

Φόρτωση περισσότερων σχολίων
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Απομένουν χαρακτήρες
* Υποχρεωτικά πεδία

Δείτε Επίσης

topgun

Ο κορυφαίος ηθοποιός θα... υποστεί εντατικά μαθήματα στο πιλοτάρισμα μαχητικών αεροσκαφών, έτσι ώστε στα νέα απαιτητικά πλάνα να είναι ή τουλάχιστον να δείχνει σπεσιαλίστας

16